English Version
English

غیبت؛ نوشته ای از لژیون همسفر آرزو خلجی

 غیبت؛ نوشته ای از لژیون همسفر آرزو خلجی

غیبت به معنای پشت سر کسی بدگویی کردن است؛ تعبیر بامسمایی که در فرهنگ عمید از این کلمه شده است «زشت یاد» است.

نمی‌دانم تاریخچه‌ی این پدیده از چه زمانی است؛ اما هر چه که هست، متأسفانه در زمان غیبت کردن، لذت زائدالوصفی به انسان دست می‌دهد. البته این قضیه دارای طیف است و همه‌ی انسان‌ها به یک‌میزان، از این انرژی برخوردار نمی‌شوند؛ اما درهرحال، گرایش به این مسئله، کم‌وبیش در اغلب انسان‌ها وجود دارد.

کافی است کمی با خودمان صادق باشیم و به اعمال و گفته‌هایمان دقت کنیم. زمانی که نحوه‌ی برخورد دیگران مطابق ذائقه و سلیقه‌ی ما نیست، بدمان نمی‌آید که کمی پشت سر او حرف بزنیم و اندکی هم از نقاط ضعف او بگوییم و پس‌ازاین حالت است که احساس می‌کنیم: «چه قدر دلمان خنک شده!» حالا هر چه قدر تعداد غیبت کنندگان بیشتر باشد، احساس همدلی و هم‌زبانی و لذت بیش‌تر خواهد بود. باید بدانیم که این مسئله ربطی به جنیست هم ندارد، اما به دلیل تعامل و ارتباطات قوی‌تری که بین زنان وجود دارد، این معضل در میان جنس مؤنث، نمود بیشتری دارد.

خیلی از ما در زمان غیبت بر این باوریم که در حال درد و دل کردن هستیم؛ شاید این‌گونه باشد، اما باید بدانیم که اگر سخنان ما در حضور فردی باشد که او با توجه به درک حالات و شرایط ما،‌راه نجات و رستگاری را در پیش روی ما قرار دهد، این قضیه به خیری و خوشی می‌انجامد؛ اما چنانچه فرد غیبت کننده و فردی که به این سخنان گوش می‌دهد باهم همراهی کنند و درنتیجه شعله‌ی آتش برافروخته شده، گسترش یابد،‌ پرواضح است که ره به ناکجاآباد خواهیم برد.

اگرچه ظاهراً در زمان غیبت، انرژی زیادی به ما بخشیده می‌شود، اما اثرات نامطلوب آن،‌تا مدت‌ها در جسم و روان ما باقی می‌ماند. درواقع، غیبت کردن باعث آلوده شدن حس‌های درونی ما می‌شود. هم چنانکه در کتاب شصت درجه از تمثیل بالا کشیده شدن فتیله چراغ برای یک مصرف‌کننده مواد مخدر استفاده‌شده است، در فرد غیبت کننده نیز همین اتفاق به وقوع می‌پیوندد. در زمان غیبت، گویی فتیله چراغ بالا کشیده می‌شود و نور زیادی، بر فرد غیبت کننده تابانده می‌شود، اما پس‌ازآن، با تحلیل رفتن میزان سوخت چراغ، تلألؤ نور کاهش‌یافته و ظلمت و تاریکی بر درون فرد حکم‌فرما می‌شود. اثرات کاهش انرژی درونی، نه‌تنها بر روان بلکه بر جسم فرد نیز تأثیرگذار است؛ زیرا به‌تبع به هم ریختن تعادل روانی، سیستم عصبی بدن هم دستخوش تغییرات محسوسی می‌شود؛ بنابراین، غیبت کردن هم از آن دسته اعمال ضد ارزشی است که با ارتکاب آن، تأثیرات ماندگاری بر جسم و روان انسان پدیدار می‌گردد.

استاد امین در رابطه با غیبت می‌گویند:

«در غیبت کردن علی‌الخصوص به‌صورت دسته‌جمعی، افراد موج‌ها را از آرشیو می‌گیرند و آن را تقویت می‌کنند؛ اما در این صورت در صور پنهان انسان اتفاق ناخوشایندی می‌افتد و آن انرژی است که صرف می‌شود. همچنان که در کلام‌الله تحت عنوان فتنه به آن اشاره‌شده است و در همین غیبت‌های گروهی اتفاق می‌افتد. غیبت اگر در زمان حال باشد یک مسئله است و اگر این قضیه بماند، تبدیل به مسائل دیگری مثل کینه می‌شود.»

رفيقـي كه غايب شد اي نيكنام              دو چيز است از او بر رفيقان حرام

يكي آنكه مالش به باطل خورند             دوم آنكه نامش به زشتـــــي برند

 

 

منبع کنگره 60 : وبلاگ همسفر آرزو خلجی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .