English Version
English

شکوه انجام، عظمت را در انسان ایجاد می‌کند

شکوه انجام، عظمت را در انسان ایجاد می‌کند

 

پنجشنبه 9دی‌ماه 1400 هست و با مسافر حسام احمدی کمک راهنما و دستیار دیده بان انضباطی از نمایندگی صالحی گفت‌و‌گو می‌کنیم.ایشان 17 سال اعتیاد به انواع آنتی ایکس داشته‌اند. آخرین آنتی ایکس مصرفی ایشان تریاک و شیشه بوده است. 15 ماه به روش DST و با داروی OT  و باراهنمایی مسافر محمد صداقت سفر کردند. رشته ورزشی در کنگره 60 والیبال و بسکتبال است. رهایی از بند اعتیاد 7 سال و 5 ماه هست. در ضمن سفر درمان مصرف سیگار را باراهنمایی مسافر عباس انجام دادند رهایی از بند نیکوتین 4 سال است.

لطفاً مختصری در مورد زندگی قبل از اعتیاد و مسیری که درنهایت به اعتیاد ختم شد، توضیحاتی بفرمایید.
من از سن پایین مصرف کردن مواد مخدر را شروع کردم. همان‌طور که در کنگره 60گفته‌شده است اینکه کجا و چه سنی مصرف مواد شروع است مهم نیست، مهم آن جهالت و نادانی که منجر به مصرف مواد مخدر شده است هست.عدم آموزش و آگاهی از دلایلی مصرف کردن مواد بود و من با مصرف تریاک شروع کردم و درنهایت با اعتیاد به شربت تریاک و شیشه وارد کنگره 60 شدم. هرویین شیشه تریاک انواع قرص‌ها مثل ترامادول و در ادامه وارد روش درمان کنگره 60شدم. در ابتدا اعتقادی به روش درمان اعتیاد کنگره 60 اعتقادی نداشتم و بیشتر می‌خواستم یک وجاهت قانونی کسب کنم. شربت تریاک را پیداکرده بودم و با شیشه مصرف می‌کردم. شنیده بودم که شربت تریاک قرار است که در دسترس همه قرار نگیرد و فقط در اختیار کنگره 60 باشد و من نیز کنگره 60 را برای دستیابی راحت به شربت و گرفتن کارت عضویت، کنگره 60را انتخاب کردم تا کسی کاری به کار من نداشته باشد و جلوی من را نگیرند چون وضعیت ظاهری خوبی نداشتم.

در ابتدای مصرف محیط پیرامون و شرایط و عوامل فردی تأثیرگذار بودند؟
مجموعه‌ای از عوامل تأثیرگذار هستند، اما به ما یاد داده‌اند که دلیل اصلی عدم دانایی، ناآگاهی و جهالت است و اگر آموزش تفکر و باشد کسی خود را به این مسیر سخت گرفتار نمی‌کند. من 17 سال مصرف‌کننده بودم و متأسفانه در محله‌ای که من زندگی می‌کردم اکثر افراد مصرف‌کننده بودند. ورزشکار موفق هم کم نبود. خود من نیز ورزشکار خوب و حرفه‌ای بودم اما هم‌زمان که ورزش می‌کردم مواد هم مصرف می‌کردم و باعث شد که ورزش را کنار بگذارم و مصرف‌کننده دائم مواد مخدر بشوم.
شروع مصرف شما دقیقاً از چه سنی بود؟
17 سالگی. ناراحتی اعصاب و روان داشتم قرص‌های اعصاب و روان مصرف می‌کردم تا حدی که در خدمت سربازی به من کارت قرمز دادند و دکتر‌ها می‌گفتند تو اگر مواد مصرف کنی خیلی بهتر از قرص‌ها است.من از مصرف تریاک گیاهی جواب گرفتم و به‌عنوان درمان و نگه‌دارنده جذب آن شدم و مصرف‌کننده حرفه‌ای شدم.

رشته‌های ورزشی حرفه‌ای شما چه ورزش‌هایی بود؟
من قبلاً به‌صورت حرفه‌ای در ورزش‌های بوکس و والیبال تخصص داشتم. حرفه‌ای بودم‌، مخصوصاً ورزش بوکس چون عموی من زمان شاه مربی تیم ملی بودند و با من تخصصی کار می‌کردند. ولی متأسفانه به دلیل اخلاق نداشتن و مشکلات جهان‌بینی که وجود داشت همیشه به چالش  و مشکلات و درگیری‌ها کشیده می‌شد. و نهایتاً ورزش را کنار گذاشتم.
لطفاً به یک نکته مهم جهان‌بینی برای سفر اولی‌هایی که به‌تازگی ‌وارد فرآیند درمان شده‌اند، و نقطه جرقه‌ای باشد برای شروع تحول آن‌ها اشاره‌کنید.
اولین نکته‌ای که باید یک سفر اولی توجه کنه پارامتر زمان است. در صبر کردن نباید بی‌صبری کنند و مهم‌تر از آن، حضور شرط اول دانایی است.این‌ها نکته‌ها در بدو ورود یک سفر اولی می‌تواند چراغ راه و راهکار او باشد. بعد می‌رسیم به فرمان‌برداری از راهنما. وقتی فرمان‌بردار باشید و به‌اصطلاح سرتان را با سر راهنما عوض کنید. وقتی فرمان‌بردار واقعی باشید راهنما کمک می‌کند تا از مسیر منحرف نشوید و در مسیر واقعی قرار بگیرید و آن خواست و آن دانه‌ای که درونِ دلتان دارید را پرورش بدهید.

از نشانه‌های یک لژیون قوی در دستور جلسه قدردانی چه مشخصه‌هایی  مدِّ نظرتان هست؟
در مورد دستور جلسه‌ی چه لژیون‌هایی رو قوی می‌دانند یک مثلث در نظر دارم. بعضی لژیون‌ها جذب خوبی دارند، بعضی دیگر هم راهنما جاذبه‌اش خوب است وهم خوب به درمان و رهایی می‌رسند و یک سری لژیون‌ها هستند که علاوه بر اینکه جذب و درمان خوب هست خدمتگزار و راهنما نیز تحویل کنگره 60 می‌دهند، این مشخصه راهنمایانی است که لژیون قوی دارند.

پس خدمتگزاری را یکی از روش‌های قدردانی در کنگره 60 می‌دانید؟
مهم‌ترین روش قدردانی درکنگره 60 خدمتگزاری هست. در بدو ورود به هفته OT  هستیم. پاکت در رأس قدردانی هست ولی فقط به پاکت دادن هم نیست.طبق آموزه‌های جناب مهندس قدردانی باید در سه مرحله پندار، گفتار و کردار انجام بشود. اگر در این سه مرحله انجام نشود یعنی قدردانی اتفاق نیفتاده است. و فقط در مرحله ذهن تصور شده است اما به اجرا درنیامده است قدردانی سفر اولی ازOTاین است که به‌موقع در کلینیک حضور پیدا کند و رفتار مناسب داشته باشد. مقدار مشخص‌شده که برای او مشخص‌شده است را رعایت کند، نق نزند،بهانه‌گیری و عیب‌جویی نکند و قدر داشته‌هایش را بداند. این مهم‌ترین روش قدردانی یک سفر اولی از OT است.

در سفر اول خود شما جایی بود که به مشکلی بربخورید و به‌واسطه‌ی خدمت کردن برطرف بشود؟
صدر در صد . راهنمای من دیده بان محترم آقای محمد صداقت بودند و در سفر اول نمایندگی آکادمی بودیم. بعدها بنا به خدمتی که به ایشان دادند ایجنت نمایندگی صالحی شدند و من با اجازه ایشان در نمایندگی صالحی مشغول به خدمت شدم. اما همان اول از من نکاتی را خواستند و اجازه ندادند به علت بُعد مسافت تأخیر داشته باشم. من از آزادی تا تهرانپارس را برای خدمت کردن می‌رفتم.
این اجازه ندادن مفید بود برای من چراکه ذره‌ذره به من مسئولیت‌های متفاوتی واگذار کردند. به‌جای بازیگر بازیگردان شدم و دنبال راهنمای خود راه افتادم و شروع کردم به خدمت کردن. راهنمایی که خودش خدمت می‌کند رهجو از او الگو می‌گیرد و تبعیت می‌کند. و من هم با این روش خیلی زود در چارچوب قرار گرفتم. من که قصد قوی‌ای برای درمان نداشتم و خواست خیلی کمی داشتم به‌واسطه‌ی حضور و خدمت گرفتن، دانایی به دست آوردم و در کنگره 60 شکل گرفتم ، مسیرم را پیدا کردم و به این باور رسیدم که درمان و فراتر از آن  امکان‌پذیراست. وقتی پله کم کردم امیدوار شدم و نقطه تحمل در من ایجاد شد و با خود قصد کردم تا انتهای سفر ادامه دهم و نتیجه را ببینم. بعد از سفر دیدم با خدمت کردن حال من بهتر می‌شود. جایگاه‌های متفاوت را تجربه کردم و بعد افتخار داشتم کمک راهنما شوم.چندین مرتبه امتحان دادم تا کمک راهنما شدم.

جناب مهندس در کنگره 60 بر مقوله‌ی ورزش بسیار تأکیددارند، به نظر شما ورزش طبق روش درمان کنگره 60 تا چه حد در درمان اعتیاد و کسب اعتمادبه‌نفس تأثیرگذار است؟
ورزش یکی از نکات کلیدی درمان DST است. همان‌طور که در این روش  پله‌پله دارو را کاهش می‌دهیم پله‌پله بدن را بازسازی می‌کنیم و کرختی و رخوت عضلات بدن که تحلیل رفته‌اند را از بین می‌بریم.در کنگره از مهندس آموخته‌ایم که ورزش گلادیاتوری نداریم و برای سلامتی خود ورزش می‌کنیم. ورزش ما باید تداوم داشته باشد و مقطعی انجام نشود. در کنگره 60 رشته‌های ورزشی متفاوتی وجود دارد و می‌شود برای سلامتی جسم و ورزش حرفه‌ای در آن‌ها شرکت کرد بدون آنکه دچار نقصان و ضعف شویم.


 

در طول سفر اول شما همسفر داشتید؟ و لطفاً بفرمایید همسفر می‌تواند تأثیر مثبت در درمان مسافر داشته باشد؟ تأثیر منفی چطور؟
تأثیر منفی‌ای که من مواجه نشدم.با روند بهبودی مسافر روزبه‌روز این دلگرمی و امید در همسفر ایجاد می‌گردد و با آموزش‌های روزبه‌روزی که در کنار مسافر در بخش همسفران می‌گیرند تحمل کردن مسیر و مشکلاتش برای آن‌ها راحت‌تر و میسر می‌گردد.
نکته کلیدی که در حرف آخر دوست دارید بیان کنید لطفاً ذکر بفرمایید.
به این جمله جناب مهندس فکر کنم اگر اشاره‌کنم، کلید راه خیلی از ما می‌تواند باشد: «شکوه انجام عظمت را در انسان ایجاد می‌کند» باید همه‌ی دانسته‌هایی که اینجا به دست می‌آوریم را باید در اینجا به عرصه‌ی عمل برسانیم. آبروی علم به عملش است.
خیلی ممنون از  اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید
خلی متشکرم. ممنون از شما

تنظیم و انتشار: مسافر محمدرضا کشاورز لژیون 18 نمایندگی ستارخان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .