English Version
English

سبک‌های یادگیری - قسمت چهارم

سبک‌های یادگیری - قسمت چهارم

 

هنگامی که کسی به‌طور فعال در فرایندهای یادگیری شرکت می کند، احساس نیرومندی دران شخص رشد می‌کند.

اما وزنه برداری که همیشه با وزنه‌هایی که توانایی آن‌ها را دارد تمرین کند هیچ وقت پیشرفت نمی‌کند. افراد همان گونه که تفاوت‌های فردی زیادی دارند روش‌ها و سبک‌های مطالعه آنان نیز تفاوت و متنوع است؛ یعنی هر کس سبک بخصوصی برای خود دارد؛ شاید خودش هم از اینکه چه سبکی دارد خبر نداشته باشد. یادگیری سبک‌های مختلف و آشنایی با آن‌ها می‌تواند میزان یادگیری و بالطبع میزان پیشرفت را تحت تأثیر قرار دهد.

کسانی که از یادگیری خود شناخت و آگاهی دارند وقتی مطلب را متوجه نمی‌شوند خیلی زود به سردرگمی و عدم اطمینان خود پی می‌برند و روش‌های مختلف دیگری را برای رفع اشکال‌های خود به کار می‌برند.

آگاهی و توجه نه تنها در مطالعه بلکه در هر کاری باعث موفقیت می‌شود. با شناخت روش‌ها و سبک‌های مختلف مطالعه حداقل می‌توانیم نگاهی به درون خود بیندازیم که در کدام سبک قرار داریم و همچنین این آگاهی و شناخت کمک می‌کند به عدم اطمینان خود پی ببریم و اشکالات خود را برطرف کنیم. سبک‌های یادگیری کلاً به هفت قسمت تقسیم می‌شوند:

1- سبک یادگیری دیداری

2- سبک یادگیری شنیداری

3- سبک یادگیری گفتاری

4- سبک یادگیری بدنی

5- سبک یادگیری منطقی

6- سبک یادگیری اجتماعی

7- سبک یادگیری فردی

 

  • سبک یادگیری دیداری

اگر سبک کسی دیداری باشد برای مرتب کردن اطلاعات و ارتباط با دیگران بیش از هر چیز تصاویر عکس‌ها، رنگ‌ها و نقشه‌ها را ترجیح می‌دهد.

هر اتفاق یا جریان و یا هر چیزی را راحت در فکرش تصور می‌کند علاقه زیادی به کشیدن تصاویر یادداشت برداری و خط کشیدن روی کاغذ دارد. موارد مختلفی مانند لباس پوشیدن «معمولاً درک خوبی از هماهنگی رنگ‌ها دارند» یعنی از رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که باهم جور در می‌آید. این افراد به کارهایی در ارتباط با تجسم و دیدن تمایل دارند مثل نقاشی، گرافیک، معماری، عکاسی، فیلم ...

اگر سبک یادگیری شما دیداری است در نوشتن از خود کار رنگی استفاده کنید نکته‌های مهم را با علامت‌های رنگی مشخص کنید.

  • سبک یادگیری شنیداری

کسانی که سبک یادگیری آن‌ها شنیداری است از نواهای خوش و صداهای موزون و دارای آهنگ خوششان می‌آید و درک خوبی از وزن زیر و بم صداها و ریتم آهنگ‌ها دارند این‌ها معمولاً با خودشان شعر یا آهنگی را زمزمه می‌کنند.

وقتی که آواز یا موسیقی می‌شنوند تا مدت‌ها آهنگان در ذهنشان فعال است؛ مثلاً صدای افراد را از پشت تلفن بهتر از دیگران تشخیص می‌دهند و بلند خوانی را ترجیح می‌دهند.

اگر سبک یادگیری شما شنیداری باشد می‌توانید پیام‌های کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر را با صدای خودتان ضبط کنید و برای مرور صدای خود را بشنوید و یا اگر می‌خواهید این سبک در شما فعال گردد این تمرین را انجام دهید

  • سبک یادگیری گفتاری

اگر سبک کسی گفتاری باشد بیش از هر چیزی از نوشتن و حرف زدن استفاده می‌کند. خواندن و نوشتن برای او بهتر است و به این دو کار علاقه دارند.

دوست دارند با وزن و صدای کلمات بازی کنند. مثلاً از چند کلمه زور شعر می‌سازد و معنی کلمات زیادی را می‌دانند و تشنه یادگیری هستند. تفاوت سبک‌های شنیداری و گفتاری این است که در سبک شنیداری پیش‌تر صداها و در گفتاری کلمات مورد توجه است.

کسانی که سبک یادگیری‌شان گفتاری است به کارهایی مانند نویسندگی گویندگی شعر نمایشنامه سخنرانی بحث در موضوعات مختلف اجتماعی علاقه دارند.

اگر سبک یادگیری شما گفتاری است نوشتن به یادگیری شما خیلی کمک می‌کند حتماً موضوع‌هایی را که می‌خواهید در ذهنتان بماند بنویسید.

مثلاً از روی نوشتارها بنویسید، می‌توانید نوشته‌های خود را بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و سپس مرور کنید.

با گوشی خود صدای خود را بشنوید. خیلی حس خوبی می‌دهد.

  • سبک یادگیری بدنی

اگر سبک یادگیری کسی بدنی باشد معمولاً به کارهای بدنی بیشتر علاقه‌مند است. مثل باغبانی و یا کار با چوب. این اشخاص به ورزش علاقه‌مند هستند یعنی در ورزش بهتر از دیگران هستند دوست دارند عملاً مشغول شوند. اگر از چیزی ناراحت باشند به‌جای اینکه یکجا بایستند دوست دارند قدم بزنند به‌طور کلی به جهان پیرامون خود توجه زیادی دارند. به دنیای فیزیکی و اطراف توجه زیادی دارند. بیشتر از دیگران دست و بدنشان را به حرکت در می‌آورند. به‌جای اینکه درباره یک وسیله مطلبی را مطالعه کنند پیش‌تر می‌خواهند بدانند آن وسیله چگونه عمل می‌کند.

کسانی که سبک یادگیری‌شان بدنی است به کارهایی مانند کارهای دستی و تعمیر کردن علاقه دارند. این افراد به ورزش پر تحرک هم علاقه دارند. کارهای امدادی آتش نشانی هم از زمینه‌های مورد علاقه آن‌هاست. اگر سبک یادگیری شما بدنی است کشیدن نمودار – نوشتن – استفاده از صفحات بزرگ کاغذ – از این جهت که فعالیت‌های بدنی است به شما کمک می‌کند: نوشتن، نوشتن، نوشتن

در جاهایی که مفید است از آن‌ها استفاده کنید.

شما باید بیشتر بنویسید تا بخوانید باید از حافظه انگشتانتان استفاده کنید

  • سبک یادگیری منطقی

اگر سبک یادگیری کسی منطقی باشد فکر او بیشتر از هر چیزی به استعدادهای منطقی و ریاضی گرایش دارد. این افراد با اعداد خوب کار می‌کنند و می‌توانند محاسبات پیچیده را بهتر از دیگران انجام دهند.

دوست دارند در هر مسئله و موضوعی الگویی منظم پیدا کنند. علاقه دارند برای انجام هر کاری برنامه و فهرستی را تهیه کنند.

در حرف‌ها و نوشته‌ها و رفتارها به دنبال روابط منطقی هستند. در بین سرگرمی‌ها به بازی‌های فکری بیشتر علاقه دارند.

کسانی که سبک یادگیری‌شان منطقی است به کارهای مرتبط با ریاضی، آمار و حسابداری علاقه دارند. به دلیل فکر منطقی در برنامه نویسی کامپیوتر هم موفق خواهند شد و اگر بیان خوبی هم داشته باشند در رشته حقوق هم پیشرفت می‌کنند.

اگر سبک یادگیری شما منطقی است در مطالعه مطالب فهرست نکات کلیدی و توضیحات و جریان‌های مهم را تهیه کنید. سعی کنید از بین مطالب یا مفاهیم مطلبی که مطالعه می‌کنید ارتباط و نظم‌ها را پیدا کنید و یادداشت کنید.

  • سبک یادگیری اجتماعی

اگر سبک یادگیری کسی اجتماعی باشد او فردی معاشرتی است و با اطرافیان خود ارتباط خوبی دارد. منظور مردم را خوب متوجه می‌شود و به خلق و خوی مردم توجه دارد. در ارتباط با تحصیلات او پیش‌تر از یادگیری پر تحرک و در تبادل افکار با جمع و یا استاد را دوست می‌دارد.

کارهای اجتماعی ر بیشتر از کارهای فردی ترجیح می‌دهد. به بازی و ورزش‌های گروهی مثل فوتبال، والیبال،... علاقه‌مند است.

کسانی که سبک یادگیری‌شان اجتماعی است معلمی و امور آموزشی، مشاوره، مدیریت، مربیگری، روابط عمومی، فروشندگی و فعالیت‌های اجتماعی علاقه‌مند است.

اگر سبک یادگیری شما اجتماعی است سعی کنید در لژیون مطالب را به خاطر بسپارید «در جمع» شما را سؤال و جواب بهتر یاد می‌گیرید.

بهتر است از اطرافیان خواهش کنید که از شما سؤال کنند.

در ارتباط با دیگران به اشتباهات آن‌ها پی می‌برید و این راهی است که شما اشتباهات آن‌ها را تکرار نکنید. اشتباهات شما هم همین کمک را به دیگران می‌کند.

  • سبک یادگیری فردی

اگر سبک یادگیری کسی فردی باشد خیلی خوب می‌تواند فکرش را روی چیزی متمرکز کند. به احساسات خودش خیلی توجه می‌کند و فردی مستقل است. درباره اتفاقات، موفقیت‌ها و شکست‌هایش تفکر می‌کند. شاید به همین دلیل دفتر خاطرات هم دارد. دوست دارد تنها باشد و سر گرمی‌های شخصی را داشته باشد. مایل است به جاهای دور افتاده و دور از سروصدا سفر کند. به‌تنهایی فکر می‌کند و احساس می‌کند خودش را می‌شناسد.

پیش‌تر کتاب‌های خودآموز را مطالعه می‌کند. برای هر مسئله ترجیح می‌دهد خودشان را حل کند. به همین علت ممکن است وقت زیادی برای حلان مسئله بگذارد.

برای مثال: به‌جای اینکه آدرسی را از کسی بپرسد مایل است خودشان آدرس را پیدا کند. علاقه دارد طرح و نقشه بریزد و برای خودش هدف تعیین کند و دوست دارد پیش‌تر برای خودش کار کند تا برای دیگران. کسانی که سبک یادگیری‌شان فردی است به فعالیت‌های فردی مانند فلسفه، نظریه پردازی، نویسندگی، تحقیق، رانندگی در خارج از شهر، نگهبانی، کارد امنیتی و کارهای مشابه روی می‌آورند. اگر سبک یادگیری شما فردی است از ابزار عقیده و پرسیدن نترسید؛ هدف‌ها و برنامه‌هایتان را در مطالعه و زندگی مشخص کنید، سعی کنید بفهمید چرا می‌خواهید به این هدف‌ها برسید. با صحبت کردن با افراد مختلف و با خواندن تجربیات و زندگی نادرها می‌توانید هدف‌ها و راه ورودشان را بهتر تعیین کنید.

سعی کنید از راه‌های مختلف به موضوعات یا مطالب علاقه پیدا کنید. سعی کنید با افراد باتجربه‌تر از خودتان معاشرت کنید.

با سبک‌های مختلف یادگیری تا حدودی آشنا شدیم؛ همان‌طور که می‌بینید هر کدام از سبک‌ها به بخشی از توانایی‌های وجود ما مربوط می‌شوند.

یکی از نتایج این آشنایی این است که متوجه توانایی‌های خود می‌شویم که وجود آن‌ها ر فراموش کرده‌ایم و نسبت به آن‌ها بی‌توجه هستیم و این غفلت باعث هدر رفتن بخشی از وجود ما می‌شود.

 

پس در استفاده از این سبک‌ها به این نکته‌ها توجه کنیم:

سعی کنیم در یادگیری مطالب از همه سبک‌ها استفاده کنیم.

همه ما این توانایی‌ها را در حد معمول داریم. استفاده از همه روش‌ها باعث می‌شود که با تمام ظرفیت و توان یاد بگیریم.

هیچ کدام از سبک‌ها باارزش‌تر از دیگری نیست و هر کدام جنبه مهمی از وجود ماست، اما هر کس به‌طور طبیعی در یکی از آن‌ها قوی‌تر از دیگران است.

معمولاً ترکیبی از سبک‌ها به‌طور برجسته در افراد وجود دارد. مثلاً فردی در سبک دیداری و بدنی، حرکتی و فرد دیگری در سبک منطقی و گفتاری باهم قوی است.

سبک‌ها انتخابی نیستند، یعنی هر فردی بی‌اختیار و به‌طور ناخودآگاه به یکی از سبک‌ها تمایل بیشتر دارد. مسئله مهم این است که گاهی ممکن است در اثر عوامل مختلف از جمله محیط زندگی نتوانیم تمایل واقعی خودمان را بشناسیم و در نتیجه احساس کنیم در هیچ سبکی کارایی خوبی نداریم. در این موقع بهترین راه این است که همه سبک‌ها را در خودمان تقویت کنیم و از همه روش‌ها استفاده کنیم و مطمئن باشیم پس از مدتی تمایل واقعی خودمان را پیدا خواهیم کرد.

در پایان یک‌بار دیگر تمامی سبک‌ها را مرور کنید.

ببینید در یادگیری خود چقدر باید از این روش‌ها استفاده کنید.

چه ضعف‌هایی دارید.

کدام یک از سبک‌ها را باید تقویت کنید.

و سعی کنید ببینید سبک شما چه سبکی است. کدام سبک است و یا به چه سبکی بیشتر علاقه‌مند هستید.

آنگاه متوجه خواهید شد که چرا بعضی وقت‌ها نتیجه دلخواه را در مطالعه نمی‌گرفتید و یا این که آیا لازم است بعضی از روش‌هایتان را تغییر بدهید. امید است با عملی سازی این روش‌ها شاهد تحقق اهداف علمی کنگره در کنار فتح موفقیت‌های دیگر رضایت خاطر تمامی فرزندان کنگره را در برداشته باشد.

 
آرشیو مطلب

 

گردآورنده: هادی پناهی

نگارنده: مسافر سید مهدی محمدی

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .