English Version
English

سیگار

سیگار

هرساله تعداد مرگ‌ومیرهایی که در اثر استفاده از سیگار رخ می‌دهد، خیلی بیشتر از مجموع مرگ‌های ناشی از بیماری‌هایی نظیر ایدز، مصرف الکل و حتی مواد مخدر اعتیادآور و همچنین تصادفات، قتل، خودکشی و آتش‌سوزی و... است.

بر اساس تحقیقات به‌دست‌آمده توسط سازمان بهداشت جهانی، در هر ثانیه یک نفر در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

افرادی که سیگار می‌کشند به‌طور میانگین 10 سال کمتر از افراد غیر سیگاری عمر می‌کنند. نیکوتین موجود در سیگار، ماده مضری است که به‌طور طبیعی در تنباکو وجود دارد و به‌مراتب بیشتر از مواد مخدر نظیر هروئین، کوکائین و... اعتیادآور است. فرد مصرف‌کننده ازنظر فیزیکی و همچنین روحی به نیکوتین وابسته است.

در دسترس بودن سیگار و همچنین تبلیغات گسترده تولیدکنندگان سیگار در مورد سیگارهای جدید با فیلترهای مناسب باعث گردیده تا مصرف این ماده افزایش یابد.

زمانی که فرد سیگار مصرف می‌کند، نیکوتین موجود در آن توسط شش‌ها جذب‌شده و به‌سرعت وارد گردش خون می‌گردد و بدین‌وسیله خود را به مغز رسانده و در تمام بدن منتشر می‌شود، این فرایند بسیار سریع رخ می‌دهد درواقع تنها 10 الی 15 ثانیه کافی است که پس از اولین پک، نیکوتین به مغز برسد.

نیکوتین به‌صورت غیرمستقیم باعث آزادسازی دوپامین در سلول‌های مغزی می‌شود که باعث ایجاد رخوت و لذت در فرد سیگاری می‌شود و عامل اعتیاد زایی نیکوتین هم به همین اثر آن مرتبط است. ازآنجاکه نیمه‌عمر نیکوتین در بدن یک ساعت است، یعنی پس از سپری شدن 6 ساعت از کشیدن سیگار تنها حدود 031/0 میلی‌گرم از یک میلی‌گرم نیکوتین جذب‌شده در بدن باقی می‌ماند و همین مسئله باعث مصرف بعدی می‌شود.

راه‌های زیادی برای ترک سیگار وجود دارد، اما درمان قطعی سیگار فقط یک‌راه است و آن‌هم درمان سیگار از طریق عملیات جایگزینی است که این عملیات حداقل 10 ماه زمان می‌برد و ازآنجایی‌که جسم و روان فرد مصرف‌کننده سیگار در اثر مصرف آن تخریب‌شده است باید جسم، روان و همچنین جهان‌بینی فرد درمان شود تا فرد بتواند مصرف سیگار را کنار بگذارد واصلی‌ترین مسئله درست شدن جهان‌بینی فرد مصرف‌کننده سیگار است و تا جهان‌بینی فرد اصلاح نشود نمی‌تواند قدمی برای درمان خود بردارد.

آدامس نیکوتین بهترین جایگزین برای درمان سیگار است. جویدن آدامس باعث آزاد شدن نیکوتین از آن می‌شود و نیکوتین کافی برای از بین بردن علائم محرومیت را دارد. یک پاکت سیگار برابر با 5 عدد آدامس 2 میلی‌گرم نیکوتین است. ما آدامس را به 4 قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم زیرا باید آدامس نیکوتین 5/0 میلی‌گرم باشد.

درمان سیگار در کنگره 60 از اهمیت بالایی برخوردار است و این مسئله به‌قدری پیشرفته است که امروز در کنگره 60 به کسی که سیگار مصرف می‌کند مسئولیت و خدمت داده نمی‌شود و افراد سیگاری نمی‌توانند در کنگره 60 در هیچ جایگاهی مشغول به خدمت شوند.

 

نویسنده: کمک راهنمای محترم هم‌سفر پروانه

تایپ و تنظیم: هم‌سفر الهه

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .