English Version
English

قیاس

قیاس

به نام قدرت مطلق

قیاس در انسان بعد از دریافت یک سری کنش‌های خاص از یک سری انسان‌ها پدید می‌آید، به نظر من قیاس در محل اگر بر پایه عقل باشد مضر نیست البته به‌شرط آن‌که رسیدن به‌فرمان عقل و تحت نیروهای الهی قرار گرفتن است.

بیشتر ما در قیاس‌هایمان دچار اشکال می‌شویم این فقط به دلیل کم بودن آگاهی از طرف مقابل و دادن اطلاعات ناقص به مغز است، این اشتباه مساوی با دریافت نتیجه اشتباه و خطاست. ما وقتی صرفاً از روی آنچه به دید ما رسیده و برداشت شخصی و یا غرض‌ورزی خود اطلاعاتی به مغز می‌دهیم، مغز هم نسبت به اطلاعات دریافت کرده محاسبات خود را انجام می‌دهد و به نتیجه هم نمی‌رسد، من وقتی به دلیل اطلاعات ناقص، قیاس می‌کنم نتیجه عکس می‌گیرم، ما باید بدانیم مغز ما کار خود را خوب انجام می‌دهد، این داده‌ها بودند که درصد حقیقت  مطالب را در حد پایین در خود جا داده بود. پیامبران الهی اشخاصی بودند که در برخورد با مسائل و مشکلات زندگی به مهارت کافی رسیده بودند و اگر دقت  کنیم درمی‌یابیم که خداوند فقط به نقطه مهارتشان آنها را می‌آزمود و این یک سنت الهی است. ما در کنگره متوجه شدیم که حیات انسان محدود به یک دوره نیست وقتی کسی از دور قیاس کند، قیاس او اشتباه است چون اطلاعات کافی را نداشته است، مسیر حیات هم این‌گونه است، پس برای قیاس باید اطلاعات کامل و صحیح داشته باشیم. اکثر قیاس‌های ما به این سه قسمت ختم می‌شود: اول، رابطه ما با دیگران خراب می‌شود دوم، رابطه ما با خودمان خراب می‌شود و سوم، رابطه ما با خدا خراب می‌شود و این به دلیل کمبود آگاهی است.

باید دانست نفس اماره همیشه عقل را به‌وسیله قیاس در پرتگاه قرار می‌دهد تا خود حکومت را به دست آورد. نفس اماره به‌وسیله جمع‌آوری حس‌های منفی مثل تسخیر  مقایسه و حد خوراکی برای عقل درست می‌کند تا وقتی عقل می‌خواهد براثر عدالت از داده‌ها استفاده کند از کار بیافتد؛ بنابراین نفس عماره در کل عقل را از کار می‌اندازد و انسان دچار تداخل و تصادف احساسات شده و تحت فرمان نفس اماره قرار می‌گیرد و به‌سوی نابودی قدم برمی‌دارد. انسان‌ها در هر جایگاهی که قرار گیرند، اگر من از این موضوع خوشحال و خشنود شوم، خودم به آن جایگاه خواهم رسید و اگر از این موضوع غمگین و ناراحت شوم، جایگاهی را که در حال حاضر دارم را نیز از دست خواهم داد.

همانا با ارزش‌ترین شما با تقواترین شماست

 

 

 

 

منبع کنگره60: وبلاگ مسافر رضا ربیعی

تهیه و تنظیم: داود مددی

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .