English Version
English

فراتر از یک گروه درمانی؛ مقاله کنگره 60 در سایت Recoveryanswers آمریکا

فراتر از یک گروه درمانی؛ مقاله کنگره 60 در سایت Recoveryanswers آمریکا

آقای ویلیام وایت مقاله‌ای درباره‌ی کنگره 60 نوشته‌اند این مقاله را برای دکتر جان کلی در انستیتو تحقیقات ریکاوری هاروارد ارسال نموده‌اند و ایشان خلاصه‌ای از این مقاله به همراه دیدگاه خودشان درباره کنگره 60 را به‌صورت معارفه‌ای برای کنگره 60 در سایت Recoveryanswers.org به نمایش گذاشته شده است، ترجمه آن را با هم می‌خوانیم. در ترجمه این مقاله با توجه به استفاده از کلمات تخصصی توسط نویسنده، چاره‌ای نبود جز اینکه توضیحات اضافه را در پرانتز برای فهم هرچه بهتر مطالب اضافه نمایم.

با احترام

احسان رنجبر

 

 

 

 

مقاله برجسته ماه سپتامبر: فراتر از یک گروه درمانی (mutual aid)

 

(ارگان کمک متقابل mutual-aid به مراکزی گفته می‌شود که اشخاص برای بازسازی وارد آنجا می‌شوند و کمک دریافت می‌کنند مانند مراکز بازپروری از اعتیاد و این تیتر در حقیقت می‌گوید که کنگره 60 فراتر از چنین ارگانی است - مترجم)

کنگره 60، یک سازمان مردم نهاد (NGO) در ایران است که برای پاسخگویی به نیاز رو به افزایش افرادی که مصرف مواد مخدر داشته و یا دارند و نیز کاهش مصرف و کمک به ریکاوری تشکیل گردیده است. در این مقاله، ویلیام وایت تاریخچه، نحوه نظارت، فلسفه و مکانیزم های ریکاوری در کنگره 60 را به‌صورت خلاصه مکتوب کرده است.

شاید 1 الی 4 میلیون ایرانی در حوزه افرادی به‌حساب می‌آیند که در کتاب DSM-IV مصرف کننده تشخیص داده می‌شوند قرار دارند (DSM-IV: کتاب مرجع تشخیص بیماری نسخه 4- مترجم) که بیشتر این تعداد از اعتیاد به تریاک رنج می‌برند چراکه ایران هم مرز با افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک در جهان می‌باشد. ایران دارای جمعیتی جوان است و در عین حال با افزایش مهاجرت به شهر و اسکان زیاد در شهرها مواجه است. تنگدستی و فقر مالی و بیکاری به خاطر اعمال تحریم‌های اقتصادی هم از مشکلات پیش روی ایران می‌باشد.

افراد دارای علائم مصرف مواد مخدر در ایران به‌طور متوسط 25 سال سن دارند، مرد هستند، متأهل و با تحصیلات محدود اما شاغل و مورد حمایت خانواده‌هایشان می‌باشند.

بعد از انقلاب 1979 در ایران دولت مراکز سم‌زدایی و درمان را طرد کرد، کاشت خشخاش را ممنوع (گیاهی که تریاک از آن گرفته می‌شود) و جریمه‌های سنگینی را برای مصرف مواد مخدر اعمال کردند که شامل زندان و حتی مرگ نیز بود. به هر حال؛ از سال 1990 به بعد توجه بیشتر به سلامت عمومی، واکنش مشروع در رابطه با شناخت اعتیاد و تزریق مواد مخدر و نیز افزایش نگرانی نسبت به ایدز (HIV) در میان تزریق کنندگان مورد شناخت بیشتر قرار گرفت.

 

این تغییر نگاه و به رسمیت شناختن این مشکل مسائلی چون افزایش استفاده از درمان دارویی، افزایش سم‌زدایی و منابع درمانی و کلینیک‌های زندان را به دنبال داشت.

بعلاوه، به عضویت NGO درآمدن، مانند گروه (mutual aid کمک متقابل) 12 قدمی معتادان گم نام NA رو به افزایش بوده است. در حقیقت، 26 درصد کل جلسات NA در ایران صورت می‌گیرد و این رتبه دوم بعد از آمریکا می‌باشد.

کنگره 60 توسط حسین دژاکام به‌عنوان جمعیتی برای فراهم کردن زمینه کمک به ریکاوری تأسیس شد. اولین جلسه آن در سال 1998 برگزار و 8 نفر در این جلسه حاضر بودند؛ امروزه بیش از 20.000 عضو در 38 شعبه و بر اساس کمک فرد رها شده از اعتیاد به فرد در حال مصرف مواد مخدر کار می‌کنند.

منابع مالی کنگره 60 کمک‌های مالی خود اعضاء است و تمامی افراد به‌صورت داوطلبانه به کار مشغول هستند. کنگره 60 شامل مصرف کنندگان (که با عنوان مسافر صدا زده می‌شوند) و اعضای خانواده‌ها و دوستان (که همسفر خوانده می‌شوند) آن‌ها می‌باشد و شامل فعالیت‌های متنوع فرهنگی و نیز فعالیت‌های ورزشی برای ایجاد یک انجمن ریکاوری است.

هر جلسه شامل یک سخنران است و جلسات بحث کوچک‌تر نیز 3 جلسه در هفته بعد از ساعات کاری برگزار می‌شوند؛ مانند الکلی‌های گمنام و NA، کنگره 60 از دو کتاب برای آموزش افراد درباره مشکلات اعتیاد و تشویق کردن افراد برای بازسازی دیدگاه‌ها درباره خودشان، خانواده‌شان، جامعه و جهان هستی استفاده می‌کند. کنگره 60 سفر به‌سوی ریکاوری را در سه مرحله سفر کردن می‌داند که مرحله اول شامل استفاده از شربت تریاک است و بعد از آن ریکاوری ادامه می‌یابد. شربت تریاک مانند یک روش دارودرمانی به مدت 11 ماه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرحله دوم، یک سفر بدون استفاده از مواد و دارو می‌باشد که فرد بر روی بازسازی و احیای جسم، ذهن و احساسات خود و نیز رشد خود (self-growth به معنای رشد خودِ واقعی، رشد کردن با بهره‌مند شدن از آموزش‌ها - مترجم) متمرکز می‌شود.

مرحله سوم یک پروسه رو به رشد معنوی درباره فهمیدن «نظم و رموز» جهان هستی است، هرچند مرحله سوم برای ریکاوری از مواد مخدر الزامی نیست. تمامی این مراحل برای بازسازی هویت فرد و روابط او با دیگران و زندگی روزمره شخص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مستقل از متن؛ نظر دکتر جان کلی

 مشابه الکلی‌های گمنام (AA) و دیگر گروه‌های کمک متقابل، کنگره 60 مکانی است که افراد مصرف کننده می‌توانند کمک و آموزش برای رسیدن به ریکاوری دریافت کنند. هرچند، برخلاف AA و دیگر گروه‌های کمک متقابل، کنگره 60 دارای دارو درمانی و فعالیت بدنی است بنابراین یک انجمن ریکاوری وسیع‌تر و چند مدلی است. افراد فرصت این را دارند که به همدیگر کمک کنند و می‌توانند با دوباره ساختنِ روابط اجتماعی خود و ساختنِ روابط اجتماعی سالم‌تر و محیط سالم‌تر، هم برای آینده خود و هم برای آینده اطرافیان خود سرمایه گذاری کنند.

کنگره 60 به‌صورت موفقیت آمیزی یک انجمن ریکاوری از اعتیاد خلق کرده است که بسیاری از افراد مصرف کننده را در خود جای می‌دهد و طیف وسیعی از سرویس‌ها را به آن‌ها ارائه می‌دهد که این‌ها می‌تواند محیط ریکاوری و فرهنگ وسیع‌تری را ایجاد کنند. از طریق تحقیقات بیشتر درباره کنگره 60، گروه‌های کمک متقابل دیگر نیز می‌توانند انجمن ریکاوری خود را گسترش دهند تا به اعضای خود بهتر خدمت کنند. ترکیب دو روش درمان دارویی و بدون داروی کنگره 60 می‌تواند باعث آگاهی دادن به درمان اعتیاد در آمریکا شود جایی که درمان‌ها معمولاً انحصاری است (دو روش درمان در جهان وجود دارد یکی با دارو و دیگری بدون دارو. نویسنده این مراکز را دعوت می‌کند تا مانند کنگره 60 این دو روش را در هم ادغام کنند - مترجم).

ترکیب کردن دو روش در مراحل مختلف می‌تواند به ریکاوری بلند مدت کمک نماید، این مطلب همچنان نیازمند مطالعات بیشتر است.

 

وب سایت ریکاوری انسرز

 

مترجم: احسان رنجبر

ویرایش: سردبیر بخش فارسی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .