English Version
English

دانایی، دانایی مؤثر و سواد

دانایی، دانایی مؤثر و سواد

میزان دانایی سواد نیست، تمدن نیست، مانند انسان بودن به لباس پوشیدن نیست. بایستی انسانی اندیشید. علامت و نشانهٔ دانایی، اندیشه و تفکر ماست و بعد از تفکر اینکه ما در آزمایش‌های روزانه و دوراهی و چندراهی‌هایی که در طول روز و در تمامی لحظات زندگی و حتی در خواب با آن‌ها مواجه می‌شویم چه راهی را انتخاب می‌کنیم.

البته مسیر رسیدن به دانایی مؤثر از دانایی غیر مؤثر می‌گذرد و ما ابتدا به دانایی می‌رسیم و سپس در ادامه آرام‌آرام دانایی ما به دانایی مؤثر تبدیل می‌شود. ما برای رسیدن به دانایی باید روی سه ضلع تفکر و تجربه و آموزش کارکنیمما انسان‌ها نسبت به خیلی از مسائل آگاهیم ولی به آن‌ها عمل نمی‌کنیم. برای مثال غیبت کردن و قضاوت کردن بد است و کار ناشایستی است ولی ما آن را انجام می‌دهیم زیرا کاربردی کردن دانایی سخت است و دوری از ضد ارزش‌ها به زمان احتیاج دارد.

دانایی به دو صورت است، دانایی خاص و دانایی عام. در دنیای ما این‌گونه انسان‌ها رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که نشان از اوج بی‌تعادلی و حال خرابی آن‌ها دارد و یا بالعکس. در مقولهٔ درمان اعتیاد ما باید به دانایی برسیم؛ زیرا دانایی آن‌گونه که در جزوه جهان‌بینی تعریف‌شده است، قدرت تشخیص ماهیت خواسته است، در هر شکل و لباسی که باشند. انسان دانا هیچ‌وقت نمی‌گوید که من دانا هستم زیرا دانایی او خیلی خوب قابل‌تشخیص است؛ بنابراین نشانه دانایی به تفکرات و اعمال ما منتهی می‌شود. حال بستگی به خودمان دارد که چگونه و به چه اندازه بتوانیم مثلث دانایی را کاربردی کنیم تا به مثلث دانایی مؤثر برسیم.

 

همسفر شبنم، لژیون چهارم
نگارنده: همسفر اشرف

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .