English Version
English

کارگاه آموزشی روز چهار شنبه مورخ 93/6/19

کارگاه آموزشی روز چهار شنبه مورخ 93/6/19

سیزدهمین جلسه از دوره پنجاهم سری کارگاه‌های آموزشی جهان‌بینی کنگره 60 ویژه مسافران و همسفران سفر دوم با دستور جلسه «وادی چهاردهم و تأثیر آن روی من» با استادی و نگهبانی آقای مهندس دژاکام و دبیری آقای میثم جمالی روز چهارشنبه مورخ 1393,6,19 رأس ساعت 15,45 آغاز به کار نمود.

سخنان استاد:

چهارشنبه هفته گذشته در جلسه شرکت نداشتم به دلیل اینکه در همایشی در اردبیل شرکت داشتم که از سراسر کشور تمامی NGO ها شرکت داشتند و من هم در این گردهمائی شرکت نمودم.

در اکثر سیر سلوک‌ها در وادی آخر می‌رسند به خدا و یا توحید و یا لقاءالله و غیره ولی ما در کنگره 60 در انتها و در آخر وادی‌ها می‌رسیم به محبت، چون اعتقادداریم خداوند چیزی جز محبت نیست و خداوند خود محبت است. موقعی می‌توانیم به خداوند برسیم که بامحبت باشیم.

وقتی محبت نداری تو کجا و خدا کجا.

در هفته گذشته اتفاقات خوبی در کنگره افتاد. دیروز آقای دکتر مکری و آقای دکتر نوروزی و آقای دکتر دادفر و همچنین آقای دکتری از دانشگاه UCLA امریکا برای بازدید از کنگره 60 تشریف آوردند. دکتر آمریکایی خیلی شگفت‌زده شده بود و گفت که این بازدید از کنگره 60 ارزش آن را داشت که از امریکا بیایم به ایران و از نزدیک با کنگره 60 را آشنا شوم. من الآن چندین سال است که در حال ساختن پایه‌های کنگره 60 هستم و هر کاری که انجام می‌دهم به خاطر امروز و حال نیست و برای آینده کنگره 60 می‌باشد. می‌خواهم طوری برنامه‌ریزی کنم که در آینده دچار مشکل نشویم. پس یکسری اصول باید رعایت و اجرا شود.

مثلاً راهنمایی که تی‌شرت آستین‌کوتاه قرمز پوشیده و یک زنجیر هم به گردن انداخته، چه چیزی می‌خواهد به رهجویش آموزش دهد. من مخالف تی‌شرت پوشیدن نیستم ولی در جایگاه خودش. همه‌چیز از صور ظاهر شروع می‌شود و اگر صور آشکار درست نشود، صور پنهان هم درست نمی‌شود. راهنمایی که نتواند سرووضع رهجویش را درست کند و رهجو از راهنمایش حرف‌شنوی نداشته باشد، آن رهجو به کجا می‌خواهد برسد؟! این راهنما، چگونه می‌خواهد زندگی رهجویش را تغییر دهد؟!

مثلاً راهنمایی که سرش را با تیغ می‌تراشد؛ آیا یک استاد دانشگاه و یا یک معلم هم سرش را با تیغ می‌تراشد؟! این کار هم جایگاه خاص خودش را می‌طلبد. این‌گونه موارد خیلی به درمان ربط دارد. یک راهنما الگوی تمام‌عیار رهجویانش می‌باشد. چون امروزه کنگره 60 در مرحله خیلی مهمی قرار دارد و پزشکان و دانشگاهیان رفته‌رفته به کنگره 60 و متد DST، باور، ایمان و اعتقاد پیداکرده‌اند. کنگره 60 بوی عطر دیگری دارد، شکل دیگری دارد و حرف تازه‌ای دارد، بچه‌های باتربیتی دارد. یکی از بزرگ‌ترین کارهای ما تربیت آموختن است. اولین موردی که در کنگره 60 مطرح است، ادب می‌باشد. ادب خیلی بالاتر از درمان است.

پس اولین مورد ادب است و دوم نظم داشتن. تمامی مسئولانی که با کنگره 60 آشنا هستند همیشه از نظم و ادب بچه‌های کنگره تعریف می‌کنند. ما به‌عنوان یک الگو هستیم، الگویی که در سطح جهانی قرار گیرد.

ما نمی‌توانیم مصرف شربت تریاک را در امریکا جا بی اندازیم. ولی با کمک دکتر ویلیام وایت در حال راه‌اندازی درمان سیگار با روش DST هستیم.

و در حال تحقیقات با یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی هستیم که به‌عنوان کمیته اخلاق این پروژه می‌باشد که روی 100 کیس تحقیق را شروع کرده‌ایم که این 100 مورد وارد پروژه درمان شوند و پس از درمان تحقیق شود که چند درصد بازگشت دارند و چند درصد باز‌نمی‌گردند که نفر صدم آقای دکتر دانشمند بودند و اولین نفر این پروژه خود من بودم. پس‌ازاین مرحله می‌خواهیم درمان الکل را با الکل، در امریکا راه‌اندازی کنیم.مقاله‌ای هم با مضمون شرح و معرفی کنگره 60 با همکاری دکتر ویلیام تنظیم گردیده که قرار است دریکی از مجلات معتبر در اواخر سال میلادی به چاپ برسد.

و همچنین آقای دکتر ویلیام این مقاله را به یکی از اساتید دانشگاه هاروارد (دکتر جان کلی) ارائه می‌دهد که ایشان از این مقاله استقبال نموده و پس از خلاصه‌نویسی در سایت انستیتو تحقیقات ریکاوری دانشگاه هاروارد، منتشر گردیده است و ایشان نظریه خودشان را در مورد مقاله‌ی کنگره 60، به‌صورت مجزا نیز منتشر نمودند.

سخنان منتشرشده دکتر جان کلی:

کنگره 60 مکانی است که افراد مصرف‌کننده می‌توانند آموزش بگیرند برای رسیدن به ریکاوری کمک دریافت کنند، هرچند برخلاف AA، کنگره 60 دارای دارودرمانی و فعالیت‌های بدنی است؛ بنابراین یک انجمن ریکاوریِ، وسعت تر و چند مدلی است. افراد فرصت این رادارند که به هم کمک کنند و می‌توانند با دوباره ساختن روابط اجتماعی خود و ساختن روابط اجتماعی بهتر و محیط سالم‌تر هم برای آینده خود، هم برای آینده اطرافیان خود سرمایه‌گذاری کنند.

کنگره 60 یک انجمن ریکاوری از اعتیاد خلق کرده است که افراد مصرف‌کننده را در خود جای می‌دهد و طیف وسیعی از سرویس‌ها را به آن‌ها می‌دهد که می‌تواند محیط ریکاوری فرهنگ وسیع‌تری را ایجاد کند و از طریق تحقیقات بیشتر در مورد کنگره 60، انجمن‌های دیگر می‌توانند خود را گسترش دهند.ترکیب دو روش دارودرمانی و بدون دارو (جهان‌بینی) کنگره 60، می‌تواند باعث آگاهی دادن به درمان اعتیاد در امریکا شود؛ جایی که درمان‌ها معمولاً انحصاری است.دو روش وجود دارد که یکی بدون دارو و دیگری با دارو که دعوت می‌کند باهم ترکیب شوند که این ترکیب می‌تواند به ریکاوری و درمان بلندمدت کمک نماید.

کنگره 60 در حال حرکت در یک مسیر خاصی است و اعضاء کنگره 60 باید خیلی مستحکم و قوی باشند. (با شمشیر چوبی نمی‌توان کاری انجام داد و به‌پیش رفت) نگهبان کنگره 60 می‌تواند ایجنت های شعب را انتخاب نماید و هم می‌تواند دستور برگزاری انتخابات را بدهد. دو مسئله وجود دارد که باید در کنگره حل شود و اگر حل نشود ما در آینده با بحران روبرو خواهیم شد. یکی اینکه ایجنت ها باید به‌موقع انتخاب و یا انتصاب گردند، دقیقاً مانند مرزبان‌ها. چون اگر یک ایجنت 7 الی 8 سال در یک شعبه خدمت کند راندمانان شعبه کاهش می‌باید.

تغییر به‌موقع افراد در جایگاه‌های مرزبانی و ایجنتی سبب نوآوری و سازندگی می‌شود.

در کنگره 60 باید تمامی جایگاه‌ها انتخاباتی باشند و افراد همان‌طور که جایگاهی را کسب می‌کنند، آن را به‌راحتی تحویل دیگری دهند. دبیر جلسات جهان‌بینی هم همین‌طور است و پس از 7 جلسه دبیری باید آن را تحویل دبیر بعدی بدهد و هیچ‌کس نباید با این تغییر جایگاه‌ها مشکل داشته باشد و باید این تغییرات برای همه افراد عادی بشود و جا بیفتد. مسئله بعدی مسئله کمک راهنمایی است و به افرادی که الآن راهنما می‌شوند تکلیف می‌کنیم، 4 سال کمک راهنما هستند و از زمانی که لژیون تشکیل دادند 36 ماه می‌توانند رهجوی جدید بگیرند و پس از 48 ماه باید لژیون خود را تحویل دهند و بعدازاین مدت اگر خواستند ادامه دهند و راهنما شوند، این ما هستیم که بر اساس عملکرد و راندمانشان تعیین می‌کنیم که لژیون داشته باشند و یا نداشته باشند.

افرادی که رهایی شان کمتر از حد قابل‌قبول باشد و در رفتارشان اشکال وجود دارد، نمی‌توانند راهنما شوند و به لژیون داری ادامه دهند. من در حال پیدا کردن شیوه‌های مختلفی هستم که بتوانم کارکرد لژیون‌ها را بسنجم. باید در لژیون‌ها از متون و سی‌دی‌های جهان‌بینی استفاده کنید و اگر استفاده نکنید نمی‌توانید آموزش‌های لازمه را بدهید. تنها موردی که کنگره 60 را از بقیه انجمن‌ها و NGO ها متفاوت و مجزا می‌کند همین متون و آموزش‌های سی‌دی‌هاست. یک کمک راهنما موظف است که از این متون پیروی کند و آن‌ها را آموزش دهد.

آقای دکتری که از دانشگاه UCL امریکا آمده بودند از دکتر مکری سؤال کردند که در میان افراد کنگره 60 درگیری به وجود نمی‌آید و من از دکتر مکری خواستم که خودشان جواب دکتر آمریکایی را بدهد و از ایشان سؤال کردم، 1000 نفری که از کنگره 60 به مرکز ملی مطالعات اعتیاد آمدند، چگونه بودند و آیا در میان آن‌ها درگیر به وجود آمد؟! و دکتر مکری جواب دادند هیچ درگیری به وجود نیامد.

 درصورتی‌که در میان 6 الی 7 نفری که به این مرکز مراجعه می‌کنند، همیشه درگیری و دعوا دیده می‌شود.همین آموزش‌های سی‌دی‌هاست که برای کنگره 60 سرنوشت‌ساز است. ما راهنماهایی می‌خواهیم که با کنگره 60 هماهنگ باشند و از متون آموزشی استفاده کنند و ظاهرشان آراسته باشد و با مرزبانان و دیگر اعضاء به‌خوبی برخورد کنند، آمار و تولید داشته باشند.

کنگره 60 باید در جهان شناخته شود و در آینده به جهان عرضه شود. ما امروزه 250 الی 300 میلیون بیمار معتاد در جهان داریم و هیچ کجا برای درمان آن‌ها هیچ نسخه‌ی درمانی ندارند؛ نه در روسیه، نه در امریکا و نه در اروپا. ما باید علم و دانش درمان بیماری اعتیاد را به جهانیان عرضه کنیم. بامحبت و علم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. آن‌هایی که می‌توانند با این روش، متون و درواقع می‌توانند با این قطار پیش روند و حرکت کنند، بسم‌الله. اگر بخواهیم به وادی چهارده برسیم باید مطالبی را که گوشزد نمودم، به اجرا درآوریم و رعایت کنیم.

اگر نظم نداشته باشیم نمی‌توانیم به وادی چهارده برسیم.اگر ادب نداشته باشیم هم همین‌طور. کسی که ادب نداشته باشد، محبت ندارد. بی‌ادبی برگرفته‌شده از بی‌محبتی است؛ بی‌نظمی هم از بی‌محبتی است. بی‌ایمانی و بی‌دانشی از بی‌محبتی است.

با احترام

نگارنده: سید مهدی محمدی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .