English Version
English

عوارض آشکار و پنهان اعتیاد

عوارض آشکار و پنهان اعتیاد

انواع مواد مخدر از لحاظ نوع اثرگذاری در جسم و فیزیولوژی یک مصرف‌کننده باهم متفاوت هستند.علائم ،آثار و نوع نشئگی مواد مورفینی مثل تریاک ،شیره ،کراک (در ایران ) با آمفتامین هایی مثل شیشه ،کوکائین کاملاً فرق دارد. حتی عوارض و نوع تأثیرگذاری مواد هم خانواده ،مثلاً تریاک با شیره و یا شیشه کوکائین نیز باهم متفاوت هستند.

تفاوت در آثار و عوارض مصرف در بین انواع مواد ،تا جایی است که حتی اگر یک نوع ماده مخدر را با روش‌های گوناگون مصرف نمود، باز هم از لحاظ نشئگی و نوع تأثیر آن در بدن ،اختلافاتی مشاهده می‌گردد.البته که این تفاوت‌ها طبیعی و منطقی رخ می‌دهند ،مثلاً مصرف تریاک به صورت خوراکی با مصرف تریاک به صورت کشیدنی هم هر کدام آثار خاص خود را ایجاد می‌نماید. چون که در کشیدن تریاک ،بسیاری از آلکلوئید های اصلی تریاک سوخته و دود می‌شود، احساس نشئگی کمتری نسبت به خوردن تریاک در فرد ایجاد می‌کند. در مصرف تریاک با وافور با استعمال آن به روش سیخ و سنگی نیز ،تفاوت‌هایی بچشم می‌خورد.

استاد متذکر شدند :تنها الکلوئیدی که در تریاک در اثر گرما و حرارت دادن ،باعث اثرگذاری بیشتری می‌شود ،مورفین است. به همین خاطر ،شیره ،احساس رخوت ،نشئگی و چرت افزون‌تری را نسبت به تریاک ایجاد می‌کند. تفاوت اصلی بین شیره و تریاک ،در میزان مورفین آن‌هاست . میزان مورفین شیره ،بیشتر از تریاک است اما الکلوئید هایی که احساس شادی و نشاط را باعث می‌شوند در تریاک خیلی بیشتر از شیره می‌باشد.

تمامی این عوارض و آثار و حالات ،دلیل فیزیولوژی خاص خود را دارند.مواد مورفین دار به علت چرخه‌ی شیمیایی که مورفین در فیزیولوژی مصرف‌کننده ایجاد می‌کند ،با قطع مصرف ،نارسایی و اختلالات بسیار شدید و مشهودی را در صور آشکار و جسم فرد مصرف‌کننده باعث می‌گردد ،البته این اختلالات صور آشکار در مصرف‌کنندگان آمفتامین و         مت آمفتامین چندان مشهود نبوده و قابل‌مقایسه نمی‌باشد.

اما اختلالات صور پنهان در مصرف‌کنندگان آمفتامین بسیار شدیدتر و طولانی تر از اختلالات صور پنهان در مورفینی‌هاست. اختلالات صور آشکار مثل :آب ریزش بینی ،کوفتگی و درد عضلات ،سیم‌کشی ،دل درد و دل پیچه ،بیرون روی ،زود انزالی و ... .اختلالات صور پنهان مثل :حس ناامیدی ،افسردگی ،انزوا ،پوچی ،میل به خودکشی ،دو قطبی بودن ،شیزوفرنی و ... . کنگره ،مواد مخدر را ،تمامی موادی که انسان را از حالت تعادل طبیعی خارج می‌کند ،بشمار می‌آورد .

مخدرها ،موادی هستند که از سد خونی مغز عبور می‌کنند و روی هسته‌ی مرکزی یا اکومبنس مغز اثر گذاشته و باعث جایگزینی مواد مخدر خارجی بجای ترشح شبه افیونی‌های طبیعی بدن می‌گردد .الکلوئید ها به دو دسته تقسیم می‌شوند . دسته اول – مانند چتر گیرنده‌های عصبی مغز را پوشش می‌دهند . مثل نالوکسان یا نالترکسون. به طور مثال :اگر گیرنده‌های عصبی را ،گوش انسان در نظر بگیرید و اصوات را به مخدرها تشبیه نمایم ،این دسته حکم چوب‌پنبه‌ای را دارند که باعث کر شدن و ناشنوایی می‌شوند.فرد با مصرف این‌ها ،وقتی مواد مصرف کند ،چون احساسی از مصرف نمی‌کند (به علت پوشش گیرنده‌های عصبی ) به همین خاطر به مصرف مواد ادامه داده ،و این قدر مصرف می‌کند و میزان دز مواد در خون به اندازه‌ای بالا می‌رود که فرد اوردوز می‌کند  و باعث تخریب و آسیب‌های شدیدی در بافت‌های حیاتی بدن مثل کبد و ... می‌گردد. دسته دوم – الکلوئید هایی هستند که روی گیرنده‌های عصبی نشسته و آن‌ها را فعال می‌کنند.

استاد در ادامه سخنان خویش بیان نمودند : مشکل و معضل اساسی افرادی که از حقیقت دورافتاده و به بیراهه کشیده شدند را تعصب کورکورانه و گیر کردن در داشته‌ها و یادگرفته های پیشین ایشان معرفی کردند. این‌گونه تعصبات و پافشاری بردانشی که غالباً هم نادرست است ،فرد را از یادگیری و قرار گرفتن در بستری از آموزش‌های صحیح و سالم بازمی‌دارد.

استاد از قول مهندس دژاکام فرمودند : علمی بودن با لباس علمی پوشیدن ،تفاوت فاحشی دارد .انسان‌هایی هستند که با وجود داشتن مدارج علمی بالا ،اما عدم درک و فهم قوانین هستی ،لطمات شدیدی را به خود و اطرافیان وارد کرده‌اند ،تعصب داشتن به هر چیزی در هر شرایط زمانی و مکانی ،به هر شکل ممنوع است . حتی در کنگره ،ما با وجود تجربه عینی و باور قلبی ای که به آموزش‌های کنگره و روش درمان تدریجی داریم ،اما باز هم در این مورد متعصب نیستیم

استاد در ادامه فرمودند :تا انسان با این شرایط و ویژگی‌ها در جهان خاکی با همین شرایط مکانی در بستر زمان وجود دارد و قوانین و بنیادهای ثابت و جاری در کائنات بر او مستولی و غالب است ،بدون شک ،تنها روش درمان اعتیاد ،روش درمان تدریجی بوده ،هست و خواهد بود . ایشان فرمودند :اگر مشاهده شد که گندم بعد از یک ماه به بار نشست و یا استخوان شکسته بعد از دو روز ،به خوبی جوش‌خورده و ترمیم پیدا کرد ،روشی بجز روش درمان تدریجی برای درمان اعتیاد هم وجود دارد. البته با وجود باور و ایمان قلبی ما به روش درمان تدریجی ،ما باز هم نسبت به آن متعصبانه برخورد نمی‌نماییم.

پایان گزارش  مسافر سعید

منبع : وبلاگ آقای مجسن زهرایی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .