English Version
English

گفت و گو با دکتر حسین پوستی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ درحاشیه طرح بهبود سلامت کبد با همکاری کنگره 60

گفت و گو با دکتر حسین پوستی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ درحاشیه طرح بهبود سلامت کبد با همکاری کنگره 60

با سلام و احترام. لطفاً خودتان را معرفی کنید:
با سلام و تشکر از همکاری بسیار خوب شما. من دکتر حسین پوستی هستم؛ دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و یکی از محققین پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران.

 

لطفاً در خصوص طرح سلامت کبد توضیح بدهید:
درواقع، این طرح قسمتی از یک طرح جهانی است. سازمان بهداشت جهانی، سال 2030 را سال ریشه‌کنی هپاتیت‌ها - هپاتیت B و هپاتیت C -  معرفی کرده است. این طرح در کشورهای مختلف دنیا در حال اجرا است و یکی از این کشورها که در همین خصوص فعالیت می‌کند، کشور ایران است. ما سعی می‌کنیم تا افراد را برای بیماری هپاتیت B و هپاتیت C تست کنیم و آن‌هایی را که مبتلا هستند را ان‌شاءالله درمان کنیم.

 

شرایط انجام آزمایش هپاتیت C و درمان آن در پارک طالقانی چگونه است؟
واقعیت این است که من ده سال قبل هم با کنگره 60 همکاری داشته‌ام. خوشبختانه محیط کنگره 60 طوری است که با مجامع علمی همکاری خوبی دارد. وقتی‌که ما این طرح را در وزارتخانه و مراکز ذی‌ربط اعلام کردیم، من پیشنهاد کردم که با کنگره 60 این همکاری را داشته باشیم. بر همین اساس ، ما خدمت آقای مهندس دژاکام آمدیم. مدتی طول کشید تا کم و کیف طرح را بررسی کنیم؛ چون آقای مهندس نسبت به اعضای کنگره 60 خیلی حساس هستند؛ ایشان خیلی دقت داشتند که چه دارویی مصرف می‌شود، کاری که ما می‌کنیم، ضرری برای این افراد نداشته باشد. بعد از جلساتی که حداقل شش هفت ماه طول کشید، برنامه‌ریزی شد و قرار بر این شد، افرادی که عضو کنگره 60 هستند و روز جمعه برای ورزش به پارک طالقانی می‌آیند، ما در خدمتشان باشیم، البته به ترتیبی که کنگره 60 این کار را ارگانیزه می‌کند و ما در این قسمت دخالتی نداریم. خودشان دوستانی را معرفی می‌کنند و ما طبق برنامه‌ای که خودمان چیده‌ایم ، این افراد را در ایستگاه‌های متفاوت ویزیت می‌کنیم، از آن‌ها رضایت‌نامه می‌گیریم،خون‌گیری می‌کنیم،  پرسشنامه‌ای در خصوص ریزفاکتورهای این بیماری پر می‌شود و بعد در مورد این بیماری یک آموزش مختصری به آن‌ها می‌دهیم. افرادی که مثبت باشند را ما توسط همراهانشان به آن‌ها اعلام می‌کنیم و بعد تشریف می‌برند به کلینیک مخصوص این کار و ان‌شاءالله درمانشان شروع می‌شود.

 

نظرتان راجع به فعالیت‌های کنگره 60 ، پروژه‌های تحقیقاتی درمان اعتیاد و ورزش کنگره 60 چیست؟
من هر بار که به اینجا می‌آیم، تحت تأثیر قرار می‌گیرم. یک محیط بسیار سالم، دوستانه و ورزشی. من فکر می‌کنم هرکسی که اینجا بیاید، متوجه تفاوت کنگره 60 با بقیه NGO ها خواهد شد؛ این در مورد محیط شادی که اینجا وجود دارد. ما داریم گزارشی تهیه می‌کنیم و مطمئنم هرکجای دنیا که نشان بدهیم، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. همان‌طور که خدمت شما عرض کردم، من ده – دوازده سال قبل وقتی‌که برای یک کار مشابه به کنگره 60 مراجعه کردم، یکی از جاهایی که بهترین همکاری را با ما داشتند و در مجامع علمی، مقاله و چند سخنرانی شد، کنگره 60 بود. نکته جالب‌توجه این است که افرادی که در کنگره 60 هستند، ازنظر آلودگی به این بیماری‌ها خیلی کمتر هستند؛ این بیشتر به این دلیل است که کنگره 60 یک بیس علمی دارد و با گروه‌هایی که می‌خواهند تحقیقات علمی انجام بدهند، همکاری خیلی خوبی دارد. خوشبختانه ما هر بار که برای کارهای تحقیقاتی به کنگره 60 مراجعه کردیم، با روی بسیار باز و گشوده با ما برخورد شد؛ چون فردی که در رأس این گروه است، آدم بسیار بازی است و می‌داند که کارهایی که ما انجام می‌دهیم، مستقیماً سودش برمی‌گردد به افرادی که در این گروه هستند؛ بنابراین، محیط خیلی خوبی است. ازلحاظ تحقیقات، بسیار خوب برخورد می‌کنند و همیشه با روی باز با ما برخورد شده است.

 

در پایان اگر صحبتی دارید، بیان کنید:
من می‌خواهم تشکر کنم که این محیط و این دوستان در اختیار این کار قرارگرفته‌اند و کار بسیار انسان دوستانه‌ای است و ان‌شاءالله سودش به کل مردم ایران خواهد رسید.
از شما سپاسگزارم که وقت خودتان را در اختیار ما گذاشتند.

گفت و گو: مسافر سیروس
نگارنده: همسفر اکرم
کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .