English Version
English

جشن هفته دیده‌‌بان؛ گفتگو با دیده‌بان مناطق کنگره 60 آقای احمد حکیمی

جشن هفته دیده‌‌بان؛ گفتگو با دیده‌بان مناطق کنگره 60 آقای احمد حکیمی
  • لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

سلام دوستان احمد هستیم مسافر. آنتی ایکس مصرفی شیره و تریاک. سفر اول 8 ماه و 8 روز. راهنما آقای جعفر شاملو. رشته ورزشی تیراندازی باکمان. رهائی 13 ماه و چند هفته.

 

  • شما چند سال است که در کنگره هستید؟

من ابتدای سال 80 وارد کنگره شدم.

 

  • لطفاً یک بیوگرافی از خدمت‌هایی که از روز اول تا رسیدن به دیده بانی انجام داده‌اید بفرمائید؟ از کجا شروع شد؟

بعد از رهائی، اول کمک راهنما شدم، در همان دوران ساختار مرزبانی شکل گرفت در کنگره. جزو اولین مرزبانان بودم. دوره اول انتسابی بود و من مرزبان مسئول شعبه اسلامشهر شدم. بعد از مدتی با حفظ مرزبانی در شعبه اسلامشهر، مرزبان شعبه انقلاب شدم. بعدازاینکه کنگره اسلامشهر تعطیل شد، مسئول شعبه رباط‌کریم شدم، بعد از مدتی به آکادمی آمدم و لژیون تشکیل دادم و بعد از مدتی مسئول شعبه اصفهان شدم و الآن هم دیده بان رابط استان اصفهان هستم.

 

  • فلسفه و لازمه تشکیل کنگره دیده‌بانان را به ما بفرمائید؟

دیده بانی که قبل از ساختار مرزبانی شکل گرفت. بعدازاینکه من وارد کنگره شدم عزیزانی در اینجا حضور داشتند و به گفته آقای مهندس خود آقای مهندس دومین نفر را انتخاب کردند و آن دو نفر، نفر سوم را انتخاب کردند و الی‌آخر. کنگره از هیچ جایی الگوبرداری نشده است، پایه اولیه با استفاده از اتفاقات و رویدادهایی که در کنگره رخ داد، این ساختار در پی اصلاح برآمد. ابتدا بنیان کنگره، کنگره دیده‌بانان، نگهبان کنگره این‌ها سلسله‌مراتب کنگره هستند. تمام‌کار کنگره بر پایه شوراست و دیده‌بانان هم از ابتدا از این قضایا مستثنا نبودند. اولین شورایی که در کنگره شکل گرفت، شورای کنگره دیده‌بانان بود.
 


 

  • کار کنگره دیده‌بانان چیست؟

کنگره دیده‌بانان کارشان قانون‌گذاری است. درواقع نیم‌نگاهی به مسئله حال دارند و نگاه اصلی آنها به آینده است. قوانینی را به تصویب می‌رساند تا به‌گونه‌ای باشد که در سالیان دورهم کارایی داشته باشد و هرکجا ببینند که این موضوعی که تصویب‌شده مشکل دارد، بلافاصله اصلاح می کنند و تغییر می‌دهند. این‌گونه نیست که اگر مصوبه‌ای از شورای دیده‌بانان تصویب شد، این موضوع وحی منزل است، نه این‌گونه نیست.

 

  • اگر یک قانونی بخواهد تصویب شود، روی آن تحقیق می کنند؟

درواقع اسم دیده بان بر روی آنهاست و موضوعات را از جوانب مختلف نگاه می کنند.

 

  • در حال حاضر این کنگره دیده‌بانان چند نفر هستند؟

در حال حاضر 14 نفر،

 

  • قرار است بیشتر شوند؟ با گسترش کنگره بیشتر هم می‌شوند؟

خیر، بیشتر نمی‌شوند، از 14 نفر بیشتر نمی‌شوند.

 

  • دیده‌بانان از کجا انتخاب می‌شوند؟

در شورای دیده‌بانان و جالب اینجاست که خود افراد هیچ توجهی به این موضوع نمی‌کنند. درواقع فردی انتخاب می‌شود که خودش این جایگاه را نمی‌بیند و کارش را انجام می‌دهد و بعد انتخابش می کنند.

 

  • چه مراحلی را برای انتخاب دیده‌بانان در نظر می‌گیرند؟

قبلاً ساده‌تر بود. الآن حتماً باید دوره مرزبانی را گذرانده باشند، ایجنت باشند و یک مسیری را باید طی کرده باشند و تجربیاتی باید داشته باشند و ساختار کنگره را خوب بشناسند که بعد شورا آن شخص را انتخاب می‌کند و تا چهار سال برای آن فرد در شورا رأی‌گیری می‌شود و بعد دوره اصلی آنها شروع می‌شود.

 

  • آقای مهندس همیشه می‌گویند که این افراد نیستند که جایگاه‌ها را انتخاب می کنند، بلکه این جایگاه‌ها هستند که افراد را انتخاب می کنند؟ نظرتون چیست؟

ببینید اگر کسی فقط بخواهد به آن جایگاه برسد، اگر برسد کارایی خاصی نخواهد داشت، مثل فردی که فقط می‌خواهد به رهائی برسد، وقتی به رهائی رسید، دیگر تمام است، کار دیگری ندارد. به همین دلیل افرادی انتخاب می‌شوند که از توانائی، شناخت بالائی برخوردار باشند و به‌مرورزمان این مشخص خواهد شد.

 

  • لطفاً در مورد سیتی‌زن هم توضیح دهید؟

اگر اشتباه نکنم، سیتی‌زن می‌شود شهروند غیررسمی. یک دوره‌ای اعلام شد که اول نماینده دیده‌بانان هستند و بعد می‌شوند سیتی‌زن و بعد می‌شوند دیده بان که درواقع این مسیر برداشته شد، در حال حاضر سیتی‌زن می‌شوند، 4 سال، هرسال هم رأی‌گیری می‌شوند و بعد از 4 سال رسماً دیده بان می‌شوند.

 

  • الآن سیتی‌زن داریم؟

الآن دیده بان تازه‌وارد داریم، آقای اشکذری و خانم کماندار.

 

  • کار شما در کنگره دیده‌بانان چیست؟

عنوان من توسط آقای مهندس، به‌عنوان دیده بان مناطق گذاشته شد و ایشان اعلام کردند که من دیده بان نمایندگی‌های شهرستان‌ها هستم. الآن باوجود ایجنت ها و دیده‌بان‌های رابط هنوز چارت سازمانی خاصی برای این جایگاه تعریف‌نشده و من هم رابط یکسری از شعب در شهرستان‌ها هستم و به کار آنها رسیدگی می‌کنم.

 

  • لطفاً در مورد کارتان یک توضیح بدهید؟ 

در ارتباط با شهرستان ها سازمان‌دهی کنگره 60 یک ساختار مشخصی است. مرزبانان ها با ایجنت ارتباط دارند، ایجنت های شعب با دیده بان رابطشان کاردارند و دیده‌بانان رابط، رابط بین مناطق زیرگروه و با شورای دیده‌بانان است.

مثلاً در انتخابات، ایجنت کار کاندیدایی را از طریق مرزبانان انجام می‌دهد، بعدازآن ایجنت با دیده بان رابط صحبت می‌کند و دیده بان رابط صحبت می‌کند. درواقع دیده رابط راهنمای ایجنت های شعبی است که با آنها ارتباط است.

من فعلاً ایجنت اراک هستم، رابط خمین، شهرکرد، چهار شعبه در اصفهان، نیک‌آباد و فشم ...

 

  • همه ما انسان هستیم و یک حدی انرژی‌داریم، چطور یک نفر می‌تواند تا این حد در این شاخه‌ها خدمت بکند و هنوز هم انرژی داشته باشد، چه چیزی برای رسیدن به این پایه خدمتی وجود دارد.

از نگاه بیرونی این ظاهر امر است، ولی در باطن این است که اگر من کاری را انجام می‌دهم، این برای خودم است. ظاهر امر این است که من برای کارهای کنگره می‌آیم ولی این برای روبرو شدن با مسائل جدید و آموزش‌های جدید برای خود من است و من چون خیلی از این کار بهره برده‌ام و بهره می‌برم، این کار را با جون و دل انجام می‌دهم و اولین بهره‌اش برای من است. شاید ظاهرش این است که من برای خیلی‌ها کار انجام می‌دهم، اما این‌گونه نیست و درواقع کنگره مزد من را پیشاپیش به من داد و آن رهائی من بود و ما در کنار این رهائی به کسب آموزش‌های جدید و شناخت بهتر خود می‌پردازیم، وقتی این‌گونه نگاه می‌کنیم به مسائل، برای اینکه چیزی برای خودت پیدا کنی شاید دور کره زمین را هم بزنی.

 

  • شما دستیار هم دارید؟

خیر ...

 

  • این هفته را هفته دیده‌بانان انتخاب کرده‌اند؟ و هدف از این انتخاب چیست؟

آقای مهندس اعلام کرده‌اند که اعضاء بیشتر این جایگاه را بشناسند و بدانند که این ساختار توسط این شورا اداره می‌شود. در کنگره ساختاری وجود دارد که پاسخگو هست. وقتی ما مسئول می‌شویم باید پاسخگو باشیم.

این جایگاه، جایگاه مسئولیتی است و اشخاص باید این جایگاه را بشناسند، مانند جایگاه‌های مرزبانی، ایجنتی، نگهبانی، دبیری و ...

 

  • سخن پایانی؛

من وقتی انتخاب شدم، اصلاً نمی‌دانستم که انتخاب شدم و بعدازاینکه انتخاب شدم کم‌کم و به‌تدریج بافکر کردن و روبرو شدن با مسائل، پختگی ایجاد شد، نمی‌خواهم بگویم کامل شدم؛ اما وقتی جلو می آبید این جایگاه به شکلی است که دیگر فرد خواسته‌های خودش دیگر مطرح نیست و خواسته‌های دیگر و خدمتی آن شخص در اولویت هستند. از خداوند می‌خواهم به من توفیق بدهد تا کماکان در کنگره حضورداشته باشم و در هر جایگاهی بتوانم خدمت‌گزار باشم.

 

گفتگو توسط: وبسایت کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .