English Version
English

از همسو شدن تا پرواز کردن

از همسو شدن تا پرواز کردن

به بهانه دستور جلسه این هفته کنگره 60 گفتگویی را با همسفر اکرم، ایجنت محترم همسفران نمایندگی رودکی انجام داده‌ایم. همسفر اکرم در سال 1390 به منظور درمان اعتیاد همسرشان وارد کنگره 60 در نمایندگی شادآباد شدند. از همان ابتدا با دیدن خدمتگزارانی که مشتاقانه خدمت می‌کردند، شوق خدمت در ایشان هم شکل گرفت و به همین دلیل بعد از مدت کوتاهی وارد عرصه خدمت در وبلاگ و سایت شدند. وبلاگ بخش همسفران شادآباد توسط ایشان راه‌اندازی شد و سپس به عنوان مدیر وبلاگ شادآباد انتخاب شدند. پس از دریافت شال کمک راهنمایی، به منظور راه‌اندازی بخش همسفران نمایندگی شهرقدس این شهر را به عنوان محل خدمتشان برگزیدند. وبلاگ بخش مسافران و همسفران رودکی نیز توسط ایشان شکل گرفت. به گفته ایجنت همسفران رودکی، خدمت در سایت اصلی کنگره 60 از خدماتی است که بیشترین تأثیر را بر ایشان داشته است. همسفر اکرم در طول چهار سال خدمت کمک راهنمایی بیش از 16 کمک‌راهنما و راهنمای تازه‌وارد پرورش داده‌اند. بر آن شدیم با توجه به پیشینه خدمتی ایشان در نمایندگی رودکی، ضمن گفتگویی که با ایشان داریم از تجربیاتشان استفاده کنیم.

با عرض سلام و تشکر از شما بابت اینکه قبول کردید در این گفتگو شرکت کنید. همان‌طور که می‌دانید دستور جلسه «ویژگی‌های یک لژیون قوی چیست» برای نخستین بار در دستور جلسات سالانه گنجانده شده است، به نظر شما دلیل اهمیت این دستور جلسه چه می‌تواند باشد؟
سلام و عرض خدا قوت به شما و سایر دوستان خدمتگزار در سایت. به نظرم قرار دادن این دستور جلسه بین دستور جلسات سالیانه کنگره 60 به عمق تفکرات سازنده و حرکت رو به جلوی کنگره 60 برمی‌گردد. لزوم این دستور جلسه به دلیل تعدّد راهنمایان و لژیون‌های کنگره 60 است. وقتی در طول هفته در خصوص یک دستور جلسه بحث و تبادل‌نظر می‌شود و ما با انواع نقطه نظرات در قالب مشارکت‌های گفتاری و نوشتاری مواجه می‌شویم، طبیعتاً توجه ما به آن موضوع جلب می‌شود. این شیوه آموزشی و پرورشی کنگره 60 است که در خصوص یک موضوع اطلاعاتی را بگیریم، تحلیل کنیم و در نهایت به یک نتیجه‌گیری برسیم. من به سخنان مهندس در روز چهارشنبه استناد می‌کنم که لژیون در کنگره 60 مثل کلاس‌های آموزشی دانشگاه است. همان‌طور که در دانشگاه دانشجویان به دنبال کسب علم و دانش‌اند و اساس و پایه فعالیت دانشگاه بر روی محور تعلیم و تعلم است؛ در کنگره هم اساس کار لژیون‌ها بر پایه یادگیری و کسب دانش است. با بحث و تبادل‌نظر در خصوص این دستور جلسه، همه اعضا روی این موضوع متمرکز می‌شوند. ببینید قرار است که ما در کنگره 60 با زحمت و تلاش بهترین برداشت‌ها را برای خودمان داشته باشیم. همه ما برای حضور در کنگره وقت و انرژی می‌گذاریم، باید این وقت و انرژی برای ما بازخورد داشته باشد، این بخش قضیه به عملکرد لژیون‌ها برمی‌گردد. در لژیون است که افراد آموزش‌ها را دریافت می‌کنند و راه کاربردی کردن آن‌ها را یاد می‌گیرند. اگر یک لژیون قوی باشد، بیشترین بازدهی را دارد و همین باعث می‌شود تا حال اعضای لژیون خوب باشد. خوب بودن حال اعضا یعنی بالا رفتن راندمان عملکرد نمایندگی.

از نظر شما ویژگی‌های یک لژیون قوی چیست؟
در جزوات کنگره 60 ویژگی‌های یک لژیون قوی مشخص شده است. لژیون قوی بایستی در چارچوب قوانین و حرمت‌های کنگره 60 حرکت کند و اساس آموزش‌های خود را بر مبنای منابع کنگره 60 قرار دهد. خوشبختانه وفور منابع در کنگره 60 به حدی است که کاملاً سلایق و خواسته‌های افراد با خصوصیات و سطح دانش مختلف را در برمی‌گیرد. بررسی موشکافانه این مطالب باعث می‌شود که عزم انسان جزم شود تا از ژرف‌ترین مشکلات و موانع عبور کند. به اعتقاد من، لژیون قوی همه تمرکز خود را در همین جهت قرار می‌دهد. شاید در ابتدای کار، یک تازه‌وارد مایل باشد که از مشکلات و مصائب خود بگوید؛ اما اگر خط فکری و مسیر حرکت لژیون درست باشد، رهجوی تازه‌وارد هم خودش را با این حرکت همسو می‌کند. راز موفقیت یک لژیون، تبعیت از آموزش‌های کنگره 60 است. اگر یک راهنما در لژیون خود، خط‌مشی را بر مبنای همین اصل قرار دهد و با چاشنی محبت با اعضای لژیون ارتباط سازنده برقرار کند، بدون شک به موفقیت می‌رسد و این می‌شود همان مفهوم لژیون قوی و موفق. اعضای یک لژیون قوی از همان ابتدا سر تسلیم در برابر اصول تعیین شده کنگره 60 فرود می‌آورند. نکته دیگر این‌که «وقت طلاست» و ارزش این گنج گران‌بها را باید دانست. یک لژیون قوی حتماً به این عامل توجه ویژه‌ای دارد و از لحظه‌لحظه زمان لژیون نهایت استفاده را می‌کند. این پویایی، راز نشاط یک لژیون است و این حس نشاط انرژی مضاعفی را به اعضای لژیون می‌دهد.



تعداد رهایی‌ها و حضور رهجویانتان در جایگاه‌های خدمتی، نشان از عملکرد سالم شما در این سال‌ها دارد؛ چه چیزی را دلیل این موفقیت می‌دانید؟
به نظر من یک راهنما آنچه را که از الگوها و اساتید خود یاد گرفته است بایستی در لژیون خود به کار ببرد، ضمن اینکه با توجه به پیشرفت فنّاوری سعی کند تا همگام با آن پیش برود. ما در کنگره 60 اساتیدی مثل آقای مهندس و استاد امین داریم که در خصوص همه ابعاد زندگی صحبت کرده‌اند؛ کمک راهنمایی که به صورت کاربردی مفاهیم را در اختیار اعضای لژیون قرار دهد، بدون شک شاهد این خواهد بود که لژیونش روز به روز حرکت منسجم‌تری دارد. از طرفی من از الگوهای بی‌نظیر کنگره یاد گرفتم برای اینکه بتوانم تأثیرگذار باشم، باید سعی کنم که رهجوها مرا به عنوان یک الگو بپذیرند. این کار با حرکت‌های آنی و سطحی امکان‌پذیر نیست. اگر توانستم آموزه‌ها را در خانواده و اجتماع به کار ببندم و روند حرکتی‌ام را آگاهانه پیش ببرم، می‌توانم در لژیون خود موفق شوم. «کار نیکو کردن از پر کردن است». برای داشتن یک لژیون قوی و کارآمد بایستی راهنما انرژی لازم را داشته باشد؛ به تعبیری باید خستگی‌ناپذیر باشد. در این زمینه ما یک نقشه بسیار دقیق و حساب‌شده در کنگره 60 داریم و آن هم کتاب وادی عشق است؛ اگر یک راهنما از وادی اول شروع کند و قدم‌به‌قدم با اعضای لژیون تا وادی چهارده پیش برود، قطعاً می‌تواند شاهد داشتن یک لژیون قوی باشد.

یک رهجو چه میزان در موفقیت یک لژیون نقش دارد؟ و چه وظایفی در این زمینه خواهد داشت؟
طبق فرموده مهندس دژاکام رهجو یکی از سه ضلع مثلثی را تشکیل می‌دهد که اضلاع دیگر آن شامل راهنما و شرایط است. رهجو به عنوان یکی از ساختارهای اساسی لژیون می‌تواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد. رهجویی که بتواند خودش را با شرایط کنگره و لژیون وفق دهد و بعد با حرکت لژیون همسو بشود، می‌تواند خیلی زود پرواز کردن را یاد بگیرد. شاید در شروع کار کمی سخت به نظر برسد، اینکه رهجو باید مرتباً دنبال مطالب آموزشی باشد، باید بنویسد، بخواند  و مشارکت کند و ده‌ها وظیفه دیگر که پیش از این در زندگی‌اش آن‌ها را انجام نمی‌داد؛ اما رعایت همین موارد به او کمک می‌کند که به هدفش نزدیک‌تر شود و از طرف دیگر کمک می‌کند تا فضای لژیون سالم‌تر و پویاتر بشود.

زمانی که در جایگاه کمک‌راهنما لژیون تشکیل دادید چه برنامه‌ای را برای لژیونتان در نظر گرفتید؟ زمان تحویل لژیون چقدر به هدفی که روزهای اول داشتید، نزدیک شدید؟
من مدتی قبل از تشکیل لژیون روزانه چندین سی دی گوش می‌کردم تا همه مطالب مجدداً در ذهنم تداعی شود. گاهی خودم را به جای رهجو می‌گذاشتم و سعی می‌کردم تا از دیدگاه یک رهجو به مطالب سی‌دی توجه کنم و سؤالاتی را که ممکن است از جانب او مطرح شود پاسخ بدهم. همه تلاشم این بود که به عنوان کسی وارد لژیون شوم که سطح دانش کنگره‌ای او قابل‌قبول است. هدفم این بود که مورد پذیرش اعضای لژیون قرار بگیرم. چه از نظر علم کنگره و چه از نظر ارتباط حسی و قلبی. به لطف خداوند در زمان تحویل لژیون تا حد زیادی به اهدافم نزدیک شدم و آسوده‌خاطر بودم که نسبتاً توانستم به انسان‌هایی از جنس خودم کمک کنم و از نظر آگاهی هم تا حدی با نقطه آغازین تفاوت داشته باشم.

پیشکسوتان کنگره گنجینه‌ای از تجربیات هستند، در این خصوص به کمک ‌راهنمایانی که به تازگی در این جایگاه قرار گرفته ‌اند، چه راهنمایی می ‌کنید؟
کمک راهنما در این مسیر هر چه که از عشق و محبت و انرژی هزینه کند، صدها برابر به او برگشت داده می‌شود و اینکه حساب کمک‌راهنما یا هر خدمتگزار دیگری با عشق است نه با معشوق. گاهی ممکن است در مسیر موانعی باشد، اما باور و ایمان باعث می‌شود تا همچنان به راهش ادامه دهد تا زمانی که فرمان ترخیص صادر شود.

برای اینکه فردی در جایگاه کمک‌راهنمایی موفق باشد، بایستی از چه زمانی شروع به برنامه‌ریزی کند و چه آموزش‌هایی را باید کاربردی کند؟
من فکر می‌کنم یکی از نکات کلیدی این است که یک راهنما هرگز نباید به تعداد رهجوها توجه کند؛ چون توجه به کمیت باعث از بین رفتن کیفیت می‌شود. از همان روز اول تشکیل لژیون برنامه‌ریزی را با دقت و نظم پیش ببرد. همه آموزش‌های کنگره 60 بایستی برای راهنما جنبه کاربردی داشته باشد. به اعتقاد من تفکر و اندیشه یک کمک راهنما باید این‌طور باشد که بیشترین آموزش به شخص خودش داده می‌شود. هر فکر، هر گفتار و هر عملی بازخوردش به خود اوست و قطعاً تابع قانون «فمن یعمل مثقال ذره خیره یره» است.

این جایگاه برای شما چه آموزش‌هایی را در برداشت؟
آموزش‌هایی که شاید هرگز در هیچ کجای دنیا نصیبم نمی‌شد و اگر به روز اول تشکیل لژیون برگردم باز هم همین مسیر را با اطمینان خاطر طی می‌کنم. بسیار مؤثر، بسیار عمیق و بسیار ارزشمند. در جایگاه کمک راهنمایی شما مربی‌ای هستید که خودتان در حال آموختنید. هر نکته‌ای که به اعضای لژیون آموزش می‌دهید، در واقع  همان را به خودتان متذکر می‌شوید. این شیوه یادگیری بی‌نظیر است و در هیچ کجا نمی‌توانید تجربه کنید.

از اینکه دعوت مرا برای انجام این مصاحبه پذیرفتید و وقت با‌ارزشتان را در اختیارم قرار دادید از شما سپاسگزارم، در پایان اگر نکته و سخنی دارید بفرمایید.
سپاس از بنیان کنگره 60 و همچنین سپاس از راهنمای عزیزم خانم آرزو،تشکر می کنم از خانواده‌ام. به شما و سایر دوستان خدا قوت می‌گویم.

ویرایش:همسفر پریسا لژیون سوم

عکاس:همسفر فاطمه لژیون چهارم

ارسال مطلب:همسفر پریسا لژیون چهارم

همسفران نمایندگی رودکی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .