English Version
English

مغزشناسی به زبان ساده؛ قسمت هفتم

مغزشناسی به زبان ساده؛ قسمت هفتم

به نام خدا

سلام

در ادامه تقسیمات مغز می‌رسیم به:

  • تالاموس:

عملکرد:

1- ارزیابی پیام‌های حسی

2- تحرک

تالاموس در بالای هیپوتالاموس قرار گرفته و پیام‌های رسیده از اندام‌ها و سایر گیرنده‌های حسی را دریافت کرده و به کورتکس مغز ارسال می‌کند و تقریباً در مقایسه با اتومبیل مانند کلاچ عمل می‌کند همین‌طور در ارزیابی و تبدیل حرکات بدن به زبانی که مغز آن را درک کند مؤثر است.

 

  • هیپوکمپ:

عملکرد:

1- آموختن

2- حافظه

هیپوکمپ در قسمتی بالاتر از تالاموس در ناحیه‌ای با رنک تیره‌تر در مرکز نیمکره‌های مغز قرار گرفته که این ناحیه را دستگاه لیمبیک میگویند که خود از چند مرکز تشکیل شده است که یکی از آن‌ها هیپوکمپ است که در حافظه و آموختن بسیار حائز اهمیت است.

 

 

  • عقده‌های قاعده:

عملکرد:

1- حرکت

عقده‌های قاعده تجمع هسته‌های عصبی تعدادی از نورون‌های مغزی است که به چند مرکز تقسیم می‌شوند به نام‌های: - گلوبوس پالیدوس – هسته دمی – هسته ساب تالامیک – پوتامن – سابستنشیا نیگرا

که در هماهنگی حرکات بسیار مهم هستند

 

 

  • مغز میانی:

عملکرد:

1- بینائی

2- شنوایی

3- حرکات چشم

4- حرکات بدن

مغز میانی از بخش‌های بالائی و پائینی تشکیل شده که به نام‌های کالیکولی و هسته‌های سرخ نامیده می‌شوند در مغز میانی نواحی حساس دیگری نیز وجود دارد

 

 

بدین ترتیب نواحی مهم مغزی برای شما عزیزان خواننده آشکار شد. مغز را از نظر فیلوژنیک (از نظر تکاملی) و از نظر امبریوژنیک (از نظر تمایز جنینی) نیز تقسیم بندی می‌کنند زیرا بسیاری از سؤالات و مجهولات عملکردی مغز انسان از روی این تقسیم بندی‌ها پاسخ داده می‌شود مثلاً ساختمان‌هایی که منشأ یکسان دارند می‌توانند به هم مرتبط باشند یا عملکرد یکسان داشته باشند.

 

 

 نویسنده: دکتر آرش حسینی (کلینیک ساقی)

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .