English Version
English

جشن هفته دیده‌‌بان؛ گفتگو با آقای سعید سبزه ای

جشن هفته دیده‌‌بان؛ گفتگو با آقای سعید سبزه ای

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

سلام دوستان سعید هستم یک مسافر، 17 سال اعتیاد داشتم، آنتی ایکس مصرفی تزریق هروئین، راهنما آقای حکیمی، آزادی 11 سال و 4 ماه و 2 روز

 

از سفر اولتون برای ما بفرمائید، چطور وارد کنگره شدید؟

من اوایل سال 81 از طریق خانواده آشنا شدم، یک روز من حالم خیلی خراب بود، ظهر بیدار شدم و دیدم کتاب کنگره با چند وادی بالای سرم بود. بی تفاوت نگاه کردم. فردای آن روز وادی اول را مطالعه کردم و بعد وارد کنگره شدم.

 

اولین خدمت شما چی بود؟

از آبدارخانه شروع شد، چائی درست می کردم.
 

شما کدام شعبه وارد شدید؟

من آکادمی وارد شدم و جلسات انقلاب را هم می رفتم.

 

اولین دوره خدمتی شما کجا بود؟

یک همایش بود که همزمان هم شال راهنمائی رو گرفتم و هم شال مرزبانی.

 

از سفر دوم خاطره دلنشینی دارید؟

من بیشتر از 2 سال مرزبان آکادمی بودم، اولین دوره و دومین دوره و این دوره خیلی به من کمک کرد. همزمان هم کمک راهنما بودم و هم دو دوره مرزبان آکادمی بودم.

 

دوره شما چه کسانی مرزبان بودند؟

آقای مجدیان، آقای محمد جلالی، آقای محمد صداقت و چند نفر دیگر که الآن در کنارمان نیست.

این افراد خیلی به من کمک کردند. وقتی آقای مهندس می گویند که مرزبانی به شخص خیلی کمک می کند، من این را با تمام وجودم حس کردم. هم در زندگی و هم در کنگره به من کمک شد.

مرزبان مجری است و خیلی باید در رفتارش مراقبت باشد.

در شعبه رباط کریم هم یک سال مرزبان بودم. جمعاً 3 دوره.

 

لژیون شما در چه نمایندگی بود؟

در آکادمی و 5 سال هم لژیون داشتم.

 

شما خبر داشتید که قرار است دیده بان بشوید؟

در دی ماه سال 85 که اعلام کردند سیتی زن دیده بانی هستم.

 

چه حسی داشتید؟

باورم نمی شد، چون اصلاً انتظارش را نداشتم. یک مدت که گیج شده بودم. چون من خودم را در این سطح نمی دانستم.

 

یک مقدار راجع به جو دیده بانی و کارهائی که انجام می دهند بفرمائید؟

من که خودم خیلی گیج بودم در ابتدای ورودم ، ولی وقتی شخص در این جلسات وارد می شود، واقعاً به آیه کلام الله می رسد، و امرهم شورا بینهم، یعنی همه چیز بر مبنای شور و مشورت است. موضوعی مطرح می شود و بعد نظراتشان را اعضاء می گویند و بعد از تصویب این می شود قانون. بنظر من شورای دیده بانان یک شورای واقعی است.

 

تا حالا پیش آمده که روی مسئله ای توافق نظر نباشد، یعنی یکسری موافق باشند و یکسری مخالف و اینها روی حرف خودشان پافشاری کنند؟

آقای مهندس اگر این شورا را مطرح کرده اند، حتماً یک عده در شورا موافق اند و یک عده مخالف. تصویب به صورت اکثریت است. ولی وقتی یک قانونی و یا مصوبه ای رای گیری روی آن انجام شد، همه موافقند.

 

یعنی همه قبول دارند؟

بله، واقعاً همه می پذیرند. در مواقعی بوده که با صحبتهای یک نفر رای عوض شده است. یعنی منطقی برخورد می کنند. چون هر کس از زاویه ای نگاه می کند که بقیه نگاه نکرده اند.

 

جایگاه دیده بانی یا آموزش های کنگره 60 چه تأثیری روی شما گذاشته است و چقدر زندگی شما را عوض کرده است؟

من یک آرامشی در زندگی ام حکمفرماست که این را مدیون کنگره هستم. یعنی خیلی از انسانها به دنبال این آرامش می گردند. وقتی در کنگره هستم و آموزش ها را می گیرم ، وقتی مقداری از آن را اجرائی کنم ثمره اش را یقیناً خودم می بینم.

 

آخرین سی دی آموزشی که شما گوش کرده اید چه بوده است؟

چند وقت پیش با خود آقای مهندس صحبت می کردم، سی دی هیزم شکن در من خیلی تأثیر گذاشت. یعنی حس عجیبی به من می دهد. من هنوز که در خانه وارد می شوم سی دی هیزم شکن را گوش می کنم.

 

آقای سبزه ای رنگ سفید چه حسی به شما می دهد ؟

رنگ سفید یا پیراهن سفید، پیراهنی بوده که ائمه و بزرگان ما همه تنشان می کردند، پیراهن سفید با کوچکترین لکی کثیف می شود، پیراهن سفید باید همیشه تمیز باشند. ولی پیراهن های دیگر ممکن است یک هفته هم بپوشی ولی کثیف نشود. یعنی انسان همیشه باید پاکیزه و تمیز باشد.

 

شما دیده بان رابط چه شعبه ای هستید؟

دیده بان رابط افسریه و قبلاً هم ایجنت حر بودم.

 

شما تجربه ایجنتی هم دارید، جایگاه ایجنتی چه آموزشی می تواند داشته باشد؟

دوران ایجنتی خیلی باید حواسمان جمع باشد، ایجنت فقط باید نظارت کند. حتی بعضی از مواقعی که می بیند آن سیستم در حال خارج شدن است، نباید در کار مرزبانان دخالت کند. باید مرزبانان خودشان به ایجنت مراجعه کنند. گاهی مواقع وقتی به من می گفتند می گفتم خودتان هرچه صلاح می دانید انجام دهید، تا مرزبانان تجربه کسب کنند. ایجنت باید حواسش بسیار جمع باشد. در بعضی مواقع هم باید بگوید هرکاری خودتان صلاح می دانید و بعضی مواقع هم باید نظر خودش را بگوید.

 

کنگره دیده بانان الآن چند نفر هستند؟

14 نفر

 

در مورد دوره سیتی زنی توضیح دهید؟

قبلاً هر کسی که با رای دیده بانان انتخاب می شد، سیتی زن می شد و بعد از 3 سال به دیده بانی می رسید، یعنی در این 3 سال هم رای گیری می شد. الآن به این صورت است که فرد بعد از مدتی وارد دیده بانی می شود و شال می گیرد، بعد از 3 سال موقت است و بعد به صورت رسمی دیده بان اعلام می شود.

 

نظر شما در مورد پیام آقای مهندس در مورد دیده بانان چیست؟

این پیام بار مسئولیت دیده بانان را سنگین تر کرد.

 

همیشه می گویند دیده بانان جزو صور پنهان کنگره هستند ، نظر شما چیست؟

یقیناً همینطور است. دیده بان وقتی به یک شعبه می رود آن شعبه را با همان نگاه اول باید بررسی کند. دیده بان باید به دنبال مسائل ریز هم باشد.

 

حس شما راجع به یک دیده بان چیست؟ و یک دیده بان باید چگونه باشد؟

کسی که به این جایگاه می رسد، یکسری شرایط را حتماً داشته است. ولی وقتی شال دیده بانی را به او می دهند و به شورا دعوت می شود، خیلی باید حواسش جمع باشد، کوچکترین خطائی نباید داشته باشد، حتی در راه رفتن ، لباس پوشیدن و صحبت کردن ... دیده بان باید جوری رفتار کند که افراد روی اون شخص حساب کنند.

 

بنظر شما وادی چهاردهم تا چه حدی باید در یک دیده بان باشد؟

محبت باید در درون آن شخص باشد. یعنی بگونه ای باشد که همه ببینند.

 

سخن پایانی :

من فکر می کنم این جایگاه برای من حکم یک گذرگاه را دارد و در این گذرگاه باید خیلی حواسمان جمع باشد. وقتی آب از فواره بالا می رود، هرچه قدر که بالاتر برود برگشت آن سخت تر می باشد. عبور از این گذرگاه هم زمان زیادی می برد، باید از ابتدائی که وارد که کنگره می شویم تزکیه کردن را شروع می کنیم ولی اینجا خودش را نشان می دهد. اینجا مسئولیت سنگین است و نباید دچار غرور بشویم ، با این دید می توان راحت گذشت و اثر ماندگاری از خودمان بگذاریم . فتح قله چندان اهمیتی ندارد، باید اثر بگذاریم و این اثر ماندگار است.

در آخر برای همه عزیزان آرزوی موفقیت می کنم.

سلسله موی دوست حلقه دام بلاست

هرکه در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست

 

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .