English Version
English

جهان‌بینی و شناخت انسان

جهان‌بینی و شناخت انسان

مشارکت همسفران ورزشکار رشته ورزشی بدمینتون در مورد دستور جلسه جهان‌بینی ۱ و ۲ در بوستان ولایت:

همسفر بهار:

جهان‌بینی در تعریف ساده و زیبا چنین بیان می‌شود: آنچه از جهان پیرامون خود و از درون خود می‌توانیم درک کنیم، یعنی بفهمیم، احساس کنیم، یعنی بتوانیم با حواس خود، خودمان و اطرافمان را و آنچه در هستی وجود دارد، دریافت کرده و برداشت حقیقی کنیم. تغییرات در انسان مخصوصاً صور پنهان بسیار آرام صورت می‌گیرد. علم جهان‌بینی قابل‌رؤیت نیست و برای درک آن از مدل‌های طراحی‌شده استفاده می‌شود که با تصویرسازی ذهنی قابل‌لمس باشد. عقل، نفس، ذهن، حس، روح، آرشیو و ... که جزو صور پنهان هستند قابل‌درک نیستند، چون با چشم دیده نمی‌شود؛ به‌طور مثال مدل قلعه عقل، قلعه‌ای که حاکمی به نام عقل دارد و مدل شهر وجودی برای نفس که ساکنین خوب و بد دارد. برای درک حس که به اداره مخابرات تشبیه شده است.

اضلاع مثلث دانایی شامل تفکر، تجربه و آموزش است که می‌توانند سربازان دانایی را قوی‌تر کنند تا از قلعه عقل مراقبت کنند تا اطلاعات غلط به عقل داده نشود و فریب نفس را نخورند و هر چه این سربازانِ داناتر، بیشتر حواسشان را جمع می‌کنند پس دانایی، مؤثر می‌شود. در مقابل مثلث دانایی، مثلث جهالت را معرفی می‌کند که شامل منیت، ترس و ناامیدی است، معرفی می‌کند که این‌ها در مقابل دانایی می‌ایستند و این اضلاع سربازان جهالت را تشکیل می‌دهند تا اجازه ندهند اطلاعات درست به عقل برسد و تمام شهر وجودی را تحت اختیار نفس اماره قرار بگیرد. اعتیاد نمونه بارز تشکیل‌دهنده سه ضلع جهالت است که نفس به‌راحتی شهر وجودی را در اختیار گرفته و اداره آن را از عقل گرفته است. تمام آنچه در جهان‌بینی هست درک واقعی از شناخت انسان و نیرو‌هایی که با آن سروکار داریم است. قوانینی که دانستن آن برای منِ انسان که در بازی زندگی قرار دارم لازم و ضروری است تا به بهترین نحو در این بازی، حاضر شوم و علاوه بر زیبا بازی کردن از بازی خودم لذت ببرم. از استاد بزرگ آقای مهندس و از استاد جهان‌بینی استاد امین سپاسگزارم که نوشتارهایشان و بیاناتشان، من را با بندهای نادیدنی جهالت و اهریمن آشنا نمود و معنی واقعی انسان بودن را به من آموخت.

همسفر مهسا رهجوی راهنما همسفر سمیه (لژیون دهم) ورزشبان رشته ورزشی بدمینتون از نمایندگی پاکدشت:

طبق گفته استاد امین مهم‌ترین کاری که یک معلم باید بلد باشد ساده کردن مفاهیم است که در جزوه جهان‌بینی ۱ و ۲ استاد امین با همین روش، مفاهیم خیلی سخت و پیچیده را برای ما قابل‌فهم کرده‌اند. انسان برای این‌که موضوعی را درک بکند به ابزارهای مختلف احتیاج دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تصاویر می‌باشد که در جزوه از روش مدل استفاده‌شده است؛ مثلاً نفس به شهر وجودی، عقل به فرمانروا، دانایی به سربازان قلعه و ... تشبیه شده‌اند. ما باید در ابتدا بدانیم که جهان‌بینی چیست؟ جهان‌بینی یعنی دید، ادراک و برداشت ما نسبت به موضوعات؛ این موضوع می‌تواند خانواده، کنگره، جهان درون یا جهان بیرون باشد و برای همه افراد مناسب است و فقط مختص افراد کنگره نیست، زیرا ما نیاز داریم تا علم زیستن را یاد بگیریم، یعنی دانایی کسب کنیم، اما رسیدن به دانایی کار آسانی نیست، نیروهایی وجود دارند که مانع از رشد دانایی می‌شوند، این نیروها در همه وجود دارند، اما بر اساس درجه تکاملی انسان نقش این نیروها متفاوت می‌شود. برای کسی که بتواند آن را مهار کند نقش مکمل و برای کسی که این توانایی را نداشته باشد بازدارنده و مخرب خواهد شد و در آخر باید بدانیم که اسم جزوه جهان‌بینی کاربردی است و ما باید آن را در زندگی به کاربریم؛ در غیر این صورت تفاوتی بین دانستن و ندانستن ما وجود ندارد.

رابط خبری: همسفر نرگس مرزبان خبری بوستان ولایت
ویرایش: راهنمای ویلیام وایت همسفر زهره از نمایندگی شهرری در بوستان ولایت
ویراستاری و ارسال: راهنما همسفر فاطمه (لژیون چهارم) نمایندگی شهرری
گروه ورزش همسفران کنگره ۶۰

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .