English Version
English

دستور جلسه این هفته: چگونه شکرگزاری می کنیم OT

دستور جلسه این هفته: چگونه شکرگزاری می کنیم OT

شروع کار OT در کنگره 60

به دلیل اینکه در کنگره حدود 10 سال کار با تریاک انجام شده بود؛ درمان مصرف مواد و نتیجه آن برای خیلی از انسان‌ها مانند پژوهشگران و پزشکان که دوست داشتند به مصرف کنندگان کمک کنند روشن شده بود و به این دیدگاه رسیدند که بهترین دارو برای درمان اعتیاد تریاک می‌باشد؛ که البته آن‌هم دلیل علمی داشت، چون تریاک دارای مجموعه‌ای از ترکیبات و آلکالوئیدهای قدرتمند داروئی، نظیر آرام‌بخش‌ها، ضد دردها، ضدافسردگی‌ها، نشاط آور ها و غیره است که می‌تواند پوشش دهندۀ کامل عوارض سندرم محرومیت یا خماری ناشی از قطع مصرف هر نوع ماده مخدر باشد و بالاخره با تحقیقات و کوشش‌های فراوان این دیدگاه در مراجع ذیصلاح پذیرفته شد و در نتیجه این همکاری‌ها داروئی به نام Opium Tingtuer یا (OT) که مخفف آن می‌باشد ساخته و تهیه شد و جایگزین تریاک Opium قرار گرفت.

 

ترکیبات OT

OT ساخته شده از ترکیبات تریاک و 1% الکل در بازار ایران و مقداری آب مقطر خوراکی می‌باشد. وجود الکل فقط نقش حلال را دارد که البته می‌دانیم تریاک در هیچ محلولی به غیر از الکل حل نمی‌شود و چون مقدار الکل کم می‌باشد تداخل دارویی به وجود نمی‌آورد.

 

سازگاری

با درست شدن و به‌کارگیری OT یکسری از موضوعات پیش آمد که یکی از آن‌ها پدیده سازگاری بود؛ یعنی مدت زمان یا فرآیندی که باید طی آن یک نوع ماده مخدّر، جایگزین نوع دیگری از مواد مخدر شود که در این مدت فیزیولوژی و متابولیسم بدن، خود را برای دریافت ماده جدید آماده
می‌کند. (در بخش مشاهدات عینی توضیح خواهم داد)

به دلیل اینکه نوع ماده مصرفی وقتی عوض می‌شود تا مدتی جواب نمی‌دهد و حتی بعضی اوقات وقتی نحوه مصرف مثلاً تریاک کشیدنی به تریاک خوراکی تغییر می‌کند این موضوع صادق است. زمان لازم برای پدیده سازگاری بر اثر تجربۀ به دست آمده در کنگرۀ 60، حداقل 20 روز و حداکثر 2 ماه
می‌باشد؛ که البته در این شرایط مصرف کنندگان در وضع متعادلی به سر می‌برند. اگر موضوع سازگاری را در نظر نگیریم و مصرف را یک دفعه بالا ببریم دچار وقایع خطرناکی می‌شویم، ولی
می‌توان به‌صورت پله‌ای (DST) ماده را زیاد کرد که بهتر جواب می‌دهد.

 

 

چگونگی روش استفاده از اپیوم تینکچر بر اساس پروتکل DST

برای اینکه بتوانیم با OT کار کنیم، اول باید معادل OT با تریاک را داشته باشیم (بدانیم هر
سی‌سی OT برابر با چند میلی گرم Opium می‌باشد) تا بتوانیم تبدیل آن را انجام دهیم و مقدار صحیح برای مصرف OT را مشخص کنیم؛ که البته ما در کنگره آن را بر اساس تحقیق و تجربه پیدا کردیم.

هر یک سی‌سی OT معادل 100 میلی گرم تریاک است.

یک گرم تریاک معادل 10 سی‌سی OT می‌باشد. حتی چون OT خالص‌تر از تریاک است ما
می‌توانیم از ضریب 9 استفاده کنیم. (1000 میلی گرم تریاک را برابر با 9 سی‌سی OT بگیریم)

در قسمت کار با OT تجربه‌های ارزشمندی به دست آوردیم و این خیلی خوب بود، بر اساس پروتکل DST یکی از آن‌ها این بود که تعداد وعده‌ها برای مصرف کنندگان 3 وعده در روز مشخص شد و در ادامه هر 3 وعده را با هم و به موازات هم کم کردیم تا 3 وعدۀ cc 3/0 در روز، یعنی مقدار در هر وعده به cc 3/0 رسید و پس از آن یکی یکی وعده‌ها را حذف کردیم تا مرحلۀ یک وعده cc3/0 در روز (معادل یک گرم 30 روز) و با قطع وعدۀ آخر به پایان سفر یعنی به قطع مواد و رهایی رسیدیم.

 

نقطه اشباع

بیشتر مصرف کنندگان مواد در حالت اشباع به سر می‌برند؛ یعنی کسی که بیشتر از 5/1 گرم تریاک
می‌خورد در حالت اشباع قرار دارد و آن‌هم به این دلیل است که 1 گرم تا 5/1 گرم تریاک برای یک انسان سالم، کشنده می‌باشد و ما برای اینکه در تجویز OT به بیش از این مقدار نرسیم در پایلوت انجام شده که 1000 نفر از مسافران کنگره 60 در مرکز مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران وارد پروژه شدند، به افراد بیشتر از 17 سی‌سی در روز (معادل 7/1 گرم تریاک) ندادیم و تا به امروز هم در این مورد هیچ شکی نداشته‌ایم و خیلی از انسان‌هایی که روزانه 3 گرم تا 5 گرم تریاک خوراکی مصرف می‌کردند، با این دوز در حالت تعادل بودند و کار خود را ادامه دادند تا به پایان سفر خود و به قطع مواد رسیدند که در قسمت بعدی، یعنی (OT برای مصرف کنندگان تریاک خوراکی) چگونگی آن را توضیح خواهم داد.

 

اولین نفر رها شده با OT

«پیام مهندس دژاکام»

بالاخره بعد از شروع طرح و بعد از گذشت چند ماهی کار با OT، اولین نفر با داروی OT و متد DST به رهایی رسید که از خانم‌های مسافر بود و آقای مهندس دژاکام متنی را نوشته‌اند که برای رساندن پیام OT بهترین پیام است و لازم دانستم آن را برای شما هم بنویسم.

متن پیام

«با همکاری مرکز ملی مطالعات علمی اعتیاد ایران و جمعیت احیاء انسانی کنگره 60؛ اولین نفر با شربت تریاک (OT) به روش تدریجی DST به درمان قطعی اعتیاد نائل گردید.

تبریک به کلیه محققین و مسئولین امر مواد مخدر کشور، تبریکی به ژرفای وجود میلیون‌ها انسان در سراسر گیتی که از ضربات خوفناک و جبران ناپذیر اعتیاد زیر خروارها خاکستر مدفون
شده‌اند و هم اکنون می‌توانند مانند شکوفه‌هایی که دزدانه از زیر یخبندان‌های 60 درجه زیر صفر سر بدر آورده‌اند، سپاسگزار خالق خود باشند. برای انجام این عمل عظیم شکر شکر شکر.

خداوندا چه زیبا و باشکوه است رها شدن فردی از ظلمت اعتیاد، اکنون با گذشت سال‌ها و
تجربه‌های پیاپی، به این اندیشه دست یافته‌ایم که تریاک دارویی است الهی، برای درمان انواع و اقسام اعتیادها به مواد مخدر و تا روزی که زمین به چرخش خود ادامه می‌دهد، معتقد هستم که مناسب‌تر از تریاک، برای درمان انواع مصرف مواد مخدر و محرک و توهم زا و حتی بیماری‌های روانی پیدا و یا کشف و یا خلق نخواهد شد.

زیرا تریاک 25 داروی شفابخش را در خود به وجود آورده است که ما از آن‌ها بنام آلکالوئیدهای تریاک نام می‌بریم، گوئی تریاک عظیم‌ترین جادو را در خود و یکجا جمع آوری نموده است و این ترکیبات دقیقاً متناسب و سازگار و ترمیم کننده سیستم تخریب شده عصبی انسان می‌باشند و سیستم عصبی برای بازسازی خود به این ترکیبات شدیداً نیازمند است.

این مطالب در لحظه نخست سخت در باور انسان‌ها می‌گنجد که حتی تفکر آنکه با شربت تریاک OT هم می‌توان درمان شد دشوار است! ولی بایستی گفت، آری می‌شود!

خوشبختانه این عمل و روش درمان در یک پایلوت، توسط یک مرکز علمی شناخته شده و دولتی یعنی مرکز مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام پذیرفت. در همین جا، جا دارد از دانشمند عزیز آقای دکتر آذرخش مکری و آقای دکتر اختیاری و خانم دکتر سیری و سایر پرسنل مرکز مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، تشکر و قدردانی نمایم که امکان همکاری را بما دادند و همین طور از اعضاء و راهنمایان کنگره 60.

ایمان راسخ دارم که اولین فرد رها شده که یک خانم نیز می‌باشد، مبدأ و آغازی جدید در جهان اعتیاد خواهد شد که از این آغاز، آغازهای بی‌شماری آغاز خواهد شد و دروازه جدیدی را برای درمان اعتیاد خواهد گشود.

گرچه تاکنون در طول ده سال گذشته در کشور عزیزمان ایران، هزاران نفر با تریاک و روش تدریجی به درمان قطعی رسیده‌اند، ولی ارزش این یکی خیلی بالاتر از آن هزاران نفر است، چون تمامی جزئیات پروتکل درمان توسط متخصصین به ثبت رسیده و ثبت با سند برابر است و مطمئن هستم به نتایج درخشانی تا کنون دست پیدا کرده‌ایم.

لازم به ذکر است که کلاس‌های آموزشی از ارکان اساسی درمان می‌باشد.

امروز مطمئن هستم که به‌زودی واژه ترک اعتیاد را بایستی به خاک بسپاریم و از واژه درمان اعتیاد و تعادل استفاده کنیم و با روش و متدهای جدید و ساز و کار مناسب، یافته‌های خود را برای کمک در اختیار جهانیان قرار بدهیم. باز هم خوشحال هستم که به همگان ثابت شد که چقدر زیبا و دوستانه می‌تواند یک مرکز علمی دولتی با یک مرکز مردمی به امور پژوهشی و تحقیقاتی بپردازد و با کمک یکدیگر به نتایج درخشانی دست پیدا نمایند و باید بگویم ما همه مکمل یکدیگر هستیم.

به‌زودی اطمینان حاصل خواهیم کرد که شربت تریاک (OT) تولید داخل کشور می‌تواند با برنامه ریزی صحیح برای درمان انواع اعتیاد و حتی درمان الکلی‌ها به سراسر جهان صادر گردد، البته مشروط بر اینکه از یک پروتکل حساب شده و آموزشی پیروی کنیم.»

مهندس حسین دژاکام

سال 1386

هرگاه این پیام را می‌خوانم به عمق قضیه و ارزش OT به همراه متد DST پی می‌برم، چرا که واقعاً کار بزرگی انجام شد و در آخر خدا را شاکرم که بعد از گذشت 4 سال بالاخره OT و DST با هم توانسته‌اند حدوداً 10000 نفر را به رهایی برسانند و هر هفته در تمامی نقاط کشور به این تعداد اضافه
می‌شود؛ زیرا کنگره 60 به کمک داروی درمان OT توانسته است تا به امروز در 46 شهرستان و 37 نمایندگی در تهران به خیلی از انسان‌هایی که مثل من تنها آرزویشان سالم زیستن بود کمک کند و آن‌ها را به هدف و مقصد رهایی از مواد مخدر راهی کند. از مهرماه 1390 تا کنون نیز تعداد 3663 رها شده کنگره 60 به طور مرتب برنامه فالوآپ را دنبال می کنند.

در انتها از خدمت گذاران OT مرکز مسافران:

  • عباس آقایی
  • بابک لطفی
  • بابک بیات
  • احمد جعفری
  • محمود افشار
  • شاهرخ دادخواه
  • هادی اقبالی
  • مجتبی رسولی
  • ولی الله دریانورد
  • در انتها از حدود 120 خدمتگذار بخش اپیوم تینکچر کنگره 60 تشکر ویژه داریم.

 

نویسنده میثم اسماعیلی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .