English Version
English

جشن هفتۀ دیده بان؛ کارگاه آموزشی صبحگاهی پارک لاله

جشن هفتۀ دیده بان؛ کارگاه آموزشی صبحگاهی پارک لاله

کارگاه های آموزشی صبحگاهی پارک لاله با دستور جلسه "هفته دیده بان " با استادی دیده بان محترم استاد امین دژاکام  و نگهبانی آقای حسن امیری و دبیری آقا محمد روز یکشنبه مورخ 03/12/1393 راس ساعت 7 صبح آغاز بکار نمود.
 


سخنان استاد:

از دعوت شما ممنونم و هفتۀ دیده‌بان را به‌تمامی دیده‌بانان و اعضای کنگره 60 تبریک می‌گویم. به معمار کنگره 60 تبریکی می‌گویم که چنین سیستمی را طراحی کرده تا انسان‌ها بتوانند با مشکلات فراوان واردش شوند و بعد از طی مدت‌زمان و طی مسیرهایی آنها را حل نمایند.
 

در کنگر 60 جشن‌های مختلفی وجود دارد مانند این هفته؛ این مناسبت‌ها سبب نزدیک شدن ما به یکدیگر می‌شود تا بتوانیم بهتر محبت خود را به هم انتقال دهیم. در جوامع شاد و در میان مردمی که خوشحال هستند اصولاً جشن‌های زیادی دارند و در جوامعی که شادی کمتر وجود دارد و مردم حال خوشی ندارند، از جشن و شادی خبری نیست. انسان‌ها کاری را انجام می‌دهند که در درونشان باشد و اگر شادی باشند شادی می‌کنند و جشن می‌گیرند و اگر شاد نباشند و ناراحت باشند کار دیگری می‌کنند.

دیده‌بان‌ها کسانی هستند که اصلاً به دنبال این جایگاه نبوده‌اند و انتخابشان کاملاً ناگهانی بوده است و از قبل خودشان اطلاع نداشته‌اند.

دیده‌بان یک کلمۀ فارسی است که دو قسمت دارد، یکی دیدن «و دیگری» بان است؛ دیدن که همان نگاه کردن است و بان به معنای نگهبان است، درنتیجه یعنی کسی که باید مراقب و نگهبان کاری باشد که انجام می‌دهد. مثلاً مهربان یعنی کسی که نگهبان مهربانی‌اش است و مثلاً مهربان یعنی کسی که بانوی محبت باشد و باید چنین ویژگی داشته باشد.
 

دیده‌بان کسی است که باید به دیدن خود نگهبان و مراقب باشد و خوب ببیند.

یعنی آیا نگاهی که به مسائل دارد، آیا واقعی است؛ آیا نگاه شفافی است؛ یا اینکه نه نگاهی است که در آن مصالح و منافع خودش مطرح است.

آیا من درست نگاه می‌کنم و یا آن طوری که دوست دارم و خوشم می‌آید نگاه می‌کنم.
 

نگاه درست و شفاف به مسائل زمانی در من اتفاق می‌افتد که من تحمل دیده قسمت‌هایی را که خوشم نمی‌آید را در خود ایجاد کنم.

نگاهم را به مسائل طوری تغییر دهم که به مصالح جمع باشد؛ یعنی اگر اشکالی را در سیستم ببینم و چنانچه آن اشکال منافع من را در پی داشته باشد، از منافع خودم بگذرم، مشکل سیستم را حل کنم و به نفع دیگران حرکت کرده باشم.

انتخاب درست این است که از خواستۀ خود بگذرم و به منافع دیگران فکر کنم؛ این دیدگاهی است که باید یک دیده‌بان داشته باشد. رنگ سفید شال دیده‌بان‌ها به‌این‌علت است که همانند رنگ سفید که در درونش طیف‌های تمام‌رنگ‌ها وجود دارد در یک دیده‌بان هم باید تمامی حس‌ها را داشته باشد؛ باید تمامی خلق‌وخوها را دارا باشد، هم نرمش داشته باشد و هم قاطعیت و غیره.

شاید همه ما نتوانیم دیده‌بان شویم ولی در زندگی خودمان می‌توانیم خاصیت‌ها و توانمندی‌های یک دیه بان را داشته باشیم و دیده‌بان زندگی خودمان باشیم و مشکلاتمان را درست ببینیم و حل کنیم.

 

 خبرنگار کنگره 60: مسافر مهدی محمدی

منبع کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .