English Version
English

دستور جلسه این هفته: وادی نهم

دستور جلسه این هفته: وادی نهم

بسم الله الرحمن الرحیم
وادی نهم : وقتی نیرویی که از کم شروع شود و به درجه بالا و بالاتری برسد نقطه تحمل پیدا می کند .


مقاله علمی صورت مسئله اعتیاد ( دژاکام – حسین 1328 ) که در سال 1377 در اولین کنگره سراسری پزشکی راهکارهای اعتیاد در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ارائه گردید و یکی از مهمترین رفرنس های علمی کنگره 60 در تشریح مسئله بیماری اعتیاد می باشد ، آسیب های وارده به شهر وجودی انسان در فرایند اعتیاد را در قالب سه بخش جسم ، روان و جهان بینی مورد بررسی قرار می دهد .

 شاخص های مهم آسیب های ذکر شده در این بخش ها عبارتند از تخریب و انهدام سیستم تولید کننده مخدرهای طبیعی یا سیستم ایکس و جایگزینی مخدرهای بیرونی  به جای مخدر های درونی در قسمت جسم و به دلیل از تعادل خارج شدن جسم و جهان بینی از وضعیت تعادل ، بروز حالات غیر طبیعی و آنرمال مانند افسردگی ، گوشه گیری ، بدخلقی و غیره در بخش روان یا خلق خو و در قسمت جهان بینی ، جایگزینی افکار و دیدگاه های افیونی و معتاد گونه به جای تفکر و دیدگاه های سالم می باشد .
 

 در این دستور جلسه قصد داریم این مقوله را از نقطه نظر نقطه تحمل یا وادی نهم مورد بررسی قرار دهیم و یا به سخن بهتر ، وادی نهم می خواهد مسئله اعتیاد و آسیب های وارده و چگونگی اصلاح و بازسازی آن ها را از زاویه نقطه تحمل مورد کاوش و بررسی قرار دهد .


وقتی از نقطه تحمل صحبت می کنیم همان گونه که خود واژه تحمل به زیبایی تمام به ما می گوید ، یعنی تحمل ، یعنی توان پذیرش و حمل ؛ از سوی دیگر در کنار کلمه تحمل از کلمه نقطه استفاده شده است . یعنی کوچکترین تغییری می تواند نقطه مذکور را جا به جا کند و به تبع آن همه چیز دچار دگرگونی شود .

به طور کلی می توان گفت که همه موجودات و اجسام در مقابل نیروهای پیرامون ، نقاط تحمل متفاوتی دارند . به عنوان مثال هوایی که ما تنفس می کنیم با توجه به ارتفاع ، دارای فشارهای متفاوتی است و موجودات خود را با این نیرو و فشار هماهنگ می کنند ، بعضی ها در سطح زمین و فشار بالا متعادل هستند و در ارتفاعات زیاد با توجه به کاهش فشار از تعادل خارج می شوند مثل خود انسان که در ارتفاعات زیاد دچار مشکل تنفسی می شود . اگر به زیر آب برویم با توجه به عمق آب ، فشار آب مرتبا ً افزایش می یابد . اگر ما درآب غواصی کنیم شاید تا عمق 50 متری را بتوانیم تحمل کنیم  اما اگر  پایین تر برویم  از تعادل خارج می شویم .


به عنوان مثال در عمق 4000 متری  فشار وارده توسط آب به هر سانتیمتر مکعب بیش از 5/3 تن می باشد . یعنی اگر انسان بدون محافظ ، آنجا باشد در کسری از ثانیه متلاشی می شود . گفته می شود عمیق ترین نقاط اقیانوس ها بیش از 11 هزار متر عمق دارد و در آن عمق که فشار آب بر هر سانتیمتر مکعب بیش از 10 تن می باشد ، ماهی ها و آبزیان گوناگونی زندگی می کنند . در مقابل سرما و گرما نیز به همین شکل نقطه تحمل می تواند متفاوت باشد . بعضی از موجودات در سرمای کشنده قطب به راحتی زندگی می کنند و بعضی دیگر در گرمای طاقت فرسای استوا و مناطق حاره  زندگی می کنند . حتی سنگ که از جامدات است  در مقابل تغییرات شدید دما نمی تواند تحمل کند و از تعادل خارج می شود و دچار شکستگی و فرسایش می شود ، در دمای پایین و سرمای زیاد می شکند و یا همان سنگ در دمای بالاي آتش فشان ها ذوب می شود .


همه این تغییر وضعیت ها ، نشان از نقطه تحمل در مقابل نیروهای وارده دارد . ما اگر بخواهیم بدویم شاید بتوانیم مسافت 400 متر را بدویم و بعد به نفس نفس بیفتیم و نتوانیم ادامه دهیم اما شخصی دیگر می تواند 50 کیلومتر را بدود ، به راستی چرا ؟


چون نقطه تحمل  در مورد موجودات زنده و خصوصا انسان قابل تغییر است . ما اگر بخواهیم می توانیم نقطه تحمل خود را در مقابل این نیروها افزایش دهیم ، اگر امروز نمی توانیم بیش از مثلا 100 متر بدویم ، می توانیم کاری کنیم که توان کیلومتر ها دویدن را داشته باشیم . یا اگر امروز می توانیم 400 متر را بدویم می توانیم کاری کنیم که 50 متر هم نتوانیم بدویم .
 

و اما اعتیاد و مواد مخدر؛
مصرف مواد مخدر نیز ارتباط تنگانگی با نقطه تحمل ما دارد . اگر یک شخص سالم یک گرم تریاک را به صورت خوراکی مصرف کند به احتمال زیاد خواهد مرد . یعنی بدن او تحمل اثرات یک گرم تریاک را ندارد . همین شخص اگر زنده بماند می تواند کاری کند که چندین گرم تریاک مصرف کند و هیچ اتفاقی برایش نیافتد  به نحوی که اگر چندین گرم تریاک نخورد از تعادل خارج شود . اگر یک انسان سالم 10 عدد قرص ترامادول مصرف کند ، قطعا کارش به بیمارستان خواهد کشید اما اگر بخواهد می تواند به جایی برسد که روزی دهها عدد انواع قرص مصرف کند و اتفاقی برایش نیافتد .


تا اینجا افزایش نقطه تحمل درمصرف مواد مخدر برایمان روشن شده است .یعنی می دانیم که اگر بخواهیم می توانیم نقطه تحمل خود را در مصرف مواد مخدر به راحتی افزایش دهیم . همانگونه که اکثر ما این مسیر را در فرایند اعتیاد و مصرف مواد مخدر پیموده ایم .


حالا یک سوال مهم مطرح می شود که این سوال برای مصرف کنندگان مواد مخدر که علم شناخت اعتیاد را ندارند بی پاسخ مانده است . و آن این است که آیا شخصی که نقطه تحملش در مقابل مصرف مواد مخدر بالا رفته است می تواند فرایند طی شده را معکوس نماید و یا به عبارت دیگر نقطه تحمل را در مصرف نکردن مواد مخدر افزایش دهد ؟
 

یک مصرف کننده مواد مخدر در مقابل مصرف نکردن مواد مخدر نقطه تحملش بسیار پایین است یعنی اگر چند ساعت بگذرد و مواد مصرف نکند از تعادل خارج می شود و آرام آرام حالش بد می شود تا جاییکه دیگر حقیقتا قابل تحمل نیست ، آنهایی که مواد مصرف می کنند و یا می کرده اند می دانند که این جملات یعنی چه .
 

اگر این شخص بخواهد خود را از این نقطه به جایی برساند که یک عمر مواد مخدر مصرف نكند ، خودتان تصور کنید که چه مسیر سخت و طولانی در پیش دارد . بالا بردن نقطه تحمل درمصرف کردن مواد مخدر کار زیاد سختی نیست ، زمان زیادی نیز نمی خواهد اما بالا بردن نقطه تحمل در جهت معکوس این فرایند ،  یعنی مصرف نکردن مواد مخدر ، کاری است بسیار سخت و طاقت فرسا . به طور کلی بالا بردن نقطه تحمل در فرو رفتن و غرق شدن در ضد ارزش ها کار ساده ای است اما بالا بردن نقطه تحمل در دوری از ضد ارزشها کار ساده ای نیست . اولی سقوط است و دومی صعود . در مسئله صعود ، نیروهای بازدارنده ای که بایستی برآنها مسلط شویم بسیار بیشتر است . البته این سختی و بزرگی به معنای غیر ممکن بودن نیست ، مصرف کنندگان مواد مخدر که خواهان رهایی از اعتیاد هستند و یا به عبارتی می خواهند نقطه تحمل خود را در مصرف نکردن مواد بالا ببرند اگر تا به حال نتوانسته اند به این دلیل بوده که راه صحیح را پیدا نکرده اند و علم شناخت اعتیاد و صورت مسئله اعتیاد را نمی دانند .


درمان اعتیاد بدون شناخت و آگاهی نسبت به صورت مسئله اعتیاد و چگونگی درمان صحیح ، غیر ممکن است . اما اگر راه را بیابند سختی آن به شیرینی و سهلی غیرقابل توصیفی تبدیل خواهد شد .


به طور کلی بالابردن نقطه تحمل به دو پارامتر مهم بستگی و نیاز دارد . الف : تکرار منظم موضوع   ب : طول زمان


در مثال دونده ، اگر دونده ما  هر روز در ساعات خاصی تمرین کند و به صورت منظم مسافت دویدن را افزایش دهد به آرامی می تواند نقطه تحمل خود را در دویدن بالا ببرد .
 

اکنون می توانیم مفهوم کلمات وادی نهم را تا حدی درک کنیم ، وقتی نیرویی که از کم شروع بشود و به درجه بالا و بالاتری برسد ، نقطه تحمل پیدا می کند .
 
در متد درمانی کنگره 60   DST نقطه تحمل شخص در مصرف نکردن مواد مخدر بالا می رود و به جایی می رسد که دیگر هرگز مواد مخدر مصرف نمی کند بدون اینکه از تعادل خارج شود و یا خمار شود .
 

 در این روش ، مواد مخدر از هر خانواده و دسته ای که باشد با  اپیوم تینکچر  OT  جایگزین شده و OT به عنوان دارو مصرف می شود و در پله های 21 روزه در یک برنامه ریزی خاص ، کاهش می یابد .
 

مسئله کاهش به صورت منظم در استپ های 21 روزه تکرار می شود . فرایند زمان نیز حداقل 10 ماه در نظر گرفته می شود . طی این مسیر ، به موازات راه اندازی سیستم ایکس ، نقطه تحمل شخص به آرامی در مقابل مصرف نکردن مواد مخدر افزایش می یابد . شایان ذکر است این عملیات فقط یک ضلع  مثلث درمان اعتیاد را در بر می گیرد ، یعنی جسم ، عملیات درمانی در ضلع جهان بینی نیز به شدت از این عملیات پشتیبانی می کند و موفقیت آن را تضمین می کند . بدون پشتیبانی ضلع جهان بینی ، عملیات تیپرینگ با شکست مواجه خواهد شد . زیرا در ضلع جهان بینی  نیز نقطه تحمل بایستی تغییر کند و همینطور در ضلع روان . در واقع نقطه تحمل در مقابل مصرف نکردن مواد مخدر در انحصار جسم نیست. بالا بردن نقطه تحمل  در مصرف نکردن مواد مخدر بایستی همزمان و به موازات یکدیگر در هر سه ضلع مثلث درمان اعتیاد ، یعنی جسم ، روان و جهان بینی بالا رود .

برای درمان اعتیاد به سیگار نیز وادی نهم با تمام ویژگی های خود به کمک ما می آید . در مسئله درمان اعتیاد به سیگار وادی نهم نقش بسیار تعیین کننده ای دارد . افراد سیگاری نقطه تحملشان در مصرف نکردن سیگار بسیار پایین است و ممکن است بعضی ها حتی توان نیم ساعت دوری از سیگار را نداشته باشند . اما همین فرد با متد DST و آدامس نیکوتین به جایی می رسد که سیگار نمی کشد و هیچ مشکلی هم ندارد و از سیگار نکشیدن خود لذت می برد . وادی نهم و افزایش نقطه تحمل خیلی ساده می خواهد بگوید که در کنگره 60 کسی برای مصرف نکردن مواد مخدر و سیگار زور نمی زند . اگر ما مواد مخدر مصرف نمی کنیم و اگر سیگار نمی کشیم ، به این معنی نیست که زور می زنیم بلکه به راحتی این کار را انجام نمی دهیم . زیرا نقطه تحمل ما تغییر کرده است .


موضوعات دیگری نیز در خصوص نقطه تحمل و تغییرات آن پیرامون مسائل مختلف زندگی در وادی نهم مطرح می شود که جهت آگاهی از آن ها به شما عزیران توصیه می کنیم متن کامل وادی نهم نوشته مهندس حسین دژاکام بنبان کنگره 60 را در کتاب عشق 14 وادی برای ریکاوری و رسیدن به خود مطالعه فرمایید و همینطور سی دی های مربوطه را تهیه و گوش فرا دهید


با احترام ، مسافر علی خدامی

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .