English Version
English

باید یاد بگیریم که استاد تغییر باشیم؛ نه قربانی تقدیر

باید یاد بگیریم که استاد تغییر باشیم؛ نه قربانی تقدیر

سیزدهمین جلسه از دور اول کارگاه‌های آموزشی خصوصی خانم‌های مسافر، نمایندگی میخک مشهد با استادی مسافر مهسا کمک راهنما، نگهبانی مسافر فاطمه و دبیری مسافر مریم با دستور جلسه «رابطه یادگیری با معرکه‌گیری» در تاریخ ۱۰ آذرماه ۱۴۰۰ راس ساعت ۱۱:۳۰ آغاز به کار نمود.
 

سخنان استاد:
سلام دوستان مهسا هستم یک مسافر
خداراشکر می‌کنم که باری دیگر این سعادت و لیاقت نصیب من شد که در این جایگاه قرار بگیرم تا بتوانم خدمت کنم و آموزش بگیرم. دستور جلسه این هفته: «رابطه یادگیری با معرکه‌گیری» می‌باشد.
در عصری که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم، هیچ‌چیزی مانند علم و دانش نمی‌تواند حلّال مشکلات و مسائل ما باشد.
ما از طریق مؤلفه یعنی علم و دانش، می‌توانیم از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم، و در صورت بروز هر مسئله‌ای، آن‌ها را به بهترین شیوه حل نماییم، قطعاً در پی آن یک زندگی راحت و آرام تری، هم برای خودمان وهم برای دیگران فراهم خواهیم کرد.
وقتی در فضای آموزش و یادگیری قرار می‌گیریم، چیزی که خیلی مهم است و مطرح می‌گردد، اهداف ما در زندگی‌مان است. افرادی که اهداف والا و بزرگی دارند، قطعاً برای رسیدن به آن‌ها، شرایط و بستری ایجاد می‌کنند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن آموزش بگیرند و بعد در ادامه، آن آموزش‌ها را کاربردی نمایند.
قطعاً نکته‌ای که این افراد رعایت می‌کنند این است که همیشه آموزش پذیر هستند و هرلحظه به دنبال یادگیری هستند‌، حتی از افرادی که پایین‌تر از سطح او هستند آموزش می‌گیرند. قطعاً شخصی که در مسیر گرفتن آموزش می‌باشد، به هر جایگاهی که دست یابد بازهم خود را آموزش پذیر می‌داند و تمام تلاششان این است که در شرایط و بستری قرار گیرند که بتوانند بهترین آموزه‌ها را فراگیرند، یقیناً این افراد می‌توانند در زندگی به بهترین موقعیت‌ها برسند.
در مقابل افرادی نیز هستند که آموزش پذیر نیستند، باید ببینیم این افراد دیدگاه و هدفشان در زندگی چیست؟!
اولین سؤالی که در مورد این افراد پیش می‌آید، این است که بدانیم به چه میزان، تمایل به تغییر دارند؟!
و این اتفاق در درون هر شخص وجود دارد و هیچ شخص دیگری نمی‌تواند میزان تمایل به تغییر را در درون فرد ایجاد کند. درست مانند خواسته که فرد باید بذرِ آن را در وجود خود داشته باشد، و راهنما یا افراد دیگر نمی‌توانند این بذر یا خواسته را به آن فرد القاء کنند.
باید بدانیم تا زمانی که تمایل به تغییر در وجود آن شخص نباشد، به‌هیچ‌وجه وارد وادی تغییر نخواهد شد، هرچقدر هم آموزش بگیرد و وقت بگذارد بازهم هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود؛ چراکه در قدم اول آن فرد با تغییر کردن مشکل دارد؛ بنابراین آموزش‌هایی که می‌گیرد نیز، کاملاً سطحی است و کاربردی نخواهد کرد.
این افراد در مقابل آموزش گرفتن به شدّت جبهه می‌گیرند و همیشه فضایی ایجاد می‌کنند که به آن فضای معرکه‌گیری می‌گوییم، این‌ها وارد حاشیه می‌شوند، قصد دارند همه‌چیز را به نفع خودشان تمام کنند و به این شکل از مسیر اصلی دور می‌شوند.
دلیل دیگری که باعث می‌شود این افراد وارد فضای معرکه‌گیری شوند، این است که تصور می‌کنند همه‌چیز را می‌دانند، با این دیدگاه غلط، به دور خود یک سد غیرقابل نفوذ در برابر آموختن و جذب آموزش‌ها، ایجاد می‌کنند.
حتی اگر بهترین استادان را نیز داشته باشند، آموزش‌های آن‌ها تأثیری روی آن افراد ندارد؛ چراکه تصور می‌کنند که همه‌چیز رامی دانند و نیازی به آموزش ندارند. گاهی نیز به حدّی روی این دانسته‌های اشتباه، تعصّب و اصرار می‌ورزند که همین مسئله مانع از دریافت آموزش‌های جدید برای آن‌ها می‌شود. بایستی بدانیم اولین کسی که در این اتفاق، متضرر می‌شود خودِ شخص است، امکانات، آموزش‌ها و شرایط به بهترین شکل ممکن در اختیار او بوده است، امّا استفاده نکرده است.
زمان زیادی می‌گذرد اما او همچنان در نقطه خود باقی‌مانده است و هیچ تغییری در او ایجاد نشده است.
این اشخاص، با دیدن افرادی که تغییر کرده‌اند و حالشان خوب است، وارد فضای معرکه‌گیری می‌شوند، دائماً انتقاد می‌کنند و شروع به اعتراض می‌کنند.
درنهایت، راه‌حل درست و منطقی برای ما این است که همیشه و تا عمر داریم، در حال یادگیری و آموزش باشیم؛ چراکه مسائل انسان آن‌قدر بی‌نهایت و پیچیده است که یک انسان همیشه نیاز به آموزش‌های بیشتری دارد تا بتواند تغییرات را درون خود ایجاد کند، به موقعیت‌های جدید برسد و سطح خود را بالاتر ببرد.

https://up.c60.ir/repository/3098/WhatsApp%20Image%202021-12-06%20at%2017.01.26.jpeg

باید یاد بگیریم که استاد تغییر باشیم؛ نه قربانی تقدیر
همه ما انسان‌ها دو معلّم داریم؛ یک معلّم، آموزگار و معلّم دیگر روزگار
آموزگار همیشه مطالب را به شیرینی در اختیار ما قرارمی دهد، به قیمت جانش؛ و امّا روزگار مطالب را به تلخی و به قیمت از دست دادن جان و فرصت‌هایمان به ما یاد می‌دهد.
گر پند خردمندان به شیرینی نیاموزی
جهان آن پند به تلخی بیاموزد تو را
رعایت این نکته بسیار مهم است، افرادی که وارد بحث آموزش می‌شوند، اگر افرادی باشند که واقعاً ظرفیت آموزش گرفتن و میل به تغییر درونشان شکل‌گرفته باشد، هرچقدر که در این مسیر پیش می‌روند؛ هراندازه که بیشتر آموزش می‌بینند، متوجه می‌شوند که کمترمی دانند. به این دلیل که مسائل مربوط به انسان به حدّی زیاد و پیچیده است که هرچقدر هم ما آموزش بگیریم تازه به نقطه‌ی صفر رسیدیم و هرگز نمی‌توانیم مدّعی شویم که ما همه‌چیز را می‌دانیم.
امیدوارم همه ما بتوانیم به بهترین شکل ممکن، از بستری که به‌رایگان، برای آموزش ما فراهم‌شده است بهره‌مند شویم، ودراین فضای صمیمی، محبت‌آمیز و پرانرژی، از آموزش‌های ناب آن استفاده کنیم، وارد فضای معرکه‌گیری نشویم و یادگیری و فراگیری را تا پایان عمر ادامه دهیم.

برگزاری آزمون دهم از دوره سوم آمادگی آزمون کمک راهنمایی

https://up.c60.ir/repository/3098/WhatsApp%20Image%202021-12-06%20at%2017.03.31.jpeg

تایپ: مسافر مریم لژیون ششم نمایندگی میخک
ویرایش: مسافر مهسا
بازبینی: همسفر فاطمه
عکس: گروه عکاسی نمایندگی میخک
ارسال: مسافر مهرانا
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .