English Version
English

کارگاه آموزشی کنگره60؛ انتخابات داخلی کنگره 60 (نگهبانی، مرزبانی، ایجنت)

کارگاه آموزشی کنگره60؛ انتخابات داخلی کنگره 60 (نگهبانی، مرزبانی، ایجنت)

بسم الله الرحمن الرحیم

هفدهمین جلسه از دوره پنجاه و یکم سری کارگاه‌های آموزش جهان‌بینی کنگره 60 ویژه مسافران و همسفران سفر دوم با دستور جلسه: انتخابات داخلی کنگره 60 (نگهبانی، مرزبانی، ایجنت) با استادی و نگهبانی مهندس و دبیری خانم زهره در تاریخ چهارشنبه 93/11/1 رأس ساعت 14:24  آغاز به کار نمود.

این دستور جلسه اولین دستور جلسه ای است که امسال آن را دستور جلسه قرار دادیم. به دلیل اینکه خواستیم صحبت کنیم که چگونه باید این انتخابات برگزار شود.

ما می‌خواهیم کاری کنیم که چرخش کنگره 60 در اختیار تمامی اعضاء باشد و اعضاء عقلشان را روی هم بگذارند و مدیران دوره ای خود را انتخاب کنند. برای این کار باید اعضاء و افراد به پختگی و دانش و آگاهی لازم رسیده باشند که بتوانند این کار را انجام دهند، در غیر اینصورت مثل کسانی هستند که هنوز صغیر هستند و خوبی و بدی خود را تشخیص نمی‌دهند. مهم سن و سال افراد نیست، مهم این است که چه میزان به آگاهی وهوشیاری رسیده‌اند.

ما گفتیم که نگهبان انتخاب کنیم، گرداننده نگهبان است و 14 جلسه نگهبانی است، اگر ظرفیت لازم را نداشته باشد، تخریب ایجاد می‌کند.

ما مرزبان انتخاب می‌کنیم و بایستی بهترین مرزبان را انتخاب کنیم.

مرزبانانی که در روابط خارج از کنگره تعیین گردند، معلوم است که آخرش چه می‌شود و بعد در کنگره تخریب ایجاد می‌کنند.

همیشه اکثریت درست نمی‌گویند، همیشه حق با اکثریت نیست، اگر اکثریت آگاه و دانا و هوشیار باشند بله، حق با اکثریت است، ولی اگر دانا و هوشیار نباشند، حق با اکثریت نیست.

یک زمانی تمام علمای زمین می‌گفتند که زمین مرکز عالم است. اسقف‌ها، کاردینال‌ها، پاپ‌ها ... یک نفر آمد گفت که زمان می‌چرخد ... گفتند بایستی توبه کنی، گفت باشه، من توبه می‌کنم، ولی وقتی از فشار بیرون آمد، گفت ای زمین تو میدانی که می‌چرخی.

باید اعضاء به بلوغ و تفکر رسیده باشند، در غیر اینصورت تخریب ایجاد می‌کنند، بعضی مسائل بایستی در حد ظرفیت اشخاص باشند. به عقیده من بعضی قسمت‌ها بایستی فقط دیکتاتوری باشه و تنها چیزی که جواب می‌دهد دیکتاتوری است. بعضی جاها هم نه. مانند بعضی کشورها.

برای اینکه ما بخواهیم انتخاب درست داشته باشیم، بایستی 3 ویژگی داشته باشد:

  •  اشخاصی که رأی دهنده هستند
  • کاندیدا و کسانی که می‌خواهند کاندید شوند.
  •  موضوع (موضوع ما برای انتخابات چیست)

ما می‌خواهیم رأی بدهیم و یک فرد را انتخاب کنیم، خوب یک فرد را برای یک کاری انتخاب می‌کنیم، آیا آن شخص از عهده مسئولیت خودش بر می‌آید. بطور مثال، ما می‌خواهیم دو کامیون آرد را خالی کنیم، برای این که این کیسه‌های 50 کیلوئی را جابجا کنند، آدم‌های قوی مورد نیاز است، لازم نیست لیسانس باشند یا تحصیل کرده، لازم است که فقط دارای قدرت بدنی باشند و انتخاب شوند.

ما بیائیم بگوئیم که کسی که روی صندلی چرخدار است، آدم خوبی است و باید آن را انتخاب کنیم یا یک آدم سن بالا و ضعیف و دارای پارکینسون را انتخاب کنیم چون 7 هشت تا بچه دارد و نیاز دارد، خوب اگر این آدم را انتخاب کنیم، این کار قابل اجراء نیست.

ممکن است که من یک کشتی گیر خیلی خوب باشم، آیا من گزینه خوب برای فلان انتخاب هستم. یا من هنرپیشه سینمای خوبی هستم، آیا من سیاستمدار خوبی هم هستم. من خیلی خوب می‌دوم، آیا می‌توانم قانونگذار خوبی هم باشم. پس آن موضوعی که انتخاب می‌کنیم باید آن فرد با آن موضوع همخوانی داشته باشد.

ما گفتیم که برای راهنما شدن، راهنما اگر روی صندلی چرخدار هم باشد ایرادی ندارد، چون می‌خواهد بیاید سالن کنگره باید دو سه نفر چرخش را بگیرند و او را جابجا کنند. هرکجا می‌خواهد برود کلی مشکل دارد، آن شخص بسیار عالی است، ولی برای این کار زحمتش بیشتر است.

ولی شما یک نفر را انتخاب می‌کنید برای نگهبانی، آیا آن شخص شایستگی دارد. بگوئیم چون هم لژیونی ما هست پس او را انتخاب می‌کنیم، خوب این کار عمل سالم نمی‌باشد.

شما انتخاب می‌کنید، ولی اون 15 ماه مسئول شعبه هست، و تمام امور را در دست می‌گیرد.

تبانی کردن در انتخابات کار را خراب می‌کند، ما دیدیم که در انتخابات مرزبانی افراد با توجه به آموزش‌ها و سلامتی که دارند، باز هم ممکن است تبانی کنند، پس گفتیم هر کسی می‌تواند به یک نفر رأی بدهد برای جلوگیری از مشکلات و صورت نگرفتن تبانی، تا مرزبانان قوی داشته باشیم. از آن موقع که این کار را کردیم، راندمان مرزبانان بیشتر شد، قبلاً مرزبانان از یک لژیون انتخاب می‌شدند و تحت نظر راهنمای خودشان بودند.

ما بایستی به یک آگاهی نسبی برسیم. مسئولین اجرائی مرزبانان هستند. جلسات را نگهبانان اداره می‌کنند، کل کنگره 60 جلسات را نگهبانان اداره می‌کنند و نگهبان را بچه‌ها انتخاب می‌کنند، نگهبان را خود اعضاء رأی می‌دهند و یکی را انتخاب می‌کنند.

پس قسمت چرخاننده کل کنگره 60، که مهم‌ترین قسمت آن نگهبانان و مرزبانان هستند، کلاً توسط اعضاء رأی گیری صورت می‌گیرد. پس اگر رأی گیری بر اساس عمل سالم باشد، می‌توانیم در کنگره 60 فضای خوبی داشته باشیم.

باید انتخابات ما بر مبنای عمل سالم باشد. من در سی دی صحبت کردم و گفتم: مهم نیست که من رای بدهم یا ندهم ، یک مثال هم زدم، گفتم یک ارکستر سنفونی بود بهمراه 100، 120 نفر نوازنده، موقع تمرین شخص به رفیقش گفت، تو برو جای من بزن، گفت من فلوت بلد نیستم، گفت ایرادی نداره تو فقط فلوت را نگه دار، بعد از اجرای ارکستر رهبر ارکستر مشاهده کرد که هیچ صدائی نمی آید، بعد متوجه شدند که این همه افراد دوستان خود را جایگزین کرده اند و هیچیک ازاعضاء در جایش خودش نیست.

این دستور جلسه را دیده بان انتخابات آقای علی مجدیان از من درخواست کرد، پس خواهش می‌کنم در تمام قسمت‌ها خیلی مهم است، شما باید ایجنت یا مرزبان را انتخاب کنید که یک شعبه را بچرخاند وبگرداند. وقتی یک نگهبان انتخاب شد، علیرغم اینکه من به او رأی نداده‌ام، من دیگر نمی‌توانم با او مخالفت کنم، ولی انتخاب شد بایستی از آن طرفداری و حمایت کنیم و این مسئله بسیار مهمی است در انتخابات.

وقتی کسی نگهبان جلسه می‌شود، نگهبان جلسه دارای یکسری اختیارات است، نگهبان جلسه در انتخاب دبیرش کاملاً در اختیار خودش است. دبیر را خود نگهبان انتخاب می‌کند نه مرزبانان. ولی مرزبانان شرایط دبیر را بررسی می‌کنند (مثلاً شش ماه رهائی داشته باشد، متعلق به همین شعبه باشد) آن وقت ممکن است مرزبان بگوید که به این دلیل و به این دلیل دبیر مناسب نیست. ولی در غیراینصورت حق انتخاب با نگهبان است. دبیر را می‌تواند از هر لژیونی انتخاب کند و حتی می‌تواند دوستانش را به عنوان دبیر انتخاب کند.

نگهبان، اساتیدش را خودش انتخاب می‌کند. مرزبانان به نگهبان دیکته نمی‌کنند. ولی اگر خواست از شعبه دیگری استاد بیاورد باید با مرزبانان مشورت کند.

اگر خواست از لژیون پزشکان کسی را انتخاب کند، باید مرزبانان را در جریان بگذارد.

من گفته‌ام به هیچ عنوان نگهبان را عوض نمی‌کنم. من در طول تاریخ کنگره فقط یک نگهبان را برداشتم، انهم بچه‌ها به یک نفر رأی دادند و آن هم هروئین می‌کشید و می نشست پشت میز که در آنجا به او یادداشت دادم که جلسه را تحویل بده ...

مرزبانان گردانندگان شعب هستند، قدرت اجرائی شعبه دست مرزبانان و نگهبانان است. اگر ایجنت می‌خواهد کاری انجام دهد باید به مرزبانان بگوید. ایجنت قشنگی کارش این است که خودش به بچه‌ها تذکر ندهد، به مرزبان بگوید تا به شخص هشدار دهد.

یا مرزبانان اگر از فردی تخلف دیدند، به خودش نگویند، به راهنمای آن شخص بگویند.

در کنگره 60 تسبیح دست گرفتن ممنوع است، در مسجد بسیار خوب است ولی در محیط کنگره ممنوع است. بدلیل اینکه یک استفاده دیگر از تسبیح می‌شود.

در کنگره 60 شخص فقط می‌تواند یک انگشتر (عقیق) دست کند. یک انگشتر و یک حلقه، چون گرفتن تسبیح در دست ممکن است برای ما که قبلاً مصرف کننده بودیم شکل خوبی ندارد ولی ممکن است برای یک حاج آقا مناسب و برازنده باشد.

بنابراین در دادن رأی کاملاً جانب انصاف را در نظر بگیرید. مرزبانان بایستی تصمیم لازم را بگیرند و شعبه را به گردش در آورند و ایجنتشان مانند راهنمایشان می‌ماند و گرنه قدرت اجرائی دست مرزبانان است.

من خودم ایجنت نمایندگی آکادمی هستم، و کاری با مرزبانان ندارم. برای جابجائی، تعمیر و ... فقط به مرزبانان می گویم و خودم وارد مرحله اجرائی نمی‌شوم و گاهی اوقات فقط یک نظارتی دارم. اتفاقاً خیلی خوب در حال اداره جلسات هستند.

خیلی‌ها می گویند که ما لژیونمان جمع شده و دیگر نمی‌توانیم کاری کنیم، من می گویم بیائید در قسمت مرزبانی، شربت و ... خدمت کنید.

برای مثال می گویم ، در شعبه آکادمی آقایان عزت الله و احمد باغجری لژیونشان جمع شد و آمدند مرزبان شدند و بعد می‌توانند در ادامه یک دوره دیگر در انتخابات شرکت کنند و یا برای ایجنتی انتخاب شوند.

اگر لژیون‌هایتان بعد از 4 سال جمع شد، ایرادی ندارد، می‌توانید در قسمت‌های دیگری خدمت کنید.

ما الآن نیروهای زیادی داریم، ما الآن کلی ایجنت داریم، به آقای سلامی گفتم کسانی که داوطلب هستند برای ایجنتی، اسامی خودشان را بدهند.

بعضی شعب را می‌خواهیم قوی کنیم، بعضی از شهرستان‌ها ایجنت ندارم، بنابراین ما نیاز داریم به این موضوع.

بنابراین اینکه می گوئیم انتخابات خوبی را انجام دهیم، به‌خوبی خودمان بستگی دارد، ما می‌توانیم انتخابات خوبی داشته باشیم، و افرادی که شایستگی دارند وارد خدمت نگهبانی و مرزبانی شوند.

ایجنت ها را خودم انتخاب می‌کنم برای شهرستان‌ها، و سعی می‌کنم ببینم می‌توانیم ایجنت را هم خودمان انتخاب کنیم، آیا به این فرهنگ رسیده‌ایم که اگر به کسی گفتیم که تو دیگر ایجنت نیستی، حالش خراب نشود. این را هم تمرین می‌کنیم که انتخاب ایجنتها به‌صورت انتخاباتی باشد.

ایجنتها بایستی سعی کنند در هر شعبه‌ای که هستند، لژیون‌های قوی داشته باشند.

شرایط شرکت در آزمون را از 6 ماه به 4 ماه رسانیدم، به این خاطر که سالی یکبار امتحانات بیشتر نیست، و افراد بتوانند در امتحان شرکت کنند.

لیست سی‌دی‌های امتحان را اعلام کرده‌ایم، معمولاً 5 تا 6 سؤال از سی‌دی‌ها داده می‌شود و از مابقی سی‌دی‌ها یک سؤال مطرح می‌شود. سی‌دی‌ها را نمی‌خواهد موشکافانه گوش کنید، کسانی که 2 بار یا 3 بار سی را خوانده باشند، به‌راحتی می‌توانند سؤالات مربوط به سی دی را پاسخ دهند.

نگارنده : احمد شریفیان 

منبع کنگره60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .