English Version
English

از قهر به مهر؛ جشن سومین سال رهایی مسافر رضا

از قهر به مهر؛ جشن سومین سال رهایی مسافر رضا

این جلسه ششمین جلسه از دور نوزدهم سری کارگاه‌های آموزشی عمومی کنگره 60 ویژه مسافران و همسفران شعبه شمس با استادی دیده بان محترم  آقای سلامی و نگهبانی آقای مسعود و دبیری احسان در تاریخ 18 بهمن‌ماه 97 رأس ساعت 17 آغاز بکار نمود.

 

سخنان استاد:

خوشحالم در خدمت شما عزیزان هستم و امیدوارم حالتان خوب باشد، متأسفانه من به دلیل مشغلۀ زیاد کمتر فرصت شده است تا به این نمایندگی بیایم. این شعبه نسبت به دوره‌های قبل خیلی جالب و منظم شده است و ما باید از آقای سیروس حسین زاده تشکر کنیم که برای این شعبه زحمات زیادی می‌کشند.

در مورد دستور جلسه می‌خواهم از دورترها بگویم، از سال 79 که وارد کنگره شدم. در آن زمان به این راحتی نبود و به خاطر یک گرم تریاک ما را می‌گرفتند، جریمه می‌کردند، شلاق می‌زدند، چون به‌عنوان جرم به آن نگاه می‌کردند. ما مجرم نبودیم بلکه بیمار بودیم و این موضوع بعد از تلاش‌های مکرر مهندس دژاکام در جامعه به این صورت جاافتاده که دیگر ما را مجرم نمی‌بینند بلکه یک بیمار می‌شناسند.

دلایل موفقیت مهندس در این راستا سه مؤلفه بود: 1-راه مناسب 2-زمان مناسب 3-داروی مناسب. در این راه دو مؤلفه اول را داشتیم ولی داروی درمان مناسب نداشتیم. موادی که از بیرون تهیه می‌شد کیفیت‌های مختلفی داشتند. نوسان در موادی که تهیه می‌شد خیلی زیاد بود؛ حتی اندازه‌گیری‌ داروی مصرفی، برای مسافران خیلی سخت بود و واقعاً مهندس در این راستا خیلی تلاش کرد تا بتواند شکل تریاک را تغییر دهد و موفق شدند نگاه جامعه پزشکی را تغییر دهند. با کمک مهندس طاهری، دبیر کل وقت ستاد مبارزه با مواد مخدر، توانستیم شربت تریاک را در کلینیک‌ها بیاوریم و شماها به‌راحتی بتوانید تهیه کنید.

در شروع از 50 نفری که برای پایلوت ot فرستاده شد، جواب خوبی گرفته شد و بعد از مدتی یک پایلوت 1000 نفری فرستاده شد و 800 نفر جواب خیلی خوبی گرفتند و از مرکز ملی مطالعات حوزۀ اعتیاد، فالوآپ انجام شد. مرکز ملی مطالعات با کنگره 60 پروتکلی را امضاء کردند و از مهندس خواستند خودشان دارو را پخش کنند؛ ولی مهندس در جواب گفتند ما فقط راه و روش درمان را انتقال می‌دهیم و خودشان به کلینیک‌ها دارو دادند و ما در سراسر کشور 200 کلینیک داریم که با کنگره 60 همکاری می‌کنند. حتی دانشگاه‌های علوم پزشکی این روش را تائید کردند و خوشبختانه ترک اعتیادهای چندروزه در حال جمع شدن هستند. دولت هم درصدد است این روش را بیشتر در کشور گسترش بدهد. یک پروژه در ستاد مبارزه با مواد مخدر که آقای دکتر حاج رسولی و دکتر مکری، رئیس مرکز ملی مطالعات در حوزۀ اعتیاد، انجام دادند و رسماً اعلام کردند ماندگاری در درمان اعتیاد در کنگره 60، 75 درصد است که در کل دنیا در مراکز ترک اعتیاد این آمار حدود 4 تا 5 درصد است. مراکز ریکاوری در جهان وقتی این آمار را توسط آقای ویل دوست آقای مهندس در آمریکا می‌شنوند تعجب می‌کنند، در مجله چنسلر (Chanselor) یک مقاله چاپ‌شده بود که روش کنگره 60 و داروی مصرفیِ آن را یکی از بهترین روش‌ها معرفی کردند.

ما وقتی راه مناسب، زمان مناسب و داروی مناسب را در اختیار داشته باشیم، مثلث درمان که جسم، روان و جهان‌بینی از اضلاع آن هستند، تشکیل می‌شود. در اثر نتیجۀ خوبی که در کنگره گرفتیم دولت نیز حمایت خود را اعلام کرد و گفت بهترین دارو و مفیدترین و ارزان‌ترین دارو برای بیماران شربت تریاک است و از این فرصت استفاده کنید و انشالله شاهد رهایی همه‌کسانی باشیم که خواستار رهایی هستند.

در ادامه تولد آقای رضا بخشی را به خودش و راهنمای سفر اولش، آقای عطا تبریک میگویم. من در استخر آقا رضا را می‌دیدم و باهم صحبت می‌کردیم و من پیشنهاد خدمت در قسمت اداری را به ایشان دادم و از آن روز به بعد هر وقت آقا رضا را می‌دیدم، ایشان مثل یک کودک با اشتیاق به من می‌گفت که خدمت را از کی شروع کنم. من گاهی بی‌تفاوت از کنار او رد می‌شدم تا خواستش را امتحان کنم که آیا نسبت به خدمت سرد شده است یا خیر؟ ولی او همچنان اشتیاق داشت. آقا رضا از کسانی بود که مثل همه ما یک کار نیک کرده بود و خداوند مسیرش را به کنگره سوق داد تا بتواند آموزش بگیرد و خدمت کند و این کار را باکمال میل انجام می‌دهد و این را مدیون خانواده و همسفرش است. خودم نیز اگر توانستم خدمت گذار باشم، مدیون خانواده‌ام هستم. من به خودش و خانواده‌اش تبریک میگویم؛ زیرا آقا رضا واقعاً خدمت‌گزار بااخلاق و شایسته‌ای است.

اعلام سفر مسافر:

آخرین آنتی ایکس مصرفی، متادون، تریاک و قرص ب 2، مدت سفر 11 ماه و 7 روز، به راهنمایی آقای سلامی، آزادی از بند اعتیاد، 3 سال و 11 روز.

آرزوی مسافر:

امیدوارم خداوند فرمانش را صادر کند تا تمامی مصرف‌کنندگانی که بیرون این در هستند، به کنگره راه پیدا کنند.

سخنان مسافر:

سلام دوستان رضا هستم، یک مسافر. قبل از شروع سخنانم بایستی بگویم که اگر عزتی امروز دارم، آن را این سیستم به من داده است تا من بتوانم در این جایگاه قرار بگیرم.

در زمان مصرف، من بسیار بدبین بودم و زمانی که شربت تریاک آزاد شد، من ناراحت شدم؛ چراکه تصور می‌کردم این موضوع سرآغاز ایجاد مشکلاتی در بین جوانان خواهد شد؛ اما حالا سپاسگزار این دارو هستم که سلامت را به من بازگرداند. درگذشته، من بسیار بداخلاق بودم و حال خرابی داشتم و آرزو داشتم که اطرافیانم هم به اعتیاد روی بیاورند تا من مجبور نباشم درد خماری را تجربه کنم. با افکار و اخلاق اشتباه خود، درد و رنج فراوانی را به خانواده‌ام تحمیل کردم و تصور می‌کردم که با پول می‌توانم این کج‌خلقی‌هایم را جبران کنم. امیدوارم که مورد بخشش خداوند و همسرم واقع بشوم؛ زیرا همسرم در تمامی این سال‌ها از من جلوتر بودند و من را تحمل کردند.

در زمان مصرف، من قرص بی 2 و تریاک مصرف می‌کردم و خواست خدا بود که زنده ماندم تا به کنگره راه پیدا کنم؛ اما پس از طی پروسه درمان، دیگر وسوسه‌ای برای مصرف مواد ندارم و این موضوع را مدیون کنگره هستم؛ اما قبل از آن، ترک‌های زیادی کرده بودم ولی هیچ‌کدام نتیجه‌ای در پی نداشت و من تنها سختی‌های ترک را تحمل می‌کردم.

از همسرم بسیار سپاسگزارم که مانند فرشته‌ای در این سال‌ها از من حمایت کرد؛ ولی در مقابل من بلد نبودم که محبتی که در دل نسبت به او داشتم، بروز دهم و با خود عهد کردم تا آن سال‌ها را جبران کنم و به خانواده‌ام بسیار محبت بورزم.

از راهنمایان خود، آقای سلامی، آقای اخوان و آقای وحدت بسیار سپاسگزارم که در مسیر درمان، مرا راهنمایی کردند و آموزش دادند. همچنین از شما عزیزان که در تمام این مدت از شما مسائل بسیاری را آموختم و در این جشن حاضرشده‌اید، بسیار متشکرم.

در انتها، رمز موفقیت در کنگره فرمان‌برداری است و عمل کردن به فرمان‌های راهنمای خود و رعایت قوانین و حرمت‌ها و احترام به بزرگ‌ترها.

سخنان همسفر:

خدا را شاکرم که در کنار همسرم شاهد این روز هستم و بسیار خوشحالم که در جمع شما جوانان بسیاری هستند تا با قدم گذاشتن در این مسیر، بیماری اعتیاد خود را درمان کنند. تشکر بسیار ویژه‌ای از آقای مهندس دژاکام دارم که این راه را مهیا کردند و ممنونم از آقای مسعود و خانواده‌شان که این راه را به ما نشان دادند. از آقای اخوان، راهنمای سفر اول همسرم هم بسیار سپاسگزارم و آرزو دارم در تمامی مراحل زندگی موفق باشند.

 

  

 

تهیه گزارش: مسافر سعید

تهیه عکس: مسافران احسان، مهدی و رستم

نمایندگی شمس

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .