English Version
English

لذت‌بخش‌تر شدن بازی با فراگیری قوانین آن

لذت‌بخش‌تر شدن بازی با فراگیری قوانین آن

در کنگره آموختیم جهان‌بینی الفبای یک زبان و برای همه انسان‌ها است، برای قابل‌درک و لمس بودن مفاهیم کلی و آموزش‌های کنگره نیاز است که الفبای آن را بلد باشیم. جهان‌بینی، کاربرد الفبا را برای ما می‌شکافد، این مطلب از کجا مشخص می‌شود؟ ممکن است اشخاصی نوشتارها را بخوانند و گیج شوند. جزوه جهان‌بینی‌۱، یک سری تعاریف را مطرح می‌کند و هدف اصلی این است که برای فهم آسان‌تر مطالب تصویر ذهنی برای شخص به وجود آورد. ما باید بدانیم علم پیچیده نیست و هر چیزی کلیدی دارد.

هر مطلب و علم مانند یک بنای عظیم است و یکسری قوانین دارد که مانند پایه و فونداسیون ساختمان است که اگر درست پایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم صد طبقه روی آن بسازیم، پس این هنر نیست که انسان مطلبی را به‌گونه‌ای بیان کند که کسی متوجه نشود، ساده کردن مطالب، مهم‌ترین کاری است که یک معلم و استاد می‌تواند انجام دهد.

نکته دیگر در جزوه جهان‌بینی این است که چندین مدل را معرفی و از آن‌ها استفاده می‌کند، زیرا برای درک موضوع به ابزارهای مختلف احتیاج داریم که مهم‌ترین آن‌ تصاویر است و با استفاده کردن از آن‌ها می‌توانیم در مخاطب یک تصویر ذهنی به وجود آوریم که برای فهمیدن می‌تواند تصویر را در ذهن خود شبیه‌سازی و رابطه را پیدا کند.

چه کسی به علم جهان‌بینی نیاز مبرم پیدا می‌کند؟ این علم برای همه انسان‌ها و کسانی که درون تاریکی هستند و می‌خواهند از تاریکی خارج شوند، مانند یک طناب محکم، قوی و کلیدی است و بقیه انسان‌ها نیز به این طناب احتیاج دارند؛ زیرا انسانی که به درون تاریکی رفته و حس‌ بدی پیدا می‌کند، بسیاری از توانایی‌های خود را از دست می‌دهد و ناتوان می‌شود؛ تنها دانشی که در این شرایط به کمک او می‌آید این است که باید نیروها را بشناسد و بداند از کجا ضربه می‌خورد. زمانی تغییرات درون انسان به وجود می‌آید که دانایی و ظرفیت او افزایش پیدا کند.

در جزوه جهان‌بینی، ساختار عقل را به ساختار پادشاهی و به قلعه تشبیه کرده است که کاملاً با صور آشکار که همان مغز است، تطابق دارد و این نشان‌دهنده درست بودن مطالب است، زیرا هر چیزی به دو طریق اثبات می‌شود یا ازنظر علمی، یعنی فرمول آن را پیدا کنیم و یا این‌که تجربی باشد به‌عنوان‌مثال؛ دارویی را به هزار نفر داده‌ایم و نهصد نفر آن‌ها حالشان خوب شده است، پس به این نتیجه می‌رسیم که این دارو تأثیر خوبی در بیماری می‌گذارد.

حال این سؤال پیش می‌آید که اگر دانایی این‌قدر خوب و کاربردی است چرا همه ما دانا نمی‌شویم؟ جزوه جهان‌بینی ۲ به این سؤال‌ پاسخ می‌دهد که علت اینکه با مشکل یا ضد ارزشی سال‌ها درگیر هستیم و نمی‌توانیم از آن بیرون بیاییم این است که آن‌طرف سکه نیز خبرهایی وجود دارد و آن نیروهایی است که اجازه رشد دانایی را به همین راحتی نمی‌دهند و جلوی کار ما را می‌گیرند.

آقای امین، جزوه جهان‌بینی دو را با قوانین زندگی شروع می‌کنند، زیرا هر بازی با یادگیری قوانین آن لذت‌بخش‌تر می‌شود. این مرحله سخت است و هیچ ارتباطی به هوش و استعداد ندارد، بلکه بر اساس درجه تکاملی انسان نقش نیروها، بازدارندگی، مخرب و مکمل می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال اگر باد را در نظر بگیریم، گاهی در مقابل حرکت شما نقش نیروی بازدارنده را ایفا می‌کند، با وزیدن با شدت، شما را از جاده به بیرون پرتاب می‌کند و نقش مخرب را دارد و ممکن است همه‌چیز خود را از دست بدهید، اما با درست کردن وسیله‌ای مانند توربین، می‌توانیم انرژی باد را ذخیره و جذب کنیم که در این قسمت نقش نیروی مکمل را دارد؛ اما برای چه کسی؟ برای کسی که دانش و علم داشته و بتواند آن را مهار کند.

در جزوه جهان‌بینی نیروهای بازدارنده را معرفی می‌کند و می‌گوید برای مثلث دانایی که بسیار خاصیت دارد، قرینه‌ای وجود دارد و شاخ‌به‌شاخ تمام این ضلع‌ها قرار می‌گیرد و نمی‌گذارد این مثلث به وجود آید که نام آن، مثلث جهالت است که از سه ضلع ترس، ناامیدی و منیت به وجود می‌آید.

حال منشأ این حس‌ها کجاست؟ منشأ همه این حس‌ها درون خود ماست؛ اما از کجا به وجود می‌آیند؟ ساختارهایی که سال‌های سال درون ما بوده‌اند، می‌توانند باانرژی که درون خود ذخیره کرده‌اند در ما ترس، نفرت، حسادت و ... را به وجود آوردند و با به وجود آوردن حس‌های بد، کنترل را در اختیار گرفته و ظرف چندین سال قدرتمند شوند؛ به همین دلیل، به‌سختی می‌توان عادت بد را کنار گذاشت، چون ساختارهای منفی برای حفظ قدرت، رشد و توسعه از ابزارهای دقیق، مانند جهل و نادانی ما استفاده می‌کنند.

ساختار مافیایی از خواسته‌های نامعقول به وجود می‌آید به همین دلیل به‌سادگی نمی‌توانیم خود را عوض کنیم مگر این‌که خواسته‌ها خود را تغییر دهیم؛ بنابراین نیروی منفی و بازدارنده یک کار را به‌خوبی انجام می‌دهند و آن‌هم آلوده کردن حس انسان است، زیرا حس اولین شروع به کار افتادن قوه عقل است و زمانی که حس آلوده شود، عقل فرمان اشتباه صادر می‌کند و در کل مسئله جهان‌بینی روی دانایی، شناخت و حس‌ها است این‌که انسان چگونه می‌تواند نوع حس را تشخیص دهد و پالایش کند، بنابراین اگر انسان بتواند به این‌گونه پیش برود از تاریکی و خیلی مسائل می‌تواند خارج شود.

منابع؛ سی‌دی جهان‌بینی ۱ و ۲
نویسنده: همسفر سعیده، ورزشبان تنیس روی میز، پارک شهدای شهرداری اصفهان
ویراستار: همسفر الهام، رشته ورزشی شطرنج پارک شهدای شهرداری
ارسال: راهنما همسفر فاطمه رشته ورزشی بدمینتون نمایندگی دنا
گروه ورزش همسفران کنگره ۶۰

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .