English Version
English

جهان‌بینی؛ الفبای زندگی

جهان‌بینی؛ الفبای زندگی

ششمین جلسه از دوره سی‌ویکم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی کاسپین با نگهبانی همسفر فاطمه، دبیری همسفر اکرم و استادی همسفر مريم با دستورجلسه «جهان‌بینی۲و۱» در روز دوشنبه مورخ هفدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۶:۰۰ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:
عرض سلام خدمت شما عزیزان، امیدوارم حال همگی شما خوب باشد و مثل همیشه پر انرژی باشید. من هم امروز حال و انرژی بسیار خوب و بالایی دارم.
دستور جلسه امروز مبحث جهان‌بینی می‌باشد. سال پیش هم که بنده در جایگاه استادی قرار گرفتم دستور جلسه جهان‌بینی بود.
اگر بخواهم تعریفی از جهان‌بینی ارائه بدهم، جهان‌بینی دارای دو بخش اصلی می‌باشد؛ جهان‌بینی بیرون و درون.
جهان‌بینی درون، ادراک و احساس ما نسبت به جهان درون ماست و جهان‌بینی بیرون ادراک و احساس ما نسبت به دنیای بیرون می‌باشد.
فرد مصرف‌کننده‌ای که وارد کنگره ۶۰ می‌شود و قصد درمان کردن اعتیادش را دارد باید سه پارامتر را در نظر بگیرد. این سه پارامتر مثلثی را تشکیل می‌دهند که شامل جسم، روان و جهان‌بینی می‌باشد؛ یعنی یک فرد مصرف‌کننده برای درمان باید در قسمت جسم، روان و جهان‌بینی به تعادل برسد.
افرادی که در کمپ‌ها با روش سقوط آزاد ترک اعتیاد می‌کنند پس از خروج‌ از کمپ همچنان وسوسه مصرف موادمخدر را دارند؛ اما در کنگره ۶۰ فرد مصرف‌کننده طی ۱۱ ماه درمان شده و موادمخدر را برای همیشه به فراموشی می‌سپارد و به تعادل می‌رسد. فرد رها شده در کنگره را اگر برای مثال در انبار هروئین هم رها کنیم هیچ‌گاه وسوسه مصرف مواد پیدا نخواهد کرد.
جهان‌بینی تنها مختص انسان‌های مصرف‌کننده نیست؛ بلکه به همه انسان‌ها مربوط می‌شود. جهان‌بینی الفبای زندگی است و به ما خوب زیستن را یاد می‌دهد تا نیروی انسانی از دست رفته‌ خود را دوباره پیدا کنیم.
همه انسان‌ها هرگاه عمل ضدارزشی انجام دهند حال‌شان خراب می‌شود و دچار عذاب وجدان می‌شوند؛ اما از آنجایی که در عمل ضد‌ارزشی کشش اتفاق می‌افتد بنابراین دائماً انسان‌ها را به سمت خود می‌کشد. برای مثال ما در جمعی هستیم که عمل غیبت کردن اتفاق می‌افتد و ما با اینکه می‌دانیم غیبت کردن عملی ضدارزشی است؛ اما باز هم این کار را انجام می‌دهیم.

اگر انسان به عمل ضدارزشی نه بگوید در اصل از فرمان عقل خود پیروی کرده‌ است و این جدالی است بین نفس و عقل. در این راه اگر نفس پیروز شود فرد به بیراهه می‌رود و اگر عقل پیروز شود فرد به سمت صلح و آشتی می‌رود.
اگر بخواهم مثالی درباره خود بزنم؛ بنده انسانی بودم که هرگاه با شخصیتی وارد بحث می‌شدم سعی می‌کردم سکوت کنم و هیچ‌گاه جواب ندهم. این رفتار من مسافرم را بسیار اذیت می‌کرد و همیشه می‌گفت که در دعواهایمان جواب من را بده و به من بد و بیراه بگو اما سکوت نکن. من با اینکه می‌دانستم این رفتارم مسافرم را آزار می‌دهد، متاسفانه به خواسته نفسم گوش می‌دادم و همچنان این رفتار را تکرار می‌کردم اما امروز این اتفاق نمی‌افتد.
بنده سعی کردم گذشته‌ام را از بین ببرم، هیچ‌وقت این خاطره را فراموش نمی‌کنم؛ روزی با مسافرم درگیر جدال بودیم و پسرم این صحنه‌ها را مشاهده کرده بود و پس از آن وارد اتاق من شد و به من گفت که مامان نگران نباش بابا دست خودش نیست. پسر سه ساله من در آن سال‌ها باید به فکر بازی می‌بود؛ ولی درگیر نصیحت کردن من شده بود. آنجا بود که به خودم آمدم و گفتم چرا من به‌جای عقلم از خواسته نفسم استفاده کردم و کودکم را آزار دادم. امیدوارم که پسرم روزی مرا ببخشد.
بنده آنقدر در خودم تخریب ایجاد کرده بودم که تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی متوقف کردم با این حال که عاشق ادامه تحصیل تا مقطع دکترا بودم.
حال می‌رسیم به سه پارامتر بعد یعنی؛ تجربه، تفکر و آموزش اینجا نیز ما یک مثلث تشکیل می‌دهیم.
همانطور که می‌دانیم ترس تفکر را می‌خورد و هنگامی که تفکر خورده شود یک غذای فاسد است و نمی‌شود از آن استفاده کرد.
تمام همسفران در سفر اول نگران این هستند که مسافران‌شان گریز بزنند؛ اما باید توکل به خدا بکنند و مسافران خود را رها کرده و با فکری باز مسافران را در این مسیر همراهی کنند.
چیزی که تجربه را متوقف می‌کند یاس و ناامیدی است. انسانی که دائماً در حال یاس و ناامیدی است هیچگاه نمی‌تواند به تجربه برسد. چند سال پیش به بنده پیشنهاد کاری شد و با توجه به این که آن کار با رشته تحصیلی من هم‌خوانی داشت و می‌توانستم در آن موفق شوم؛ اما به خاطر داشتن یاس و ناامیدی زیاد دست رد به آن کار زدم و این کسب تجربه را از دست دادم.
چیزی که مانع از آموزش می‌شود منیت است‌ انسانی که دچار منیت باشد هیچگاه نمی‌تواند آموزش بگیرد؛ برای مثال فردی که در درس شیمی مهارت دارد و فکر می‌کند همیشه از افراد دیگر برتر است هیچگاه به دنبال پیشرفت خود نخواهد رفت و در یک جا متوقف می‌شود.
از اینکه به صحبت‌های بنده گوش کردید سپاسگزارم.

تایپ و ویرایش: همسفر آوا (خدمتگزار سایت)
عکس: همسفر آرزو (مرزبان خبری)
ارسال: همسفر مرضیه (خدمتگزار سایت)
همسفران نمایندگی کاسپین قزوین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .