English Version
English

جهان‌بینی یعنی نگاه و نگرش صحیح نسبت به هستی

جهان‌بینی یعنی نگاه و نگرش صحیح نسبت به هستی

دومین جلسه از دوره چهاردهم سری کارگاه آموزشی خصوصی مسافران کنگره ۶۰ نمایندگی بیهقی سبزوار روزهای سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 با استادی مسافر حسین؛ نگهبانی مسافر محمود و دبیری مسافر سعید با دستور جلسه «جهان‌بینی 1 و 2» ساعت ۱۷ آغاز به کار نبود.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان حسین هستم یک مسافر؛ خدا را شاکرم که در کنگره ۶۰ هستم از نگهبان و دبیر محترم هم تشکر می‌کنم. امیدوارم که از شما دوستان عزیز آموزش بگیرم و خدمت کنم. آنچه باور است محبت است؛ آنچه نیز ظروف تهی است. دستور جلسه امروز جهان‌بینی یک و دو از استاد امین هست و اما چرا جهان‌بینی؟ این تفکر آقای مهندس بود که مثلث درمان اعتیاد را ترسیم کرد یعنی جسم؛ روان و جهان‌بینی که در هیچ کجای دنیا چنین نظریه‌ای نداده‌اند و در کل به درمان اعتیاد اعتقادی ندارند و همه این پرونده را زمین گذاشتند؛ اما جناب مهندس این پرونده را برداشتند و سه مؤلفه‌ جسم که با شربت اوتی و پارامتر زمان درمان صورت می‌گیرد و درمان جهان‌بینی نیز که با همین جلسات عمومی سی دی نوشتن و شرکت در لژیون‌های آموزشی که توسط استادان دانش اعتیاد تشکیل می‌شود؛ اما داروی روان هم این است که مرتب و منظم باشیم سر ساعت در جلسات حاضر شویم و سعی کنیم که خدمت کنیم و آموزش بگیریم.
در جهان‌بینی دو نوع مثلث داریم به نام مثلث جهالت و مثلث دانایی. تفکر؛ تجربه آموزش مربوط به مثلث دانایی است. ترس؛ ناامیدی و منیت مثلث جهالت را تشکیل می‌دهند دقیقاً روبروی هم قرار می‌گیرند؛ اما چرا یک شخص مصرف‌کننده باید آموزش جهان‌بینی ببیند؟ به این علت که یاد بگیرم چه طوری زندگی کنم نگاه و نگرش من به دنیا عوض شود اینکه به باور برسم که دروغ گفتن؛ غیبت و منیت چیز صحیح و درستی نیست. در جزوه جان بینی سه مورد علم‌الیقین؛ عین‌الیقین و حق الیقین توضیح داده‌شده که اگر ما به حق الیقین برسیم دیگر هیچ کار ضد ارزشی انجام نمی‌دهیم و اما سه مؤلفه مثلث جهالت را چگونه با آن مبارزه کنیم؛ مانند ترس که از عدم آگاهی ما نسبت به یک مسئله پیش می‌آید مانند فضای تاریکی که تا موقعی که داخل آن نشوی می‌ترسی که ما حتماً باید با آن روبرو شویم و در آن موضوع قرار بگیریم که بدانیم مورد مهمی نیست. در مورد ناامیدی هم می‌گوید باید در راستای ناامیدی حرکت کرد و منیت هم دقیقاً برعکس آن باید حرکت کنیم تا از بین برود. جزوه جهان‌بینی ۲ می‌گوید یادگیری قوانین زندگی، اینکه اگر ما قانون بازی را بلد نباشیم نمی‌توانیم از آن بازی لذت ببریم و جهان‌بینی هم همین را به ما می‌گوید که چگونه زندگی کنیم چراکه قبلاً نسبت به جهان‌بینی آگاهی نداشتیم اما اکنون‌که آموزش می‌بینیم حال خوب و خوش را هم تجربه می‌کنیم. در ادامه مدل استخر انرژی را استاد امین اشاره می‌کند که اگر استخری آب تمیز نداشته باشد قابل شنا نیست. استخر گنجایش داشته باشد اما داخل آن آب تمیز نداشته باشد استخر مفیدی نیست و به درد نمی‌خورد اما استخری که آب آن زلال است در بهترین شرایط ممکن قرار دارد مفید و مؤثر است. تمام این قوانین که در کنگره ۶۰ آموزش می‌دهند و جهان‌بینی که داریم یاد می‌گیریم اگر نتوانیم به آن‌ها عمل کنیم به‌هیچ‌عنوان کارساز نیست. ما باید از خودمان شروع کنیم بعد خانواده و بعد جامعه؛ یعنی باید در حدی باشیم که با گفتار و کردار سالم خود بتوانیم الگویی برای دیگران باشیم.
ممنون که به صحبت‌های من گوش دادید.

عکاس: مسافر غلامرضا لژیون سوم

تایپ: مسافر محمدرضا لژیون هشتم
تنظیم: سایت بیهقی سبزوار

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .