English Version
English

گفتگو با مرد اول تایپ ایران

گفتگو با مرد اول تایپ ایران

تعداد رهایی‌های کنگره در سالهای اخیر به سرعت رو به پیشرفت است. یکی از دلایل مهم این پیشرفت، دسترسی سریع و یکسان افراد در نمایندگیهای مختلف سراسر کشور به مطالب آموزشی کنگره است. سی‌دی های جهانبینی و نوشتارهای کنگره به سرعت در نشریات شعب در دسترس اعضا قرار می‌گیرد، از آن گذشته سایت کنگره هر روز محل انتشار مطالب آموزشی متنوع اعم از مقالات و نوشته‌های حاصل علم و تجربه اعضاء می‌باشد.

در همین راستا، جلسات آموزشی جهانبینی روزهای چهارشنبه، تقریبا همزمان، و دقایقی چند پس از صحبتهای آقای مهندس دژاکام بر روی سایت کنگره 60 قابل رویت است. افراد در سراسر نقاط کشور و دنیا می‌توانند همزمان با صحبتهای آقای مهندس دژاکام مطالب آموزشی ایشان را روی سایت کنگره مشاهده نمایند که این امر به کوشش مرد اول تایپ ایران امکان‌پذیر شده است. برای تایپ بسیاری از مطالب دیگر هم، اعضای سایت تصویر مطلب را از طریق تلفن همراه برای ایشان ارسال می‌کنند و ایشان تنها چند دقیقه بعد، مطلب تایپ شده را ارسال می‌کنند. مسافر کمک راهنما احمد شریفیان، رکورددار تایپ در سطح کشور است که هم‌اکنون در سایت کنگره نیز خدمت می‌کنند. گفتگوی شنیدنی با ایشان انجام داده‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌نماییم؛

  • لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سلام دوستان  احمد هستیم یک مسافر، آنتی ایکس مصرفی قرص ، شیشه ، تزریق کراک، 19 ماه با اپیوم به روش دی اس دی سفر کردم . راهنما آقای ربیعی ـ رشته ورزشی فوتسال ، والیبال، رهائی : 3 سال و 6 ماه ، در حال حاضر به عنوان کمک راهنما در نمایندگی استاد معین مشغول خدمت هستم.

  • شما روزهای چهارشنبه به چه دلیل به آکادمی می آئید؟

من برای همکاری با بچه های سایت به آکادمی می‌آیم و مسئولیتی که در حال حاضر به عهده من است، تایپ سخنان آقای مهندس در جلسات روزهای چهارشنبه می‌باشد.

  • فرق شما با افراد دیگر در زمینه تایپ چیه؟

مسئله سرعت است و اینکه من می توانم مطالبی را که می شنوم مستقیماً تایپ کنم و دیگر نیازی به رکورد و ضبط مطالب نیست.

  • پس این هم یک مزایاست که کسانی که نمی توانند روزهای چهارشنبه به آکادمی بیایند ، به فاصله کوتاهی می توانند مطالب را روی سایت ببینند، درسته؟

دقیقاً ، صحبتهای آقای مهندس که تمام می شود، مطالبش تایپ شده و آماده است و بعد از یک ویرایش مستقیماً روی سایت می رود.

  • یک توضیح هم بدهید، یعنی شما مطالبی را که می شنوید، سریعاً تایپ می کنید؟

بله ، من هر چیزی که می شنوم، تایپ می کنم و در همان حال کار ویرایش و جمله بندی آن را هم انجام می دهم .

  • این واقعاً شایسته است و قابل تقدیر است ، چون شما تنها کسی هستید که در کنگره این کار را می توانید انجام دهید، خوب به بیرون از کنگره برویم ، شما الآن چندسال است که تایپ انجام می دهید؟

من حدود 13 سال است که کار تایپ و طراحی انجام می دهم.

  • ظاهراً شما در این زمینه رکوردی هم دارید ، اگر ممکن است در مورد آن توضیح دهید؟

حدود 3 سال پیش بود که یک مسابقاتی برگزار شد ، مسابقات سریعترین تایپیست ایران، که من در بین 3000 نفر شرکت کردم و در آنجا رکورد زدم .

  • یعنی سریعترین تایپیست ایران در 3 سال پیش، درسته ؟

بله ، یک مسابقه ای بود که بین 3000 هزار نفر در کشور برگزار شد، که در مرحله اول سوم شدم، مرحله بعد دوم شدم و در مرحله آخر اول شدم.

  • الآن شما یکی از اعضای سایت کنگره 60 هم حساب می شوید، و صحبتهای آقای مهندس همزمان با چند دقیقه تأخیر روی سایت کنگره 60 توسط شما وارد می شود ، این اتفاق چطور افتاد که یک نفر صحبت می کند و یک نفر مستقیماً تایپ می کند.

کار نیکو کردن از پر کردن است، پدر من یک دفتر فنی داشت و در گوشه دفتر هم چند نفر با ماشین تایپ دستی تایپ می کردند، هر وقت که من به آنجا می رفتم دیدن تایپ ده انگشتی برایم جالب بود، یکی از کسانی که آنجا بود به من پیشنهاد داد که کار تایپ را اصولی یاد بگیرم و به من آموزش داد، بعد شروع به تمرین کردم، دو سال بعد که کامپیوتر به بازار آمد، وقتی روی کیبورد شروع به تایپ کردم انگار که داشتم نوازندگی می کردم، و این بخاطر این بود که برای تایپ دستی باید با شدت ضربات را وارد کنی ولی در تایپ کامپیوتری چنین چیزی نبود، با کوچکترین اشاره  مطلب تایپ می شد و بعد علاقه ام بیشتر شد و وقتی احساس کردم که می توانم در این کار موفق باشم، تصمیم گرفتم این کار را بعنوان شغل خودم انتخاب کنم .

  • اینکه شما به این جایگاه رسیده اید که صحبتهای آقای مهندس را مستقیم تایپ می کنید، چه حسی به شما می دهد ؟

یکی از آرزوهای من در کنگره این بوده است که در آکادمی کنار آقای مهندس باشم، که این اتفاق امسال برای من افتاد و آنهم به واسطه دوست خوبم آقای کامران رک بود . کامران اولین کسی بود که وقتی متوجه رکورد زدن من شد، در یک جلسه مشارکت کرد و به من تبریک گرفت. چند ماه پیش هم به من پیشنهاد خدمت در سایت را داد و من هم با کمال میل پذیرفتم و وقتی به دفتر سایت مراجعه کردم، بچه های سایت لطف کردند و این مسئولیت را برعهده من گذاشتند، که جا دارد همینجا از تمامی این عزیزان تشکر کنم، از جمله آقای شهروز آذرپور .

  • آقای شریفیان، در آن موقع که مصرف می کردید ، فکر می کردید یک روزی به درمان برسید و بعد این مهارت شما در کنگره به کار می‌آید؟

در اوایل مصرف، سرعت تایپ من خیلی خوب بود و همه جا مطرح بودم، ولی وقتی یک مقدار در مصرف مواد پیشروی کردم ، تمرکز خودم را کاملاً از دست دادم، به نحوی که وقتی چند خط تایپ می کردم، 50 تا غلط داشتم، تا اینکه وارد کنگره شدم و وقتی به درمان رسیدم کم کم توانائی خودم را به دست آوردم، چه بسا خیلی هم بهتر و با تمرکز بیشتر .

  • استارت خدمت شما از کجا شروع شد، کجا فهمیدند که تایپ شما خیلی سریع است؟

در شعبه انقلاب بود، وقتی تایپ می کردم کسی باورش نمی شد.

  • چه سالی بود؟

سال 87، یک خاطره هم بگویم ، چند سال پیش در محل کارم بودم ، در یک جلسه نظامی بودیم و قرار بود که من در یک جلسه مهم ، صورتجلسه ای تهیه کنم. وقتی کارم تمام شد و از اتاق بیرون رفتم، وقتی برگشتم متوجه شدم که همه در حال خندیدن هستند ، وقتی که جریان را جویا شدم ، رئیسم گفت که وقتی از اتاق رفتی بیرون، یکی از اعضا گفت که چقدر این شخص بی ادب است ، چون وقتی ما صحبت می کردیم با کامپیوتر بازی می کرد... که وقتی متوجه شده بود که من در حال تایپ صورتجلسه بصورت مستقیم بودم و صورتجلسه حاضر است، خیلی متعجب شده بود.

یک بار دیگر هم در گروه مرزبانی من دبیر مرزبانان بودم، یک جلسه ای داشتیم با آقای مجتبی دهقان و سایر مرزبانان . من پشت کامپیوتر نشستم تا موارد جلسه را تایپ کنم ، آقای دهقان چندین بار به حالت اعتراض من نگاه می کرد ، و بعد از نیم ساعت برگشت به من گفت چرا به جلسه توجه نمی کنی ؟ کامران گفت : که احمد در حال تایپ زدن مطالب جلسه است و این هم یک خاطره بسیار جالب بود برای من .

  • آقای شریفیان شما گفتید که کار نیکو کردن از پر کردن است، شما در این حرفه خودتان موفق هستید، راز رسیدن به این جایگاه را در چه می‌دانید؟

در این موضوع خاص، یعنی تایپ کردن ، یکسری آموزشهای پایه وجود دارد ، من همیشه دوست داشته ام به کسانی که تمایل دارند سریع تایپ کنند ، آموزش بدهم . یعنی یک جزوه ای تهیه شده. مهمترین اصل این قضیه، تمرین است. شما رفته رفته به جائی می رسید که یک مطلب را می بینید و یا می شنوید و دستان شما اجراء می کند. یعنی می شود گفت همان شو شود.

از وقتی من به سمت درمان و رهائی رفتم ، سرعت و دقت من خیلی بهتر شد. در سفر اول بودم که یک کاری را تایپ کردم و آقای امین دژاکام به من گفتند که سرعتت خیلی خوب است، ولی تمرکز خودت را هم بالا ببر تا موفق تر باشی. در آن موقع خیلی ملاحظه من را کردند تا اینکه من دل سرد نشوم و در هفته پیش که در حال مصاحبه با آقای امین دژاکام بودیم و مستقیماً تایپ می کردم ، آقای امین دژاکام گفتند که از نظر تمرکز پیشرفت خیلی خوبی کرده ای و من خیلی خوشحال شدم .

در کنگره برای من این قضیه همیشه الگو بود ، که یک نفر بدون هیچ تخصصی در ورزش وارد کنگره می شود و بعد به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا می کند و مثال این قضیه آقای عباس امیرمعافی بودند. یعنی انسان در حالت تعادل قرار می گیرند و انرژی های خود را متمرکز می کند روی یک نقطه خاص و با تمام وجود به سمت آن حرکت می کند. کنگره این قدرت را به انسان می دهد ، یعنی توانائی در انسان وجود دارد و کنگره آن را بارور و قوی تر می کند.

  • تایپ مشکل بسیاری از وبلاگ نویسان است که می خواهند در وبلاگ خدمت بکنند، لطفاً در مورد جزوه آموزشی هم توضیح بدهید و اینکه آیا امکانش هست که ما از این جزوه تکثیر کنیم و در اختیار بچه ها قرار بدهیم؟

بله ، من بسیار خوشحال می شوم ، در این جزوه اولین نکته ای که توضیح داده شده است آشنائی با دکمه های کیبورد و صفحه کلید است. که ابتدا روی یک ردیف کار می کند و بعد کلماتی را با آن یک ردیف تمرین می کند و بعد ردیف دوم و در آخر شخص با کل صفحه کلید آشنا می شود . من خودم همیشه مشتاق بوده ام که در صورت امکان جلساتی برای آموزش تایپ گذاشته شود و من بتوانم به افرادی که تمایل دارند کمک کنم.

امروزه تایپ یکی از ضروری ترین نیازهای افراد می باشد و در زندگی همه ما کار تایپ دخیل است و وجود دارد. با کسب مهارت در این زمینه می توان در وقت و زمان صرفه جوئی و از اتلاف انرژی جلوگیری کرد.

  • و کلام آخر ؛

من راجع به خدمت می توانم صحبت کنم. گاهی اوقات ما می گوئیم که اگر پول زیادی دست ما بیاید ، مقداری از آن را صرف کمک کنگره می کنیم ، اما همه چیز پول نیست، اگر کسی بخواهد در کنگره خدمت کند و به نوعی ادای دین کند ، فضا برای خدمت بسیار زیاد است.

بعنوان مثال در مورد اتاق سایت کنگره و کسانی که در اینجا خدمت می کنند، شاید خیلی ها این افراد را نشناسند و ندانند که چه زحمتهائی در این اتاق کشیده می شود، من چون کارم تایپ است ، قدر زحمت بچه های سایت را می دانم، خدمت در سایت و وبلاگ ها هم به نوعی خدمت در صورپنهان کنگره است. ما در فضای مجازی در گسترش کنگره سهیم هستیم. من هم خیلی خوشحالم که وسیله ای را برای خدمت در کنگره پیدا کردم و توانستم توانائی های خودم را با کنگره همراستا کنم و اولویت من در حال حاضر خدمت در کنگره است ، چون بسیار علاقه مند هستم و به زور و اجبار این کار را انجام نمی دهم و احساس می کنم برکت زندگی من خدمت در کنگره است.

 

منبع کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .