English Version
English

گفت‌وگو با مهندس طالبان فر معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی درحاشیه مراسم درختکاری

گفت‌وگو با مهندس طالبان فر معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی درحاشیه مراسم درختکاری
گفت‌وگو با مهندس طالبان فر معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی درحاشیه مراسم درختکاری

با سلام لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید؟

با عرض سلام بنده طالبان فر معاون اداره فنی منابع طبیعی خراسان رضوی هستم.

ما در کنگره 60 رسمی داریم که وقتی یک فرد به رهایی می‌رسد حتماً باید یک درخت در سال بکارد، شما چه راهکاری در این خصوص به سایر گروه‌ها مانند کنگره 60 می‌دهید؟

طبیعت مانند یک موتور مولدی است که خداوند آن را در اختیار نوع بشر قرار داده است. در کنار انسان، حیوان‌ها و سایر موجودات هم حق استفاده از آن رادارند و بستری مناسب برای توسعه پایدار در ابعاد مختلف است. در این چرخه نقش مردم بسیار مهم است. آن‌ها می‌توانند عامل تخریب و یا عامل بقا باشند لذا در اینجا بایستی به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها اهمیت ویژه‌ای بدهیم. این‌که این سازمان‌ها کمک بکنند و آموزش بدهند و همچنین می‌توانند مانند یک دستگاه نظارتی هشدارهای لازم را به سایر مردم بدهند. این سازمان‌ها می‌توانند بازدارنده تخریب باشند و مانند چراغ قرمز عمل کنند و حتی به مسئولین در این راستا کمک کنند و هم می‌توانند عامل جذب و تشویق مردم بشوند، مانند کنگره 60 که به‌خوبی این نقش را ایفا کرده است و باعث جذب بسیاری به طبیعت شده است. می‌دانید که درختان مانند یک کارخانه عمل می‌کند، گاز دی‌اکسید کربن را جذب می‌کند و طی یک فرایندهایی با جذب نور خورشید آن را به اکسیژن تبدیل می‌کند. قطع هر درخت برابر با از بین بردن یک کارخانه است و این را مردم باید درک کنند. یک انسان کمتر از سی ثانیه نمی‌تواند قطع اکسیژن را تحمل کند و این نقش عظیم درخت را در به ما نشان می‌دهد، لذا هرچقدر در این زمینه فعالیت انجام شود هنوز هم جای بسیار برای فعالیت می‌باشد.

آقای مهندس، سازمان‌ها و سمن‌هایی مانند کنگره 60 در این روز برای درخت‌کاری اقدام می‌کنند، لطفاً بفرمایید چه اقداماتی برای آبیاری و نگهداری این درختان در آینده پیش‌بینی‌شده است؟

در احیاء طبیعت همه دستگاه‌ها دست دارند و اگر کم‌کاری در این خصوص انجام بشود همه سهیم هستند. در پروژه بزرگ کمربند سبز که توسط منابع طبیعی انجام‌شده است ما به‌نوعی سهم اولیه خود را انجام داده‌ایم و اکنون این عرصه را تحویل شهرداری داده‌ایم. ما در همین یک ماه گذشته حدود 5000 نهال را به‌صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار داده‌ایم و هر اقدام دیگری که امکان آن را داشته باشیم انجام خواهیم داد ولی چون متولی اصلی بحث کمربند سبز اطراف مشهد به عهده شهرداری است ما بیشتر نقش همکاری در این خصوص را به عهده خواهیم داشت و نقش محوری به عهده شهرداری خواهد بود.

کاشت یک درخت 5 درصد مرحله درختکاری است و مابقی آن مربوط به نگهداری و آبیاری از درخت می‌باشد، بفرمایید که چگونه می‌شود از همکاری سمن‌هایی مانند کنگره 60 در این خصوص استفاده کرد؟

بحث آبیاری همیشه در کنار بحث حفاظت مطرح می‌شود. ما در این خصوص یگان‌های حفاظتی داریم که با همکاری شهرداری تحت عنوان شورای حفظ حقوق بیت‌المال فعالیت می‌نمایند؛ اما دستگاه‌های دولتی به‌تنهایی نمی‌توانند موضوع حفاظت را دنبال نمایند، همیاران طبیعت می‌توانند به‌صورت داوطلب جهت همکاری مراجعه فرمایند. مثلاً ما فردا گردهمایی کشوری در این خصوص داریم و نمایندگانی از سمن‌ها در شهر مشهد حضور خواهند داشت و از همکاری آن‌ها تجلیل خواهد شد. لذا در این خصوص راه باز است و ما واحدی به نام واحد آموزش و ترویج داریم که سمن‌ها می‌توانند مراجعه نمایند و نمایندگان خود را معرفی کنند تا کارت همیار طبیعت برای این عزیزان صادر شود. در بحث آبیاری و نگهداری هم می‌توانند با هماهنگی شهرداری همکاری داشته باشند. پیشنهاد ما این است که اگر بتوانند هر هفته خودشان مقداری آب به همراه بیاورند و این امر را انجام دهند.

کنگره 60 یک وادی دارد که در آن عنوان می شود پایان هر نقطه سرآغاز خط دیگری است، شما که حدود 30 سال در این اداره خدمت کرده‌اید چه حس و حالی نسبت به درختان و طبیعت دارید؟

اگر بخواهم در یک‌کلام بیان کنم همیشه فکر می‌کنم که این درختان فرزندان من هستند. انسان چه حسی نسبت به فرزند خود می‌تواند داشته باشد؟ من در بخش‌های مختلفی مانند نهالستان و کاشت نهال کارکرده‌ام و این‌ها را مانند فرزندان خود می‌بینم که اکنون کاشته می‌شوند. وقتی می‌شنویم درختی قطع‌شده و یا طبیعت دچار تخریب‌شده است بسیار ناراحت‌کننده است و امیدوارم شاهد این‌گونه مسائل نباشیم.

به‌عنوان کلام آخر برای همیاران کنگره 60 چه پیامی دارید؟

این عزیزان راه مقدسی را در پیش‌گرفته‌اند، هم نوعی تفریح و هم خدمتی بزرگ است. عرصه‌های طبیعت نیاز به حامیان مردمی دارد و این حامیان به‌مراتب از دستگاه‌های دولتی بهتر می‌توانند کمک بکنند. امیدوارم این راه را همچنان با عشق ادامه بدهند. پشت این‌همه زحمت و علاقه قطعاً عشق نهفته است. من دست این عزیزان را می‌بوسم و هر کاری که بتوانیم در راستای همکاری با این عزیزان انجام خواهیم داد.

 

مصاحبه: کمک راهنما فرهاد لژیون پانزدهم الهیه
نگارش متن: مسافر احسان لژیون دوازدهم الهیه

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .