English Version
English

افزایش 6.3 درصدی فوت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در کشور

افزایش 6.3 درصدی فوت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بابک دین‌پرست پیش از ظهر امروز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان با بیان اینکه استان همدان در سال نخست اجرای سند پیشگیری از اعتیاد توانست به تمام اهداف خود دست یابد، اظهار کرد: در سال دوم استان همدان توانست با انجام اقدامات لازم کمبودهای گذشته در حوزه آموزش را برطرف کند.

وی با بیان اینکه در سال اول اجرای سند باید 40 درصد جمعیت کشور آموزش‌های لازم در حوزه پیشگیری از اعتیاد را دریافت می‌کردند، افزود: در این طرح دانش‌آموزان، دانشجویان و کارکنان دولت آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در حوزه کشف استان همدان برخلاف میانگین کشور از افزایش رو به رو بوده، تصریح کرد: در 6 ماه ابتدای سال جاری 272 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده که نسبت به سال گذشته 9.3 درصد کاهش یافته و 179 هزار نفر دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه میزان کشفیات استان 3 هزار و 167 کیلوگرم بوده، ادامه داد: این میزان کشف نسبت به سال گذشته 29 درصد رشد داشته و دستگیری افراد نیز با یک رشد 21 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بود.

دین‌پرست با بیان اینکه 65 باند توزیع مواد مخدر نیز در استان همدان متلاشی شده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 5 هزار و 400 زندانی در استان همدان وجود دارد که 48 درصد آن به مواد مخدر مربوط بوده و از میانگین کشوری بالاتر است.

وی با بیان اینکه 31 درصد زندانیان استان به جرم سرقت دوران محکومیت خود را طی می‌کنند، گفت: خوشبختانه دستگاه قضایی در استان همدان در صدور احکام، اغماضی صورت نداده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: استان همدان رتبه 15 کشور را در حوزه اعتیاد دارد و بر اساس نظر دانشگاه علوم پزشکی 34 هزار نفر و بر اساس نظر انتظامی استان 50 هزار نفر معتاد دارد.

وی با بیان اینکه ورود زندانیان مواد مخدر در کشور با 18 درصد افزایش رو به رو است، افزود: در استان همدان 154 مرکز درمانی ترک اعتیاد وجود دارد که 96 درصد آن غیر دولتی و تنها چهار درصد دولتی بوده که 60 درصد آن در مرکز استان متمرکز هستند.

دین‌پرست با بیان اینکه ورود زندانیان مواد مخدر به زندان در استان همدان امسال با رشد 30 درصدی رو به رو بوده است، تصریح کرد: طرح شیوع‌شناسی ملی در سطح کشور از یک ماه پیش در کشور آغاز شده است.

وی با تأکید بر اینکه ارائه خدمات درمانی به معتادان در استان مطلوب بوده است، ادامه داد: قرار شد کمیته‌ای در استان همدان تشکیل و در جانمایی مراکز خدمات درمانی تصمیمات نهایی اتخاذ شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر 28 هزار و 840 معتاد در مراکز درمانی استان همدان در حال مداوا هستند، خاطرنشان کرد: در طول سال‌های 91 و 92 حدود 64 هزار نفر معتاد مشمول ماده 16 را در 17 استان کشور زیر پوشش قرار دادیم که در استان این آمار به 900 نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ماده 16 همدان ظرفیت پذیرش 100 معتاد متهاجر را دارد، گفت: امکان افزایش ظرفیت این مکان در استان همدان وجود دارد که تصمیم‌گیری درباره استفاده آن به خود استان واگذار شده است.

دین‌پرست با اشاره به اینکه هنوز آمار معتادان متهاجر در استان همدان مشخص نیست، اظهار کرد: اگر استان به آمار به طور کامل دست یافت تصمیم خواهد گرفت از ظرفیت ایجاد شده برای پذیرش معتادان متهاجر جدید استفاده و یا به مرکز آموزشی و مهارت‎آموزی معتادان تبدیل کند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در سال گذشته 167 نفر بر اساس سوء مصرف مواد مخدر فوت کردند که این تعداد در سال 92 به 159 نفر رسیده است.

وی افزود: این آمار در پنج ماه اول سال جاری به 55 نفر رسیده که با هشت درصد کاهش سبت به مدت مشابه برخوردار است.

دین‌پرست با بیان اینکه مرگ و میر در کشور بر اثر سود مصرف مواد مخدر 6.3 درصد افزایش یافته، تصریح کرد: یک هزار مرکز درمانی غیرمجاز در کشور وجود دارد که نیمی از آن‌ها پلمب و نیمی دیگر در حال اخذ مجوز هستند.

وی ادامه داد: در استان همدان 38 مرکز غیر مجاز وجود داشت که همگی آن‌ها پلمب شدند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر اینکه توسعه ورزش‌های همگانی با هدف پیشگیری از اعتیاد در استان در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: در همدان از ساعت 6 تا 19 صبح سالن‌های ورزشی باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد، همچنین باید همایش‌های پیاده‌روی برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر نشست‌های متفاوتی با اقشار مختلف جوان برگزار شده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث خیرین در حوزه پیشگیری در اعتیاد پیگیری‌های لازم در استان انجام می‌شود.

دین‌پرست با بیان اینکه یکی از شاخص‌های اصلی مبارزه ضربه زدن به بنیان اقتصادی قاچاقچیان است، اظهار کرد: باید در حوزه شناسایی اموال قاچاقچیان اهتمام ویژه‌ای به خرج داد و سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اقدامات انجام شده در حال حاضر 17 خودروی مصادره شده در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است، افزود: چهار دستگاه خودرو داریم که 6 ماه از توقیف آن گذشته، 25 دستگاه مصادره‌ای داریم و 39 دستگاه به فروش رفته که 536 میلیون تومان برای استان همدان عایدی داشته است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه صیانت از خانواده‌های بهبودیافته آغاز شده است، تصریح کرد: در سال گذشته 22.5 میلیارد تومان برای بیمه معتادان بهبود یافته در نظر گرفته شد که محقق نشد اما امروز به عرصه عمل در آمده است.

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .