English Version
English

گفت و گو با دیده بان محترم امور مالی کنگره60، جناب آقای مجید سلامی

گفت و گو با دیده بان محترم امور مالی کنگره60، جناب آقای مجید سلامی

کنگره 60 به‌عنوان یک NGO یا سازمان مردم‌نهاد سال‌هاست که در حوزه‌ی درمان اعتیاد فعالیت می‌کند. این در صورتی است که کنگره 60 هیچ‌گونه کمکی از سوی سازمان‌های مختلف دریافت نم کند و همیشه ازنظر مالی به خود متکی بوده است.از این‌سو، به‌منظور مستحکم نمودن پایه‌های مالی خود هرسال طی مراسمی در یک هفته، مراسم گلریزان به‌عنوان یکی از دستور جلسات کنگره 60 در تمام نمایندگی ها اجرا می‌شود که تمام اعضا به صورت داوطلب و در حد توان شخصی خود، در آن به مشارکت می‌پردازند.
به همین منظور گفت و گویی را با دیده بان محترم امور مالی کنگره60، جناب آقای مجید سلامی ترتیب دادیم تا بیشتر در مورد این هفته از ایشان اطلاعات کسب کنیم که در ادامه شما را به خواندن این گفت و گو دعوت مینماییم: 

سلام و عرض ادب خدمت شما. همه ما در حال آماده شدن برای هفته گلریزان هستیم؛ مبالغی که در هفته گلریزان جمع‌آوری می‌شود، در چه حسابی نگهداری می‌شود؟ آیا قرض‌الحسنه است و یا کوتاه‌مدت است یا بلندمدت؟
با سلام و تشکر از شما. هفته گلریزان یکی از دستور جلسات مهم کنگره 60 است؛ چون بر اساس سه ضلعی که مهندس فرمودند نیروهای متخصص، دانش و مالی، ضلع سوم برمی‌گردد به این هفته و اهمیت خاصی را در پیشبرد اهداف کنگره دارد. مبالغی را که اعضای کنگره، چه در هفته گلریزان و چه در ایام سال پرداخت می‌کنند به حساب پاسارگاد یا صادرات می‌رود و در یکجا متمرکز می شود. در ابتدا که مبالغ جمع‌آوری می‌شود به حساب کوتاه‌مدت واریز شده و سپس جابجا می‌شود و به‌حساب بلندمدت انتقال یافته و در آنجا نگهداری می‌شود. مبالغ تمام شعب در همان‌جاست.

 

مبالغی که در این حساب‌ها واریز می‌شود صرف چه اموری می‌شود؟
درواقع این حساب‌ها برای ذخیره زمین است، یعنی با این مبالغ زمین خریداری می‌شود و نیز کارهای تحقیقاتی انجام می‌شود. ولی در اصل حساب زمین است؛ مبالغی که اعضای کنگره 60 واریز می‌کنند در امور مالی مشخص است و اگر زمانی بخواهند جایی را بخرند یا رهن کنند، ما از این پول هزینه می‌کنیم.

همه شعب به یک حساب یا نهایت دو حساب پول‌ها را واریز می‌کنند؛ نحوه تخصیص این پول‌ها به همان شعب به چه شکلی است؟ فرض بفرمایید یک شعبه‌ای صد میلیون تومان پول واریز کرده است، این مبلغ به آن شعبه چگونه تخصیص داده می‌شود؟
تمام پول‌هایی که به‌حساب واریز می‌شود، حتی مبلغ هزار تومان، به‌حساب خودشان می‌نشیند. پولهایی که به‌حساب زمین واریز می‌کنند، بعد از کسر 20% هزینه دفتر مرکزی که صرف کارهای تحقیقاتی و آموزشی می‌شود یا سایر کارها مثل همایش که از همان 20% به آن‌ها اختصاص می‌دهیم، مابقی به‌حساب آن شعبه منظور می‌شود؛ ولی همه این‌ها در یک حساب است، در صورت نیاز یک نمایندگی به پول از حساب آن شعبه در قسمت مالی درمی‌آوریم که آن شعبه چقدر به‌حساب واریز کرده‌اند و همان را به آن‌ها اختصاص می‌دهیم با کسر 20%.

 

بنابراین 20% در حساب مرکز نگهداری می‌شود و 80% را به خودشان برمی‌گردانید. با توجه به تورمی که در پیش رو داریم، آیا به این پول ها سود تعلق می‌گیرد؟ چگونه این سودها به شعب تخصیص داده می‌شود؟ آیا اصلاً تخصیص داده می‌شود؟
سود این مبالغ به شعب تخصیص داده نمی‌شود؛ ولی ما سعی کردیم که پول در حساب کوتاه‌مدت یا قرض‌الحسنه نماند که تورم را خودش پر کند. اگر الآن ما مبلغی را داریم از همین سودها است و در مواقع نیاز ممکن است خرج روزمره کنگره هم بشود. سود این مبالغ به‌جایی تعلق نمی‌گیرد ولی این پول، متعلق به کل کنگره است که در حساب‌هاست.

شما اشاره کردید که همایش‌هایی در کنگره انجام می‌گیرد که با همین پول‌ها برگزار می‌شود؟
بله همین‌طور است.

 

در صورت خرید ملک یا ساختمانی برای هر شعبه، آن ملک به نام چه فرد یا افرادی یا سازمان یا نهادی ثبت می‌شود؟
وقتی ما ملکی را خریداری می‌کنیم، شخصیت ما شخصیت حقوقی است، در کنگره 60 چون ما یک سازمان مردم‌نهاد هستیم، شخصیت حقوقی داریم، شخصیت حقیقی نداریم. شخصیت حقیقی یعنی مجید سلامی، شخصیت حقوقی یعنی کنگره 60. هر ملکی که خریداری می‌شود به نام کنگره 60 می‌شود، به نام هیچ شخصی نمی‌شود.

 

فرض بفرمایید که یک شعبه‌ای می‌خواهد یک ملک یا ساختمانی را بخرد، شعبه موردنظر پول کم دارد و نیاز به کمک دارد. آیا شما به آن شعبه کمک می‌کنید یا نه؟ در صورت پاسخ مثبت، شما چطور به آن شعبه کمک می‌کنید؟
هرجایی که می‌خواهند خریداری کنند حتماً ‌بایستی پولش را پرداخت کنند و ما آن 20% را کسر می‌کنیم. مجوز کمک در این زمینه دست آقای مهندس است، اگر ایشان اجازه بدهند یک مقداری کمک می‌کنیم، به‌عنوان‌مثال 10% از آن مبلغی که می‌خواهند خریداری کنند.

بعد از بازنشستگی آقای مهندس، اموال و دارایی‌ها به چه صورت نگهداری می‌شود؟ آیا اصلاً سؤال من پایه و اساس درستی دارد یا نه؟
من در سؤال قبلی هم به شما پاسخ دادم. من، آقای مهندس، شما، آقای امین دژاکام، آقای رضا ترابخانی، ما هرکدام در بیرون از کنگره، یک شخصیت حقیقی هستیم ولی در کنگره 60 ما به‌عنوان یک شخصیت حقیقی نیستیم، بلکه ما به‌عنوان شخصیت حقوقی تلقی می‌شویم؛ ما یک اساسنامه داریم و یک روزنامه رسمی که نوشته اند که ما هیئت‌مدیره هستیم، آقای مهندس دژاکام به‌عنوان مدیرعامل؛ خانم آنی به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره؛ آقای امین نایب‌رئیس هیئت‌مدیره؛ من خزانه‌دار و آقای ترابخانی به‌عنوان عضو ثابت هستیم. در این مجموعه کسانی که حق امضا دارند، تعریف کرده‌ایم که مدیرعامل به همراه خزانه‌دار، در صورت نبود خزانه‌دار، رئیس هیئت‌مدیره می‌تواند امضا کند. چه من و چه هر شخص دیگری که نخواهد یک روزی به کنگره بیاید، ازاینجاکه برود، مجید سلامی که ازاینجا رفت، شخص دیگری حق امضا دار می‌شود. ما فقط امضا می‌کنیم؛ این مجموعه به نام کنگره 60 است، وقتی ما جایی را خرید می‌کنیم از من به‌عنوان خریدار آن ملک، اول می‌گویند که اساسنامه‌تان را بدهید، روزنامه رسمی‌تان را بدهید ببینیم که شما اصلاً حق امضا دارید برای این موسسه خرید کنید، اینجا به نام هیچ شخصی نمی‌شود، چه من باشم، چه نباشم، چه آقای مهندس بخواهند که در کنگره کار کنند یا نکنند؛ تمام این اموال به نام کنگره 60 در ثبت‌اسناد کشور ثبت شده است. کنگره 60 کیست؟ کنگره 60 در روزنامه رسمی، حق امضای رسمی برایش تعریف کرده‌اند. این روز اتفاق نخواهد افتاد چون ما کاری را شروع کرده‌ایم که پایانش دیگر دست اشخاص نیست و این حرکت ادامه‌دار است. یک در میلیارد حساب کنید که اگر این اتفاق افتاد و روزی کنگره جمع شود، این اموال کنگره وقف عام است و به هیچ شخصی که امضاکننده است، تعلق ندارد و صرف امور خیریه می‌شود.

آیا کنگره 60 مالیات می‌دهد؟ آیا بیلان و ترازی در آخر سال تهیه می‌شود؟
تاکنون ما مالیاتی پرداخت نکرده‌ایم. در تعریف روزنامه رسمی، ما جزء مؤسسات غیرتجاری هستیم که کار تجاری و اقتصادی نمی‌کند و شامل مجموعه‌های خیریه قرار می‌گیرد. در آخر هر سال آقای مهندس ریز واریزی‌ها، خریدها و هزینه‌ها را ارائه می‌دهند. یکی از دقیق‌ترین و به‌روزترین قسمت‌ها در کنگره 60، قسمت مالی است؛ یعنی همین الآن من بیلان شش‌ماهه اول سال را ظرف پنج دقیقه می‌گیرم و در اختیارتان می‌گذارم. ما هرسال اعلام می‌کنیم و به حساب‌هایمان اختتامیه می‌زنیم و سال را می‌بندیم و مانده سال قبل را در حساب جدید وارد می‌کنیم.

 

بنده به‌عنوان کسی که تحصیلات دانشگاهی حسابداری دارم، اذعان می‌کنم که فوق‌العاده است که می‌فرمایید که شش ماهه اول سال را بعد از مدتی کوتاه می‌توانم ارائه بدهم.
من یک موردی را مطرح می‌کنم که برای شما فوق‌العاده‌تر باشد؛ ما در سال گذشته با خرید 14 ملک یعنی 12 ملک در اینجا و 2 ملک در یک جای دیگر، باید ترازمان چه بدهد؟ درآمدمان با هزینه‌هایمان چه باید بدهد؟ تراز ما با هفت هشت میلیون کمتر بسته شد، یعنی ایدئال‌ترین شکل در حسابداری است، با خریدهایی که کردیم؛ یعنی ما در یک سال تمام خریدهایمان را کرده‌ایم، این‌ها جزء سرمایه‌های اولیه ما حساب می‌شود، این‌ها را داریم، مخارجمان را هم داده‌ایم و در آخر سال یر به یر کرده‌ایم. این‌یکی از به روزترین کارهایی است که اتفاق افتاده است. تمام این مبالغی که واریز می‌شود از سالهای قبل، ثبت شده است، به نام، به روز، به ساعت. تمام مبالغ واریزشده توسط نمایندگی‌ها مشخص است. گاهی پیش می‌آید که بچه‌های کنگره ته حسابشان را خواستند بگیرند که البته بگویم که ته حساب تنها با مجوز من صادر می‌شود، ظرف مدت 5 دقیقه ته حساب نمایندگی‌شان را داده‌ایم؛ بیلان چند سال کارشان را می‌توانیم بدهیم.

نکته مهمی را که باید به آن اشاره کنم این است که هفته لژیون مالی برای ما هفته بسیار مهمی است؛ سه‌ضلعی را که آقای مهندس اشاره می‌کنند بسیار مهم است، هم در کنگره 60 و هم در بیرون از کنگره 60. در همایشی که آقای مهندس در همین خصوص صحبت کردند، آقایانی که در آنجا حضور داشتند و در حوزه مواد مخدر فعالیت می‌کردند، بعداز اتمام جلسه، تبریک گفتند و بیان داشتند که ما اصلاً این‌گونه به قضیه نگاه نمی‌کردیم و این بسیار عالی است. کسانی که صاحب‌نظر هستند گفتند که مهم‌ترین کاری که شما انجام می‌دهید این مثلثی است که آقای مهندس راجع به آن صحبت می‌کنند. سرمایه اجتماعی ما، نیروهای متخصصی هستند که کمک می‌کنند و بالغ بر سه چهار هزار نفر کمک راهنما هستند که با کادر اجرایی ما پنج شش هزار نفر خدمتگزاران کنگره اند؛ ضلع بعدی دانشی است که دست آقای مهندس است، ایشان روزانه در حدود پنج شش ساعت فقط می‌نویسند، مطالعه می‌کنند و این دانش کنگره 60 است و ما باید از این دانش استفاده کنیم. در ضلع سوم، مسئله مالی است و این بُعد از قضیه را می‌بایست اعضا به آن اهمیت خاصی بدهند. در کنگره دانش اعتیاد، ما یک پنل تخصصی گذاشتیم و هزینه کردیم و چند پزشک در خصوص روش DST صحبت کردند که این برای ما یک تحول بزرگی بود؛ این‌ها همه در پس مثلثی است که اضلاع آن شامل دانش، نیروی متخصص و سرمایه است.

با توجه به تورم موجودی که در بازار داریم و همه‌چیز دارد ارزش ریالی خود را از دست می‌دهد، شما چه تمهیداتی را در این زمینه اندیشیده‌اید؟
همان‌طور که در روزنامه رسمی ما قید شده است ما یک موسسه غیرتجاری هستیم و نمی‌توانیم خریدوفروش انجام بدهیم. با نظر آقای مهندس سعی کردیم بحث تورم پول‌های واریزی توسط اعضای کنگره 60، پر بشود یعنی با توجه به تورمی که هر سال اضافه می‌شود، پول ما هم افزایش پیدا کند؛ به همین خاطر ما سعی کردیم برای شعب زمین خریداری کنیم. به‌عنوان‌مثال برای قزوین، پاکدشت، اصفهان زمین خریداری کردیم؛ این مبالغ توسط بچه‌های شعب پر شده و ما خریداری کرده‌ایم. این ملکی که الآن خریده‌ایم، تقریباً 50% افزایش قیمت داشته است. سعی کرده‌ایم تا پول را از این طریق به‌روز نگه‌داریم، یعنی ملک‌هایی که متعلق به کنگره 60 است افزایش قیمت داشته است و فکر می‌کنم که از تورم هم بیشتر پرکرده است.

 

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید:
حتماً همه ما باید در هفته گلریزان پررنگ ظاهر شویم؛ چون همان‌گونه که افراد در دوره‌های قبل کمک کرده‌اند تا به این نقطه رسیده‌ایم، الآن هم همه ما باید کمک کنیم. مدتی قبل آماری را که مربوط به چند سال قبل بود نگاه می‌کردم، تعداد رهایی‌ها نزدیک به هزار بود و حالا نزدیک چهار هزار رهایی در سال داریم، امسال قطعاً بیشتر خواهیم داشت؛ ما باید کمک کنیم تا دیگران بیایند و به درمان برسند، قطعاً آن‌ها هم کمک خواهند کرد تا نفرات بعدی به درمان برسند. سعی کنیم در هفته گلریزان پررنگ‌تر شرکت کنیم تا به پیشبرد اهداف کنگره 60 کمک کنیم.

 

از وقتی‌که در اختیار ما قراردادید و با سعه‌صدر به سؤالات پاسخ دادید تشکر می‌کنم.

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .