English Version
English

در باب دستور جلسه هفتگی: سیگار

در باب دستور جلسه هفتگی: سیگار

خیلی از افراد جامعه با سیگار از کودکی آشنا می‌شوند پدر، برادر یا یکی از افراد فامیل، آشنا یا رهگذر خیابان که سیگار می‌کشند، فروش آزاد سیگار در مغازه و فروشگاه‌ها و ... یکی از عامل‌های آشنایی با این ماده‌ی خطرناک است. من در کودکی با سیگار به‌خوبی آشنا بودم زمانی که یکی از اعضای فامیل میهمانی، مراسم یا هیئت برگزار می‌کرد زیرسیگاری و قلیان یکی از مهم‌ترین چیزهایی بود که در آن مهمانی استفاده می‌شد قلیان‌ها دست‌به‌دست می‌گشت و کسانی که سیگار می‌کشیدند هم به همین‌گونه و یا اگر کودکی زیاد گریه می‌کرد می‌گفتند گوشش درد می‌کند و دود سیگار را در گوش طفل می‌دمیدند و کودک بعد از چنددقیقه‌ای آرام می‌شد یا به کسی که دندان‌درد داشت پیشنهاد کشیدن سیگار را می‌دادند و به چشم یک مسکن به آن نگاه می‌کردند و ازنظر آن‌ها  کشیدن سیگار برای آرامش اعصاب خوب بوده و به‌گونه‌ای برایشان لذت‌بخش است. درحالی‌که این‌گونه نبوده و این افراد براثر استفاده مکرر سیگار به آن عادت کرده و کنار گذاشتن آن‌هم خیلی سخت بود برای همین کسی هم که آن را کنار می‌گذاشت پس از مدتی دوباره به آن نیاز پیداکرده و به سمت آن کشیده می‌شد. کسی در مورد اینکه سیگار چه تخریب‌هایی به وجود می‌آورد اطلاعی نداشت و یا اگر از طریق رسانه‌ها می‌فهمیدند چون آن باور و آگاهی لازم را نداشتند زیاد اهمیت نداده و به کار خود ادامه می‌دادند.

سال‌ها گذشت و تنفر من نسبت به سیگار بیشتر می‌شد بخصوص اینکه همیشه در برنامه‌های تلویزیون می‌دیدم که از بیماری‌های خطرناکی که عامل آن را سیگار می‌دانستند صحبت می‌کردند، بیماری‌هایی چون سرطان ریه، سرطان لثه، سکته قلبی و...

هرگز به این فکر نمی‌کردم که با یک مصرف‌کننده سیگار باید زندگی کنم، مسافرم به بهانه‌های مختلف سیگار می‌کشید و هرگاه اقدام به ترک می‌کرد انواع تنقلات را تهیه‌کرده و جایگزین سیگار می‌کرد اما پس از مدتی دوباره به کشیدن سیگار روی می‌آورد. پس از مدتی متوجه اعتیاد او به مواد مخدر نیز شدم آری سیگار دروازه ورود به اعتیاد است.

عوارض مصرف سیگار به‌مراتب بیشتر از مواد مخدر است به‌گونه‌ای که فردی که مواد مخدر مصرف می‌کند در یک شبانه‌روز دو الی سه بار مصرف می‌کند اما مصرف سیگار در طول روز ممکن است یک پاکت یا بیشتر از آن باشد برای همین است که تخریب‌هایی که در جسم و روان به وجود می‌آورد به‌مراتب بیشتر از مواد دیگر است.

تنباکوی موجود در سیگار حاوی نیکوتین است. عامل طعم‌دهنده‌ی آن ماده‌ای به نام اوره است و 20% آن را نیز قند تشکیل می‌دهد. سیگار نه‌تنها عامل سرطان است بلکه احتمال به دیابت را نیز افزایش می‌دهد.

نیکوتین در سیستم جسم ما وجود دارد و استفاده‌ی مکرر از سیگار باعث می‌شود که نیکوتین موجود در آن از سد خونی مغز گذشته و کم‌کم جایگزین شود و چون بدن انسان باید به مقادیر زیادی نیکوتین ترشح کند افراد سیگاری با کمبود نیکوتین مواجه شده و به همین دلیل است که سیگار زیاد مصرف می‌کنند.

طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده‌اند استفاده از هر نخ سیگار عمر فرد را 11 دقیقه کاهش می‌دهد و این خطر نه‌تنها برای خود فرد است بلکه برای اطرافیان نیز این احتمال وجود دارد. استفاده مکرر از سیگار باعث فرسایش مغز شده و به‌عبارت‌دیگر بر حافظه، یادگیری و منطق افراد تأثیر منفی می‌گذارد و سبب کاهش قابلیت‌های شناختی می‌شود. نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن عروق خون شده و چون اکسیژن کمتری به پوست می‌رسد موجب چین‌وچروک در پوست می‌شود.

همه‌چیز بر مبنای اطلاع و آگاهی ماست گاهی اوقات در مورد موضوعی آگاهی داریم ولی آن را باور نمی‌کنیم و باعث چنین مشکلاتی در زندگی می‌شویم.

چرا ترک سیگار مشکل است و یا هرکسی آن را کنار گذاشته همیشه مضطرب است و حس می‌کند به آن نیاز دارد و دوباره به سمت آن کشیده می‌شود؟

در سی دی سیگار و جایگزینی آقای مهندس فرموده‌اند: که سیگار مانند مواد مخدر عملیات جایگزینی انجام می‌شود و به همین علت درمان سیگار سخت است عملیات جایگزینی و خارج کردن ماده از بدن کمتر از ده ماه امکان‌پذیر نیست.

درمان سیگار مانند اعتیاد در سه مرحله جسم، روان و جهان‌بینی صورت می‌گیرد و کسی که بخواهد سیگار را درمان کند باید جهان‌بینی خود را بالابرده و به این درک و آگاهی برسد که سیگار برای او مضر است و تا جهان‌بینی درست نشود درمان سیگار هم با مشکل مواجه می‌شود، شخص باید بیدار شود و بداند همان‌گونه که نیکوتین از بیرون کم‌کم وارد بدن شده است باید کم‌کم از بدن نیز خارج شود تا سیستم فرصت بازسازی را پیدا کند در غیر این صورت اگر نیکوتین به بدن نرسد ایجاد تخریب در بدن می‌شود.

روش درمان در کنگره 60:

برای درمان سیگار از قرص، برچسب و آدامس نیکوتین می‌توان استفاده کرد ولی آدامس بازدهی بهتری دارد برای همین در کنگره از آدامس نیکوتین برای درمان استفاده می‌شود. وقتی روی برنامه نیکوتین می‌روید 48 ساعت اول سختی دارد و بعدازآن ذره‌ذره ترمیم می‌شود و باید آدامس بجوید اگر این کار را نکنید دچار مشکل می‌شوید. استفاده از آدامس ساعت ندارد جون کشیدن سیگار هم ساعت نداشت و هرزمانی که بدنتان نیاز پیدا می‌کرد سیگار می‌کشیدید ولی باید مقدار مشخص‌شده آدامس را استفاده کنید و تا سه ماه ساز گاری است و پس‌ازآن به روش  DST هر 21 روز باید مقدار آدامس را طبق برنامه‌ای که راهنمای سیگار می‌دهد کم کرده و بعد از 10 ماه و با قطع کردن نیکوتین به درمان قطعی می‌رسید. قطع نیکوتین بهترین نقطه‌ی بیدار شدن تفکر است.

به امید روزی که همه‌ی افراد سیگاری به درمان قطعی برسند.

با احترام کمک راهنما همسفر زهره (لژیون سوم)

ارسال: همسفر مریم (لژیون چهارم)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .