English Version
English

فقط معتادان شناسایی شده داروی رایگان دریافت می کنند/ بیش از200هزار معتاد پرخطر داریم

فقط معتادان شناسایی شده داروی رایگان دریافت می کنند/ بیش از200هزار معتاد پرخطر داریم

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه فقط معتادانی که توسط مراکز دولتی ترک اعتیاد ما شناسایی می شوند داروی رایگان دریافت می کنند گفت: نزدیک به 200تا 220 هزار معتاد پرخطر داریم.

علیرضا جزینی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبستان با اشاره به تاسیس مراکز ترک اعتیاد بانوان گفت: در مراکز ترک اعتیاد ۷۶۰۰ نفر را تحت پوشش داریم که در برخی از آنها زنان هم تحت پوشش قرار دارند؛ همچنین در برخی مراکز استان‌ها مانند قم، که میزان اعتیاد در آنها بیشتر است بودجه‌ای برای تاسیس مرکز ترک اعتیاد در نظر گرفته شده و به زودی این مرکز افتتاح می‌شود.

وی افزود:البته افزایش کمپ های ترک اعتیاد از جمله برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر است که در دشتور کار کمیته درمان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما اولویت این کار را به بخش های خصوصی واگذار کردیم اظهار کرد:ما به آنها اعلام کردیم که تحت عنوان ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر این مراکز را افزایش دهند و در اقدامات جدید هم حتما واحد هایی که تحت پوشش ستاد مبارزه با مواد مخدر ، سازمان بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی هستند این موضوع را مد نظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه کمیته زنان و خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر در انتهای سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است افزود: به استان‌ها نیز ابلاغ شده که این کمیته را به دیگر گروه‌های تخصصی خود اضافه کنند.

جزینی خاطر نشان کرد:آمار معتادان ما مربوط به سال ۱۳۹۰ است و آمارهای جدید پس از برگزاری طرح شیوع شناسی جدید تا پایان امسال اعلام خواهد شد.

جزینی تصریح کرد: علاوه بر مراکز ترک اعتیاد، مراکز دی ای سی ،هم به عنوان یکی از موضوعاتی است که در دستور کار ستاد قرار گرفته است تا مراکز ترک اعتیاد افزایش یابد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه افزایش مراکز ترک اعتیاد به سازمانهای مربوطه ابلاغ شده است خاطر نشان کرد:در مراکز استانها نیز فضاهایی برای افزایش مرکز ترک اعتیاد پیش بینی شد ه است.

وی با اشاره به توزیع رایگان دارو ها به معتادان بهبود یافته اظهار کرد:معتادانی که در مراکز دولتی ترک اعتیاد شناسایی شوند داروی رایگان دریافت می کنند، اما افرادی که توان پرداخت هزینه داروی خود را ندارند باید توسط مراکز درمان ما شناسایی شوند تا اقدامات لازم در مورد آنها نیز صورت گیرد. چون ما برای توزیع داروی رایگان در مراکز دولتی اعتبار اختصاص دادیم.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به معتاد متجاهر یا پرخطر خاطر نشان کرد: برآورد ما این است که نزدیک به 200تا 220 هزار معتاد پرخطر داریم البته همه اینها بی خانمان نیستند و همه اینها ممکن است معتاد متجاهر نباشند اما این تعداد در مراکز کاهش آسیب خدمات می بینند. اما به هر حال استان هایی داریم که بیشتر لازم است به آنها توجه شود کلانشهرهایی مثل تهران، خراسان رضوی، شهرهایی مثل مشهد، استان فارس، اصفهان و کرمان که جزو استان‌های پرجمعیت ما هستند و لازم است که روی این استان ها تمرکز ویژه ای داشته باشیم.


 

 

 

 

گزارشگر خبرگزاری اعتیاد:  حسین گورنگی

 

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .