English Version
English

شکرانه‌ی زندگی در زمین، کاشت 10000 اصله درخت در کشور

شکرانه‌ی زندگی در زمین، کاشت 10000 اصله درخت در کشور

اعضای رها یافته‌ی کنگره 60، هرساله برای آبادانی زمین و دستیابی به محیطی پاکیزه و سالم برای زندگی، در هرکجا که باشند، مراسم درخت‌کاری را اجرا می‌نمایند. امسال برای ششمین بار، این مراسم به صورت گروهی و توسط اعضای نمایندگی‌های این جمعیت در سراسر کشور اجرا گردید.

کنگره 60 سال گذشته پس از مدت ها حضور مستمر در حوزه حفاظت از محیط زیست، تفاهم نامه رسمی با سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به امضا رسانده و از ماه ها قبل برای هفته‌ی درخت‌کاری برنامه ریزی کرده بود. امسال در 21 استان مراسم درخت‌کاری با هماهنگی مراجع زیربط اجرا گردید و در بسیاری از مناطق کشور، این فعالیت گروهی به صورت بیابانزدایی برای تثبیت خاک و جلوگیری از پدیده ریزگردها صورت پذیرفت.

نکته قابل توجه در فعالیت درخت‌کاری کنگره 60، رسیدگی مداوم و موثر در طول سال به درخت‌های کاشته شده است. اعضای کنگره در سراسر کشور به صورت هفتگی و در غالب گروهای آبیاری و نگهداری درختان، به نهال‌های کاشته شده سر می‌زنند و از آنها مراقبت می‌نمایند.

روز جمعه 18 اسفند ماه هم نوبت اجرای این امر برای شعب تهران درپارک جنگلی جاجرود مقرر گردید. امروز پارک جنگلی جاجرود واقع در شمال شرق تهران میزبان عده کثیری از اعضای کنگره، دوستداران طبیعت، مسئولان منابع طبیعی و فعالان حوزه اعتیاد بود.

مراسم با حضور مسافران و همسفران کنگره 60 پیش از طلوع خورشید روز جمعه، در محل تایین شده شده آغاز گردید. مسئولیت برنامه‌ریزی و برگزاری اردوی درخت‌کاری بر عهده گروهی از اعضای کنگره، تحت عنوان دیدبانان اردو، اردوبانان و کمک اردوبانان می‌باشد. طبق برنامه‌ی از پیش تعیین شده از ساعت 7.30 صبح صبحانه سِرو گردید.

سپس اعضای هر نمایندگی در 12 منطقه مشخص شده مستقر و در گروههای 6 نفره تقسیم کار شدند، که مسئولیت آموزش و نظارت بر اجرای صحیح درخت‌کاری در هر منطقه را یکی از اردوبانان یا کمک اردوبانان بر عهده داشتند و مدیریت اجرایی هر منطقهبر عهده ایجنت یا نگهبان مرزبانان در هر نمایندگی بود.

 ابتدا جلسه توجیهی و هماهنگی برای مسئولین مناطق برگزار گردید که در آن طرز صحیح کندن چاله، کاشت نهال و آبیاری اولیه آموزش داده شد. سپس اردوبانان و کمک اردوبانان مناطق به اعضای مستقر در هر منطقه این آموزشها را انتقال دادند و اجرای درخت‌کاری از ساعت 9.30 دقیقه صبح با شور و شوق فراوان اعضای حاضر در پارک جنگلی جاجرود آغاز گردید.

امروز در این مراسم1096نفر از اعضای نمایندگی‌های استان تهران کنگره 60 شرکت داشتند، این افراد که از دوهفته قبل برای شرکت در اردوی درخت‌کاری ثبت‌نام ‌کرده بودند، بیش از 2000 اصله درخت را در زمین نشاندند.

از نکات حائز اهمیت حضور پُر رنگ مسئولین وزارت جهاد کشاوری و ستادمبارزه با مواد مخدر به همراه هیات همراه بود که خود گواه بر فعالیت موثر و ثمربخش کنگره 60 در تمامی عرصه‌ها از جمله درمان اعتیاد، احیای شخصیت انسانی و حتی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعیمی‌باشد.

آقای متولی قائم مقام دفتر آموزش ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل و مراتع کشور،آقای علی کیان مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران،آقای جلال پور رئیس اداره جنگل کاری و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، آقای ناصر پازوکی مسئول پارکهای جنگلی شهر تهران و آقای شکوهی مسئول پارک جنگلی جاجرود (محل برگزاری اردوی درختکاری) و کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از اشخاص برجسته حاضر در این مراسم بودند.

 

کاشت نهال تا ساعت 1 بعد از ظهر ادامه داشت و پس از آن اعضای شرکت کننده به صرف نهار در کنار یکدیگر پرداختند تا پایان این حضور مغتنم در طبیعت را با شادی و شکردر کنار یکدیگر جشن بگیرند و شکرگزار خداوندی باشند که چنین فرصتی را به ایشان اهدا نموده است. اکنون شاید می‌شود گفت گوشه‌ای از دِین خود را همه با هم به طبیعت ادا کردیم.

 

تا بادا چنین بادا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .