English Version
English

کارگاه آموزش مجازی؛ وادی دهم

 کارگاه آموزش مجازی؛ وادی دهم
دستور جلسه: وادی دهم
 
در جامعه ما اکثراً معتقد هستند که صفت گذشته در انسان غیرقابل تغیر است. اگر بگویند شخصی از سمت ارزش‌ها به‌طرف ضد ارزش‌ها تغییر مسیر داده قابل‌قبول است؛ اما فردی که در تاریکی‌ها قرار داشته و بخواهد به سمت ارزش‌ها حرکت کند معمولاً مورد تائید قرار نمی‌گیرد، این طرز تفکر تا جایی است که حتی بزرگان ما نیز در مورد آن مطالبی نقل کرده‌اند؛ ازجمله این بزرگان سعدی است که داستانی را نقل و این نتیجه‌گیری را می‌کند: گرگ‌زاده گرگ شود / گرچه با آدمی بزرگ شود

اما در کنگره مقوله‌ای وجود دارد تحت عنوان: «صفت گذشته در انسان صادق نیست چون جاری است». این جمله یعنی اینکه انسان و صفت‌های او قابل‌تغییر است. البته این قضیه فقط در مورد انسان صدق می‌کند زیرا صفت حیوانات و دیگر موجودات هستی قابل‌تغییر نیست، مثلاً درندگی شیر، سیاهی شب، سیاهی زغال و... یک سری تغییرات در حیوانات و موجودات دیگر به وجود می‌آید که این تغییرات باگذشت زمان و طبق قانون طبیعت اتفاق می‌افتد.

وادی دهم هم به انسان امید و شور حرکت می‌دهد و هم هشدار و آگاهی. ازاین‌جهت که اگر انسان در پایین‌ترین نقطه قرار داشته باشد می‌تواند تغییر کند چون انسان دارای اختیار است و می‌تواند تفکر کند، اصولاً چون انسان و نفس او همواره میل به بی‌نظمی و راحت‌طلبی و آسودگی دارد لذا رعایت نظم و قرار گرفتن در چهارچوب قوانین برایش سخت است و همین موضوع می‌تواند هرلحظه او را به پایین‌ترین نقطه سوق دهد.

این وادی از جهت دیگر به انسان هشدار می‌دهد که‌ای انسان آگاه باش تو در هر جایگاه و نقطه‌ای که باشی امکان لغزش و سقوط وجود دارد و ممکن است صفات خوب تو تبدیل به صفات بد شود. پس نباید به خاطر خوبی‌ها و خصلت‌های پسندیده خود مغرور شویم وگرنه آن صفات و خوبی‌ها از ما گرفته‌شده و به جایگاهی می‌رسیم که از آن به اسفل‌السافلین یادشده است. انسان صاحب تفکر، اندیشه، اختیار و خواست است و همه این‌ها او را جاری می‌سازد.

وقتی انسان تفکر و دیدگاهش تغییر کند و به سمت ارزش‌ها حرکت کند حس او نیز تغییر خواهد کرد. پس برای تغییر صفت گذشته باید حس خود را تغییر دهیم. درنتیجه نور و صوت را به همراه حس که سه مؤلفه اصلی و حاکم بر هستی می‌باشند را بهتر دریافت می‌کند و همان‌گونه نیز انتشار می‌دهد. حس ما مانند یک گیرنده عمل می‌کند و یک گیرنده قطعاً فرستنده هم هست اگر حس ما خوبی را جذب کند خوبی‌ها را منتشر می‌کند و اگر زشتی و بدی را جذب کند، زشتی را منتشر می‌کند. پس حس ما تعیین‌کننده صفات ماست.

تغییر حس نمی‌تواند به‌یک‌باره انجام شود و شامل چرخه‌ای است که درنهایت به عشق سالم منتهی می‌شود و عشق سالم این است که تمام هستی را دوست داشته باشیم. عشق سالم هم ذره‌ذره به وجود می‌آید و چیزی که یک‌مرتبه می‌آید شور و هیجان است که اگر این شور به شعور تبدیل شود می‌شود عشق سالم.

 

نویسنده: کمک راهنمای محترم همسفر سمانه
تایپ و تنظیم: هم‌سفر الهه

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .