English Version
English

کنگره در سالی که گذشت

کنگره در سالی که گذشت

کنگره در سال 1393 نیز مانند همه ساله با دید و بازدید نوروزی آقای مهندس دژاکام در روز اول فروردین ماه کار خود را در سال جدید آغاز کرد. جمعه اول فروردین ماه 93، چندصد نفر از مسافران و همسفران با شور و شوق فراوان، به آکادمی آمدند تا صبح روز اول عید را با دید و بازدید نوروزی بنیان کنگره و دوستان و خویشان خود آغاز کنند. 6 فروردین‌ماه، اولین چهارشنبه سال 93، اولین گروه مسافران سفر دوم، گل رهایی خود را از دستان آقای مهندس دریافت کردند تا  این سال، شروع سالی شیرین، پربرکت و رو به تکامل و تعالی برای جمعیت احیای انسانی کنگره 60 و اهداف آن رقم بخورد.

 


 

تعداد رهایافتگان کنگره 60 در سال 1393 در قسمت آقایان مسافر به 2201 نفر، در قسمت خانم های مسافر به 66 نفر و در مجموع به 2267 نفر رسید که این آمار رشدی حدود 80 درصد، نسبت به سال 92 را نشان می‌دهد. رشدی که به مدد استفاده از متون و سی‌دیهای آموزشی جهانبینی، و حرکت و تلاش هماهنگ همه اعضای کنگره در سراسر کشور با محوریت کنگره دیده‌بانان و آقای مهندس دژاکام تحقق پیدا کرده است.

 

 

رهایی آقایان مسافر

رهایی خانمهای مسافر

مجموع

سال 1392

1826

48

1874

سال 1393

2201

66

2267

 

رشد تعداد رهایی‌های کنگره که در سالهای جاری، تنها نشان افزایش آمار افراد قطع مصرف شده نیست، چرا که برای کنگره 60 ترک یا قطع مصرف مواد مخدر امر ارزشمندی نیست، بلکه به قول بنیان کنگره آقای مهندس دژاکام، این آمار نشان از این دارد که در طول یک سال چند هزار نفر انسان و استاد پرورش یافته‌اند تا بتوانند به خود، خانواده و اجتماع خدمت کنند، چنانکه مهمترین اهداف کنگره نیز رشد علمی معنوی؛ تلاش برای رهایی بیماران و پرورش استاد است.

درمان وابستگی به مصرف سیگار(نیکوتین) و تدوین پروتکل درمانی آن از اهداف مهم کنگره 60 در سال 93 بود. لژیونهای درمان سیگار در تمام نمایندگی‌های کنگره 60 راه‌اندازی شدند تا آمار تعداد لژیونهای درمان سیگار در کل کنگره به 70 برسد. حالا دیگر لژیون ویلیام وایت در پارک طالقانی، هر جمعه محل برگزاری تولد یک سال رهایی مسافران سیگار است.
 


 

در مجموع مسافران و همسفران،257  نفر در سال 1393 به رهایی از بند نیکوتین رسیدند و  این درحالی است که آقای مهندس، پروژه تحقیقاتی گسترده‌ای را با همکاری دکتر رضا دانشمند و پروفسور ویلیام وایت با یک موسسه‌ تحقیقاتی در آمریکا، پیرامون روش درمان DST روی سیگار آغاز کردند، تا با آغاز درمان سیگار به روش DST در آمریکا، متد رهایی‌بخش تدریجی مهندس دژاکام از این روزنه به جهان منتشر شود.
 


 

مکاتبات حسین(مهندس دژاکام) و بیل(پروفسور ویلیام وایت)؛ در سال 93 ادامه یافت و حاصل این مراوده و همکاری در آینده‌ای نزدیک، به صورت مقالات در مجلات معتبر علمی قابل رویت خواهد بود.


 

فعالیتهای تحقیقاتی کنگره 60 و همکاری این مرکز با مجامع علمی در سال 93، به درمان سیگار منحصر نشده است؛ لژیون پزشکان در پارک طالقانی به فعالیت خود ادامه داد تا کنگره، اولین مرکز مردم‌نهاد در زمینه مواد مخدر باشد که پزشکان در آن نقش مکمل را دارند و در محیطی صمیمی و محترمانه، پیرامون دستاوردهای یکدیگر به تبادل نظر می‌پردازند. هم‌اکنون 100 کلینیک توزیع شربتOT، در ساسر کشور با کنگره همکاری می‌کنند که ازین تعداد حدود 50 کلینیک در تهران و 50 کلینیک در شهرستانهای مختلف می‌باشند.
 


 

شهریورماه آقایان دکتر مکری به همراه گروهی از محققان خارجی و ایرانی از کنگره بازدید کردند و محقق آمریکایی ضمن شگفت‌زدگی از این بازدید، اظهار داشت که "ارزش داشته به خاطر دیدن کنگره به ایران بیاید." پروفسور علی اردکانی، محقق در زمینه ژنتیک و بیماریهای سرطانی و عضو لژیون پزشکان، 22 مرداد ماه به عنوان استاد در جلسه جهانبینی روز چهارشنبه حضور یافت و اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک بتوانند در زمینه بیماری‌های مختلف با کنگره همکاری کنند چرا که متد DST، می‌تواند بسیاری از نقایص ژنتیکی را پوشش دهد.

در تیرماه سال 93 همایش رها یافتگان اعتیاد در اصفهان با شکوه و نظمی مثال‌زدنی برگزار شد. در این همایش آقای هادی زاده، دبیر محترم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، دکتر رضازاده، معاون محترم پیشگیری سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مسئولین استان همراه با مسئولین کنگره حضور داشتند.
 

ماه مبارک رمضان با گرمای تیرماه و اوایل مرداد 93 مصادف شده بود، این ماه مبارک در کنگره حال و هوای خاصی دارد که تنها با حضور در جمع روزه‌داران کنگره لذت آن قابل لمس است، از آنجا که ماه رمضان ماه شروع سفر مهندس دژاکام و روشن شدن چراغ راه متد DST بوده است، برای اعضای کنگره معنای ویژه‌ای دارد. در کنگره همه به نوعی روزه‌دارند و هر روز هنگام غروب آفتاب در اکثر قریب به اتفاق نمایندگی‌های کنگره سفره افطاری پهن می‌شود.
 

مردادماه 93، ماهی پربرکت همراه با اتفاقات خوشایند برای اعضای کنگره 60 بود. 9 مرداد ماه سال 93 (اولین روز بعد از پایان ماه مبارک رمضان) ، پانزدهمین اردوی تفریحی آموزشی کنگره 60 در منطقه ی بلده استان مازندران برای اولین بار در زمین اختصاصی مربوط به اردوی کنگره 60 به مساحت تقريبي يك هكتار، با حضور 310 نفر از آقايان مسافر و همسفر کنگره 60 از سراسر كشور آغاز گردید . دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران و فرماندهی نیروی انتظامی منطقه از محل اردو بازدید کردند و نظم و سازماندهی در کنار محبت و آرامش اردو، آنها را مشعوف و شگفت‌زده کرده بود. حضور جمعی از پزشکان و هنرمندان در اردوگاه و همچنین بازدید آقای مهندس دژاکام از محل اردو در روزهای آخر، شیرینی این کمپینگ گروهی را برای اعضا دوچندان می‌کرد.
 


 

در چهاردهمین سالگرد از شروع نوشتن وادی های 14 گانه کنگره 60 توسط مهندس دژاکام، در 24 مردادماه، ساعت 7 صبح در پارک طالقانی، از کتاب عشق (چهارده وادی برای رسیدن به خود)  رونمایی شد تا در اختیار عموم قرار بگیرد و این 14 وادی نه تنها برای بیماران مواد مخدر، که برای همه انسانهای در درد و رنج از بندهای نادیدنی جهالت، ریسمانی برای رهایی و رسیدن به آرامش باشد.
 

صفحات تقویم ورزشی کنگره 60 نیز در سال 93 مملو از رویدادهای گوناگون ورزشی است.

دومین دوره از مسابقات فوتبال جام مسافر در تاریخ  6 و 9 مهرماه 1393 در ورزشگاه آرارات برگزار شد، در این مسابقات چهارتیم کنگره 60، سفرای کشورهای خارجی، ستارگان سینما و پیشکسوتان آرارات حضور داشتند. حضور گری لوئیس نماینده سازمان ملل، که حالا دیگر کاملا برای کنگره چهره‌ای آشناست، و همچنین ستارگان قدیمی فوتبال از اتفاقات دلپذیر در این دوره از مسابقات بود. تیم فوتبال کنگره 60 در مسابقات لیگ تهران در اواخر مهرماه نیز شرکت کرد تا فوتبال کنگره 60 به مرور زمان مسیر رشد و پیشرفت خود را طی کند.

اولین دوره مسابقات کشتی جایزه بزرگ جام مسافر، به میزبانی کنگره 60 با حضور 14 تیم با شعار "یا می‌بریم یا می‌آموزیم، باختی در کار نیست" در 28 آذر ماه 1393 برگزار گردید. این رویداد به واقع بزرگترین مسابقات کشتی آزاد بود که به صورت اوپن (جایزه بزرگ) برگزار شد و در مجموع 214000000 ریال برای آن جایزه تعیین گردیده بود که تا به حال در سطح کشور بی سابقه بوده است. حضور وزیر ورزش و جوانان و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، همراه با شرکت بسیاری از قهرمانان جهان و مربیان برتر ملی گویای اهمیت و جاذبه این دوره از مسابقات بود.
 


 

مسابقات ورزشی داخلی کنگره در رشته‌های مختلف، با شور و نشاط فراوان و در قالب دو جام عقاب طلایی و جام سردار (رهایافتگان) برگزار گردید؛ شروع جام سردار از اواسط شهریور ماه و شروع جام عقاب طلایی از اواسط مهرماه انجام پذیرفت، با توجه به تعدد شرکت کنندگان و مسابقات و طولانی شدن دوره آنها، در برخی رشته های ورزشی، احتمالا در آینده مسابقات به صورت لیگ سالیانه برگزار خواهد شد. حضور چندصد نفر در حال ورزش گروهی و بدون کوچکترین تنش در محیطی امن و دوستانه، چهره زیبایی به روزهای جمعه پارک طالقانی بخشیده است که هر بیننده ای را به وجد و حیرت می‌آورد. شعار فرزندان کنگره 60 در مسابقات ورزشی، جمله نغز "یا می‌بیرم، یا می‌آموزیم" است که ورزش کنگره را از مسابقه بر سر برد و باخت، به ابزاری جهت کسب دانایی و بالابردن جهانبینی ارتقا می‌بخشد.
 


 

باشگاه تیر و کمان کنگره 60، قهرمان فصل گذشته لیگ تهران نیز مانند سال گذشته، میزبان برگزاری مسابقات لیگ تیروکمان استان تهران بود تا الگویی از برگزاری این گونه مسابقات در سطح استانداردهای جهانی، برای باشگاهها و برگزارکنندگان این مسابقات در کشور باشد.
 


 

در باشگاه راگبی کنگره 60، تیم راگبی موفق شد با کسب مقام دوم مسابقت هفت نفره لیگ دسته یک در شهریور ماه به لیگ برتر صعود کند.  تیم راگبی 15 نفره کنگره نیز با قهرمانی در اهواز به جمع تیمهای لیگ برتر پیوست. عباس رسولزاده و بهادر محمدی از بازیکنان باشگاه کنگره 60  بودند که در این سال به تیم ملی دعوت شدند که عباس رسولزاده با درخشش در مسابقات انتخابی المپیک در اواخر سال 93، شادی و غرور را برای جامعه ورزشی کنگره به ارمغان آورد.
 

آزمونهای کنگره 60، یکی از هیجان انگیزترین رخدادهای سال برای اعضای کنگره است. 24 مهرماه 93، آزمون ارزیابی راهنمایان کنگره 60 در نمایندگی‌های سراسر کشور برگزار گردید، تا ابزاری برای سنجش، ارتقا و بروز شدن دانش راهنمایان کنگره باشد.

 در 30 بهمن ماه 93، بیست و هشتمین آزمون فنی و شانزدهمین آزمون جهانبینی کمک راهنمایی کنگره 60 برگزار گردید. در این آزمون 1400 نفر شرکت کردند که نسبت به سال گذشته افزایش 71 درصدی را نشان می‌دهد. 4 نفر از اعضای اژیون پزشکان نیز در این امتحان شرکت کردند که قطعا این برای مسیر در پیش رو کنگره و درمان اعتیاد، نقطه عطفی به‌شمار می‌آید. حدود 100 نفر از قبول شدگان در آزمون سال گذشته(92) در سال 93 شال کمک راهنمایی دریافت کردند و پیشبینی‌ میشود که این تعداد در سال آینده به دوبرابر، یعنی حدود 200 نفر برسد.
 


در سال 93، انتخابات‌های مرزبانی نیز در آرامش و صحت انجام پذیرفت که گواه آن ادامه روند رو به رشد رهایی‌ها و نظم در سازماندهی امور نمایندگی‌های سراسر کشور است، اما شاید مهمترین رویداد انتخاباتی کنگره، انتخاب ایجنت توسط اعضای خود نمایندگی‌ها بود. این انتخابات به صورت الکترال(کارتی) در بسیاری از نمایندگی‌های کنگره 60 برگزار گردید تا میزان رشد دانایی در فرهنگ کنگره، با پذیرفتن مسئولیت این انتخاب محک بخورد.
 



 

کیفیت آموزش در نمایندگی های کنگره برای بنیان کنگره و شورای دیدبانان بسیار مهم است، به همین دلیل تاسیس نمایندگی های جدید بسیار با دقت و محتاطانه صورت می‌گیرد. در سال 93 در شهرهایی مانند اصفهان، خمینی شهر، مشهد با توجه به تراکم جمعیت و کمبود فضای آموزشی و همچنین پتانسیل موجود در آنها، نمایندگی‌های جدید تاسیس شد تا تعداد نمایندگی‌های کنگره به 41 نمایندگی در17 استان برسد. برخی از نمایندگی‌ها نیز موفق به توسعه و بهینه‌سازی ساختمان و فضای آموزشی خود شدند. در برخی شهرها نیز تلاش شد تا با ظرفیت سازی، مقدمات تاسیس نمایندگی‌های جدید فراهم شود که انشاءالله این امر در سال 94 به وقوع بپیوندد.

سنتها و جشنها و مراسمهای کنگره، علاوه بر بار آموزشی، بخشی از شناسنامه هویتی این جمعیت را تشکیل می‌دهند. هفته راهنما در اردیبهشت‌ماه، هفه سایت در مردادماه، هفته ایجنت و مرزبان در شهریورماه، هفته شکرگزاری OT در آبان ماه، جشن همسفر در آغاز آذرماه، هفته بنیان کنگره در نیمه آذر، جشن دیدبان در بهمن‌ماه و هفته درخت‌کاری در اسفندماه، بخشی از این جشنها و مراسمها، و مانند هر ساله قسمتی از 52 دستور جلسه هفتگی سال 93 را تشکیل می‌دادند. دستور جلساتی که به هر فرد کمک می‌کند که جایگاه خود را در هستی پیدا کرده و با مسئولیتهای خویش آشنا شود، نسبت خود را با سایر جایگاهها در جامعه، طبیعت و هستی بشناسد و مسیر حرکت خود را ترسیم کند.
 




 

سایت کنگره 60 نیز در سال 93 کوشید تا به عنوان رسانه‌ای برای کنگره 60، به بهترین و کاملترین شکل ممکن بازتاب دهنده رخدادهای داخلی کنگره باشد، و با حدود سی هزار بازدید در روز یکی از بزرگترین مراکز اطلاع رسانی ریکاوری اعتیاد شناخته شود. همچنین در سایت کنگره، تلاش شد تا فضایی برای ارائه دستاوردهای علمی و تجربی کلیه اعضا، پزشکان، محققان و مسئولینی که همگام با کنگره در جهت درمان اعتیاد فعالیت می‌کنند فراهم شود.

سایت کنگره 60 حدود پانصد وبلاگ که مربوط  به لژیون ها، شعب و موضوعات مختلفی از کنگره 60 می‌باشد، در زیر مجموعه خود دارد که این وبلاگ ها هم بطور جداگانه ای در حال فعالیت هستند، این وبلاگ ها هم برای نشان دادن راه صحیح پیشگیری ،درمان،مهار اعتیاد و ریکاوری بلند با پویایی به فعالیت خود ادامه دادند.

سایت کنگره قصد دارد در طول ایام نوروز، مروری بر گزارش  اتفاقات ثبت شده در طول سال 93 داشته باشد؛ لذا، هر روزه لینک تعدادی از رویدادهای مهم سال 93 را بر روی سایت کنگره مشاهده خواهید کرد.

به هر تقدیر یک سال دیگر در کنگره گذشت و همه چیز در عین نظم و قانون همراه با صلح و محبت رقم خورد، همانطور که همیشه گفته می‌شود؛ در سراسر نمایندگیهای کنگره تمام جلسات هماهنگ با یکدیگر و بدون حتی یک دقیقه تاخیر، آغاز به کار می‌نمایند. کنگره بر محور محبت، عقل و ایمان به حرکت و دوران خود ادامه دهد، به امید اینکه با حرکت در مسیر درست، در مرکز این گردباد سبز قرار بگیریم و با شروع فصل جدید، هر ورق از کتاب زندگی خود را با دقت حک کنیم، تا صفحه های زندگی همه تمیز و پر رنگ نوشته بشود.

 

با احترام

وب سایت کنگره 60

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .