English Version
English

گزارش کامل افتتاح نمایندگی جدید فردوسی مشهد

گزارش کامل افتتاح نمایندگی جدید فردوسی مشهد

اولین کارگاه آموزشی عمومی کنگرۀ 60 ؛ نمایندگی فردوسی مشهد با نگهبان : محمود بافنده، استاد : مجید سلامی   دبیر : عباس ادیبروز پنجشنبه ، مورخ 1393/08/29 با دستور جلسۀ : چگونه شکر گذاری کنم؟؟(ot)در ساعت 17:00و با حضور مهمانان گرامی

 

  • جناب آقای دکتر جزینی قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر
  • جناب آقای دکتر قنبری قائم مقام محترم فرهنگی آموزشی وزارت بهداشت
  • جناب آقای انتظاری هروی رئیس شورای شهر مشهد مقدس
  • جناب سرهنگ صادقی جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی
  • جناب آقای احمد اعظمی قهرمان سابق کشتی نوجوانان جهان

آغاز به کار کرد:

 

  

 

سخنان استاد:

خوشحالم که در خدمت شما عزیران هستم امیدوارم حال همگی خوب باشد،به میهمانان عزیز آقای انتظاری و آقای دکتر قنبری خوش آمد می گویم ،همچنین تبریک خاص عرض می کنم به تمام اعضای کنگره 60 به خصوص نمایندگی مشهد ،که با همت و تلاش فراوان و سختی های بسیارتوانسته اند این مکان را آماده کنند برای نجات انسان های درگیر اعتیاد،تمام اعضای کنگره 60 در کل شعب برای آماده شدن این مکان حمایت های مالی زیادی را انجام دادند،همچنین اعضاء شعبه مشهد از هیچ کمکی دریغ نکردند و هر کس درحد توان خود به احیاء این مکان کمک کردند.

 

تمام این افراد خودشان روزی درگیر این بیماری بوده ونیاز به کمک داشته اند ،برخی از افراد به اینها کمک کرده و حالا این افراد به دیگرانی که درگیر این بیماری هستند یاری می رسانند و این امر به صورت زنجیره ای ادامه دارد ،کنگره 60 آغازی نموده است که پایانش دست ما نیست،نمایندگی مشهد 4 سال پیش با وجود 2،3 نفر کار خود را در پارک کوهسنگی آغاز کرد،و بعد مکانشان را به یکی از بنگاه ها تغییر دادند،تا اینکه در اواخر سال 1389 با کمک شهردار محترم مشهد و شورای شهر و حمایت شورای هماهنگی مواد مخدر فرهنگسرای سلامت واقع در بلوار الهیه را در اختیار ما قرار دادند.

 

خوشبختانه یا متأسفانه ظرفیت این شعبه در مدت کوتاهی به حد خود رسید و الان قریب به 1 سال و نیم است که ورودی این مکان به علت کمبود جا بسته شده است،ما در هفته 4 رهایی داشتیم در مقابل 4 ورودی نیز داشتیم،ما بعد از رهایی این افراد با تازه واردین تماس گرفته تا جایگزین این افراد گردند،این شرایط بسیار سخت بود واعضاء این شعبه به فکر ایجاد شعبه جدیدی افتادند،به همه این افراد خدا قوت می گویم برای ایجاد این مکان تا دیگران بتوانند از آن استفاده کنند،شعبه الهیه همچنان فعال است ،تعدادی از اعضاء در این شعبه فعالیت می کنند و بقیه در همان فرهنگسرای سلامت به فعالیت خود ادامه می دهند انشاالله بتوانیم برای مردم مشهد خدمات بیشتری را انجام بدهیم.

 

اما دستور جلسه این هفته: چگونه شکرکزاری کنم ot

 کنگره 60 که از سال 1376 کار خود را شروع کرد بر این اصل معتقد بود که بهترین،ارزان ترین،مفید ترین و قابل دسترس ترین آن زمان داروی خاصی وجود نداشت کسانی که برای رهایی می آمدند مواد مصرفی خود را به صورت تدریجی کاهش می دادند،10 سالی که به همین منوال می گذشت بسیار سخت بود و مشکلات زیادی برای ما ایجاد می شد،مسوولین مربوطه نیز حق داشتند چون مواد مخدر جرم بود و نمی توانستند قانع شوند که مکانی فعال باشد که در آن مواد مخدر به عنوان دارو تجویز و مصرف شود.

 

مسوولین ستاد مبارزه با مواد مخدر و مرکز ملی مطالعات اعتیاد بعد از مشاهده روند خوب و مثبت کنگره 60 و باانجام تحقیقات فراوان و تجزیه و تحلیلی پرسش نامه هایی که توسط رها شدگان انجام می دادند به این نتیجه رسیدند که همان اپیوم را به صورت شربت ot  استفاده کنند و به صورت پایلوت شروع به کار کردند که اولین پایلوت در سال 1386 با 50 نفر آغاز به کار کرد،از این تعداد 13 نفر به رهایی رسیدند که معادل 23% بود،پایلوت دوم در سال 1387 با سهمیه 1000نفر شروع به کار کرد رهایی ما در این دوره 600 نفر بود تقریبأ معادل 60% رهایی داشتیم

 

به مرور زمان مشخص شد برایمان که چه مقدار شربت بدهیم به رهجویان،در ابتدا به ما گفتند که با قاشق مصرف شود و رهجویان هر روز به مرکر ملی معتادان بیایند،اوایل بسیار مشکل بود اما در طی زمان برای این مرکز محقق شد که مصرف با سرنگ بهتر است و دیگر هم نیازی نبود رهجویان به این مرکز بروند،در سال 1389 این دارو به عنوان داروی درمان اعتیاد توسط مرکز ملی درمان اعتیاد به تصویب رسید و این مهم در جراید ورسانه ها نیز اعلام گردید،در سال 1390 توزیع شربت توسط کلینک های دانشگاه شهید بهشتی انجام می گرفت و کلأ 10 کلینیک فعال بودند،اما در حال حاضر در تهران بالغ بر 37 کلینیک و در شهرستان ها 46 کلینیک فعال داریم

 


این آماری که من اعلام می کنم آمار کسانی است که در فالوآپ شرکت کرده اند و این آمار رسمأ در مرکز ملی ثبت شده است،افراد حاضر در تمام شعبات کنگره،70 هزار نفر هستند با داشتن 40 نمایندگی در سراسر کشور،ما در 83 کلینیک فعالیت داریم و از سال1386 تعداد 6000 نفر رهایی داریم با مدرک فالوآپ،کسانی نیز وجود دارند که بعد از رهایی فالوآپ را به طور کامل انجام نداده اند اینها از چرخه آمار کنگره 60 خارج شده اند.

در نمایندگی مشهد در خرداد 1392 تعداد 620 نفرپذیرش داشته ایم با همان محدودیت مکانی که وجود داشت،تا کنون 210 نفر رهایی داشته ایم در عرض 2 سال،270 نفر در حال درمان هستند،این امار و ارقام شاید در ظاهر فقط عددهایی به حساب آیند اما باید بدانیم پشت این همه آمار و ارقام گروه عظیمی از افراد هستند که مشغول فعالیت هستند ،در نمایندگی مشهد حدود 20 نفر در گروه ot فعالیت دارند،در تمام نمایندگی ها بالغ بر 800 نفر کمک راهنما داریم و 800 نفر نیز در گروه ot فعال هستند که این چرخه همچنان ادامه دارند،تمام این ارقام زحمات افراد کمک راهنما و افراد فعال در ot است ،من ه تمام این افراد خداقوت و خسته نباشد می گویم امیدوارم این چرخه همکاری و خدمت همچنان با همین روند ادامه داشته باشد؛همچنان که شاعر می فرماید: بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند

همه ما انسان ها باید به یکدیگر کمک کنیم و انشاالله شاهد این باشم که امسال یا سال آینده مکانی را خریداری کنیم برای کنگره 60 نمایندگی مشهد،امیدوارم مسوولین محترم هم همکاری لازم را انجام دهند ،مشکلی که ما داریم فقط و فقط محدودیت مکان است،ما نیروی خدمت گذار فراوانی داریم و این نیروی خدمت گزار نیز با حساسیت و شرایط خاصی انتخاب میشوند،ـزمون کمک راهنمایی سالی 1 بار انجام میشود و افرادی می توانند در این جایگاه خدمت کنند که نمرات بالای  17 بگیرند،متأسفانه فضای آموزشی کمی در اختیار داریم امیدوارم مسوولین کمک کنند تا بتوانیم خدمات بیشتری را انجام دهیم...

 

سخنان جناب آقای انتظاری رئیس شورای شهر مشهد مقدس:

 


خداوند را خیلی سپاسگذارم که توفیق داد  در جمع شما تلاش گران، جهاد گران ،مبارزان با تاریکی و اعتیاد باشم.
من سال گذشته در یکی از جلسات شما در فرهنگسرای سلامت شرکت کردم و خیلی خوشحال شدم و خیلی بهره بردم و امسال را هم در زمانی حضور پیدا کردم که نمایندگی فردوسی کنگره شصت در مشهد چراغش روشن شد و شما حضور پیدا کردید و مسیری را دوباره فراهم کردید که جمعیت بیشتری را  پذیرش کنید.
من به سه نکته اشاره میکنم،
یکی برای مدیران کنگره شصت ، یک نکته برای حضار، مسافران و همسفران و یک تذکر برای خودم، و اما به عزیزانی که در کنگره شصت هستند این نوید را بدهم که کاری را که شما شروع کرده اید یک کار الهی است ، چرا که حضرت موسی (ع) از خداوند پرسیدند اگر شما بنده بودید برای پروردگار خود چه کار میکردید؟ و خداوند پاسخ دادند اگر من بنده بودم برای مردم خدمت میکردم .
این یعنی خدمت برای مردم عبادت بزرگی است و عزیزانی که در کنگره شصت در هر جایگاهی این افتخار را نصیب خود کرده اندو بدانید که شما کار الهی انجام میدهید.
و اما شما عزیزانی که گرفتار تاریکی ها شده بودید و سختی ها و زجر ها و مشکلات خود و مشکلات خانواده هایتان را داشتید، که اگر یک فرد در این مقطع تاریکی نباشد نمیتواند درک کند که چه بر سر یک زندگی ، بر سر همسر، فرزند و خانواده آمده است و امروز که به این چهره ها نگاه میکنید، چهره های نورانی میبینم. 
جریان حق و باطل ، جریانی است که از بدو خلقت انسان در تاریخ بوده، هست و خواهد بود. انسان هایی در جریان حق قرار میگیرند و انسان هایی در جریان باطل.
جریان حق چیست؟ آنچه که در ادبیات کنگره شصت بود بیان شد ، آنچه که انسان را در مسیر تاریکی ها قرار میدهد جریان شیطان است در مقابل خدا. جریان پاکی ها است در مقابل زشتی ها، جریان معرفت است در مقابل جهل و نادانی ، جریان نور است در مقابل جریان تاریکی و ظلمت.
ما باید ببینیم در کدام جریان هستیم.
کسانی که در مسیر روشنایی قرار میگیرند خداوند به آنها کمک میکند و کسانی که حق را میپوشانند و در مسیر تاریکی قرار میگیرند رهبران آنها شیطان است و آنها را از مسیر روشنایی خارج میکند.
یکی از مصادیق مسیر تاریکی ها شیطان بیرونی و شیطان درونی است، شیطان درونی نفس وسوسه گر انسان است. اگر هر کدام شما به گذشته خود برگردید و ببینید چه بودید و چه شدید و خواهید دید که مورد عنایت خداوند قرار گرفته اید. 
هرچند اعتیاد عوامل و علت های دیگری هم دارد ، ما مسائلی در سطح جامعه داریم که شاید بخشی از آن را شما مقصر نباشید ولی به هر حال انسان فطرت پاک دارد و نورانی است و این زمینه ی زندگی و جامعه است که انسان را دچار انحراف می کند.

 



و تذکری برای خودم، دوستان در سال گذشته بسیار تلاش کردند که بتوانید کمک هایی را داشته باشید و زمینی را اختصاص بدهید برای شعب جدید و هزینه هایش را خودتان به دوش گرفته اید، ما هم سعی میکنیم بتوانیم در برنامه های شما به هر شکل ممکن کمک کنیم ، ما مسئولیت داریم، ما نماینده شما هستیم و وظیفه ی خدمت به شما را داریم و امیدواریم با هماهنگی که ما با مدیران محترم کنگره شصت در نمایندگی های مشهد داریم، ضمن ارتباط با تهران ما هم بتوانیم قدمی در این مسیر نورانی برداریم و بتوانیم در مسئولیت ها یار و همراه شما باشیم.

سخنان جناب آقای احمد اعظمی قهرمان سابق کشتی نوجوانان جهان

 


با سلام خدمت همه عزیزان، خواهران و برادران محترم...
خیلی خوشحالم و افتخاریست که امشب در خدمت شما هستم.
صحبت کردن در حضور شما عزیزان سخت است، معمولآ ورزشکاران سخنرانان خوبی نیستند. ولی نکته ای که میخواستم عرض کنم این است که معمولا ورزشکاران میگویند قهرمان شدن سخت است ، ولی حفظ آن قهرمانی سخت تر میباشد.
به نظرم قهرمانان واقعی شما هستید چون در این مسیر دشوار با عظم و اراده ی قوی قهرمانی و سلامت خود را حفظ کرده اید.
صحبت خاصی ندارم، بازم خوشحالم از حضور در این جمع و برای همه آرزوی موفقیت میکنم.

 سخنان دکتر علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور

 

 

ابتدا ضمن تبریک بابت افتتاح این مرکز باید بیان کنم که برای بنده به عنوان فردی که در حوضه سیاست گذاری و تصمیم گیری درفرآیند مبارزه با مواد مخدر مشغول هستم حضور در این جلسه سبب شور و نشاط گردیده است .

می دانید که رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر شخص رئیس جمهور بوده و ده سازمان و وزارت خانه عضو این ستاد میباشند. نظام و حاکمیت برای موضوع مبارزه با مواد مخدر به عناوین مختلف سرمایه گذاری کرده و خواهد کرد، اما در کنار این اقدامات همیشه تهدید وجود دارد، تهدیدی که خانمان سوز است.
در حاشیه کشور ما اکنون بیش از هشت هزار تُن مواد مخدر در سال تولید میشود ، دویست و ده هزار هکتار زمین در افغانستان نیز برای تولید مواد مخدر زیر کشت می باشد.
مواد مخدر و حوزه روان گردان موجب اولین آسیب اجتماعی برای ما میگردد و متاسفانه روان گردان ها رو به ازدیاد می باشد.

 

ما می بایستی در ارتباط با مهار مواد مخدر تلاش کنیم، اما آیا ما صرفا به خودی خود این توانایی را داریم؟ خیر...
لذا مردم در مشارکت اجتماعی، افزایش اعتماد اجتماعی و همچنین سازمانهای مردم نهاد میتوانند به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولین و سیاست گذاران از دیدگاه های مختلف همچون دیدگاه انتقادی به این فرآیند مبارزه کمک کنند. لذا ما بر آنیم که بتوانیم با بهره گیری از مردم و همچنین سازمانهای مردم نهاد با این موضوع مبارزه کنیم.

 

 


دوستان عزیز ،موضوع مواد مخدر و روانگردان ها در حال حاضر در کشور ما به عنوان اولین آسیب بیان شده است و اولین دلیل آن اینست که خیلی از جرایم نشات گرفته از این موضوع می باشد.
طبق آمار، هشتاد و پنج درصد همسر آزاری ها ، پنجاه و پنج درصد طلاق ها ، بیست و پنج درصد مباحث اخلاقی نشات گرفته از مواد مخدر است، بیش از چهل تا پنجاه درصد جرائم خودمان ناشی از این موضوع است لذا اگر بتوانیم با همت شما عزیزان نسبت به مهار این موضوع و کمک گرفتن از مردم ، والدین ، خانواده ها ؛ که اولین سخن ما با خانواده ها میباشد می توانیم قدمی موثر را برداریم.
1- پیشگیری کنیم،
2- کسانی که در این دام افتاده اند درمان کنیم ،
ما به موضوع درمان خیلی اهمیت میدهیم .علاوه بر آن کمیته ی درمان ، در حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالانه در حال انجام کار است.
خوشبختانه خیلی از شما عزیزان طبق گزارشات میدانند چه اقداماتی صورت گرفته و در استان ها هم این کمیته درمان فعالانه اقدام میکند.
ما البته بر آنیم که بتوانیم افرادی که از قشر مستضعف جامعه هستند و به این درد مبتلا شده اند کمک کنیم و این را در دستور کار داریم ، ما مطمئن هستیم که با کمک سازمان های مردم نهاد میتوانیم این بلای خانمان سوز را در حوزه درمان و پیشگیری و همچنین کاهش آسیب تا جایی که امکان دارد مهار کرده تا بتوانیم از تمام ظرفیت های کشور، استان ها استفاده کنیم و در مهار این موضوع قدم برداریم.
بنده علاوه بر اینکه میدانید به نقاط آلوده مراجعه میکنم ، نقاط آلوده را میبینم ، در صورت فرصت به بازدید برخی از کمپ ها میروم و این فضاهای نشاط انگیز شما را هم شرکت میکنم ولی من از آن فضاها انرژی منفی ، ولی حضور در این مکان ها را به عنوان انرژی مثبت تلقی میکنم، و این باعث میشود که من و همکارانم بتوانند با شوق بیشتری به فعالیت خود ادامه بدهند.

 

 


لذا جا دارد که من از مسئولین محترم کنگره شصت تشکر کنم ، با پشتکاری که دارند بتوانند فعالیت خود را مضاعف کنند. و به لطف خدا در این استان هم فعالیت خوبی را آغاز کرده اند و استمرار در آن میتواند به بهبود یافتگان کمک کند .
البته ما برای بیمه معتادین و همچنین بهبود یافتگان و همچنین افرادی که نیازمند هستند نیز اقدام کردیم و خوشبختانه سی میلیارد تومان دولت امسال به این موضوع اختصاص داده است . موضوع در شورای عالی بیمه به تصویب رسیده و در حال حاضر در نوبت تصویب هیئت دولت هستیم و انشاالله تا هفته دیگر ابلاغ میشود و این کار بسیار موثر خواهد بود.
لذا ما هر اقدامی که بتواند در جهت مبارزه ، آنچه که شما به عنوان مقابله و ورود مواد مخدر از مرز یا تولید در داخل حساب کنید و یا درمان یا پیشگیری یا توانمند سازی ، قدم برمیداریم.
به هر حال توانمند سازی ، حرفه سازی و اشتغال زایی ، یکی از اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری است. نزدیک به چهل هزار نفر حرفه آموزی را امسال ما در دستور کار داریم  و همچنین موضوع اشتغال زایی را با یک ساختار مستقل امسال در ستاد ایجاد کرده ایم که بتوانیم موضوع اشتغال و فعالیتش را افزایش دهیم.

 

 

خوشبختانه در مشهد هم اقدامات خوبی صورت گرفته است و طی بازدیدی که داشتم از اشتغال زایی ، نزدیک به شصت نفر بهبود یافتگان مشغول به کار هستند و این بسیار نقش پذیر میتواند باشد. لذا اگر ما این فعالیت را مضاعف کنیم و با همت مردم بتوانیم افزایش دهیم خیلی اثر گذار است .
بنده به عنوان تشکر از شما عزیزان و حضور پر رنگتان در اینجا حاضر شدم. خداوند انشاالله به شما خیر وبرکت، همت، اعتماد بنفس بیشتر بدهد و من تقاضا دارم که همیشه دعا برای دیگران بکنید، که دعای دیگران هم در حق شما ادا خواهد شد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته...

 

مراسم پیمان و اعطای شال کمک راهنمایی

به کمک راهنمایان همسفران"

  • خانم معصومه زارع
  • خانم عصمت علیزاده
  • خانم تارا اشرافیان

 

 

اهدای شال مرزبانی

 































 

 

مراسم تقدیر از گروه OT  نمایندگی مشهدبا حضور دیده بان محترم آقای مجید سلامی و آقای محسن انتظاری رئیس شورای شهر مشهد مقدس:

 

 

گزارش تصویری افتتاح کنگره 60 نمایندگی فردوسی مشهد پنجشنبه 1393/08/29

 

 

 

 

 

منبع کنگره60: وبلاگ نمایندگی مشهد مقدس

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .