English Version
English

گزارش لژیون پزشکان پارک طالقانی جمعه 1398/4/21؛ با حضور سردار سعید منتظر المهدی

گزارش  لژیون پزشکان پارک طالقانی جمعه 1398/4/21؛ با حضور سردار سعید منتظر المهدی

پنجمین جلسه از دور هفدهم سری کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 مخصوص لژیون پزشکان پارک طالقانی با دستور جلسه«شیشه و تخریب‌های آن و درمان با روش D.S.T» و سی دی «سن» با استادی دکتر رضا و نگهبانی جناب مهندس دبیری دکتر محمدعلی هم‌زمان با حضور سردار سعید منتظر المهدی سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی؛ جناب آقای دکتر جمعه پور مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی و آقای نظری سرپرست دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در روز جمعه مورخ 98/4/21  رأس ساعت 8 صبح آغاز بکار نمود.

سخنان استاد:

سلام دوستان دکتر رضا هستم یک همسفر:

خوشحال هستم که توفیقی حاصل شد در خدمت شما باشم. دستور جلسه این هفته «شیشه و تخریب‌های ناشی از آن» است و سی دی هفته: «سن» از آقای مهندس است. شیشه، یک ماده محرک و تخریبگر تلقی می‌شود. تاریخچه عرضه آن برمی‌گردد به سال‌های 1900 میلادی، حوالی جنگ جهانی اول؛ استفاده شیشه، عملاً در بعضی از میدان‌های نظامی، برای سربازان افزایش تمرکز و کارایی را در کوتاه‌مدت ایجاد می‌کرد، شروع شد. یک دوره کوتاه هم در پزشکی به‌عنوان دارو برای درمان نارکلوپسی ها (حملات خواب) در بحث کاهش خواب استفاده شد اما به خاطر مضرات بسیار زیادی که شیشه داشت، کنار گذاشته شد. شیشه که جزء عمده آن متامفتامین، یا آمفتامین‌ها هست، یک دوره وقفه‌ای حدود 90 سال را در بحث عرضه این ماده ما می‌بینیم، به دلیل اینکه مارکتینگ شیشه با استقبال مواجه نمی‌شود؛ و در دوره بعدی که عرضه انجام شد، با یک بازاریابی قوی این ماده را وارد بازار کردند؛ اما تخریب ناشی از استفاده از شیشه به این صورت است که شیشه به‌عنوان ماده محرک نروترنسمیترها یا میانجی گرهای عصبی را که در سیستم عصبی انسان ترشح می‌شود را مخدوش می‌کند؛ که عمده‌ترین  نروترانسمیتری که دچار اختلال می‌شود دوپامین است. ترشح دوپامین به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند، شاید احساس سرخوشی و شادابی ناشی از مصرف شیشه برمی‌گردد به ترشح نوروترانسمیترها به‌خصوص دوپامین و این را فراموش نکنیم که معمولاً اثرات ناشی از مصرف شیشه تفاوتی که با مصرف دیگر مخدرها دارد این است که فاز یک است و بستگی دارد که ما چه توقعی از مصرف شیشه داشته باشیم. 

تخریب‌های شیشه به‌مراتب بیشتر از مواد مخدر است، به‌هرحال، در خیلی از افراد ما ممکن است توهمات ناشی از شیشه، تیک‌هایی که هست، کاهش آستانه تحمل، تمرکز نابجا روی مسائل خاص و درنهایت جنون ناشی از شیشه را ما داشته باشیم؛ و متأسفانه هارمونی جسمی و روانی فرد را برای زندگی اجتماعی به هم می‌ریزد؛ اما نکته مهمی که وجود داشت در برخورد با شیشه ما پروتکل یا دستورالعمل دقیق بحث دانشگاهی نداشتیم. خود ما اولین افرادی بودیم که پروتکل ماتریکس را در مرکز ملی مطالعات آموزش دیدیم؛ و خود من در بحث کلینیک از ماتریکس استفاده می‌کردم، جلسه حدود 45 دقیقه طول می‌کشید و خود من همراه با روانشناسان با یک وسواس خاصی انجام می‌دادیم، معمولاً فرد را با زحمت به جلسات دوازده و سیزده می‌رساندیم و بعد می‌دیدیم که فرد غیبت می‌کند و بعد از چند جلسه مراجعه می‌کرد که باز مصرف خود را شروع کرده بود. این بحث را در ذهن خود داشتیم که چه دارویی می‌تواند بیاید، کمک بدهد، آیا فرضاً از متیل فنیدیت یا ریتالین می‌توانیم استفاده کنیم . در یک سری از موارد دیدیم نه با یک ساختار متامفتامین استفاده، بلافاصله ایجاد وابستگی می‌کرد. یا داروهایی که بیشتر به‌عنوان داروهای آرام‌بخش خیلی کارانی نداشتند، شاید 10 درصد، پانزده درصد که علائم اضطرابی فرد را کنترل کند. به همین خاطر نمی‌شد که فرد را به یک وضعیت پایدار رساند و بعد کار روانشناسی برای فرد انجام دهیم. بعدها که ما با کنگره 60 آشنا شدیم، دیدیم روش D.S.T که برای شیشه، از دوز کم با شربت O.T شروع می‌شد همراه با شرکت در جلسات لژیون خیلی تأثیرگذار بود. می‌دانیم که یک فردی که وارد می‌شود، دوز تجویزشده برای او روزانه 3/0 سی‌سی روزانه یا 5/0 سی‌سی روزانه شروع می‌شود و این مقدار به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند و فرد با شرکت در جلسات جهان‌بینی کاملاً در پایان به درمان می‌رسد؛ و این خوشبختانه خیلی این روش در کلینیک ما جواب داده است و مراجعین با پروتکل درمانی D.S.T به درمان می‌رسند.

در مورد سی دی «سن» آقای مهندس اشاره به این دارند که انسان در هر مرحله از زندگی‌اش و هرلحظه این نیست که کامل باشد و نیاز به اصلاح دارد و نیاز دارد که قدم پیش بگذارد و ایشان برای انجام هر عمل یک مثلث ترسیم کردند که ما باید ببینیم این فعلی که ما می‌خواهیم انجام دهیم برآیند چیست؟ آیا فقط برآیند خواست من انسان نوعی است، خواست دخیل است اما فرمان الهی و بحث تقدیر هم نقش پیدا می‌کند، گاهی اوقات خواست من این است که یک فعلی انجام شود، اما فرمان الهی این است که نه این فعل تحقق پیدا نکند و بحث فرمان الهی عکس این قسمت است که مثال می‌زنند یک باغبان ممکن است تمام‌کارهای مراقبتی برای درختان باغ را انجام داده باشد اما یک سرما بیاید و تمام درختان باغ را بزند و سرمازدگی تمام محصول را از بین ببرد.

در مورد سن فرمودند که سن برآیند سه مسئله است، یک سن تقویمی را باید بررسی کنیم، اما سن فیزیولوژیک فرد هم مهم است، اینکه سلامت قلب، سلامت کلیه‌ها، بررسی شود، فرد سلامت بدن خود را چقدر توانسته جوان نگه دارد، این هم خیلی مهم است؛ و علاوه بر این، بحث سلامت روانی است، ممکن است یک فرد سن هشتاد را داشته باشد، اما خود را جوان می‌بیند، حتی به بعضی قله‌ها صعود می‌کند، اما یک فرد سی‌وپنج سال سن دارد و فکر می‌کند که دیگر دنیا تمام‌شده است. اینجا آقای مهندس به تقدیر اشاره می‌کنند که تقدیر مانند یک تیری است که در چله کمان گذاشته شده و پرتاب شده است و به نشانه برخورد خواهد کرد؛ و اگر ما یک اندیشه نیکو و باور نیک داشته باشیم قطعاً تقدیر هم با خواست ما هم‌جهت می‌شود و به یک سرانجامی خواهیم رسید؛ و نکته نهایی که هست اینکه هر فعلی که در کنگره 60 انجام شده اول آقای مهندس در انجام آن کار پیش‌قدم بودند. در بحث درمان اعتیاد آقای مهندس ابتدا خودشان انجام دادند و بحث درمان سیگار را نیز ابتدا روی خود انجام دادند با آدامس نیکوتین و بحث سوم را کاهش وزن قرار دادند و این را ایشان برای خودشان مدنظر قرار داده‌اند و کمک راهنماها هم ملزم به رعایت آن هستند. ممنون.

سلام دوستان دکتر احمد هستم مسافر:

در چند سال گذشته یک سونامی شیشه در کشور اتفاق افتاد، خدا رو شکر امروز یک مقدار شاید مصرف شیشه به‌شدت چند سال قبل نیست. دوستانی که در سیستم درمان کار می‌کنند؛ اذعان دارند که در چند سال گذشته اوج مصرف شیشه و تخریب شیشه بود، یک معضل بزرگ برای درمانگران، نمی‌دانستیم با کسانی که شیشه مصرف می‌کنند چه برخوردی در سیستم درمانی انجام بدهیم. شاید با تخریب‌های شیشه چه در قسمت فیزیولوژی، چه در مباحث آسیب‌های اجتماعی آشنا باشند؛ اما به‌عنوان یک درمانگر، آن چیزی که شاه‌کلید درمان شیشه بود، متد D.S.T بود که توسط آقای مهندس در کنگره 60 طراحی شده است و امروز به‌عنوان یک درمانگر دست ما خیلی باز است. برای اینکه وقتی مصرف‌کننده شیشه به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، تکلیف ما از اول مشخص است، نقشه درمانی ما مشخص است و به‌نوعی آن سردرگمی که در چند سال گذشته وجود داشت و با یک پروتکل فرتوت، پیر، بدون کاربردی که صرفاً در رابطه با حوزه MMT آمده بود و واقعاً هیچ کاربردی به‌جز یک درمان نگه‌دارنده برای ما نداشت، امروز پروتکل متدD.S.T در رابطه با درمان شیشه وجود دارد که با جزئیات هم دوستان آشنایی دارند. 

در رابطه با سی دی «سن» من می‌خواهم به آخر صحبت‌های استاد اشاره‌کنم که فرمودند: که انسان دارای یک سن فیزیولوژی، یک سن تقویمی و یک سن روحی است؛ که حالا خدا را شکر در کنگره این سه تا خیلی خیلی به هم نزدیک شده است. ما در آموزش‌هایی که در کنگره داریم، آموزش‌های حوزه جهان‌بینی، بحث‌های ورزشی و خیلی موضوعاتی که در کنگره به‌صورت خیلی گسترده، تحت عنوان آموزش‌ها مطرح می‌شود، تلاشش این است که این سه تا سن را به هم نزدیک کند و واقعاً می‌بینیم در کنگره انسان‌هایی که هستند، حالا چه مسافرین، چه کمک راهنماها، چه بقیه افرادی که در کنگره هستند از یک شادی و یک نشاط خاصی برخوردارند که کاملاً متفاوت از سیستم بقیه اجتماع که آدم مقایسه می‌کند است و این صرفاً به نظر من به خاطر آموزش‌هایی است که در کنگره در جهت این مورد پیش آمده که این سه حوزه را به هم نزدیک کند، خیلی ممنون که به مشارکت من گوش دادید.

سلام دوستان پریا هستم همسفر:

همان‌طور که آقای مهندس فرمودند کنگره 60، در درمان اعتیاد بین بیست تا 50 سال خیلی جلوتر از کشورهای دیگر است. کشورهای دیگر هنوز به درمان شیشه اعتقادی پیدا نکردند، درصورتی‌که آقای مهندس با شربت O.T و روش D.S.T شیشه را درمان کردند. نکته‌ای که برای من جالب بود، این بود که مهندس می‌فرمایند که این خود بدن هست که خودش را درمان و بازسازی می‌کند و ما مثل مهندسی هستیم که یک سری مواد اولیه را در اختیار بدن قرار می‌دهیم تا بدن به حالت اولیه خود برگردد. ممنون.

سلام دوستان بابک هستم همسفر:

صحبت‌های روز چهارشنبه مهندس را گوش می‌کردم، نکته خوبی به نظرم رسید، اینکه راجع به سه تا مرض یا اختلال کارکردی است که ما جوامع امروزی درگیرش هستیم: یبوست، چاقی و بی‌خوابی؛ و مهندس توضیح می‌دهند که این سه موضوع در مورد درمان بیماران مهم است. بحث یبوست که در کشور ما برآورد شده که 48% افراد درگیر یبوست هستند، ما زمانی که داریم اعتیاد را درمان می‌کنیم، این‌که فرد مصرف‌کننده دچار یبوست هست یا خیر مهم است و بهتر هست به‌عنوان یک بیماری زمینه‌ای اول یبوست او درمان شود. خیلی کمک می‌کند در ادامه درمانش و بحث چاقی هم به همین صورت، یک مثال خیلی خوبی می‌زنند آقای مهندس: که شما می‌خواهید پیاده‌روی کنید، آیا وزن شما هفتاد کیلو هست، یا صد کیلو هست، کسی که 30 کیلو اضافه‌وزن دارد، مثل این است که سه تا گونی ده کیلویی برنج روی شانه‌هایش است و می‌خواهد این مسیر را طی کند، خوب خیلی فرق می‌کند، قلب تحت‌فشار است، زمانی که یک بیماری تحت درمان است، شرایط فیزیکی عادی ندارد، خوب خیلی فرق دارد همکاران روانشناس کمک کنند و بیماران را راهنمایی کنند که وزنشان را سبک‌تر کنند تا خیلی راحت‌تر به درمانشان ادامه می‌دهد. نکته دیگر بحث بی‌خوابی را مطرح می‌کنند، بحث خیلی مهمی است، باید با بیماران صحبت شود، بهداشت خواب را رعایت کنند، تنظیم خواب خیلی مهم است که فرد شرایط خیلی بهتری را فردای آن شب داشته باشد؛ اما کسی که شب به هر دلیلی نتوانسته خوب بخوابد، سه یا چهار ساعت خواب داشته است، این فرد بدنش فردا تحت‌فشار است و ازنظر عصبی مشکل دارد و حتی آقای مهندس عنوان می‌کنند که فردی را که بعد از سفرش خوابش تنظیم نشده باشد ما درمان شده تلقی نمی‌کنیم. این سه نکته به نظرم خیلی مهم است. ممنون.

سلام دوستان مژگان هستم همسفر:

بیشتر مصرف‌کنندگان شیشه فکر می‌کنند که شیشه چون خماری ندارد، پس مخدر نیست، به همین خاطر یک سری باورهای غلط در ذهنشان شکل گرفته است و از عوارضی همچون کندذهنی، تنبلی، افسردگی، اسکیزوفرنی و عوارض دیگر غافل هستند. ممنون.

سلام دوستان مصطفی هستم همسفر:

قبل از کنگره و روش D.S.T ما درمانگران اعتیاد دچار یک بن‌بست عملکردی بودیم که چطور بتوانیم بیمار را درمان کنیم. با مبحثی که آقای مهندس فرمودند؛ شربت O.T بهتر می‌شود مبحث ماتریکس را عملیاتی کرد، به همین خاطر افرادی که از O.T استفاده می‌کنند، در کنار ماتریکس ماندگاری در درمان دارند. ممنون از وقت مشارکت.

سلام دوستان پروانه هستم همسفر:

شیشه، آیس، کریستال ماده مخرب محرکی است که شکل ظاهری آن شبیه تکه‌های ریز یخ یا نبات است. در کشور ما به اسم شیشه شناخته شده، اما در کشورهای اروپایی، آیس گفته می‌شود. اولین تأثیری که شیشه روی فرد دارد تخریب مغز او می‌باشد، بعد بی‌خوابی، شکاکی، سوءظن، بدبینی، گشادشدن مردمک چشم، لرز، تعریق، از دست دادن اشتها به خاطر آمفتامینی که در آن وجود دارد. یبوست، خشکی دهان، درد سینه، بی‌ثباتی در احساسات و عواطف شخص مصرف‌کننده شیشه، پرحرف می‌شود، دچار توهمات بینایی و شنیداری می‌شود. چیزهایی را می‌بیند و می‌شنود که دیگران نمی‌بینند و نمی‌شنوند تا قبل از ورود به کنگره 60 فکر می‌کردم، شیشه درمانی ندارد، اما خدا را شکر در کنگره 60 شیشه قابل‌درمان است. ممنون.

سلام دوستان دکتر محمد هستم همسفر:

ضمن عرض خیر مقدم خدمت معاون پیشگیری و کاهش تقاضا و مدیرکل امور درمان، من دکتر قدیرزاده هستم از همکاران پزشکی قانونی از درمانگران اعتیاد. در بحث درمان شیشه ما دو معضل دیگر نیز داریم علاوه بر معضلات و مشکلاتی که هست. یک معضلی که وجود دارد اینکه همکاران ما چون از بحث درمان اطلاعی ندارند، مواد محرک، ازجمله؛ شیشه و گل را متأسفانه در خیلی از کلینیک‌ها روی درمان متادون می‌گذارند و همین باعث تشدید این مشکل می‌شود. همکارانی که با مصرف‌کنندگان شیشه سروکار داشته‌اند می‌دانند که با متادون درمان این‌ها واقعاً سخت می‌شود؛ و تغییر دو ماده خیلی برای آن‌ها مسئله‌ساز می‌شود. قبلاً درمانی وجود نداشت و درمان ماتریکس هم راه به جایی نبرد و بیماران اصلاً جواب نمی‌گرفتند و این باعث شد که ما جمعی از معتادانی داشته باشیم که مصرف هم‌زمان دو ماده شیشه و متادون را داشته باشند و این خود معضلی است در جامعه. مشکل بعدی در شیشه این هست که افرادی که شیشه مصرف می‌کنند، حاضر به مراجعه برای درمان نیستند. خانواده‌ها مراجعه می‌کنند به ما که؛ ما مصرف‌کننده شیشه داریم و او حاضر نیست برای درمان اقدام کند؛ و اینجا دست ما بسته است که چگونه او را راهنمایی کنیم. سیستم قضایی هم با مصرف‌کنندگان شیشه مشکل دارد. خوشبختانه در کنگره 60 آقای مهندس با شربت O.T و پروتکل D.S.T هم واقعاً جواب گرفته‌اند و خیلی از بیماران ما در کلینیک با این روش درمان شده‌اند، البته من خودم یک درمان دیگر هم دارم و آن را هم روی آن‌ها دارم انجام می‌دهم. ما دو سالی است که مصرف‌کننده شیشه کمتر داریم. چیزی که در آینده دیده می‌شود، تغییر محل تولید شیشه از کشور ما به افغانستان و شیشه‌های خالص‌تری است که از بازار افغانستان وارد کشور ما خواهد شد و پایین آوردن قیمت شیشه، باید انتظار این را داشته باشید که مصرف‌کنندگان شیشه افزایش داشته باشد. خیلی ممنون.

سلام دوستان دکتر ندا هستم همسفر:

می‌خواستم به این نکته اشاره‌کنم که هنوز هم در داکیومنت های دانشگاهی به‌طور ثبت‌شده به‌جز روش ماتریکس و یک سری داروهایی برای کاهش وسوسه و تصحیح خلق مصرف‌کنندگان شیشه تجویز می‌شود، روش دیگری را توصیه نکرده‌اند و ما می‌بینیم که مصرف شیشه تخریب‌های زیادی دارد و همکاران دیده‌اند که بحث ماتریکس با شکست مواجه شده است و از طرفی می‌گویند، اگر مصرف‌کننده شیشه توهماتی پیدا کرد که منجر به خشونتی شد که آسیب به اطرافیان و خودش وارد کرد، اورژانس او را بیمارستان می‌برد و یک سری داروهای آرام‌بخش به او می‌دهند و دوباره این چرخه معیوب هست و ما دیده‌ایم این‌ها هیچ‌کدام جواب نمی‌دهد. ولی در کنگره 60 آمدند از روش درمان اوپیوم با دوز خیلی کم، شروع کردند و این دوز را به‌تدریج تا یک جای مشخص بالا بردند و هم‌زمان، در جلسات شرکت می‌کنند که روی جهان‌بینی و روان افراد تأثیر داشته است. ما واقعاً درمان‌های موفق شیشه را داشته‌ایم. ممنون.

سلام دوستان دکتر مجید هستم مسافر:

در رابطه با مصرف شیشه، در دهه 80 سونامی شیشه راه افتاد و من که درمانگر بودم از سال 88 درمان را انجام ندادم. می‌دانستم که شیشه را نمی‌توانم درمان کنم و مراجعین من ناخودآگاه گله‌مند بودند و من چهارتا پنج سال کلاً درمان اعتیاد را کنار گذاشتم. چون ما درمان قطعی نداشتیم، کاهش آسیب داشتیم که این‌ها را بیاوریم روی تریاک، یا حتی این اواخر می‌گفتند بیاوریم روی هروئین، می‌بینیم که چقدر آسیب‌های شیشه زیاد است. الآن مصرف‌کننده شیشه با دوز بسیار کم شروع می‌کند و با گروه‌درمانی و داشتن راهنما در کنگره 60 به درمان می‌رسد، به‌هرحال ما مدیون کنگره 60 هستیم. ممنون که به صحبت‌های من گوش دادید.

سلام دوستان لیلی هستم همسفر:

روش ماتریکس که در گذشته مرسوم بوده جوابگو نیست و از طرفی جامعه علمی هم برایش قابل‌پذیرش نیست که فردی که مصرف‌کننده محرک هست را بیاییم و روی مخدر ببریم؛ و جا افتادن این قضیه در جامعه علمی مشکل هست و خود من می‌خواستم تحقیقی انجام بدهم که نتوانستم که این را برای استادم جا بیندازم که می‌توان با شربت O.T مصرف‌کننده شیشه را درمان کرد؛ و جامعه خودم را محدود کردم به مصرف‌کنندگان مواد افیونی؛ اما در کنگره 60 مصرف‌کنندگان شیشه به روش D.S.T و با داروی O.Tدرمان می‌شوند، این چگونه است، آیا گروه‌درمانی کنگره قوی است؟ اینکه چه میزان گروه‌درمانی، جو گروه می‌تواند مؤثر باشد و دیگر اینکه شربت O.T چقدر می‌تواند مؤثر باشد برای اینکه یک فرد مصرف‌کننده شیشه درمان شود. این باید کار علمی رویش انجام شود؛ و در مورد سی دی «سن» آقای مهندس سه فرایند خواست، تقدیر و فرمان را مطرح کردند که اگر من انسان در زندگی‌ام اتفاقی می‌افتد تحت تأثیر این سه فرایند است. اگر من به هر هدفی که می‌خواهم برسم باید خواست آن را داشته باشم. در آن زمینه سعی و تلاش خودم را داشته باشم و آیا اگر خواست و تلاش را داشته باشم به هدف می‌رسم؟ خیر دو مسئله تقدیر و فرمان می‌آید فرد را درگیر می‌کند، اینکه عمل گذشته من چه بوده، در این راستا چطور حرکت کرده‌ام و اینکه عمل گذشته من از روز ازل شروع می‌شود تا به الآن و تعیین می‌کند که قدر و اندازه من چه هست و چه اتفاقی قرار است برای من بیافتد؛ و سومین نکته فرمان خداوند است که باعث می‌شود که فرد بتواند به آن هدف و خواستش برسد. ممنون از وقت مشارکت.

سلام دوستان دکتر امین هستم یک همسفر:

یک نگرانی که همیشه بین گروه پزشکی وجود داشته این بوده است که اکثر مصرف‌کنندگان شیشه، در کنار آن تجربه، مصرف مخدر را نیز داشته‌اند. ما باید به مصرف‌کنندگان شیشه یاد بدهیم که حتماً به روش کنگره 60 و در محیط کنگره 60 درمان شوند نه اینکه از هرکجا و یا خودسرانه اقدام به درمان کند؛ یعنی متد کنگره 60 یک جعبه آماده از کارهای مختلف است که باهم باید انجام بدهد و اگر ما این را بگذاریم به عهده خود مریض، شخص می‌تواند برگشت بخورد. پس بنابراین باید برای مریض جا بیندازیم که این روش درمان حتماً باید طبق چهارچوب کنگره 60 انجام شود تا به درمان برسد. متشکرم.

جناب مهندس

سلام دوستان حسین هستم مسافر:

امروز در خدمت آقای دکتر سردار منتظر المهدی هستیم، معاونت کاهش تقاضای ستاد هستند و همین‌طور آقای دکتر جوان پور، مدیرکل درمان ستاد و آقای نظری سرپرست سازمان‌های غیردولتی هستند که همکاری خوبی با ایشان داریم و امروز خیلی محبت کردند آقای دکتر آمدند و کنگره 60 را از نزدیک بازدید کردند.

دستور جلسه شیشه هست و همیشه یاد این قضیه می‌افتم که خانم نورا والبوف رئیس انستیتو تحقیقاتی سوءمصرف مواد مخدر در آمریکا که تقریباً یک سال و نیم پیش می‌گفت امیدوارم بتوانیم دارویی پیدا کنیم در ده سال آینده مصرف‌کنندگان شیشه، کوکائین را درمان کنیم و این در حالی بود که ما بیشتر از ده سال است که مصرف‌کننده شیشه را به‌راحتی درمان می‌کنیم. درمان شیشه در کنگره 60 بسیار راحت است؛ و این را بگویم که یکی از مصرف‌کنندگان خیلی خفن ما که شیشه مصرف می‌کرد و شیشه هم می‌فروخت آمد کنگره 60 و الآن هفت هشت سال است که درمان شده است و مربی تیم ملی راگبی ساحلی کل کشور است؛ و جالب اینکه اکثر بچه‌های ما که قهرمان کشور هستند اکثرآٌ مصرف‌کننده شیشه بودند بازهم جالب است که ما پانزده ملی‌پوش داریم که این‌ها اکثرشان مصرف‌کننده شیشه بودند. این گواهی هست برای درمانی که در کنگره انجام می‌گیرد. نیروهای نظامی برای اینکه قدرتشان را نشان بدهند مانور می‌دهند و ماهم برای اینکه قدرت خود را نشان بدهیم، در ورزش قدرت درمان کنگره 60 را نشان می‌دهیم. می‌بینید که به‌راحتی شخص درمان می‌شود و من همه‌جا گفته‌ام و اینجا هم می‌گویم که ما حداقل بیست سال تا پنجاه سال در درمان اعتیاد حتی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا جلوتر هستیم. آقای دکتر حاج رسولی اینجا تشریف دارند که تحقیقی انجام دادند که ماندگاری در درمان بچه‌های کنگره 60 بعد از بیست و دو ماه معادل 4/88 % می‌باشد؛ بنابراین متد D.S.T فقط برای درمان مصرف‌کنندگان تریاک نیست برای تمام داروها است، چون در پزشکی ما با مشکلی که روبرو هستم، مخصوصاً در حوزه اعصاب و روان، دادن داروها کاری ندارد، مفید هم واقع می‌شود اما پس گرفتنش باخدا است. لورازپام را می‌دهیم اگر بخواهیم لورازپام را پس بگیریم، دیگر نمی‌شود، باید ببریم روی دیازپام، فلوکسیتین؛ یعنی عوض می‌کنیم، پس نمی‌گیریم. متد D.S.T روشی است کاملاً علمی، کاملاً حساب‌شده، برای پس گرفتن هر نوع دارو. شما هر دارویی را می‌توانید با روش D.S.T پس بگیرید، می‌خواهد هروئین باشد، مورفین باشد، پتیدین باشد، می‌خواهد فلوکسیتین باشد، روشی که شما بتوانید دارو را بگیرید و سیستم عصبی به هم نریزد؛ بتواند متعادل شود این روش D.S.T است.

داروی تریاک هم دارویی است، همان‌قدر که خطرناک‌ترین ماده دنیا است که انسان را به خاک سیاه نشانده، به اعتقاد من، مفیدترین داروی دنیا هم هست، یعنی از تریاک دارویی کامل‌تر و مفیدتر ندیدیم. بین 25 تا 50 تا ترکیبات دارویی دارد که همه آن‌ها با سیستم عصبی جور است. استفاده کردن آن‌ها بلد نبودیم، خودمان می‌گوییم، سوءمصرف؛ چاقوی جراحی هرچه تیزتر هست می‌تواند خیلی خطرناک‌تر باشد. تریاک هم همین‌طور است؛ بنابراین به‌راحتی در کنگره 60 درمان می‌شود و هیچ مشکلی هم در آن نیست.

حالا جواب امین را بدهم که گفت شخص در بیرون می‌تواند تریاکی هم بشود. البته در کنگره این کار اتفاق نمی‌افتد، بعضی‌ها می‌گویند ما شک داریم، می‌ترسیم بچه‌مان شیشه‌ای است، تریاکی هم بشود، گفتم باید یک گوسفند نذر کنی که بچه تو تریاکی شود، شیشه‌ای که اصلاً کنترل اعصاب ندارد و درب‌وداغان است و باعث کلی، قتل و جنایت است، دیوانه مطلق است، خوب تریاکی شود خیلی آمده است جلو، دیگر مردم‌آزاری و خطرات را ندارد. من می‌دهم به آقای منتظرالمهدی اگر سؤال خوب، خاصی دارید که از عهده آقای دکتر جمعه پور برمی‌آید یا آقای منتظر المهدی و مهم است خیلی خلاصه مطرح کنید. در کنگره انتقاد نداریم، چه‌کار کنیم که درست شود، ببینیم چطور سازندگی کنیم.

سخنان آقای دکتر منتظرالمهدی:

سلام عرض می‌کنم خدمت همه عزیزان، بسیار خوشحال و خرسند هستم که در جمع شما عزیزان حاضر شدم، روز بسیار خوبی بود، از لحظه ورود ما به مجموعه شاهد یک پویایی و امیدی در تمام وجودم بودم، وقتی دیدم همه در حال ورزش هستند و دور یک سفره جمع هستند و نیز خانواده‌هایشان، مشخص شد اگر کار بشود، نتیجه خواهد داشت. پروتکل‌های درمانی را دیدید، اما آن چیزی که الآن شاهد آن هستیم و جواب داده است، شاید همین اقداماتی است که در کنگره 60 ما شاهد آن بودیم. دوستان اشاره کردند، صحبت‌ها همه حول این قضیه بود که یک پکیج درمانی صورت بگیرد، این پکیج شاید در مراحلی شامل همین داروها باشد و این تیپری که دارد انجام می‌شود، به نظر من آن دوز درمانی که انتخاب می‌شود خیلی مهم است که آقای دکتر برای من توضیح دادند و اول بالا می‌رود و بعد طی تیپر کردن کاهش پیدا می‌کند، خود این دارد درواقع مدارهای مغز را دست‌کاری می‌کند، نسبت به نروترانسمیترهایی که خود مغز ترشح می‌کرده و دیگر فعال نیست را دوباره دارد این تلنگر و حساسیت را ایجاد می‌کند و آن را به مدارهای واقعی خودش برمی‌گرداند. قصه سر همان دوپامینی هست که من و شما بهتر می‌دانیم و متأسفانه این دوپامین است که دارد این مشکلات را برای ما پیش می‌آورد. خیلی از افراد بعضی وقت‌ها به‌اصطلاح صبح که از خواب بلند می‌شوند می‌گویند ویندوز آدم بالا نمی‌آید، بعضی وقت‌ها این میزان دوپامین بالا و پایین می‌شود، اگر ما بتوانیم یاد بدهیم به افراد که این دوپامین را چگونه کنترل کنند، روش‌های طبیعی برای افزایش دوپامین را یاد بدهیم خیلی از مشکلات ما برطرف خواهد شد. امروز ما کمتر شاهد عوارض خطرناک شیشه هستیم، دیگر نمی‌شنویم، کسی سر کسی را برید و کارهای تهاجمی خطرناک انجام داد. شاید مصداق این باشد که مصرف شیشه مقدارش پائین آمده یا این درمان‌ها روی آن اثر گذاشته است. من داکیومنت علمی برای ترک شیشه ندیده‌ام، اما آن چیزی که مهم است، من دوره‌ای با کسانی که شیشه مصرف می‌کردند صحبت می‌کردم، می‌دیدم خیلی کنترل هستند و حرف همه آن‌ها این بود که در کنار آن یک مخدر از همین جنس اوپیوم و تریاک استفاده کردند، درواقع یک اتفاقی دارد می‌افتد؛ دارد آن گیرنده‌ها را در مغز دست‌کاری می‌کند که این اتفاقات تهاجمی نیافتد؛ که اگر نتیجه بدهد، اتفاق بزرگی است.

من تبریک می‌گویم به آقای مهندس دژاکام و دوستان ایشان که مصمم پای کار ایستادن و بیست‌ویک سال است که درمان اعتیاد صورت می‌گیرد. این نشان می‌دهد درمان به این سادگی‌ها صورت نگرفته است، خون‌دل‌ها خورده شده است، باید کمک کنیم و حتماً نتیجه خواهد داد ممنون از شما.

دکتر جوان پور

سلام عرض می‌کنم خدمت همه عزیزان، توصیفاتی همه دوستان فرمودند. من از خیلی سال پیش با کنگره 60 آشنا هستم. یک خاطره می‌خواهم تعریف کنم، حدود هفت سال پیش جلساتی را داشتیم در ستاد، با آقای مهندس دژاکام و از ایشان خواستیم تا به لحاظ علمی مکانیسم تنتور اوپیوم برای مواد محرک چی هست و آقای مهندس فرمودن من دارم کار می‌کنم و اتفاق افتاده است و الآن می‌بینیم که این اتفاق افتاده است. در مورد شیشه من چند باری به‌اتفاق تیمی از وزارت بهداشت سازمان بهزیستی به چندین کشور رفتیم که ببینیم برای بحث شیشه چه اقدامی انجام داده‌اند، حقیقتاً هیچ خبری نبود و آنجا هم می‌گفتند که ما داریم درمان‌های علامتی انجام می‌دهیم و درمان وابستگی به متانفتامین را ما نداریم؛ اما مسئله این است که ما احساس نیاز کردیم که پروتکل درمانی برای مواد محرک بنویسیم، یک تیم هم جمع شد و هنوز در حال بررسی هستند. به‌هرحال آن چیزی که من در رشته تخصصی خودم خوانده‌ام دارم الآن در عمل می‌بینم در دوستان شما که امروز صبح دیدم ورزش می‌کنند و این خیلی مهم است. استرس یکی از عامل باز کردن سیستم وسوسه در مغز است؛ و می‌گویند باید استرس را از فرد دور کرد و من فکر می‌کنم این روح جمعی که در کنگره حاکم هست و خانواده هستند و جلسات و لژیون‌ها همه می‌تواند کمک کند و حمایت کند؛ و تأییدشده است. به‌هرحال باید ببینیم که برای چه کسی و با چه ویژگی‌هایی و با چه سابقه‌ای از اعتیاد، این نوع درمان برای آن‌ها مناسب است. قطعاً افرادی که در کنگره هستند این نوع درمان برای آن‌ها مناسب بوده و جواب داده است. خیلی متشکرم.

جناب مهندس

درمان اعتیاد بدون دارو به اعتقاد من، مثل تعمیر یک ساختمان بدون مصالح است. اگر یک ساختمان را بدون مصالح؛ منظورم من ماتریکس است، اگر توانستید یک ساختمان را بدون مصالح تعمیر کنید می‌توانید یک بیمار را بدون دارو درمان کنید. دکتر حاج رسولی به‌طور خلاصه راجع به طرحی که انجام دادید توضیح بدهند.

سلام دوستان دکتر مسعود هستم مسافر:

من هم خدمت مهمانان عزیز خیرمقدم عرض می‌کنم. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؛ البته من به‌عنوان یک مدرس دانشگاه خیلی عقیده دارم به کارهای تحقیقاتی و داکیومنت هایی که بشود ارائه داد به دنیا و مستند ارائه داد. ولی چه مستندی بالاتر از اینکه شما اینجا می‌بینید کسانی که روزی مصرف‌کننده مواد مخدر و شیشه بودند و امروز به‌سلامت رسیدند و این یک پکیج است و تنها ورزش نیست. آن نظم و انضباط، جهان‌بینی و ایمان و اعتقادی که به این راه وجود دارد خیلی مهم است که شما عشق و ایمان داشته باشید به آن کار. یک کار تحقیقاتی با بودجه ستاد و با حمایت دفتر تحقیقات، البته از طرف مرکز تحقیقات ایدز و اعتیادی که من در دانشگاه آزاد، گذاشتم، با مشارکت آن‌ها انجام دادیم روی 505 نفر از معتادین درمان شده که در پروپوزال بود که یک سال از درمان گذشته باشد. الآن خودتان می‌دانید که به دلیل مسائل اداری مدت درمان این افراد به بیست و دو ماه رسید تا زمانی که من شروع به کار کردم، بعد از مدتی ما متوجه شدیم این‌ها را با rapid test پنج پنله و درمواردی که لازم بود TLC آزمایش شد و محل آزمایش هم مرکز مطالعات ملی اعتیاد ایران بود به خاطر اینکه خیالمان ازلحاظ مسائل آزمایشگاهی راحت باشد، نتیجه این بود: 4/88% از افرادی که در کنگره 60 به درمان رسیده بودند و میانگین بیست‌ودو ماه از طول درمان آن‌ها گذشته بود، این‌ها کاملاً پاک بودند، 6/11% درصد علائمی از عود مجدد به اعتیاد در آن‌ها دیده شد با احتساب یک نکته، آن‌هم این بود در جاهایی که من می‌رفتم برای گرفتن نمونه طبیعتاً کسانی بودند که می‌گفتند که الآن ادرار نداریم و می‌گفتیم بروید آب بخورید و این‌ها ناگهان ناپدید می‌شدند و این‌ها 19 نفر بودند، این نوزده نفر را من خدمت آقای مهندس عرض کردم و ایشان فرمودند، نوزده‌تا را مثبت حساب کن یعنی جایگزین نکن. نکته دیگر چون فرمودید بحث شیشه هست، آمارها نشان می‌دهد که حدود بین 35 تا 40% از این نمونه‌ها شیشه‌ای بودند؛ یعنی انواع مواد مصرف می‌کردند اما درصد بالایی یا شیشه مصرف می‌کردند، یا شیشه تریاک مصرف می‌کردند و نتیجه آن‌هم این بود که خوشبختانه در بین کسانی که شیشه مصرف می‌کردند، درصد عود به اعتیاد کمتر بود و از بین این‌ها یک تعداد قهرمان هم داریم.

جناب مهندس

آماری که در کنگره 60 هرسال می‌گیریم، آمار مصرف‌کنندگان شیشه رسیده است به حدود 10% تقریباً آمده است پایین. امروز هم چند رهایی داریم، سیستم کنگره 60 هم داخل کلینیک‌ها کشیده شده است.

 امروز سه رهایی داریم از کلینیک حامی اراک:

نام کلینیک: حامی (اراک)، نام پزشک: آقای دکتر احمد، روانشناس: خانم راضیه، نام راهنما: آقای مسعود

مسافران: آقای حمید، نام همسفر: خانم افسانه، راهنمای همسفر: خانم جودکی و مسافر دوم: آقا رضا، مسافر سوم: آقا ستار

مسافر اول: حمید، آنتی ایکس مصرفی: اوپیوم، شیشه، روش درمان: D.S.T داروی درمان: شربت O.T

مسافر دوم: ستار، آنتی ایکس مصرفی: تریاک، روش درمان: D.S.T داروی درمان: شربت O.T

مسافر سوم: رضا، آنتی ایکس مصرفی: تریاک، روش درمان: D.S.T داروی درمان: شربت O.T ، مدت سفر: یازده ماه

دریافت گل رهایی از دستان جناب مهندس

نگارنده: مسافر علی شاملو
تهیه و تنظیم: مسافر سعید عاشوری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .