English Version
English

همایش؛ سالروز مبارزه با مواد مخدر

همایش؛ سالروز مبارزه با مواد مخدر

همایش سالروز مبارزه با مواد مخدر در استان خوزستان توسط اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان و با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان و اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل روز دوشنبه در تاریخ 98/04/03 در تالار شهرداری  اهواز برگزار شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در این جلسه جناب اقای دکتر شریعتی استاندار محترم استان خوزستان سخنرانی نمودند که متن زیر شرح سخنان ایشان می باشد:
با سلام خدمت همه عزیزان و حضار محترم، مراسم امروز به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است و آنچه شایان ذکر است این است که در این سال ها در این حوضه و در مبارزه با مواد مخدر تغییرات جدی رخ داده است اما باید بگویم مواد مخدر و روان گردان ها خیلی تنوعش زیاد شده بطوری که تعداد و تنوع این مواد مخدر را تا هشتصد و سه نوع میتوان برشمرد وما شاهد رشد بیش از سیصد و هشتاد درصدی از سال 2017  نسبت به  سال 2009 یعنی میخواهم بگویم ما با چنین دشمن و چنین هیولایی طرف هستیم. یکی دیگر از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم کاهش سن اعتیاد است و باید گفت که در اثر اعتیاد بعضا نهاد خانواده هم دچار خدشه شده  و آسیب پذیر شده و اختلافات خانوادگی افزایش یافته است.  
 
 
یکی دیگر از مشکلاتی که ما در کشور با آن مواجه هستیم همجواری با کشور افغانستان به عنوان تولید کننده اصلی مواد مخدر است و با توجه به اینکه مرزهای خشکی بسیار برای قاچاق سخت شده قاچاقچیان رو به مرزهای آبی آورده اند و این مشکل ما در خوزستان را دو چندان کرده است. مشکلات و مصائب در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد بسیار است و این بر کسی پوشیده نیست. کشور ایران بیش از سه هزار شهید و دوازده هزار جانباز در این راه داده و ایران پرچمدار مبارزه بامواد مخدر در دنیا است. آنچه برای ما مهم است پیشگیری از اعتیاد است  و ما باید اقدامات موثر را در این زمینه گسترش دهیم، من معتقدم ما موقعی در این کار موفق خواهیم بود که انجام این کار را اجتماعی کنیم وبدست سازمانهای مردم نهاد  بسپاریم و باید بدانیم از دستگاه های دولتی بیش از این دیگر برنمی آید.
 
 
 
 
 
 
 
در ادامه جلسه جناب آقای لامی زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان  سخنرانی فرمودند که خلاصه سخنان ایشان به شرح زیر می باشد:
تشکر ویژه از سازمان های مردم نهاد و عزیزانی که از کنگره ۶۰ آمدند و دستگاه هایی که شرف حضور دارند و در نمایشگاه بسیار صمیمانه کار کردند و از دیشب تا الان سر پا بودند، خسته نباشید می گویم. جلسه امروز به مناسبت 26 ژوئن سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده است. انصافا بایستی تشکر ویژه ای ازجناب آقای دکتر شریعتی استاندار استان خوزستان نمایم، دلایلش هم مشخص است. بنده با استاندارهای زیادی کارکردم در زمینه های مختلف، ولی جناب اقای دکتر شریعتی در بحث مسائل و آسیب های اجتماعی بسیار پر تلاش بوده اند. 
 
 
علی رغم تمامی مشکلات و مسائلی که در استان وجود دارد، ایشان هیچ جلسه ای نبوده که حضور نداشته باشند و اعتبارات خیلی خوبی هم به ما اختصاص دادند. در  قضیه بحران سیل هم که آقای استاندار فراخوان دادند هم سازمان های مردم نهاد در کنار ایشان ایستادند. چون بحث سالروز است و کار ما تقدیر و تشکر می باشد و ما هر کسی به نوعی دربحث پیشگیری نقش داشته تقدیرنامه هایی تنظیم کردیم و آقای استاندار هم آنها را امضا کرده است و به همراه هدایایی تقدیمشان می کنیم. در بحث پیشگیری با همکاری سازمان های مردم نهاد رتبه دوم کشو را بدست آوردیم. در بحث مقابله، با همکاری خوب نیروی انتظامی استان و پلیس مبارزه با مواد مخدر قوه قضائیه ما ۱۲ تن کشفیات مواد مخدر داشتیم. در بحث درمان هم با دانشگاه علوم پزشکی همکاری بسیارخوبی داشتیم و موفقیت خوبی حاصل کردیم .
 
 
 
در ادامه جناب آقای دکتر سیروس داودی نماینده سازمان های مردم نهاد استان خوزستان سخنرانی نمودند ایشان فرمودند:
 اثرگذاری رسانه خصوصاً صدا و سیما در مبحث پیشگیری و مهار بیماری اعتیاد بسیار تاثیرگذار است همچنین با تولید بازی ها و گیم هایی که می‌تواند روی مخاطب تاثیر مثبتی بگذارند نیز می توان این مسئله را بیشتر و بهتر به جامعه ارائه نمود. مسئله دیگر آموزش در سطح آموزش و پرورش و ایجاد کتاب هایی است که مخاطب با مطالعه آن ها با مسئله اعتیاد و راه های مهار و پیشگیری آن در تمام سطوح آشنا شود.
 
ما پانصد سمن در سطح استان خوزستان داریم و بالای ۵۰ عدد از آنها در حوزه آسیب های اجتماعی و مقدار دیگری از آنها در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی در حال فعالیت هستند. یکی از مهمترین شاخه های این کاهش آسیب های اجتماعی، مسئله بیماری اعتیاد است که می‌توانیم از قبل آن جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند طلاق و بزه‌های خیابانی مانند کودکان کار و دیگر مسائل را گرفت.
خیلی از گروه های این حوزه‌ها را بنده می‌شناسم  ، مانند کنگره ۶۰ و گروه‌های NA و دیگر گروه‌های که در زمینه اعتیاد در حال فعالیت هستند. بنده با گروه ورزش کنگره ۶۰ ارتباط کاری دارم و این گروه در سطح کشور در حال فعالیت است. باید گفت که یکی از موثرترین قسمت های این عرصه از مبارزه با مواد مخدر می تواند توسط سرمایه گذاری روی قسمت ورزش انجام شود. باید گفت اگر ما حوزه ی فعالیت‌های خود را روی قسمت آموزش و پیشگیری و مهار درمان اعتیاد قرار ندهیم، نمی‌توانیم در کاری که در حال انجام آن است به موفقیت چشمگیری برسیم. یکی از عوارضی که اعتیاد در سطح جامعه ایجاد می‌کند ایجاد رکود در جامعه است که باعث ایجاد بیکاری، عدم تولید مناسب در تولید و دیگر آسیب های اجتماعی می‌شود.
 
 
 
عکاس: مسافر آقای پوریا از لژیون هفتم و مسافر آقای حسین از لژیون ششم
تهیه و ویرایش: گروه وبلاگ شعبه دانیال اهواز

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .