ماده ای به نام الکل؛گفتگو با مسافر احمد خادمی

يکشنبه 15 فروردين 1395

 
  • با سلام لطفاً خودتان را معرفی نمایید:

سلام دوستان احمد هستم یک مسافر، آخرین مصرف تریاک، طول سفر اول دوازده ماه و دوازده روز، روش درمان دی اس تی،داروی درمان شربت اوتی، راهنما آقای محمدرضا میرزایی، رهایی دو سال و ده ماه و بیست و چهار روز.

آنتی ایکس سیگار، روش درمان دی اس تی، داروی درمان نیکوتین خوراکی، مدت سفر ده ماه و هجده روز، راهنما آقای هادی، رهایی یک سال و دو ماه و بیست روز.

 

  • تفاوت الکل و شراب در چیست؟

باید خدمت شما عرض کنم که تمامی مشروبات الکلی  از خانواده اتانول می‌باشند و سوءمصرف آن‌ها باعث بروز عوارض جسمانی و روانی در مصرف‌کنندگان آن می‌شود.

اصولاً تفاوت انسان و حیوان در قوه تعقل و تفکر و اختیار این مخلوق می‌باشد و هر چیزی که باعث مختل شدن این قوه شود  از نظر عقلانی غیرمعقول و غیرمنطقی و ممنوع است. چون باعث سقوط انسان از جایگاه انسانی خویش و قرار گرفتن در مرتبه نفس اماره حتی پایین تر از آن هم می‌شود. و چیزی که برای بدن مضر باشد نباید استفاده گردد. حالا چه همه بشریت ازش استفاده بکنندو چه همه ردش کنند. علمای قدیم اعتیاد می‌گفتند الکل یک خوبی دارد و آن هم اینست که  دروغ را می شوید،یعنی آدم را یک رنگ می‌کند پس  هر جا دیدید یکی مشروب خورده و دارد وحشی بازی در می آورد  بدانید که آن شخص ذاتش وحشی است .چون مشروب ذات و شرافت اصلی یک انسان را به نمایش می گذارد.

و اما از لحاظ تهیه شراب با  سایر الکل‌ها تفاوت  وجود دارد. شراب  با نام‌های دیگر چون باده ومی نیز شناخته می‌شود که از تخمیر میوه انگور به دست می‌آید و خاصیت آن به گونه‌ای می‌باشد که بدون افزودن شکر و اسید یا دیگر افزودنی‌ها تخمیرمی  شود. شراب از انگور له شده که به وسیله انواع مخمر که شکر موجود در انگور را به الکل تبدیل می‌کند به دست می‌آید. و از انواع انگورها می‌توان استفاده نمود، و گاهی اوقات از سایر میوه‌ها نیز  مثل آلبالو ، سیب ،توت و زنجبیل خرما هم استفاده می‌شود. الکل موجود در مشروبات الکلی از نوع اتیل الکل (اتانول) می‌باشد. میزان اتانول موجود در شراب 7 الی 14 درصد می‌باشد. ولی در مشروبات الکلی که به روش تقطیر به دست می‌آیند 40 الی 95 درصد می‌باشد.

 

  • مصرف الکل در کنار مواد مخدر مشکل حادی برایتان ایجاد نکرد؟

اصولاً کسانی که به اصطلاح عرق خور بودند و مشروبات الکلی مصرف می‌کردند یک اصول و قاعده و مقرراتی  برا ی خودشان داشتند. و این اصول را مد نظرقرار می دادند. مصرف مشروبات الکلی به همراه یکسری داروها مثل ضد افسردگی‌ها همچون باربیتوریک ها موجب مرگ می‌شود.

من خودم وقتی از مصرف تریاک خسته شدم و دیگر به قول معروف آن تأثیر سابق را برایم نداشت موادم را عوض کردم  چون با این کار یک مدت طول می‌کشید تا سیستم جسم  سازگار شود و مواد به اصطلاح جدید برای سیستم جسم تازگی داشت و قدرت تخدیر بیشتری نسبت به قبل داشت. و باعث می‌شد میزان مصرف هم در شروع کمتر و قدرت بیشتری داشته باشد. و به همین خاطر من زیاد موادم را عوض می‌کردم.ابتدا با گرس شروع کردم و بعد حشیش، شراب و تریاک و شیره و هروئین و مصرف سنگین الکل.واقعاً دیگر بریده بودم و ناامیدی وحشتناکی سراسر زندگی‌ام را فرا گرفته بود .دیگر از هرچه مواد مخدر توی دنیا بود بدم میامد. تصمیم وحشتناکی گرفتم.من با روش‌های متعدد سقوط آزاد، سیستم جسمی خودم را ویران کرده بودم و در خودآزاری با واردکردن شوک‌های سنگین در ترک‌های متوالی استاد شده بودم.به همین خاطر به طور ناگهانی موادم را قطع کردم و با خودم عهد بستم این بار اگر بمیرم هم لب به مواد نمی‌زنم، و این کار را کردم. درحالی‌که جسمم به مورفین نیاز داشت من آمدم همان  مورفین را هم  ازش گرفتم و الکل که اصلاً سنخیتی با مورفین نداشت را وارد جسم خودم کردم.چشمتان روز بد نبیند نصیب دشمن هیچ کس نشود،باید سیم‌کشی را با تمام وجود تجربه کرده باشی تا متوجه درد من بشوید،انگار ماشین‌های حفاری درون استخوان‌های آدم دارند مغز استخوان را می‌تراشند و جلو میروند، من برای اینکه آن وضعیت را تحمل کنم مصرف الکل را بالا می‌بردم تا بلکه وضعیت را تغییر بدم ولی بدتر  می‌شد، تا جایی پیش‌رفتم که الکل طبی از داروخانه می‌گرفتم و با نوشابه گازدار جگوار قاطی می‌کردم ومی خوردم تا خواب که چه عرض کنم بی‌هوش می‌شدم تا چند ساعتی .و بعد روز از نو روزی از نو، سرتان را درد نیارم طوری بی‌رویه و نابجا الکل مصرف می‌کردم تا یک طرفه شوم وازاین وضعیت وزندگی خلاص شوم.

من مشکل گوارش هم داشتم لوزالمعده ام(اثنی عشر) از هم پکید و خونریزی وحشتناکی داشت تاجایی که در حد کما هم پیش  رفتم، ولی قرار نبود بمیرم وزنده ماندم. و هرروز خدا را شاکرم بابت اینکه قرار بر این بود که من بمانم و در مسیر کنگره قرار بگیرم و از مرگ تدریجی که خودم رقم زده بودم با علم بنیان کنگره نجات پیدا کنم، و خیلی خوشحالم از اینکه باری تعالی لیاقت خدمت به همنوع را به من عطا فرمودند، که بمانم و نجات دردمندانی از نوع خودم را نظاره کنم و رهایی‌شان را با دیگر اعضاء خانواده کنگره 60 به جشن و شادی بنشینیم.

 

  • حالت خوشی و سرمستی حاصل از مصرف الکل چه تفاوتی با مصرف مواد مخدر دارد؟

خوب مثل سایر مواد مخدر الکل نیز در اوایل مصرف که انسان دچار سوءمصرف نشده ،درحین مصرف نشاط و سرخوشی به سراغش می‌آید. مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی ظرفیت خودشان را می‌دانند، که چقدر بخورند تا متعادل شوند مشروباتی مثل شراب و آب جو و شامپاین... یکسری خواص در مانی با دز کم دارند ولی ضرر آن‌ها به مراتب بیشتر از خواص آن‌هاست. مصرف بیش از حد هر چیزی خاصیت آن را از بین می‌برد  الکل تفکر و سطح هوشیاری و تعقل انسان را سریع دچار اختلال می‌کند ولی مخدرهای طبیعی نیاز به مصرف طولانی مدت دارند .باز هم تخریب یک الکلیسم یا دایم خمر خیلی بالاتر از یک تریاکی و یا شیره‌ای و یا هروئینی می‌باشد. کارهایی که یک نفر مست الکل می‌کند ،بعد از حالت مستی ،به  یاد مصرف‌کننده الکل نمی‌اید. الکل باعث می‌شود ناخودآگاه انسان به قسمت خودآگاه حرکت کند و شخصی که در حالت طبیعی درون‌گرا و منزوی هست چه بسا از خود حرکات موزون هم بروز بدهد. وقتی میزان مصرف الکل بالا برود و شخص دچار سوءمصرف بشود چهره فرد برافروخته می‌شود دچار خواب‌آلودگی وناهماهنگی  حرکات بدن  و مبهوت  شدن و تلوتلو خوردن و در نهایت وقتی در سطح خون میزان الکل بالای 50 درصد برسد باعث مرگ فرد الکلی می‌شود.

 

  • آیا مصرف‌کنندگان الکل قبول دارند که مانند مصرف‌کنندگان مواد مخدر اصطلاحاً معتاد بودند؟

انکار یک اصل مسلم مصرف‌کنندگان مواد می‌باشد، مصرف‌کننده آخرین کسی است که می‌فهمد معتاد شده و رسیدن به این فهم  برای همه کس اتفاق نمی‌افتد.یک سری در اعتیاد متولد می‌شوند و زندگی که چه عرض کنم عمر خود را تلف می‌کنند و در اعتیاد هم می‌میرند چون باورشان همین است، و واقعیت زندگی‌شان را حقیقت زندگی می‌دانند. ولی همین که بپذیریم معتاد هستیم در جهت خارج شدن از اعتیاد حرکت می‌کنیم.و در این زمینه راه درست و حرکت در مسیر از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است. در واقع کسانی که می‌پذیرند و تسلیم می‌شوند و خواستار رهایی هستند  همه ی نیروها در خدمت اینان بر می‌آیند.

 

  • ساختار الکل به چه صورت است و در ترکیب با بدن انسان چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

الکل‌ها  به چند گروه تقسیم می شوند.

 صنعتی: که از تقطیر شیمیایی در سوخت‌های فسیلی همچون گاز و زغال‌سنگ و نفت و چوب به دست می‌آیند. و از نوع متانول می‌باشند.

الکل‌هایی که از تقطیر حبوبات به دست می‌آیند. الکل‌هایی که از میوه‌ها به دست می‌آیند، مثل انواع شراب. و الکل‌هایی که از تقطیر میوه‌ها ترجیحاً میوه‌های خشک درست می‌شوند، و در صد جذب بسیار بالایی در بدن را دارند و از نوع اتانول می‌باشند. وقتی الکل مصرف می‌شود حدود بیست درصد آن از طریق معده  و هشتاد درصد مابقی در روده کوچک جذب می‌گردد و مست‌کنندگی الکل به خالی و پر بودن معده نیز بستگی دارد، اگر معده از غذا پر باشد دریچه معده برای هضم غذا بسته‌شده و عبور الکل به روده کوچک کند می‌گردد و الکل مدت زمان بیشتری در معده می‌ماند. البته میزان تأثیر الکل به وزن بدن و چربی بدن و جنسیت نیز بستگی دارد.هرچه فرد سنگین‌وزن باشد دیرتر تحت تأثیر الکل قرار می‌گیرد چون به محض مصرف الکل و وارد شدن آن در جریان خون در آب کل بدن حل می‌شود و در واقع توزیع می‌گردد. الکل  قادر به حل شدن در چربی نیست هرچه میزان چربی در بدن بیشتر باشد فرد بیشتر تحت تأثیر الکل قرار می‌گیرد. تأثیر الکل در کسانی که از بدن عضلانی برخوردارند دیر تر اتفاق می‌افتد، الکل در زنان زودتر تأثیر می‌کند.

 

  • بیش‌ترین تخریب الکل روی کدام قسمت از بدن می‌باشد؟

بیش‌ترین تأثیر الکل در مغز و قسمت مناطق لذت اتفاق می‌افتد.که  آن قسمت محل ذخیره مواد شبه افیونی می‌باشد. و مصرف الکل باعث آزاد شدن  بیش از معمول آن مواد در سطح خون می‌شود، عملکرد مغز را کند ، و درک انسان را از سرما و گرما و درد دچار اشتباه می‌کند. باعث سوءتغذیه و نقص در جذب ویتامین‌ها می‌شود، موجب کاهش قدرت سیستم بدن و کاهش مقاومت بدن و افزایش ابتلا به بیماری‌ها در مقابل عفونت‌ها می‌گردد. وقتی سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود احتمال آلوده شدن بدن به ویروس اچ آی وی بالا می‌رود. مرکز کنترل اشتها در هیپوتالاموس پیام‌های اشتباهی در مورد گرسنگی و تشنگی صادر می‌کند. تجزیه الکل در بدن منجر به تخریب ویتامین  B6 می‌شود، و شخص دچار کم خونی ،تمرکز ضعیف و سستی وبی حالی می‌گردد. مصرف الکل موجب سرطان کولون روده بزرگ می‌شود. استفاده  طولانی مدت از الکل باعث کاهش جذب پرو تئین و منجر به سیروز کبدی می‌شود ونوعی حالت روانی و معمولاً جسمانی و وسواس  در مصرف‌کننده به وجود می‌آورد.

اضطراب و افسردگی شخص افزایش می‌یابد، باعث پرخاشگری، سردرد، لرزش وآسیب‌های قلبی و عروقی می گردد.  موجب افزایش قطر عروق خون در دست‌ها  و پاها می‌شود. الکل اثر  آب زدایی دارد. و می‌تواند هورمون ادراری (َ AHD) را کاهش دهد که این هورمون ادرار را تنظیم می‌کند. قدرت تفکر به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش میابد.

 

  • نشئگی یک مقدار مشخص از الکل را با چند مواد مخدر برایمان معادل‌سازی نمایید؟

اصولاً میزان تأثیر انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی بستگی به میزان مورفین موجود در مشتقات مخدرهای طبیعی و صناعی و به میزان  درصد اتانول موجود در نوشیدنی‌های الکلی دارد، و هر نوع ماده مخدر اعم از طبیعی و صناعی و مشروبات که به صورت خوراکی مصرف می‌شود تا 95 درصد جذب بدن می‌شود. وقتی شخص در خوردن اتانول بالای  40  درصد زیاده‌روی کند از حالت عادی و طبیعی خارج می‌شود. فرض مثال اسنیف کوکائین که مستقیم روی مغز تأثیر می‌گذارد از یک نوع نشئگی برخوردار است تزریق هروئین یک جور هروئین دودی نیز یک جور دیگر و مورفین‌های طبیعی یک جور مخدرهای صناعی هم یک جور الکل هم جور دیگر

پس نتیجه می‌گیریم که درصد جذب انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی به شرایط جسمانی و مدت زمان سوءمصرف شخص مصرف‌کننده  یعنی همان بالا رفتن نقطه تحمل در مصرف مواد و روش مصرف و میزان اختلال و تأثیری که مواد مخدر در سیستم کنترل عصب مرکزی انسان (مغز، تفکر و تعقل) به جا می‌گذارد، بستگی دارد. یعنی اکثر مواد، کنترل مقر فرماندهی بدن را هدف قرار می‌دهند.

 

  • طبق اصل مهار اعتیاد در کنگره 60، چه توصیه‌هایی برای کاهش آسیب مصرف‌کنندگان الکل دارید؟

در ایران آنچه که باعث روی آوردن  جوانان به مصرف الکل می‌شود، این است که تصور می‌کنند مضرات الکل کمتر از سایر مواد مخدر می‌باشد.درست است که اعتیاد به الکل در کشور ما کم است ولی سن مصرف به  هفده سال رسیده.آمارهای جدید نشان می‌دهد که الکلیسم آرام‌آرام زیر پوست شهرها می‌خزد و از وجود 130 هزار الکلی ایرانی خبر می‌دهد. افزایش مصرف نوشیدنی‌های ممنوع باعث می‌شود که در آینده به بیماران کلیوی و کبدی کشور افزوده شود .سالانه 20 میلیون لیتر نوشیدنی الکلی به وسیله پلیس کشف می‌شود که این کشفیات حدود 25 درصد قاچاق مشروبات الکلی به کشور است. مطلب بسیار مهمی که حائز اهمیت است این است که یک سری از مشروبات قاچاق  ،تقلبی هستند و دارای متانول به جای اتانول می‌باشند که متانول از چوب استخراج می‌شود و بسیار سمی و خطرناک است و منجر به کوری و مرگ می‌شود.

مسئله مهار اعتیاد مربوط به مصرف‌کنندگانی می‌شود که از اعتیاد خود خرسند و راضی هستند. و معتقدند کسانی که از این مواد جادویی مصرف نمی‌کنند، انسان‌های کم خردی می باشند. فرض مثال اگر بتوانیم کاری کنیم که شخصی که روزانه 17 بار مواد تزریق می‌کند و یا شخصی که 12 گرم تریاک می‌خورد و یا کسی که روزانه 400 عدد قرص دیفنوکسیلات می‌خورد و یا شخصی که بی‌رویه الکل می‌خورد و دائم‌الخمر است به مصرف روزانه تزریق سه الی چهار بار یا خوردن روزانه دو سه گرم تریاک و یا خوردن 30 عدد قرص و یا خور دن یک بطری الکل در وضعیت تثبیت بمانند به هر حال کار مفیدی انجام داده‌ایم، و بین بد و بدتر بد را انجام داده‌ایم. در این صورت لااقل در مصرف آن‌ها مدیریت کرده‌ایم تا آن‌ها دچار بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت و ایدز نشوند که بار هزینه‌ای سنگین تری را تحمیل جامعه بکنند. پس تا حدودی آسیب را کاهش دادیم. در زمینه تغذیه این افراد توصیه می‌شود از غذاهای مغذی حاوی ویتامین آ ،سبزیجات نارنجی، ویتامین C فراوان، کاهش مصرف کافئین، افزایش دریافت فیبر، مصرف آب فراوان،و ورزش را مد نظر داشته باشند.

 

  • الکل چه ارتباطی با خواب و یا بی‌خوابی شبانه دارد؟

اولین تأثیر و آسیبی  که مصرف مواد مخدر و الکل بر جسم می‌گذارد بر سیستم خواب انسان است. انسان از بدو تولد که در جسم فیزیکی قرار می‌گیرد با یک انرژی خدادادی که در او به ودیعه گذاشته‌شده پای به هستی می‌گذارد. و گذشته و عقبه هر شخص تعین کننده میزان و کیفیت سطح این انرژی می‌باشد. و به هیچ عنوان این انرژی قابل شارژ و یا احیاء دوباره نمی‌باشد. و به صورت اندوخته در خزانه می‌باشد، و اختلالات خواب و به هم خوردن تایم خواب شبانه که در اثر مصرف مواد مخدر و الکل اتفاق می‌افتد باعث می‌شود بدن در طول روز کمبود خود را از این اندوخته که باید به صورت منظم و در طول عمر مصرف شود، تأمین کند و این انرژی زودتر از موعد مقرر به اتمام برسد و بقیه عمر خود را بدون این انرژی سپری کنیم و به انواع بیماری‌های جسمی و روانی سخت گرفتار شویم.

 مصرف الکل  باعث به تأخیر افتادن خواب هم می‌شود، دیر خوابیدن، بیدار شدن‌های مکرر، کاهش کیفیت خواب ،کاهش خواب عمیق به نسبت کل زمان خواب و در صورت قطع ناگهانی الکل باعث بی‌خوابی عمیق و تکه‌تکه شدن خواب می‌شود.

 موضوع دیگری که از عوارض مصرف الکل و مواد مخدر باید مد نظر داشت، تخریب هاله تابان شخص مصرف‌کننده می‌باشد. یک تعاملی بین سیستم مخدرهای طبیعی (ایکس) و سیستم کنترل عصب مرکزی و چاکراه های انرژی وجود دارد، که برای داشتن آرامش و خواب طبیعی مناسب باید این سه پارامتر باهم متعادل باشند. اعتیاد خود  به عنوان پایین‌ترین نوع تاریکی‌ها محسوب می‌شودو مثلث جهالت و اکثر زیرشاخه‌های آن را در بر می‌گیرد و باعث می‌شود که انسان جزء نیروهای شیطانی و تخریبی قرار بگیرد. این خصوصیات ظلمانی موجب تخریب سپر دفاعی جسم انسان شده و مرزی که برا ی حفاظت بدن از سایر موجودات و مخلوقات خداوند درست‌شده دچار آسیب شده و به باغی با دیوارهای فروریخته تبدیل شود که هر جانوری به خود اجازه سرک کشیدن به آن را می‌دهد.

 من همیشه دوست دار محیط تاریک، تنهایی و عاشق  گوش دادن  به آهنگ‌های غمگین و خاصی بودم و این دقیقاً بستر جذب این موجودات می‌باشد. من زمان مصرف الکل همیشه در گیر کابوس‌های شبانه وحشتناک می‌شدم.اکثر اوقات از ترس شب‌ها تا جایی که تحمل می‌کردم بیدار می‌ماندم. مشکل بزرگ من این بود که قبلاً در زمینه علوم غریبه و متافیزیک و ارتباط با این موجودات فعالیت می‌کردم. این درگیری‌ها هم در حالت خواب بود وهم بیداری.خواب‌ها و کابوس‌های من پر بود از موجودات عجیب وغریب. در حالت خواب مواقعی مجبور بودم از یک مسیری عبور کنم که این موجودات قرار داشتند. ترس کشنده‌ای بود ،سرم را می‌چرخاندم تا این موجودات را نبینم، سرم می‌چرخید ولی چشمانم می‌ماند. در حالت جنگ و گریز با آن‌ها راحت از درون این موجودات عبور می‌کردم ولی از بین نمی‌رفتند. در حالت بیداری صدای حرکت آن‌ها را می‌شنیدم و هاله‌ای محو از حضور آن‌ها در کنارم حس می‌کردم، وقتی این موجودات به انسان نزدیک می‌شوند چون از لحاظ ساختار فیزیکی با انسان متفاوت‌اند، به خاطر بالا بودن سطح انرژیکی بدن آن‌ها نسبت به بدن انسان، موجب تخلیه انرژی سریع از بدن  مامی شوند و افت سریع و ترس مهلک و سرمای خاصی وجود آدم را فرامی‌گیرد.من در این حالت حتی قدرت این را که سوئیچ را بتوانم برای باز کردن درب بچرخانم را نداشتم. ولی شکر خدا با آمدن به کنگره و با درمان شدنم، کابوس‌های وحشتناک هم ناپدید شدند. و دیگر درگیری‌های آن‌چنانی  با این موجودات و ترس شدید روبرو شدن با آن‌ها وجود ندارد...

 

  • از نظر شما حرکت در سرمای 60 درجه زیر صفر مستلزم به همراه داشتن چه امکاناتی می‌باشد؟

سرما  خود عدم می‌باشد، یعنی نبود گرما .تاریکی از نبود نور خلق می‌شود، و تمثیل 60 درجه زیر صفر عمق شرایط بحرانی و وضعیت جسمانی و روانی یک انسان آلوده به مواد مخدر را  به تصویر می‌کشد. که در واقع یک مصرف‌کننده در وضعیت فریز قرارگرفته که هر گونه حرکت نابجا باعث سقوط و نابودی می‌شود. پس نیاز به نقشه راهی می‌باشد بدون عیب و نقص که راه برگشت به عقب نداشته باشد و برای حرکت مشکلات فراوانی سد راه می‌باشدکه  باید با ابزارهای مناسب و صبر و ایمان و توکل پا در این مسیر گذاشت. برای تغبیر لازم است که علم مربوط به آن را داشته باشیم. برای رسیدن به حقیقت دو موضوع بسیار مهم وجود دارد، یکی یافتن راه و دیگر آنچه برداشت می‌کنیم. راه که توسط بنیان کنگره جناب آقای مهندس نمایان شده و مسیر حرکت هم معلوم و هدف که همان حقیقت درمان و رهایی می‌باشد در انتهای این راه قرار دارد و گرید و عیار دسترسی هر شخصی بستگی به میزان تلاش و بهایی که برای به دست آوردن خلوص طلای حقیقت خود می‌پردازد دارد. و عیار درمان و رهایی هرکس در بوته آزمایش معلوم می‌شود که چند مرده حلاج است. آیا بهای آهن را پرداخته یا مس و یا نقره و یا طلای چهارده عیار و یا هجده و یا بیست و یک و...حقیقت دراعمال و ادامه نقاب از رخ می‌گیرد. با تمام این تفاسیر مهم‌ترین مسئله این است که باید مسلح به علم کنگره باشیم تنها راه برون‌رفت از این بحران عظیم آموزش و کاربردی کردن علم کنگره می‌باشد ولا غیر...

 

  • صحبت پایانی...

در سال جدید، سالی پر از برکت و سلامتی و بهروزی و رهایی  برای مسافران و همسفران  کنگره  60 از  ایزد منان خواهانم.

 

هر زمان (نفس) نو می‌شود دنیا و ما                   بی‌خبر از نو شدن اندر بقا

 

 

تهیه و تنظیم: همسفر صبا شهرستمی

عکاس:حمید وحیدیان

منبع:وبلاگ نمایندگی پروین اعتصامی اراک