English Version
English

کارگاه آموزشی روز چهارشنبه : هفته راهنما

کارگاه آموزشی روز چهارشنبه : هفته راهنما

یازدهمین جلسه از دوره چهل و نهم سری کارگاه‌های آموزش جهان‌بینی کنگره 60 مورخ 93/02/03 با نگهبانی و استادی آقای مهندس دژاکام و دبیری همسفر مهری مصطفی با دستورجلسه " هفته راهنما " رأس ساعت 15:45 آغاز به کار نمود .

 

 سخنان استاد :

مصوبات ذیل در روز دوشنبه در نشست دیده بهابرگان کنگره به تصویب رسید :

1- نظر به اینکه راهنمایان نمی‌توانند از نظر قانونی مرزبان شوند ، قانون گذراندن یک دوره مرزبانی برای کاندیداتوری ایجنتی حذف گردید .

2- مرزبانان می‌توانند در دوره بعدی مرزبانی خود نیز ، در انتخابات مرزبانی شرکت کنند .

3- دوره مرزبانی از 12 ماه به 15 ماه افزایش یافت .

4- کنگره کسانی را پذیرش می‌کند که حداقل سواد خواندن و نوشتن داشته باشند .

5- تعویض راهنما در سفر اول از 2 ماه تا 9 ماه می‌باشد و اگر خارج از این زمان باشد ، بایستی به لژیون انضباطی معرفی گردد .

6- سن ورود به کنگره برای مسافران حداقل 18 و حداکثر 54 سال می‌باشد .

 

ایشان در ادامه درخصوص دستورجلسه هفتگی فرمودند :

هفته آینده هفته راهنماهاست . ما یکسری بازی در کنگره داریم که باید انجام بدهیم . اگر بخواهیم درست فکر کنیم ، کل زندگی بازی است . یک هفته مخصوص همسفران داریم ، یک هفته مخصوص مرزبانان و یک هفته مخصوص دیده بهابرگان . مراسم اهدای گل رهایی داریم ، تولد داریم و این‌ها یکسری بازی است که باعث شادی و مشغول بودن ما می‌شود . نفس انسان طوری است که اگر سرکارش گذاشتید که هیچ ، وگرنه شما را سر کار خواهد گذاشت . من از روز اول سعی کردم شما را سر کار بگذارم . امتحان کمک راهنمایی از شما گرفتم و در پرتو همین بازی‌هاست که تغییر جایگاه داده و به مدارج بالاتر پا می‌گذاریم . راهنماها در گروه‌های مشابه کنگره 60 احتیاج به هیچ‌گونه امتحان نداشتند و هرکس ترک مواد کند ، پس از 6 ماه راهنما می‌شود اما در کنگره 60 این‌گونه نیست چراکه ؛

 " نه هرکه سر بتراشد ، قلندری داند    نه هرکه آینه برداشت ، سکندری داند "

هرکس که مواد خود را ترک کرد ، نمی‌تواند راهنما شود . کسی می‌تواند راهنما شود که یکسری آموزش‌ها را دیده باشد . هرکس که استخوانش شکست ، نمی‌تواند جراح ارتوپد شود و ارتوپدی کند . هرکس هم که ترک اعتیاد کرد ، نخواهد توانست به دیگران کمک کند و به عبارتی ؛ کوری عصاکش کور دگر باشد !

بنابراین ؛ گفتیم که راهنما در کنگره 60 باید آموزش لازم را دیده باشد ، مدتی از رهایی او بگذرد ، در آزمون فنی و جهان‌بینی شرکت کرده و قبول شود ، راهنمایش از او راضی باشد ، مرزبانان از او راضی باشند و بعد اگر قبول شد ، اجازه تشکیل لژیون به او داده می‌شود . کسی که وارد کنگره می‌شد تا زمانی که به کمک راهنمایی برسد ، می‌بایست پله‌های زیادی را بالا برود . بعضی از افراد حدود 3 یا 5 سال است که امتحان می‌دهند اما هنوز قبول نشده‌اند .

مهم‌ترین مطلب برای کمک راهنماهای ما این است که خود آن‌ها آموزش می‌بینند . به عقیده شخص من ؛ بیماری اعتیاد ، بیماری جسم ، روان و تفکر یا جهان‌بینی شخص است و مانند بیماری قلبی نیست . شما وقتی مشکل قلبی دارید ، توسط پزشک جراح قلب ، جراحی می‌شوید و خود پزشک این کار را انجام می‌دهد . یک دکتر ارتوپد هم همین طور اما اعتیاد این‌گونه نیست چون هم بیماری جسم است ، هم روان و هم تفکر . بنابراین ؛ در مقوله اعتیاد باید بار درمان روی دوش خود فرد باشد . کسی که پایش شکسته باشد ، چه بخواهد و چه نخواهد باید پایش را عمل کنند اما در اعتیاد باید در جائی خود شخص حرکت کند و در اینجاست که ما نیاز به راهنما داریم ، راهنمایی که آموزش دیده باشد .

یک راهنما برای صعود به قله اورست نباید تمام جغرافیای دنیا را برای گذر کردن از کوهستان بلد باشد ، فقط کافی است راه عبور از این گذرگاه کوهستانی را بداند و لازم نیست دکترای جغرافیا باشد . اگر باشد که چه بهتر اما فقط باید راه را بلد باشد . آنجا هم راهنماست اما فقط در یک مسیر حرکت می‌کند و بقیه افراد به دنبال او در حرکت هستند . گرچه باید یکسری مسائل مربوط به آب و هوا و جو را هم بداند و فقط تحصیلاتش نیست .

اکنون نزدیک 850 کمک راهنما و راهنما در گروه آقایان و خانم‌ها داریم . دلیل آن هم این بود که به افراد نگوییم ، دیگر موادتان قطع شد و کاری در اینجا ندارید . گفتیم باید کمک راهنما شوید و به مدت 4 سال خدمت کنید تا ارتقاء پیدا کنید و به درجه راهنمایی و سپس استاد راهنمایی برسید . در دانشگاه هم چنین مدارجی داریم که می‌شود ؛ استادیار ، دانشیار و استاد . این سه مرحله را در کنگره 60 هم داریم برای اینکه ؛ فرد گمان نکند دیگر تمام شد و به مرحله لازم رسیده است .

تشکر و قدردانی حتماً باید با یک پاکت باشد . حال ممکن است این پاکت ، محتوا یک یادداشت باشد و یا یک هزار تومانی یا بیست هزار تومان، این پاکت باید داده بشود . من 14 روز در بیمارستان بستری بودم و 30 میلیون تومان هزینه کردم . یک راهنما آیا ارزش این را ندارد که با دادن یک اسکناس ده هزار تومانی از او قدردانی و تشکر کنیم ؟! هرکس از مخلوق قدردانی کند ، عین قدردانی از خالق است . شکر گذاری یعنی ؛ تشکر کردن . ما باید از راهنمایان خود تشکر و قدردانی کنیم ، به خاطر اینکه جایگاه آن‌ها را خراب نکنیم و آن شأن را حفظ کنیم . ما تا زمانی می‌توانیم به نتیجه برسیم که شأن راهنماها را حفظ کنیم . اگر شأن آن‌ها حفظ نشود ، هیچ ارزشی نخواهد داشت . بعضی اوقات ما جایگاه‌ها را خراب می‌کنیم .

من هرگز اجازه ندادم که جایگاه مرزبانان و کمک راهنمایان خراب شود . شما شخص را خراب نمی‌کنید ، بلکه جایگاه را خراب می‌کنید . شما اگر یک وزیر باشید و خرابکاری کنید ، جایگاه وزیر را خراب می‌کنید .

اگر یک راهنما خطایی مرتکب شود ، او را به گوشه‌ای خوانده و خطای او را به او یادآور می‌شویم که خود را اصلاح کند . ما هرگز در کنگره پشت سر یک دیده بان یا راهنما و یا یک مرزبان حرفی نزده و جایگاه آن‌ها را خراب نمی‌کنیم . جایگاه‌ها باید همیشه حفظ شود . اگر راهنما صد پوئن مثبت داشته باشد و یک کار اشتباهی انجام دهد ، آیا درست است که به خاطر آن یک اشتباه ، صد پوئن مثبت او را کنار گذاشت ؟!

باید حرمت استاد را نگهداریم . اگر حرمت استاد نگه داشته نشود ، شاگرد به نتیجه نمی‌رسد . شاگرد زمانی می‌تواند به نتیجه برسد که راهنمای خود را قبول داشته باشد . شما گاهی اوقات نمی‌توانید فرزند خود را مجبور کنید که پیراهن خود را عوض کند یا صورت خود را بشوید . یک راهنما که می‌خواهد هروئین و کراک را از فردی که زمانی یک محله را به هم می‌ریخت جدا کند ، باید شأن داشته باشد . باید قُرب و احترام داشته باشد وگرنه نمی‌تواند . به نفع شاگرد است که فکر کند استادش خیلی می‌فهمد و باید این‌گونه باشد تا به رهایی برسد.

بنابراین ؛ در این هفته همه ما باید از راهنمای خود تقدیر کنیم . من هر سال دو کار انجام می‌دادم : یکی اینکه برای راهنمایان یک یادداشت می‌نوشتم ، یک اسکناس 10 هزار تومانی در پاکت می‌گذاشتم و به همراه یک شاخه گل به آن‌ها اهدا می‌کردم . سال گذشته حدود 6 میلیون تومان از حساب خود نه کنگره ، هزینه پرداخت کردم برای اینکه ؛ شما یاد بگیرید تا از راهنمای خود قدردانی کنید . دیگر امسال این کار را انجام ندادم و در یک سی دی راجع به راهنماها صحبت کرده‌ام .

امیدوارم در این هفته همه از راهنماهای خود تقدیر به عمل آورید . کسانی که راهنما هستند نیز یک راهنما دارند که راهنمای آن‌ها بوده است و شاید در شعبه دیگری مشغول به خدمت باشند و چه زیباست که به آن شعبه رفته و از راهنمای خود تشکر و قدردانی کنند . شاخه گل اگر به همراه پاکت باشد ، ایرادی ندارد اما گل به تنهایی کادو ندهید چون اسراف است و دور ریخته می‌شود . این فرهنگ اشتباه است و از بنیاد ایراد دارد چه در مراسم شادی و چه در مراسم عزا ، هزینه‌های گزاف برای گل و پارچه نوشتن اشتباه است . چقدر زیباست که بجای این هزینه‌ها ، مبلغ آن را در پاکت گذاشته و به صاحب مجلس بدهند . این امر خیلی زیباست که به عناوین مختلف از انسان‌ها قدردانی کنیم تا روزی نسبت به ما انجام دهند . اگر ما احترام و شأن دیگران را رعایت کنیم ، احترام و شأن ما را رعایت می‌کنند . اگر ما نسبت به دیگران بی‌حرمتی کنیم ، هیچ کس احترام ما را نگاه نخواهد داشت !

در پایان جلسه آقای مهندس به نیابت از تمام راهنمایان و به عنوان سمبل از آقای امین دژاکام (استاد جهان‌بینی کنگره 60 ) تقدیر به عمل آوردند .

با احترام همسفر مهری

منبع : کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .