English Version
English

پذیرش مسئولیت

پذیرش مسئولیت

خداوند، براى آفرينش انسان و جهان، هدفى داشته است. در قرآن هدف از خلقت انسان عبادت و بندگى مطرح شده است: «ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون؛ جنّ و انس را نيافريدم جز اين‏كه مرا عبادت كنند». بر اين اساس، خداوند طريقه عبادت و بندگى خود را به صورت برنامه‌هایی به رسول خويش ابلاغ كرده است. پس بزرگ‏ترين مسئوليت انسان، در برابر نعمتِ هدايت و ولايت است، زيرا بدون تشريح دين و هدايت انسان، تمامى راه‏ها به سوى كمال و سعادت او مسدود می‌شد و خلقت انسان، بى ‏فايده بود. اگر آدمى در مقابل نعمت هدايت و ولايت احساس مسئوليت نكند، خود را به مرتبه حيوانيت تنزّل داده و از خود واقعى فاصله گرفته است.
تعهد و مسئوليت، مرز انسانيت است. امام على (ع) مى‏فرمايد: «انّ البهائم همّها بطونها و ان السباع همّها العدوان على غيرها؛ بى‏ ترديد، چهارپايان در تلاش براى پر كردن شكم خويش‏اند و درندگان در پی تجاوز كردن به ديگران‏ اند»؛ يعنى حيوانات، وظیفه‌شناس نيستند و خود را پاسخ‏گو نمی‌دانند. آن حضرت انسان‏هايى را كه دچار غفلت شده و از انجام مسئوليت، شانه خالى کرده‌اند، به چهارپايان تشبيه کرده‌اند.
انسان، با اراده و اختيار راهى را برمی‌گزیند كه به سعادت يا شقاوت او می‌انجامد. گاهى گرفتار غرايز می‌شود و در گرداب حيوانيت دست و پا می‌زند و گاهى نيز روح ملكوتى به یاری‌اش مى‏شتابد و او را به بالا مى‏برد.
جان گشايد سوى بالا بال‏ها
در زده تن در زمين چنگال‏ها


به بركت احساس تكليف و انجام مسئوليت است كه انسان می‌تواند از چنگال زمين رها شود و از فرش به عرش برسد.
نكته ديگرى كه مسئولیت‌پذیری انسان را ثابت مى‏كند، متقابل بودن حق در عالم تكوين است. خداوند به انسان به حكم كامل بودن و اشرف مخلوقات بودن، حق استفاده از معادن، درياها، جنگل‏ها، گل‏ها، گياهان، حيوانات و غيره را داده و سراسر گيتى را كارگزاران آدميان و مسخّر آنان گردانيده است: «آيا ندانسته‌اید كه خدا آنچه را كه در آسمان‏ها و آنچه را كه در زمين است، مسخّر شما ساخته و نعمت‏هاى ظاهر و باطن خود را بر شما تمام كرده است.»
ابر و باد و مه و خورشيد و فلك در كارند
تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى‏

اگر انسان حق بهره ‏بردارى از موجودات ديگر را دارد، موجودات عالم نيز بر انسان حق دارند، چون هميشه حق طرفينى است. اين حقْ داشتن، تعهد آور و مسئوليت آفرين است. از اين‏رو امام على (ع) می‌فرماید: بندگان خدا، خدا را در نظر بگيريد؛ شما در حق شهرها و بندگان او مسئوليت داريد. حتى نسبت به سرزمين‏ها و حيوانات اهلى كه در اختيار شماست.
1 - مسئوليت انسان در برابر خداوند: اساسى‏ ترين و ريشه‏ اى‏ ترين مسئوليت انسان، مسئوليت در برابر خداوند است و مسئوليت‏هاى ديگر نيز از آن ناشى مى‏شود، زيرا مالك حقيقى خداست و هيچ موجودى در برابر او، از خود استقلالى ندارد. انسان بايد به دليل تصرّف در نعمت‏هاى الهى، در برابر خداوند، پاسخ‏گو باشد. مسئوليت انسان در برابر خدا در دو چيز خلاصه مى‏شود: شناخت خدا و پرستش خدا.
2 - مسئوليت انسان در برابر خويش: خودشناسى، خودسازى
3 - مسئوليت انسان در برابر طبيعت

انشالله که بتوانیم مسئولیت کارهای خود را بپذیریم.

با احترام - همسفر حمیده


منبع: وبلاگ همسفر پریناز رموزی
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .