English Version
English

حضور مهمانان ویژه از کشورهای همسایه جهت بازدید و آشنایی با کنگره 60 در نمایندگی پارک طالقانی تهران

حضور مهمانان ویژه از کشورهای همسایه جهت بازدید و آشنایی با کنگره 60 در نمایندگی پارک طالقانی تهران

نمایندگی پارک طالقانی کنگره 60 روز جمعه مورخ 97/02/21 در لژیون پزشکان میزبان مهمانانی از کشورهای همسایه، تاجیکستان و افغانستان بودند تا از فعالیت‌ها و روش درمان کنگره ۶۰ بازدید به عمل‌آورند.

آقای دکتر محسن روشن پژوه عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جلسه حضور داشتند و همچنین میهمانانی که همگی از پزشکان و فعالان حوزه اعتیاد بودند جهت آشنایی و همکاری با مهمانان کشور همسایه در این جلسه شرکت کردند.

سخنان مهندس:

سلام دوستان حسین هستم یک مسافر

اینجا یک سازمان غیردولتی است به نام کنگره ۶۰ که نزدیک به ۶۰ هزار عضو دارد و حدود ۵۰ مرکز در کشور دارد. پارک طالقانی محله ورزشی ما در تهران است. مراکزی که در تهران هستند روزهای جمعه به اینجا می‌آید برای ورزش که از ساعت پنج و نیم صبح آغاز می‌گردد تا ساعت ۱۱ که شامل آقایان می‌شود و همچنین گروه خانواده، اینجا که هستیم لژیون پزشکان است و عزیزانی که در جلسه حضور دارند پزشک و روان‌پزشک و متخصص حوزه اعتیاد هستند و همین‌طور از روانشناسان هستند و یک سری هم از اعضای کنگره ۶۰ هستند.

کنگره ۶۰ بیش از ۲۰۰۰ راهنما دارد که خود پرورش داده است و در مسئله درمان اعتیاد حرکت می‌کنند. به اعتقاد من امروزه دو دیدگاه در درمان اعتیادداریم؛ یک دیدگاه که شامل پرهیز مدار است که شخص را پرهیز می‌دهند از دیدن مواد مخدر و یا نشست‌وبرخاست با انسان مصرف‌کننده مواد مخدر و پرهیز می‌دهند از رفتن به مکان‌هایی که در آنجا مواد مخدر مصرف می‌شود و اعتقاد قطعی به درمان  مواد مخدر ندارد.

 

 

در کنگره ۶۰ این دیدگاه کلاسیک بوده و تا به امروز هم است که روش‌های درمان متعدد وجود دارد که قابل‌قبول است که سایر داروهای دیگر است یا در روش‌های پزشکی ممکن است روش‌های ترک ناگهانی باشد و یا مانند روش‌های بسیار زیادی که داریم. تمام این‌ها به یک موضوع برمی‌خورند. در کنگره 60 دیدگاهش متفاوت است نسبت به دیدگاه اولی که کلاسیک بود. در کنگره ۶۰ به‌هیچ‌عنوان روش پرهیز مدار نداریم و به افراد نمی‌گوید که شما باید جدا باشید و یا مواد را نبینید. کنگره ۶۰ می‌گوید تو می‌توانی در خانه زندگی کنی که همسر از مصرف‌کننده باشد ولی تو تحت درمان باشی و یا می‌توانیم در خانه‌ای زندگی کنی که در آن شبانه‌روزی مواد مصرف می‌کنند و تو تحت پوشش باشی و به درمان برسی. بچه‌های کنگره ۶۰ که در کلینیک کار می‌کنند و به درمان قطعی رسیده‌اند در کلینیک‌ها کار می‌کند و همکاری می‌کند و هرروز با شربت اوتی سروکار دارند.

 

عمده کار ما با شربت تریاک است و نزدیک به ۲۰ سال است که کار درمان اعتیاد را شروع کردیم یعنی از ۲۰ سال پیش کار درمان اعتیاد را با تریاک انجام می‌دادیم و می‌تواند بسیار عجیب باشد که مواد مخدر را با مواد مخدر درمان کنیم همان‌طور که می‌توانیم آتش را با آتش‌خاموش‌کنیم و کنگره ۶۰ به این اعتقاد دارد.

داروی ما در کنگره ۶۰ شربت تریاک کرد که حدود ۱۰% آن تریاک است و ۲۰ درصد آن الکل است و با بقیه آن آب مقطر است و دارویی است که به‌خوبی می‌شود در افغانستان مورداستفاده قرار بگیرد. علت این‌که به این دارو الکل می‌زنند این است که کپک نزند و مانند یک کاتالیزور عمل می‌کند. مقدار دوز مصرفی شربت تریاک به این صورت است که ۱۰ سی‌سی شربت تریاک معادل 1 گرم تریاک است و مقدار دوزی که ما در کنگره ۶۰ به افراد می‌دهیم از ۱۷ سی‌سی بیشتر نیست. در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر روی پروژه شربت اوتی هستند که این دارو توسط پزشکان تجویز می‌شود ولی حتی یک نفر در کنگره از 17 سی‌سی بیشتر نداریم.

 

 

چرا ما تریاک را انتخاب کردیم که به‌عنوان این دارو استفاده شود؟ دلایل ما چیست؟  قبل از اینکه به این مسئله بپردازیم ما باید در کنگره باید پاسخ این سؤال را دهیم که چرا فردی الکل می‌خورد و مست می‌کند ولی آب‌پرتقال می‌خورد مست نمی‌شود؟ چرا فردی تریاک می‌خورد نشه می‌شود ولی قره‌قروت بخورد نشه نمی‌شود. تفاوت آن در چیست؟

کنگره ۶۰ به این مسئله معتقد است که مواد مخدر و الکل از سد خونی مغز عبور می‌کند به‌این‌علت که مواد مخدر و الکل در چربی‌ها حل می‌شوند و به‌طور مثال وقتی قره‌قروت و یا آب‌پرتقال می‌خوریم به‌سرعت روی مغز اثر نمی‌گذارد و اینکه باکتری‌ها و میکروب‌ها نمی‌توانند وارد سیستم مغز شوند. ولی مواد مخدر و الکل می‌تواند از این سد عبور کند و بر روی مغز تأثیر بگذارد و در آنجا مداخله می‌کند.

ازآنجایی‌که تریاک دوگانه است یکروی آن بسیار بسیار نابودکننده و ویران‌کننده است و یک چهره آن بسیار شفادهنده به‌این‌علت که نزدیک به ۲۵ آلکالوئید در تریاک داریم که تمام ترکیبات دارویی هستند مانند کدئین، مورفین، نارسیس و تمام این‌ها در سیستم پزشکی کار می‌کنند و ما معتقد هستیم که این آلکالوئیدهای تریاک که مرکب هستند و از کربن، هیدروژن، اکسیژن و... هستند؛ دقیقاً فرمول‌های شیمیایی آن مانند ناقل‌ها و نورو ترانسمیترهای خود مغز هستند مانند دوپامین، اندورفین، انکفالین، سروتونین و امثال آن‌ها که می‌توانند کمبودها را جبران نمایند.

 

روشی DST روشی است که ما می‌توانیم به‌وسیله آن داروی که فردا می‌دهیم را ازآن‌پس بگیریم. D ضریب است؛ هشت ‌دهم است و S پله‌هایی است ۲۱ روزه و T زمان آن است؛ 10 ماه، در حقیقت ما به فردی که در یک روز ۱۰ سی‌سی شربت تریاک می‌دهیم و خواستیم که اولین پله کاهش را انجام دهیم  ۱۰ سی‌سی را ضربدر هشت ‌دهم می‌کنیم و می‌شود ۸ سی‌سی و ۲۱ روز به فرد 8 سی‌سی می‌دهیم و بعد از ۲۱ روز دوباره ضربدر هشت ‌دهم می‌کنیم و طول درمان نباید کمتر از ۱۰ ماه شود. من برای عزیزان که بدانند در ارتباط با چه چیزی صحبت می‌کنیم توضیح مختصری دادم تا متوجه شوند روش کار به چه صورت است.

از آقای دکتر روشن‌پژوه بسیار تشکر و قدردانی می‌کنم و باعث افتخار ما است که در بین ما حضور دارند و همیشه همکاری خوبی با من داشتند.

از اینکه به صحبت‌های بنده‌ای گوش دادید بسیار سپاسگزارم.

 

سخنان آقای دکتر محسن روشن‌پژوه:

سلام من هم به  شیوه شما خود را معرفی می‌کنند و می‌گویم محسن هستم یک همسفر

در ابتدا اجازه دهید احساس خودم را از حضور در بین شما عزیزان و همکاران محترم بیان نمایم که بسیار خوشحالم و برایم مایه افتخار است به‌ویژه اینکه با تعدادی از متخصصین و همکاران خودمان در کشورهای منطقه در خدمت شما رسیدیم و از همان ابتدای که وارد پارک شدیم این صحنه‌های پرانرژی که بچه‌ها و همکاران دیدند تأثیرگذار بود و برای بنده هم به همین صورت و باعث مباهات کشورمان شد و همچنین گروه درمانگر.

دوستانی که در اینجا حضور دارند پزشکان‌ و متخصصین حوزه درمان در کشورهای منطقه تاجیکستان و افغانستان هستند که در قالب برنامه آموزشِ بین‌المللی سازمان ملل و مقابله با مواد مخدرشان خدمت شما هستیم. دوره توسط سازمان ملل و انستیتوی روان‌پزشکی در حال اجرا است.

ما به عبارتی برای طراحی موضوعات آموزشی، جلسات متعددی داشتیم و فکر کردیم که چه الگوهایی و چه نمونه‌هایی از اقدامات کشور ما می‌تواند به‌نوعی منحصربه‌فرد باشد. کنگره 60 مکانی است که شاید نتوان به‌راحتی مشابه آن را پیدا کرد که مبتنی بر شواهد عینی باشد. برای همین مزاحم آقای مهندس شدیم و قرار بر این شد که این الگو را  از نزدیک ببینیم.

این دوره یک بخش تئوری و نظری دارد که در انستیتو برگزار می‌شود و بعد ما به میدان می‌آییم و این ازنظر ما فرصت بسیار مناسبی است که بتوانیم این اندیشه و برنامه اثربخش را ارائه دهیم و برای کشورهای منطقه، در صورت امکان آن را توسعه دهیم و این امکان در حال برنامه‌ریزی است زیرا دوستانی که در اینجا هستند از مسئولان نظام سلامت 2 کشور هستند و این امکان در حال بررسی است که آیا امکان استقرار کدام‌یک از الگوهای درمان با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی کشورهای همسایه وجود دارد.

بنابراین برای ما و برای کشور ما باعث افتخار است که بتوانیم یک الگوی اثربخش را ارائه دهیم. من هم با کنگره ۶۰ از همان حدودی که آقای دکتر عنوان کردند آشنا شدم آن زمانی که یک کتابی تحت عنوان عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر و همان‌جا فکر می‌کردیم ممکن است یک کتاب باشد که مشابه آن وجود دارد؛ اما وقتی این بیان تجربه تبدیل‌شده به بیان علمی از آن استفاده بهتری شد.

اکنون نیز فرصت فراهم است و یکی از ضروری‌ترین کارهای که باید 60 انجام دهد همین است که این ادبیات را برای آشنایی با حوزه‌های آکادمیک نماید اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته من دبیر علمی کنگره بین‌المللی اعتیاد بودم یک روز کامل را اختصاص دادیم به آقای مهندس دژاکام و بقیه دوستان ایشان که این الگو را معرفی نمایید.

در اینجا خدمت دوستانی که مهمان ما هستند عرض می‌نمایم به نظر من به‌عنوان یک نگاه کلی تقریباً اغلب مؤلفه‌هایی که ما در درمان اعتیاد و مداخله‌ی مؤثر در پدیده‌ای به نام اعتیاد در جست‌وجوی آن هستیم در رویکرد کنگره 60 قابله مشاهده است. مهم‌ترین آن این است که کنگره ۶۰ فرد مصرف‌کننده را به‌عنوان یک انسان نگاه می‌کند و برای آن کرامت و منزلت قائل است و به‌طور کل فکر می‌کنم اسم آن احیای انسانی کنگره ۶۰ گویای این بینش است.

 

کنگره ۶۰ به رویکرد دارویی و استفاده از شربت تریاک توجه دارد و همچنین استفاده از گروه‌های متخصص و افراد غیر حرفه‌ای و پزشکان و کسانی که مسیر درمان را به‌عنوان یک مسافر تجربه‌شان را در اختیار همدیگر می‌گذارند. توجه داشتن به حوزه اجتماعی و حوزه زندگی و توجه به پیوست‌ها و مهم‌تر از همه اینکه برای بهبودی به فرد مصرف کننده فرصت مناسبی می‌دهد.

ما در پارک می‌آمدیم با یکی از مسئولان کنگره ۶۰ صحبت کردیم و یک جمله گفت که به نظر من برای همه قابل‌توجه بود و گفت کنگره 60 به ما وقت و فرصتی داد که قدری که داشتیم پس بدهیم. یعنی برخلاف اینکه همه عجله داریم  مصرف‌کننده را به بهبودی برسانیم از پزشکان و متخصصین تا خانواده‌دوست دارند که فرد مصرف‌کننده مواد مخدر به‌سرعت به درمان برسد. اما کنگره ۶۰ این فرصت را برای شخص مصرف‌کننده قائل است و مجموعه‌ای از عناصر تأثیرگذار در آن وجود دارد. 

امیدوارم روزی برسد که این‌ها هم تبدیل به text شود و تبدیل به مستندات شود که همان‌طور میاییم راجع اثربخشی متادون صحبت می‌کنیم و مقاله و شواهد بین‌المللی ارائه می‌دهیم؛ بیاییم در مورد کنگره 60 هم شواهد بین‌المللی ارائه دهیم و همچنین به زبان آکادمی هم بتوانیم ارائه دهیم و این تلفیق باعث گسترش این رویکرد در فضای علمی بین‌المللی شود.

من از همه دوستان که زحمت کشیدند و امکان بازدید ما را فراهم کردند تشکر می‌کنم. از خود آقای مهندس سپاسگزارم. در گروهی که معرف حضورشان هستیم بعضی از اساتید هستند که می‌شناسمشان و از آقای دکتر تشکر می‌کنم و برای همه شما آرزو توفیق می‌کنم و امیدوارم موفق باشید.

ادامه سخنان مهندس:

همان‌طور که آتش ویران‌کننده و نابودکننده است زندگي ما بدون آن امکان‌پذیر نيست. ترياک هم به همين صورت است. وقتي در سازمان ملل می‌گویند کشت افغانستان بالا رفته است من خوشحال می‌شوم؛ اما وقتي مي‌گويند شيشه بالا رفته است ناراحت می‌شوم.

برای تریاک بايد کارخانه بزنند و آن را تبديل به شربت ترياک و یا قرص کنند؛ هم در کشور افغانستان استفاده کنند و هم به تمام دنيا صادر کنند. چرا باید آتش زده شود و مزارع نابود گردد. بايد از آن استفاده درست شود.

ما به شما پکيج و کتاب و جزوه ارائه می‌دهیم و آماده آن هستيم که کارگاه‌هاي خصوصي براي شما بگذاريم که در کشور خودتان و در هر مکاني سازوکار آن را به شما ياد دهيم که چگونه کارکنید.

همچنین از آقاي دکتر نيز تشکر مي‌کنم که باعث افتخار ما است.

مبحث ديگري که وجود دارد اين نيست که فقط کنگره 60 اين کار را انجام دهد، اين کار در تمام مکان‌ها قابل‌گسترش و توسعه است و الان کاري که انجام داده‌ايم، آمديم کار را در کلينيک راه‌اندازی کرديم. يعني کلينيک‌ها براي خودشان لژيون گرفته‌اند، پزشک و روان‌پزشک دارند و ماهم يک راهنما به آن‌ها داده‌ایم که با همين متد به درمان می‌رسند به‌طوری‌که امروزه افراد در خود کلينيک درمان می‌شوند و اینجا گل رهایی می‌گیرند و ربطي به کنگره 60 ندارد.

از اصفهان آقاي دکتر عرب زاده آمده است و از زنجان آقاي دکتر موسوي زاده و از اراک آقاي دکتر احمد تشريف آوردند و ما هر جمعه در اينجا ۸ صبح لژيون داريم زيرا دانش خوبي در اينجا نهفته شده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

تهیه گزارش: مسافر سپهر

عکس: مسافر علی و مسافر رضا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .