English Version
English

وزير كشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر: مردم و مسئولان، ابعاد فاجعه بار مواد مخدر را نمي‌شناسند

وزير كشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر: مردم و مسئولان، ابعاد فاجعه بار مواد مخدر را نمي‌شناسند

وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ اعتياد یکی از معضلات اساسي كشور است که نه عموم جامعه از عوارض سوء مصرف آگاه هستند و نه مسئولان. این موضوع به این ‏معنی نیست که آنها در مورد مواد مخدر نمی‌دانند بلکه به این معنی است ابعاد فاجعه بار آن را نمی‌شناسند.

‏به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح امروز در يازدهمين جشنواره سراسري انتخاب و معرفي آثار برتر در حوزه مبارزه با مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و پيش‌سازها كه در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: اعتياد اثرات سويي در ابعاد مختلف سياسي، ‌فرهنگي،‌ اجتماعي، اقتصادي و.. دارد. در بعد اجتماعی آثرات مواد مخدر، معتادان را در خیابان و منازل داريم. كه موجب بروز ناراحتی‌های روانی و ديگر آسیب‌های اجتماعی مي‌شود. به همین دلیل ابعاد اجتماعی موضوع مواد مخدر بیشتر مورد توجه است.

وي با بیان اینکه یک میلیون و 300 هزار معتاد در کشور وجود دارد، گفت: با احتساب خانواده‌های آنها می‌توان گفت 5 تا 6 میلیون نفر در ایران درگیر موضوع اعتیاد هستند و جامعه را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

دبيركل ستاد در ادامه، به تاثیرات مواد مخدر در حوزه اقتصاد پرداخت و گفت: اقتصاد سالم اقتصادی است که تمام جریاناتش مانند ورودی، خروجی، هزینه‌ها و درآمدهایش مشخص باشد تا براي سرمایه‌گذار اطمینان و امنیت به وجود ‌آید كه سرمایه گذاری را انجام دهد. اما اگر جریانات مالی کنترل و شفاف‌سازی نشوند، ابعاد پنهان و تاثیرگذار این منابع مالی بسیار ویرانگر و فاجعه‌آمیز خواهد بود.

رحمانی‌فضلی گفت: زمانی که زیرمیزی، حق حساب، رانت، قاچاق کالا، نابرابری و امتیازات نابجا را در اقتصاد نام می‌بریم، به این منابع مالی غیررسمی اشاره داریم که اسمش را پول کثیف می‌گذاریم.

وي با اشاره به آمارهای مختلف از قاچاق در کشور اظهار داشت: به عنوان مثال رقم قاچاق کالا را 10 هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند. قاچاق موادمخدر با نرخ شيوع هم 10 میلیارد تومان است كه اگر اين رقم وارد اقتصاد رسمي كشور شود،‌ ديگر نمي‌شود گفت كه رقابت در حوزه اقتصاد يك رقابت پاك، منطقی و قانونی است. چرا كه کسی که این پول‌ها را دارد به راحتی نفوذ می‌کند و آدم‌ها و قوانین را می‌خرد و مشکل ایجاد می‌کند لذا نبايد از بعد اقتصادی مواد مخدر غفلت كرد.

دبيركل ستاد با اشاره به اینکه چند ماه پيش فردی شناسایی و دستگير شد که با پنج کلاس سواد و 35 سال سن به علت جابه‌جایی 400 تن موادمخدر 2000 میلیارد تومان گردش مالی داشته است،‌ گفت: او با پوشش‌هایی چون برج‌سازی و واردات و صادرات، قاچاق موادمخدر را پیش برده است، اگر می‌خواهیم به اقتصاد سالم برسیم، باید دریچه ورود پول‌های کثیف به اقتصاد را ببندیم.

رحماني فضلي ادامه داد: بايد بانک‌هایی که قانون ضد پولشویی را اجرا نکرده‌اند، پاسخگو باشند. این فرد توانسته است با نام افراد فوت شده حساب باز کند. چرا مسوولان مالی و بانکی گزارش جریان مالی برای افرادی که فوت کرده‌اند را ارائه نکرده و اگر گزارش داده چرا بررسی نشده است؟

وي با بيان اينكه مقام معظم رهبری در موضوع مبارزه با فساد مالی برای رسیدن به اقتصاد سالم همواره تاكيد دارند، گفت: مبارزه با مواد مخدر و كالا و ارز بايد همه جانبه باشد و به اقتصاد پاك كمك كند. آنهایی که در حوزه موادمخدر هستند، عمدتا شرارت دارند و سلاح هم حمل می‌کنند و از این طریق بخشی از این پول کثیف وارد شبکه تروریست می‌شود. اینها ابعاد و آثار قاچاق را سنگین می‌کند و دوستان ما در حوزه مقابله اعم از ناجا، وزارت اطلاعات و سپاه مطابق فرموده رهبری واقعاً مجاهده عظیمی می‌کنند که با این افراد در حال برخورد هستند.

دبيركل ستاد ادامه داد: اگر پول‌های کثیف کنترل نشوند، به همه حوزه‌ها همچون فرهنگ، قدرت، سیاست، اقتصاد و... وارد می‌شوند. قاچاقچی (کالا و ارز و مواد مخدر) برای کسب قدرت و صیانت از خودش به دنبال ایجاد حاشیه امن برای خود است و برای این موضوع هم پول خرج می‌کند. اگر هوشیار نباشیم و مواظبت نکنیم حتما بخشی از این پول‌های کثیف به حوزه قدرت و سیاست هم ورود خواهد کرد.

رحماني‌فضلي با بیان اینکه یکی از مواردی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفته و تاکید شده است، شفافیت مالی کسانی است که وارد حوزه انتخابات می‌شوند، گفت: در لایحه جدید احزاب که به دولت تقدیم کردیم، تاکید داشتیم که همه احزاب باید شفافیت مالی داشته باشند. انقلاب ثمره خون شهدا و استقامت مردم است و نمی‌توانیم به علت عدم هوشیاری، موجب شویم پول کثیفي از مسیرهای مختلف قدرت را آلوده کند.

وي با تاکید بر اینکه مقابله با قاچاق موادمخدر یک مبارزه همه‌جانبه است، گفت: اولین گام برای این مبارزه این است که جامعه، مسوولان و مجریان امر را آگاه کنیم. مسوولان باید اثر این پول کثیف را در جریان‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... بدانند. ما ظرف یک سال گذشته به دنبال آن بودیم که سیاست‌های کلان را تبدیل به سیاست‌های عملیاتی کنیم.

دبيركل ستاد بيان كرد: یک راه مبارزه با مواد مخدر اجتماعی کردن است. باید مردم وارد صحنه پیشگیری و صیانت شوند. 98.5 درصد جامعه سالم هستند و باید آنها را متولی 1.5 درصد معتاد جامعه کنیم. در ستاد مبارزه با موادمخدر با جدیت به دنبال اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر هستیم تا همه مردم در امر مبارزه و به خصوص حوزه‌هاي پيشگيري، درمان و صيانت وارد شوند و مشاركت كنند.

گفتني است؛ در پايان جشنواره از 17 اثر برگزیده تقدیر شد. سه نفر در بخش پژوهش، پنج نفر در بخش مقاله، سه نفر در بخش پایان‌نامه، سه نفر در بخش کتاب‌های علمی و سه نفر در بخش کتاب رمان مورد تقدیر قرار گرفتند و همچنين از 46 عنوان كتاب در حوزه مبارزه با مواد مخدر،‌ روان گردان ها و پيش‌سازها رونمايي شد.

 

منبع خبر:  روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر93.12.11

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .