English Version
English

دستور جلسه این هفته: از سایت کنگره 60 چگونه استفاده می کنم؟

دستور جلسه این هفته: از سایت کنگره 60 چگونه استفاده می کنم؟

تکنولوژی فن آوری اطلاعات و ارتباطات و بطورکلی فضای مجازی، خیلی زود دوران ابتدایی خود را پشت سر گذاشت و به بلوغ نسبی رسیده و جای خود را در اکثر زوایای زندگی بشری باز نموده.

امروزه بسیاری از کارها، از طریق ارتباط غیر حضوری در فضای مجازی انجام می شود و این فعالیت تا جایی پیش رفته است که شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، جای بسیاری از ارتباطات روزمره را به خود اختصاص داده و بیش از ده ها میلیون نفر در سراسر جهان، در طول شبانه روز ساعت ها با یکدیگر به تبادل اطلاعات و اخبار ریز و درشت در زمینه های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، پزشکی، ورزشی و حتی در و دل های روزمره زندگی خود می پردازند.

این اتفاق نوین هم خوب و سازنده است، چرا که ملت ها را به هم نزدیک تر کرده و در رشد خرد جمعی بشر تاثیر گذار بوده. بطوری‌که رشد علمی بشر در یکی دو دهه اخیر چندین برابر بیشتر از رشد بشر از اول حیات تاکنون بوده. از طرفی هم مخرب بوده و امروزه با وجود سارقان اینترنتی (هکرها) هیچ دولت، کشور و سازمانی، حریم کاملاً امن و مطمئنی ندارد و ترس و نگرانی سرقت اطلاعات محرمانه خود را دارند. بعضی دولت ها و سیاستمداران و صاحبان پول و قدرت در کشورهای مختلف از این فضا و ابزار نوین به جاسوسی اطلاعات از شهروندان خود و دیگر کشورها می کنند که افشاگری اخیر آقای اسنودن، از مدیران ارشد سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا شاهدی بر چند کاره بودن این ابزار و این فضا می باشد.

فضای پزشکی و درمانی هم از این امر مستثنی نبوده و خیلی از پزشکان از طریق فضای مجازی به بیماران خود در سراسر دنیا سرویس می دهند بدون این که نیاز حضوری و فیزیکی بیمار در مطب یا کلنیک مربوطه باشد. همچنین از همین روش به تبادل اطلاعات با دیگر همکاران خود در جاهای مختلف جهان می پردازند و حتی بصورت غیر حضوری در سمینارها و کنفرانس های مختلف بین المللی یا منطقه ای شرکت می کنند و علم خود را بروز کرده و مدرک رسمی و معتبر نیز دریافت می کنند.

سایت کنگره 60 از سال 1382 خورشیدی با درایت و آینده نگری جناب مهندس دژاکام و با همکاری آقای شاملو به صورت بسیارساده و در فضایی بسیار کوچک در دفتر مرکزی کنگره 60 واقع در خیابان سهروردی تهران با امکانات محدود، در حد یک فضای چند متری و دوتا صندلی و یک میز و یک دستگاه رایانه قدیمی، پشت در ورودی دفتر بالا راه اندازی شد و بعد ها آقای علی خدامی و آقای شهروزآذر پور نیز به جمع تیم سایت کنگره 60 پیوستند.

در ابتدا بازدید سایت بسیار پایین بود، چرا که فعالیت در فضای مجازی در ایران، کاری جدید بود و کمتر کسی با این فضا آشنا بود و یا به آن دسترسی داشت. اما در ادامه با پیوستن آقایان رحمت فیضی، بابک فرنقی و مسعود باغجری به تیم سایت و حمایت های شخص آقای مهندس دژاکام فعالیت بیشر شده و بازدید هم به حدود 100 تا 150 نفر در روز می رسید (حدود سال 1385 خورشیدی).

در آن زمان مطالبی که با زحمت های زیاد اعضاء تیم گردآوری می شد توسط آقای شهروز آذرپور به روی سایت می رفت و مورد استقبال و بازدید کاربران فضای مجازی قرار می گرفت. آن روزها بازدید کنندگان سایت به صورت ماهانه حدوداً 50 نفر افزوده می شد که در نوع خود بسیار ارزشمند و قابل توجه بود اما از منظر خدمتگزاران سایت و بخصوص جناب مهندس که نگاهی ژرف و جهانی داشتند، ابتدای کار بود.

منابع سایت کنگره 60 در آن موقع، مطالب رهایافتگان بود. مانند سرگذشت افراد رهایافته و گزارش هایی مثل تولدهای روزهای دوشنبه نمایندگی آکادمی و تنها نمایندگی دیگر کنگره 60 که نمایندگی انقلاب بود. مراسم رهایی و دریافت گل رهایی روزهای چهارشنبه که تعداد انگشت شمار بودند با تصاویر و گزارشهایی که از دبیر جلسه گرفته می شد از دیگر منابع خبری سایت کنگره 60 بودند. به مرور زمان بعضی از مسافران و همسسفران بصورت مستقیم از جلسات تصویر و یا گزارش تهیه می کردند که بیشتر آن ها در یکی از مغازه های خدمات فنی خیابان سهروردی با پرداخت هزینه ی صفحه ای 200 تا 300 تومان تایپ می شد و روی فلاپی و یا سی دی ذخیره شده تا در سایت کنگره 60 درج شود. بعد ها گزارش های ورزشی مانند تیراندازی با کمان، راگبی، باستانی و جشنواره ی ورزشی عقاب طلایی که فقط فوتبال بود از پارک طالقانی تهران تهیه و در سایت کنگره 60 منعکس می شد.

با گذشت زمان کار تبلیغات سایت با دادن پیام در جلسات و دعوت از مسافران و همسفران برای بازدید از سایت و خدمت در این فضا و قرار دادن لینک سایت کنگره 60 با بنرها و لوگوهای مختلف در سایت هایی مانند کلوپ، قطره، آسمونی، بچه های قلم، پرشین استات و ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام گرفت.

در یکی از جلسات عمومی و بنا به پیشنهاد آقای مهندس دژاکام مبنی بر این که چه کنیم تا اگر کسی در سایت سوالی پرسید بتوانیم پاسخ دهیم کلید تاسیس تالار گفتگوی اعتیاد زده شد و 6 ماه بعد اولین تالار گفتگوی اعتیاد و مواد مخدر(کنگره گفتگوی اعتیاد) با داشتن مشاوره ی برخط (آنلاین) شروع به کار کرد. برای اداره ی سایت و تالار، پیشنهاد مرزبانی سایت شکل گرفت و توسط جناب مهندس دژاکام، آقایان کامران شریفیان و مجید اعتباریان از نمایندگی اصفهان و رحمت فیضی، بابک فرنقی و شهروز آذرپور از نمایندگی آکادمی بعنوان اولین مرزبانان سایت کنگره 60 منصوب شدند و آقای مسعود باغجری هم مسوولیت تایپ مقالات و آقای حسن بابائی نیز مسئول تهیه عکس و خبر از جلسات  مختلف آموزشی، ورزشی و خبری کنگره 60 را به عهده داشتند.

بعد از حدود یک سال و با فراز و نشیب های زیاد و اضافه شدن وبلاگ های متعدد به زیر مجموعه ی سایت، کار جدی تر  و فعالیت اعضاء بیشتر شد و گروه جدید مرزبانی سایت شکل گرفت و آقایان رحمت فیضی، بابک فرنقی، مسعود حیدری، حسن بابائی و حسین حاج رمضان به مدت یکسال به عنوان مرزبان وآقای علی خدامی به عنوان مسوول و سرپرست سایت کنگره 60 انتخاب شدند که مسوولیت فنی سایت هم به عهده ی آقایان شهروز آذر پور بود.

بدون استثناء در هر یک از موتورهای جستجوگر با درج کلماتی چون اعتیاد، ترک اعتیاد، درمان اعتیاد و یا اسامی انواع مواد مخدر مانند تریاک، هروئین، شیشه، حشیش، کراک، الکل، متادون، ترامادول و غیره سایت کنگره 60 و یا یکی از وبلاگ های زیر مجموعه سایت در صدر آدرس های جستجو شده ظاهر می گردید.

 در 29 اردیبهشت 1389 و با توجه به فراخوان ستاد مبارزه با مواد مخدر و شبکه ی سوم صدا و سیما در رابطه با نقش رسانه ها در حوزه ی اعتیاد و مواد مخدر، سایت  کنگره 60 توانست از بین 33 نهاد شرکت کننده و آثار ارائه شده، مقام اول را کسب نموده و موفق به دریافت تندیس، تقدیر نامه و 5 سکه بهار آزادی گردید.

در کنار تمام فعالیت ها در حوزه سایت کنگره 60 و اطلاع رسانی که دیگر به چند خدمتگزار محدود نمی شد، به مرور زمان بر تعداد وبلاگ های شخصی، لژیونی، نمایندگی، تخصصی، ورزشی که همه ی آن ها را مسافران و همسفران کنگره 60 پوشش می دهند همچنان اضافه می شد که امروزه به بیش از 250 وبلاگ رسیده است و در حال حاضر آمار بازدید روزانه سایت کنگره 60 از مرز 30.000نفر گذشته که این مهم میسر نمی شد مگر با حمایت و درایت جناب مهندس و تلاش و تعهد تمام وبلاگ نویسان کنگره 60 که در واقع خط شکنان و پیش قراولان واقعی سایت کنگره 60 در زمینه ی راهنمایی درمان اعتیاد  و اشاعه راه صحیح درمان می باشند.

 

و اما خدمت در فضای مجازی :

خدمت و خدمت کردن، واژه‌ی بزرگ و پرمعنایی است که از زوایای مختلفی می‌توان به آن پرداخت. انسان باید به مرحله‌ی بالایی از رشد و شعور و دانایی برسد تا درک کند، تعادل و کمال در هستی چیزی نیست جز کمک و همدلی نسبت به تمام هستی و کل خلقت.

فعالیت در حوزه‌ی سایت و وبلاگ و اطلاع‌رسانی در این عرصه‌ی مهم، نوعی خدمت ارزشمند و تأثیرگذار و ماندگار است و انسان‌های زیادی در سراسر جهان می‌توانند از راه و روش کنگره 60 که همان راه صحیح درمان اعتیاد است، مطلع شوند. بسیاری از عزیزان هستند که روزی اتفاقی و یا هدفمند و از پیش تعیین شده با سایت کنگره 60 و یا یکی از وبلاگ های زیر مجموعه سایت کنگره 60 آشنا شدند و در حوزه‌ی سایت و وبلاگ نویسی فعالیت و خدمت می‌کردند و الآن در جایگاه ارزشمند راهنمایی در حال خدمت و کمک به دیگر عزیزان هستند و همگی بر این مهم اذعان دارند که خدمت در فضای مجازی تأثیر بسزایی در بهبودی و درمان آن‌ها داشته و جالب این که الآن هم، وبلاگ آن‌ها جزء فعال ترین وبلاگ های کنگره 60 در حوزه‌ی آموزش و درمان اعتیاد می‌باشد و جالب این که شاگردانی که پرورش داده‌اند در حوزه‌های مختلف سایت و وبلاگ نویسی بسیار پویا و فعال هستند.

همان طور که جناب مهندس دژاکام (بنیان‌گذار کنگره 60) به زیبایی سایت کنگره 60 را بزرگ‌ترین نمایندگی کنگره 60 معرفی کردند، عزیزانی هم که در این عرصه مهم قصد فعالیت و خدمت دارند باید نگاهی فرا لژیونی و فرا شعبه‌ای و جهان‌شمول داشته باشند. چرا که هر نظر و یا محتوایی اعم از متن، تصویر و فیلم، که در فضای مجازی منتشر می‌کنند به عنوان بسته دیجیتالی یا کالای آموزشی و فرهنگی قابل‌دسترس همه مردم در سرتاسر جهان قرار می‌گیرد. بنابراین باید نسبت به اجرای حرمت و قوانین کنگره 60 و در کل رعایت اخلاق حرفه‌ای، تعهد بیشتری داشته باشند و با حس مسؤولیت پذیری بیشتری در این حوزه خدمت کنند.

وقتی اطلاعاتی را در سایت و یا وبلاگ منتشر می‌کنید دقیقاً نمی‌دانید چه شخصی با چه سن و سواد و جنسیت و باوری و در کجای دنیا در حال دیدن و مطالعه این اطلاعات می‌باشد. بنابراین این مطالب باید به گونه‌ای باشد که باعث برداشت نادرست و گمراهی دیگران نشود. از طرفی موجب توهین یا هتک حرمت از کسی نشود و این امر اتفاق نمی‌افتد مگر با انتشار و انعکاس اطلاعات  و اخبار حقیقی و درست و کارشناسانه !

دامنه‌ی  فعالیت کنگره 60 که همان ارائه روش صحیح درمان می‌باشد، حوزه بسیار حساس و تأثیرگذار می‌باشد. بنابراین خدمت در این جایگاه دقت، حساسیت و نگاه همه جانبه و کارشناسی توأم با عشق و محبت را می‌طلبد.

آموزش‌هایی که ما در کنگره 60 توسط راهنمایان گرامی خود دریافت می‌کنیم بسیار مفید، ناب و کاربردی است و می‌تواند چراغ راه بسیاری از دردمندان باشد. تولید این محتوا در فضای مجازی نیاز به تخصص بالای نویسندگی هم ندارد. چرا که "سخنی که از دل بر آید ، لاجرم بر دل نشیند" . البته در ادامه کار و فعالیت، باید شیوه‌ی نگارش و تولید محتوا علمی و تخصصی تر شود تا کارشناسان و متخصصین این حوزه نیز، با روش درمانی کنگره 60 بیشتر آشنا شوند. چرا که روش درمانی کنگره 60 آن قدر بسط و گسترش‌یافته و به رشد و بلوغ رسیده که بتوان در مراکز علمی و آکادمی اظهار نظر کرد. یادمان نرود که روزهای نخستین حضور ما در کنگره 60، همین مشاوره و مشارکت‌های به ظاهر ساده و دل‌نشین بود که ما را جذب کرد. بنابراین نوشتن مقاله و تولید محتوا در عرصه وبلاگ و وبلاگ نویسی هم تنها احساس مسؤولیت می‌خواهد و عشق به خدمت!!!

کسانی هستند که از روی ناآگاهی در فضای مجازی اقدام به انتشار اطلاعات ضعیف و نادرست در زمینه‌ی اعتیاد و درمان آن می‌کنند و از طرفی گروه‌های مافیایی هم هستند که اقدام به تبلیغ و خرید و فروش انواع مواد می‌کنند که همین امر حس تعهد و مسؤولیت پذیری بیشتری را می‌طلبد و جهانیان حق دارند بدانند و باور کنند که اعتیاد یک بیماری است و این بیماری درمان قطعی و علمی دارد و کنگره 60 راه درست، علمی و کاربردی درمان آن را یافته و سالیان سال است که به اثبات رسانده و شواهد مستند زنده زیادی دارد.

طبق مشاهدات عینی و تحقیقات خودم از زمان حضور نزدیک به یک دهه‌ی خودم در کنگره 60 دریافته‌ام که اعتیاد سن و سال و سواد و مدرک و مذهب و سرمایه و جنسیت نمی‌شناسد و عده‌ی زیادی از نخبگان جامعه اعم از تحصیل کردگان دانشگاهی، هنرپیشه‌های سینما و تئاتر و تلویزیون، ورزشکاران، شاعران و نویسندگان، روحانیون، مدیران اداری و کارخانه‌داران، دانشجویان و . . . درگیر بیماری اعتیاد هستند که امکان دسترسی آسان به اینترنت دارند اما به دلیل حساسیت اجتماعی و شهرتی که دارند امکان حضور در شعب کنگره 60 به صورت فیزیکی را ندارند و همین امر موجب ناتوانی آن‌ها در مورد درمان بیماری‌شان شده که متأسفانه به دلیل اوج تخریب مجبور به کناره‌گیری از موقعیت حساسی که دارند می‌شوند و بعضی هم اخراج می‌شوند. اما در فضای مجازی می‌توانند زیر نظر راهنمایان و خدمت‌گزاران عاشق کنگره 60، به بیماری خود فائق آیند و خود سفیر سلامت و درمان در جمع دوستان و هم فکران خود شوند بدون این که نگران از دست دادن شهرت و جایگاه اجتماعی خود شوند. خوب می‌دانیم که این عزیزان الگوی بسیاری از افراد جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان هستند و سالم بودن یک الگو در سلامت جامعه تأثیر بسزایی دارد.

بنابراین از هر زاویه‌ای که به قضیه‌ی خدمت سالم و فعال در فضای مجازی و عرصه‌ی وبلاگ نویسی نگاه کنیم، در خواهیم یافت که جناب مهندس دژاکام با زیبایی و هوشمندی، خدمت در فضای مجازی را به مراتب حقیقی تر از هر فضای حقیقی دانسته و اهمیت این موضوع را برای همه ما کاملاً مشخص نموده‌اند و جای هیچ‌گونه عذر و بهانه‌ای برای امثال من  نمی‌گذارد که توجیه کنم وقت ندارم، امکانات ندارم، بلد نیستم . . .

 

حرمت سایت کنگره 60 :

فضای مجازی خود در نوع خودش فضائیست کاملا حقیقی و آنقدر حقیقی است که از حقیقی هم حقیقی تر است، ولی نکته اصلی و اساسی در اینجاست که در فضایی که نام آنرا مجازی گذاشته اند، نفس اماره انسان به دلیل نبودن خیلی از قید و بند ها آزاد تر حرکت می کند و با کوچکترین حرکت ضد ارزشی قادر است مثل گردباد انسان را به آرامی، اما  به عمق ظلمت هدایت می کند، بنابراین در این فضا بایستی به مراتب بیشتر مراقبت نمود تا شیطان به زیباترین شکل ممکن و موجه وارد افکار و اندیشه انسان نگردد، بنابراین اجرای حرمت های کنگره باضافه حرمت های دیگری که خود می دانید از اهمیت بالاتری برخورداراست .

   "مهندس حسین دژاکام"        

شـــاد زی و شاکــــر

 

 

نویسنده: مسافــر حسن بابائی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .