English Version
English

دستور جلسه هفتگی؛ وادی پنجم

دستور جلسه هفتگی؛ وادی پنجم

دستور جلسه این هفته : وادی پنجم و تأثیر آن روی من
درجهان ما ، تفکر ، قدرت مطلق حل نیست ، توأم با رفتن و رسیدن ، آن را کامل می‌نماید.


قبل از هر چیز یادآور می‌شویم که سخنان بنیان و نگهبان کنگره 60 در روز چهارشنبه در مورد دستور جلسه هفتگی را می‌توانیم در همین سایت مطالعه و یا گوش کنیم و ببینیم نگهبان کنگره 60 از چه زوایایی به وادی پنجم نگاه می‌کنند.

برای پروسه عظیم درمان اعتیاد و در راستای به تعادل رساندن اضلاع مثلث درمان اعتیاد، یعنی، جسم، روان و جهان‌بینی، در وادی اول با موضوع تفکر و نقش حیاتی و کلیدی آن در چگونگی زندگی و تکامل آن، آشنا شدیم، در وادی دوم آموختیم که هیچ‌کدام از ما به هیچ نیستیم، حتی اگر خود به هیچ فکر کنیم، آموختیم که احساس پوچی و بیهودگی ناشی از اعتیاد و مصرف مواد مخدر با حرکت درست و اصولی ما کاملاً از بین می‌رود. در وادی سوم یاد گرفتیم که در مسیر حرکت برای درمان اعتیاد، فقط و فقط روی توانایی‌های خودمان حساب بازکنیم  و به‌هیچ‌وجه حرکتمان را با انتظار کمک و یاری دیگران، متوقف نکنیم، زیرا بار اعتیاد روی دوش ماست و تنها کسی که باید آن را حمل و درنهایت زمین بگذارد، فقط خود ما هستیم و لاغیر .
در وادی چهارم آموختیم مسئولیت زندگی ما به عهده ماست نه خداوند. نبایستی مسئولیت‌های حیاتی خود را به خداوند واگذار نماییم و از خویش سلب مسئولیت نماییم، زیرا با این تصور و تفکر، خداوند به ما کمک نخواهد کرد، اما اگر مسئولیت را بپذیریم و حرکت نماییم، آگاه مشمول رحمت  بی‌انتهای باری‌تعالی قرار خواهیم گرفت .
وادی اول تا وادی چهارم، مبانی نظری و تئوری حرکت ما را در درمان اعتیاد  تبیین می‌نماید. خطوط فکری ما را برای حرکت درست ترسیم می‌کند و ما آماده حرکت می‌شویم، زیرا وادی پنجم فرمان حرکت را صادر می‌کند .
در جهان ما، تفکر، قدرت مطلق حل نیست. توأم با رفتن و رسیدن، آن را کامل می‌نماید .
وادی پنجم با صراحت تمام می‌گوید که بایستی حرکت کنی  و تا حرکت نکنی، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. فکر و تفکر، به‌تنهایی حلال مشکلات نیست، برای رسیدن به محصول و نتیجه و حل مشکلات و یا درمان اعتیاد، بایستی حرکت نماییم. حرکت است که تفکرات ما را کامل می‌نماید و ما را به مقصود می‌رساند. در جهان ما، تفکر قدرت مطلق حل نیست. شاید در جهان‌های دیگر و بعد از مرگ، تفکر، قدرت مطلق حل باشد، اما درجهان ما و بعد فیزیک، تفکر درحالی‌که بسیار مهم و حیاتی و تعیین‌کننده است، اما قدرت مطلق حل نیست. قدرت مطلق حل مشکلات، در تفکر صحیح و سالم بر مبنای آموزش و دانایی و حرکت و عمل سالم است

 بنیان و نگهبان کنگره 60 تفاوت دانستن و عمل کردن را در قالب موضوعات نظری و عملی بیان می‌نمایند. دانش نظری، دانشی است که در محدوده سخن و دانستن باقی می‌ماند، اما دانش عملی زمانی است که ما می‌توانیم آموخته‌هایمان را به مرحله عمل برسانیم؛ نگهبان کنگره 60 تأکید می‌نمایند که علم و دانش کنگره 60 نظری نیست بلکه عملی است. بایستی آموخته‌ها به عمل درآیند زیرا در غیر اینصورت برای باورها ارزشی نیست و صرف دانستن به‌جایی نمی‌رسیم. در کنگره 60 آن‌هایی موفق هستند، آن‌هایی به درمان و رهایی می‌رسند، آن‌هایی به تعادل و حال خوش مدنظر کنگره 60 می‌رسند، آن‌هایی به جایگاه کمک راهنمایی و سایر جایگاه‌های خدمتی می‌رسند که آموخته‌هایشان را به اجرا گذاشته‌اند.

وادی پنجم می‌خواهد به ما بگوید که تفکرات ما تا زمانی که حرکت نکنیم، از قوه به فعل تبدیل نمی‌شوند. ما با استفاده از تفکراتمان و با استفاده از قدرت تصویرسازی ذهن، هر چیزی را می‌توانیم در همین لحظه در ذهن خود خلق نماییم، حتی غیرممکن‌ها را، این توانایی همان قدرت کن فیکون است که خداوند، تمام و کمال آن را در اختیار دارد و هر چیزی را می‌تواند در لحظه خلق نماید. یا به‌عبارت‌دیگر، "شو شود "  .
 
اما ما انسان‌ها، فقط در ذهنمان این قدرت راداریم. برای خروج تصاویر از دنیای ذهن و خلق آن‌ها در دنیای بیرون باید حرکت نماییم. البته آن‌هم در حوزه قوانین فیزیکی زمین و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم  مثل مکان، فضا  و ساعت .
بنابراین، وادی پنجم یک قانون است و در تمامی سطوح زندگی ما، چه بخواهیم و چه نخواهیم حکم فرماست. برای درمان اعتیاد، فکر کردن  به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد، باید حرکت کرد .
در متن وادی پنجم به هفت آیتم بسیار مهم که درواقع خطوط و چگونگی حرکت ما را در درمان اعتیاد ترسیم می‌نماید، آشنا می‌شویم.
در وادی پنجم، ما حرکتمان را آغاز می‌نماییم اما باید بدانیم که برای یک حرکت درست و اصولی که ما را به سرمنزل مقصود برساند، بایستی همواره این موارد را در نظر بگیریم و بر مبنای آن‌ها حرکت خود را آغاز و ادامه دهیم .

موضوعاتی که در متن وادی پنجم به ما آموزش داده می‌شوند عبارت‌اند از :
1- برگشت از ضد ارزش‌ها  2- خودداری   3- قناعت   4- صبر 5  - تجسس ، قضاوت ، غیبت   6- پس‌انداز  7- توکل ، رضا و تسلیم.
بهترین تعبیر و بیان از این کلمات، همان است که در متن وادی پنجم توسط بنیان کنگره 60 به آن‌ها اشاره‌شده است اما در اینجا نیز  در حد بضاعتمان به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم .
برگشت  از ضد ارزش‌ها اولین مسئله است، خروج از اسارت شیطان و بازنمودن بند اعتیاد و به‌عبارت‌دیگر، درمان اعتیاد بدون در نظر گرفتن این مسئله، دست‌نیافتنی است .
مصرف‌کننده‌ای که می‌خواهد اعتیادش را درمان کند، باید بداند که در تمامی سطوح زندگی‌اش تا جایی که می‌تواند  سعی نماید از ضد ارزش‌ها برگشت نماید .
در غیر این صورت، اگر بخواهد اعتیاد را درمان کند درحالی‌که با ضد ارزش‌های دیگر، درگیر است کار بسیار سخت می‌شود  اگر نگوییم غیرممکن می‌شود. البته بندهایی که ممکن است ما را احاطه کرده باشند،  یک به یک باز می‌شوند و قرار نیست که یک‌باره، همه آن‌ها بازشوند، اما شایسته است با توان کامل در جهت دوری از ضد ارزش‌ها سعی نماییم تا از عهده درمان اعتیاد برآییم .
 
خودداری: خودداری همان‌گونه که از واژه آن پیداست، یعنی در اختیار داشتن خود، و انسان خوددار، کسی است که صاحب و فرمانده خودش است و اختیار خودش را در دست دارد، به‌عنوان مثال: اگر قرار است به‌جایی و یا به مکانی نرود، نمی‌رود. اگر باید کاری را انجام ندهد، نمی‌دهد. اگر باید حرفی را نزند نمی‌زند و بسیاری امور دیگر. خودداری از کارها و یا اعمالی که فرایند درمان ما را متوقف می‌کند و یا به آن آسیب می‌رساند، موضوعی است که بایستی همواره مدنظر  قرار گیرد و در ادامه، در تمامی سطوح زندگی برای دوری از مسائل منفی. در وادی پنجم اشاره می‌شود کارهایی که خوبی یا بدی آن‌ها برای ما مشخص نیست نیز باید از انجام آن‌ها خودداری نماییم .


صبر: صبر یکی از زیباترین موضوعات و مفاهیمی است که در کنگره 60 و در طول دوره درمان اعتیاد با آن آشنا می‌شویم. انسانی که مفهوم حقیقی صبر را بیاموزد و در زندگی خود به کار گیرد، به‌حق به جایگاه بسیار ارزشمندی رسیده است. صبر یکی از صفات زیبایی است که در کلام‌الله به کرات از آن یاد می‌شود .
برای درمان اعتیاد، ما شدیداً نیازمند آموختن و بکار گیری مفهوم صبر در زندگی خود هستیم . چراکه در غیر این صورت، یعنی بدون در نظر گرفتن صبر و عمل به آن، هرگز به درمان اعتیاد نمی‌رسیم. نه‌تنها در درمان اعتیاد بلکه در هر موضوع دیگری نیز موفق نخواهیم بود .
صبر یعنی در نظر گرفتن پارامتر زمان برای انجام هر کاری ،همراه با سعی و تلاش حساب‌شده .
درمان اعتیاد 10 تا 11 ماه زمان می‌خواهد حل مشکلات و زمان و صبر می‌خواهد خروج از تاریکی مستلزم صبر ، تلاش و گذشت زمان است .
قناعت :
قناعت نیز در جای خود بسیار تا بسیار حائز اهمیت است . شایسته است که در طول دوره درمان اعتیاد خود ، به آنچه که داریم قانع باشیم و قدر داشته‌های خود را بدانیم. قرار نیست که بلافاصله با شروع درمان ، تمامی مشکلات ما حل شود و هر آنچه که بخواهیم به‌سرعت به دست آوریم. خیر این‌گونه نیست. با قناعت و استفاده درست و شکرگزاری نعمت‌ها و امکاناتی که در اختیارداریم و در ادامه ، تلاش و کوشش فراوان، می‌توانیم پایه‌های مالی زندگی خود را مستحکم نماییم، و این مسئله یعنی استحکام پایه‌های مالی زندگی ، بسیار بسیار مهم است .
توکل: ما در زندگی روزمره با این مسئله زیاد برخورد می‌کنیم که مثلاً یکی برای انجام کاری به کسی وکالت می‌دهد و او را وکیل خود قرار می‌دهد  تا از طرف او به نمایندگی از او کاری را انجام دهد .
توکل به خداوند نیز موضوعی است که بسیار شنیده‌ایم و بسیار با آن سروکار داشته‌ایم. توکل به خداوند، یعنی خداوند را وکیل خود قرار دهیم. اما آیا می‌توانیم دست روی دست بگذاریم و خودمان هیچ کاری نکنیم و بگوییم که ما به خداوند توکل کرده‌ایم و خدا خودش همه‌چیز را درست می‌کند؟ خیر، قضیه به این شکل نیست .

همان‌گونه که در وادی چهارم یاد گرفته‌ایم، ما بایستی مسئولیت امورات زندگی خود را بپذیریم و در جهت آن‌ها تلاش و کوشش نماییم. اما اگر زمانی به مشکل برخورد کردیم که حل آن از ید قدرت ما خارج بود ، آنگاه می‌توانیم به قدرت مطلق توکل نماییم و چشم به رحمت و عنایت  او داشته باشیم و این را نیز بدانیم که او هیچ‌گاه بندگان خود را فراموش نمی‌کند و در لحظات سخت و بحرانی زندگی ، رحمتش را از ما دریغ نمی‌کند. 
در خصوص موضوعات دیگر وادی پنجم ، شما عزیزان را به خواندن متن کامل وادی پنجم در کتاب " عشق، چهارده وادی برای رسیدن به خود " نوشته آقای مهندس  و همین‌طور شنیدن سی دی  مربوطه، توصیه می‌نماییم. زیرا همان‌گونه که گفتیم بهترین و کامل‌ترین برداشت و تعبیر در خصوص وادی‌های کنگره 60 ، مطالبی است که توسط نگهبان کنگره 60 بیان می‌شود و یا به رشته تحریر درآمدهاست .

با احترام . مسافر علی خدامی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .