English Version
English

لاغری با شیشه؟!

لاغری با شیشه؟!

پشت میز که می‌ نشیند، یک راست می ‌رود سر اصل مطلب و خیلی سریع می ‌گوید که 24 ساله است، جرمش ولگردی و رابطه است، کمکی هم اعتیاد دارد که هنوز رد پررنگی روی صورتش به جا نگذاشته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه حمایت در ادامه نوشت: این دختر جوان و مجرد، از روزهایی می‌ گوید که مادر، مدرسه و آینده را یک جا از دست داد تا پدرش همه را پای منقل دود کند و به هوا بفرستد. بهترین اتفاق زندگی این دختر، نامادری ‌ای است که جای مادرش را پر کرده است اما به زودی آنان را ترک می‌ کند.

- چه مدت است که در زندان هستی؟

یک ماه و 5 روز.

- در مورد خانواده‌ات بگو.

پدرم معتاد و بیکار بود. به همین دلیل، دو ساله که بودم مادرم خسته شد، طلاق گرفت و رفت. کمی که بزرگ ‌تر شدم، فهمیدم مادربزرگم یعنی مادر پدرم از من نگهداری کرده است. روز طلاق آنان، خودم، پدرم را برای زندگی انتخاب کرده بودم. برایم تعریف کرده‌اند که هر چه مادرم التماس کرد و گفت به خاطر من سر کار نمی‌ رود، قبول نکردم. نمی‌ دانم چرا به حرف یک بچه دو ساله گوش کردند. هر کدام از مادر و پدرم دوباره ازدواج کردند. زن پدرم خیلی زن خوبی است و یک برادر ناتنی چهار ساله دارم. مادرم هم در ازدواج دومش صاحب یک دختر شد که الآن 7 ساله است. مشکل بزرگ من این بود که پدرم ذره‌ای به من توجه و محبت نداشت. همه توجهش را خرج بساط موادش می‌ کرد.

- مدرسه رفتی؟

تا کلاس اول راهنمایی خواندم و بعد از آن پدرم اجازه نداد به مدرسه بروم، هر چه گریه و التماس کردم، فایده‌ای نداشت. می ‌گفت پول ندارد خرج من کند. من درس خواندن را خیلی دوست داشتم. شاگرد اول کلاس بودم. می ‌خواستم پزشک شوم ولی به این آرزویم نرسیدم. معلم‌ها برای ترک تحصیل من خیلی ناراحت شدند. حتی مدیر مدرسه هم به خانه ما آمد ولی پدرم اجازه نداد در را باز کنیم و از همان پنجره با لحن بدی او را دور کرد. وی را تهدید کرد که اگر سراغ من بیاید مدرسه ‌اش را به آتش می‌ کشد.

- پدرت خرج مواد مخدرش را چطوری جور می ‌کرد؟

خلاف بود. با دوستانش مواد فروشی و از این جور کارها می ‌کرد و با هر چه پول در می‌ آورد مواد می‌ خرید، بیچاره نامادری‌ ام. خیلی با بدبختی زندگی کرد. رفتارش با من خیلی خوب بود. بین من و پسرش فرقی نمی ‌گذاشت اما پدرم خیلی آزارمان می‌ داد.

- بعد از مدرسه چه کار کردی؟

پدرم شر بود، اگر در خانه می ‌ماندم من را هم برای مواد می ‌فروخت، رفتم سراغ آرایشگری تا کمتر در خانه بمانم، دوست داشتم پولی هم به دست بیاورم، اوایل فقط با انعام ‌هایی که می‌ گرفتم کرایه ماشینم جور می ‌شد اما با علاقه ‌ای که داشتم پیشرفت کردم و به همین دلیل در مدت کوتاهی حقوقم خیلی خوب شد.

- درآمدت چطور بود؟

ماهی حدود 150 هزار تومان بود که پدرم از من می‌ گرفت. بعضی از مشتریان هم انعام می‌ دادند و حقوقم بیشتر می‌ شد. برای من که هیچ وقت ریالی پول نداشتم این حقوق، ثروتی بود. صبح ساعت 9 به آرایشگاه می‌ رفتم و با توجه به مناسبت ‌های مختلف تا 5 و گاهی 12 شب سرکار می ‌ماندم. کارم خیلی سخت بود ولی گاهی مجبور می ‌شدم انعام ‌ها را از پدرم مخفی کنم تا خودم ته جیبم پولی داشته باشم.

- چطور معتاد شدی؟

پدرم را از همان کودکی، معتاد دیده بودم. به خاطر او مدرسه را از دست دادم، همیشه پول نداشتم، یادش به خیر، روزهایی را که به خاطر مصرف نکردن سیگار و مشروب از پدرم کتک می‌خوردم، خیلی تلاش کرد من را هم معتاد کند اما کاری را که او سال‌ ها موفق به اجرایش نشد دوستانم در مدت کوتاهی عملی کردند، ماجرای اعتیاد من از قلیان شروع شد و اوج گرفت.

باز هم فکر می ‌کنم تقصیر پدر بی غیرتم است. شاید باور نکنید اما هر مردی که به گوشی من زنگ می‌ زد و پدرم جواب می‌ داد از من می‌ پرسید که او کیست و با من چه کار دارد؟ همیشه وقتی دوست‌ هایش برای کشیدن مواد سراغش می‌ آمدند اصرار می‌ کرد که من هم در کنارشان مواد مصرف کنم. بارها شده بود چند روز به خانه نمی ‌آمدم و او حتی از من نمی پرسید کجا بودم؟ او فقط پول من را می‌ خواست؛ حتی زمانی که دوستانش مزاحمم می‌ شدند واکنشی نشان نمی‌ داد حتی یک‌ بار یکی از آنان، می‌خواست با تهدید چاقو مرا به زور سوار ماشینش کند که داد و فریادهایم باعث شد فرار کند، پدرم حتی رابطه‌ اش را با او قطع نکرد.

- موضوع اتهامت چیست؟

از چهار سال پیش با یکی از پسران محل به نام اشکان آشنا شدم، خانوادگی مواد فروش بودند. پدرم از آنان مواد می‌ خرید. حدود یک ماه پیش بود که کارم تا دیر وقت طول کشید. برای رفع خستگی به دوستانم زنگ زدم و قرار گذاشتم تا گشتی با هم بزنیم، تصمیم داشتم بعد از گشتن به خانه مادربزرگم بروم، وقتی از دوستانم خداحافظی کردم اشکان را دیدم، سوار موتور او بودم که پلیس راهنمایی رانندگی از ما خواست توقف کنیم، پلیس گواهینامه و مدارک موتور را بررسی کرد و به خاطر نداشتن کلاه ایمنی جریمه شدیم، در همان حین به پلیس انتظامی نیز خبر دادند و چند دقیقه بعد دستگیر شدیم، موتور را هم به پارکینگ بردند. دیدن وضعیت ظاهری من کافی بود که بدانند معتاد هستم البته اشکان با سند آزاد شد و من در بازداشت ماندم.

- همراهتان مواد مخدر نداشتید؟

کمی شیشه داشتم که با شنیدن صدای پلیس آن را از کیفم بیرون انداختم، اگر مواد را می‌دیدند، حبسم بیشتر می ‌شد و شاید اشکان را هم به راحتی رها نمی‌ کردند. البته مقدارش زیاد نبود. فقط در حد مصرف خودم بود.

- به اشکان علاقه داری؟

من و اشکان قصد ازدواج نداریم، چون او وضعیت اعتیاد پدرم را دیده است و از زندگی من کاملاً خبر دارد، با آن که خانواده‌اش مواد فروش هستند ولی هیچ هم‌ خوانی خانوادگی با هم نداریم. وضع مالی آنان از ما بهتر است.

- چرا درگیر اعتیاد شدی؟

فکر می ‌کردم اگر برای سرگرمی، گاهی مصرف کنم گرفتارش نمی‌شوم، دوستانم می‌ گفتند برای لاغری خوب است و از وزن کم می‌ کند، در صورتی که این طور نبود، فکر می‌ کنم اینها شگردشان است و به هر کسی فراخور حالش چیزی می‌ گویند، حالا همه زیبایی‌ ام را از دست دادم.

- چه آرزویی داری؟

مادرم را مدت ‌هاست ندیدم و خبری از او ندارم. آرزویم داشتن یک زندگی سالم و دیدار دوباره مادرم است. کاش همان موقع که پدر و مادرم طلاق می‌ گرفتند با مادرم می‌ رفتم. کاش هیچ وقت پدرم معتاد نمی‌ شد که مادرم هم مجبور به طلاق شود. من آن موقع فریب حرف‌ های پدرم را خوردم. خیلی با من مهربان شده بود و فکر می ‌کردم اگر مادرم مرا همراه خود ببرد، به مدرسه نمی ‌فرستد و با ازدواجش من باید از ناپدری کتک بخورم که بعدها فهمیدم چه اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ام. دوست دارم دوباره به آرایشگاه برگردم و کارم را شروع کنم، خوب است که او نمی‌ داند من زندانی هستم.

برداشت آخر:

این دختر جوان می ‌توانست مانند خیلی از دخترها، درس بخواند و آرزوهای بزرگ داشته باشد اما آرزوی او زیاد بزرگ نیست. فقط دیدار مادرش است و کار دوباره در آرایشگاه و پیدا کردن لقمه‌ ای نان! پدرش با اعتیاد، بر آرزوهای شهرزاد خط بطلان کشید. اشکان با آن که می ‌داند امثال او و خانواده‌اش باعث پخش مواد در جامعه و آلوده شدن دیگران به اعتیاد می‌شوند ولی، دختری را که پدرش، حاضر است وی برای تهیه مواد طعمه قرار دهد، برای ازدواج انتخاب نمی‌ کند. پدر شهرزاد، زمانی که به سوی اعتیاد رفت، زندگی و خانواده‌اش را باخت. حتی همسر دومش هم از این زندگی به ستوه آمده و درخواست طلاق کرده است. وقتی خانواده، پناه فرزند نباشد، جامعه چه طور می‌تواند نیازهای وی را تأمین کند. امید است شهرزاد برای خودش، پناه باشد و اعتیاد را برای همیشه کنار بگذارد و به سوی دوستانی نرود که با گردش ‌های شبانه در پارک‌ ها، زمینه ‌های خلافکاری را آماده می‌ کنند.

 

منبع: ایسنا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .