English Version
English

کارگاه آموزشی جهان بینی چهارشنبه؛ وادی یازدهم + فایل صوتی

کارگاه آموزشی جهان بینی چهارشنبه؛  وادی یازدهم + فایل صوتی

جلسه اول از دوره شصت و سوم سری کارگاههای آموزشی کنگره 60 با دستور جلسه وادی یازدهم و تأثیر آن بر روی من، در روز چهارشنبه 97/4/27 با استادی و نگهبانی مهندس و دبیری همسفر سلده در ساعت 9:50 آغاز به کار نمود.

وادی یازدهم؛ رودهای خروشان و چشمه های جوشان همه به بحر و اقیانوس می رسند.
چشمه های جوشان و رود خروشان، دو صفت در این تیتر هستند. جشمه ها باید جوشان باشند و دائماً در حال بیرون زدایی باشند و منابع آبی از آن دائماً خارج شوند، تا به جوشش در بیایند، رود هم بایستی در حرکت باشد. اینها نشان می دهد که زندگی جریان دارد.
انسانها هم همینطور هستند، انسانهایی که حرکتی ندارند، به هیچ جایی نمی رسند. وقتی رودی حرکت می کند، هیچ تضمینی برای او وجود ندارد که هیچ سنگ و مانعی مقابل آن نباشد و این در مورد انسان هم صادق است.
قطعاً مقابل ما موانعی است، ایجاد موانع جزو برنامه و ساختار و بافت سیستم است. اصلاً نمی توانیم کسی را پیدا کنیم که در مقابلش موانعی نباشد. گیاهان را در نظر بگیرید، موانع دارند. وقتی می خواهد ریشه اش را در خاک حرکت بدهد، به تخته سنگ می خورد، ولی از ادامه باز نمی ایستد، سنگ را دور می زند و از سنگ رد می شود. بعضی وقت ها می بینیم که داخل کوه و سنگ ها، درختان وجود دارند. موانع زیادی مثل باد، آفت و ... برای درخت وجود دارد. پس می بینیم که در رشد گیاهان هم کلی موانع داریم. در حیوانات هم همینطور و سخت تر. شما خودتان را جای یک شیر یا پلنگ بگذارید، ببینید چطور باید غذایش را تامین کند؟ کلی باید بدود تا یک گوزن یا گوره خر شکار کند، بعد یک هفته گرسنگی می کشد و شرایط سخت برای خودش و بچه هایش.
همیشه از طبیعت الگو بگیرید. هیچ تضمینی وجود ندارد که انسان در مقابلش موانعی قرار نگیرد. همه ی ما در مقابلمان موانع است. به هر انسانی نگاه می کنیم، کلی موانع دارد. منظورم این است که مشکلات، جزو بافت زندگی هستند. در مقابل چشمه های جوشان موانع است. چشمه جوشان است که تبدیل به رود خروشان می شود. جوشش می کند و بعد حرکت می کند، سپس موانع بسیاری مقابلش قرار می گیرد، ولی مسیر خودش را بالاخره پیدا می کند.
پس ما چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که در مقابلمان هیچ مانعی وجود نداشته باشد. هرکجا حرکت کنیم، موانع وجود دارد. موضوع این است که انسان با چه زاویه ودیدگاهی به موانع نگاه کند. مهمترین خصلت این نیست که موانع باشند یا نباشند، مهم این است که نگاه ما به موانع چگونه باشد.
خداوند می گوید که ما انسان را مبتلا می کنیم و جلوی رزق و روزی انسان را می گیریم، انسان بر می گردد و می گوید که پروردگار من، من را دوست ندارد و به من اهانت می کند. جای دیگر می گوید: بعضی از انسانها هم که به او رزق و روزی می دهیم، می گوید: پروردگار من، من را اکرام کرد.
در ادامه می گوید؛ اینطور نیست! ما فقط شما را آزمایش می کنیم. امتحان در پولداری، به مراتب سخت تر از بی پولی است. اگر انسان پولدار هم باشد، یا انسان فقیر باشد، فکر نکند که خداوند او را دوست ندارد، یا زندگی با او لجبازی می کند، یا مورد لطف و رحمت خداوند قرار ندارد. همه ی اینها امتحان و آزمون است.
وقتی بچه ها می آیند و مسئله اعتیاد را با آن سختی حل می کنند، تبدیل به انسانهای ورزیده و قوی می شوند. همسفران هم همینطور، چون توانسته است از آن مقوله تاریک، خارج شود. وقتی خارج می شود، تبدیل به استاد می شود برای دیگران. بعد بهتر کار می کند، بهتر به او کار می دهند، اگر جایی می خواهد استخدام شود، بیانش به گونه ای است که او را انتخاب می کنند. علتش این است که به اعتیاد مبتلا شده است، بعد از آن عبور کرده است. از آزمون پیروز خارج شده است.
اگر ما سختی داریم، نگاهمان اینطور نباشد که انسانهای بدبختی هستیم. ما می توانیم به سخت ترین مشکلات، به گونه ای نگاه کنیم که برایمان خیر باشد.
اگر سختی های گذشته برای من پیش نمی آمد، الآن در این جایگاه نبودم. وقتی اینجا را پلمپ کردند و مشکلات زیادی برایمان رقم خورد، تصمیم گرفتم که برای خودمان پس انداز داشته باشیم. اگر آن مشکلات و سختی ها نبود، ما به اینجا نمی رسیدیم.
زندگی تان را نگاه کنید، وقتی مشکلی برایتان پیش می آید، نترسید. ببینید از این مشکل چطور می توانید استفاده کنید. از قدیم می گفتند که صاحبخانه بد، مستاجر را صاحبخانه می کند. صاحب خانه آنقدر شما را اذیت می کند، که شما به هر دری می زنید که یک جایی خریداری کنید. پس صاحب خانه بد، برای شما منشاء خیر می شود. یعنی از مشکلات بایستی درس بگیریم.
اگر از مشکلات درس بگیریم و حرکت کنیم، تبدیل به جشمه جوشان و رود خروشان می شویم. در چشمه جوشان، افکار مثبت بیرون می ریزد، وقتی افکار و اندیشه بیرون می ریزد، باید حرکت کنید. فکر خالی فایده نداره. باید در این مسیر حرکت کنیم و تبدیل به رود خروشان شویم و در مقابل تمام مسائل زندگی مثبت اندیش باشیم.
ـ چقدر سرماخوردگی بین اعضای کنگره 60 کم شده است! در سطح کلی کنگره 60، گویی سرماخوردگی گم شده است.
از اینکه به صحبت های من گوش کردید، سپاسگزارم.

 

نگارنده: مسافر احمد شریفیان

نام فایل

تاریخ

لینک

فایل صوتی سخنان مهندس

97/4/27

دانلود

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .