English Version
English

وفای به عهد از خصلت خداوند است

وفای به عهد از خصلت خداوند است

جلسه دوم از دوره چهارم جلسات لژیون سردار ویژه همسفران نمایندگی حافظ با استادی راهنما همسفر خدیجه، نگهبانی راهنما همسفر سکینه و دبیری همسفر زهرا با دستور جلسه «قول و قرار، وفای به عهد» روز شنبه مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه راس ساعت ۱۴:۰۰ آغاز به کار کرد.

 خلاصه سخنان استاد:

از نگهبان جلسه سپاسگزارم که استادی و مسئولیت جلسه را به من واگذار نمود تا خدمت کنم. همه ما می‌دانیم که یک انسانی قبل از این‌که به کره خاکی بیاید یک پیمانی بین خداوند و انسان بسته شده‌است که خداوند فرمودند: آیا قبول داری که من ربّ و پرودگار شما هستم؟ همه گفتیم (قآلوا بَلی) و از آنجا پیمان بسته شد که روز "الست" نام دارد.

زمانی که به انسان اختیار داده شد در کتاب (ادموند و هلیا) مطالعه کردیم بر اثر نافرمانی، پیمان و قول قرار یادش رفته و وارد دنیای تاریکی و نقص فرمان سقوط کرده و در کره خاکی قرار گرفت که از آنجا پیمان‌شکنی شروع شد. یک بُعد قول و قرارِ انسان با خودش می‌باشد و یک بُعد آن با دیگران است؛ قول و قراری که با خودم می‌بندم و از سر نا‌آگاهی یک سری از آنها را عمل نمی‌کنم و فراموش می‌کنم، قول و قراری که با دیگران می‌بندیم مانند عهد و پیمان ازدواج که نسبت به یک سری مسئولیت‌ها متعهد می‌شویم و گاهی این قول و قرارها به صورت مکتوب نوشته می‌شود.

برای اینکه انسان ناسپاس و فراموش کار است گاهی اوقات طمع سراغ او می‌آید و از یاد می‌برد که چه پیمانی بسته است که خداوند تاکید کرده هر قول و قراری گذاشتید بنویسید. این مثلثی که گفته شد مستلزم دو تا موضوع مهم است که ما آن را در وادی‌ها آموختیم؛ پله اول و وادی اول به ما یاد داد که قبل از هر قول و قراری تفکر و تعقل کنیم، من قبل از کنگره خیلی نذر می‌کردم اما نمی‌توانستم انجام بدهم زیرا زمانی‌که مشکلم حل می‌شد دیگر قول و قرار را فراموش می‌کردم و اصلا از عهده آن بر نمی‌آمدم.

قوانینی که در وادی هشتم است به ما یاد می‌دهد که پیمان‌شکن نباشیم؛ زمانی‌که قول و قراری گذاشته می‌شود نقض کردن آن باعث می‌شود حال طرف مقابل بد و اعتماد از بین برود، یک سیستم مختل شود و فساد روی زمین ایجاد شود، برای همین خداوند پیمان‌شکنی را به عنوان نقض قانون دانسته است و فرموده: که پیمان‌شکن نباشید و جای دیگر گفته وفای به عهد کنید تا برای شما هم وفای به عهد کنند.

ما هر چه‌قدر به قول و قرار‌ها پایبند باشیم و به عهدمان وفادار باشیم یک سری حس‌ها و دریافت‌ها برای ما باز می‌شود که باعث می‌شود من از نظر درونی ارتقا پیدا کنم و حس‌های نابی سراغ من آید که من آن را به دیگران هم انتقال دهم تا روی زمین عشق به وجود آید؛ اگر انسان‌ها بتوانند به همدیگر اعتماد کنند و در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنند، اگر من بتوانم به قول و قرارم وفادار باشم باعث می‌شود که در من اعتماد به نفس لازم به وجود آید.

در وادی هشتم یک پیمانی بسته شد که من هر وقت به این نشان نگاه می‌کنم سختی راه برایم هموار می‌شود؛ این پیمان بستن بعد از سفر اول باید اتفاق بیافتد، زمانی‌که پیمان می‌بندیم یک سری از کارهای ضدارزشی که انجام می‌دادیم و قبلا دچار آنها بودیم را در کاغذ می‌نویسم، سیاهه می‌کنیم و می‌سوزانیم و بعد به آب یا باد می‌سپاریم و یک سری قول و قرارهای جدید را مکتوب و آن‌ها را ریزریز و به دست رودخانه به امانت می‌سپاریم، هر زمان که این نشان را دیدی از یادت نرود که چه خواسته‌ای داشتی و کجا بودی؟ چه شدی و چه می‌خواهی شوی؟ آیا می‌خواهی ارتقا پیدا کنی؟

وفای به عهد یکی از خصلت‌های خداوند است که باید من انسان هم یاد بگیرم و به قول و قراری هر چند کوچک که به فرزندم می‌دهم پایبند باشم و قبل از اینکه قول بدهم ببینم آیا ظرفیت‌اش را دارم؟ آیا می‌توانم؟ اگر نمی‌توانم سکوت کنم تا بتوانم آن را فراهم کنم. پس خصلت وفای به عهد هم مانند خصلت بخشندگی چیزی است که خداوند دارد و به ما هم داده است. امیدوارم همه ما به عهدمان وفا کنیم تا بتوانیم  در کنار هم زندگی خوب و خوشی را داشته باشیم.

مشارکت راهنما همسفر مهدیه:

خدا را شکر که اذن ورود به کنگره به من داده شد، انسان ابتدا باید هدفش را تعیین کند و با تمامی وجودش از خداوند بخواهد مثلا، آیا می‌خواهید عضو لژیون سردار شوید، به این فکر نکن که چه طور می‌شود؟ خودش جور می‌شود تو فقط از خدا بخواه، می‌خواهم وارد کنگره شوم، چه‌طوری مهم نیست، نیروها می‌برند و می‌رسانند، اصلا کار هستی همین است که می‌خواهد انسان را به هدفش برساند، کافی است که من چه اندازه در هدفم مسمّم باشم و چه‌اندازه دانایی و آگاهی پیدا کنم و چه‌اندازه از دیواره ترس‌هایم عبور کنم. در کتاب آسمانی هم به وفای عهد اشاره شده است؛ حتی يکی از پیامبران لقب وفای به عهد نام گرفته است، یعنی هر عهدی که می‌بست یا هر قول و قراری که می‌داد پایبند بود به نظر من این وفای به عهد ارتباط مستقیم به وادی ششم دارد؛ ما هرچه‌ به طرف ارزش‌ها حرکت می‌کنیم روزنه فرمان عقل نزدیک‌تر می‌شود.

مشارکت راهنما همسفر معصومه:

من هم هفته راهنما را به تمامی راهنمایان کنگره ۶۰ تبریک عرض می‌کنم امیدوارم خیر و برکت این خدمت در زندگی‌تان جاری باشد،
انسان‌هایی که در تاریکی قرار می‌گیرند خیلی قول و قرارها با خودشان می‌گذارند که اگر من این تاریکی را پشت سر بگذارم چیزی را در قبالش پرداخت می‌کنم، آقای مهندس در سی‌دی‌ها به کرّات اشاره می‌کنند که قرار نیست همیشه ما از خداوند بگيريم بعد پرداخت کنیم یک بار هم چیزی را پرداخت کنیم بعد از خداوند طلب کنیم این هم حرف قشنگی برای من بود؛ اگر چیزی را از خداوند بخواهم می‌گویم درست است که من ناتوانم در قبال آن چیزی که از تو می‌خواهم اما تا حدّی که‌ در توانم باشد برای رسیدن به آن هدف یا مسیر حرکتی می‌کنم، از من حرکت از تو برکت.

مشارکت همسفر مهین:

همان‌طور که در دعای جوشن کبیر هم آمده که «یآ صادِقُ الوَعد یآموُفی العَهد» یعنی ای خدایی که به وعده‌ات عمل می‌کنی و ای خدایی که پایبند به عهد و وفا هستی؛ پس منِ بنده خدا که خلیفة الله هستم و این رسالت عظیم که از طرف خدا بر دوش من گذاشته شد باید قدردان باشم. تمام صفات خداوند در انسان نهادینه شده است، خداوند به تنها موجودی که اختیار داده انسان است و راه را برایش هموار کرد و فرمود: یک راه راست و روشنایی و یک راه دیگر تاریکی، فسق و فجور؛ انسان اختیار دارد که در کدام راه برود من اگر در راه راست باشم می‌توانم به پنج حس درونم دست یابم حتی پشت پرده را می‌توانم ببينم. اگر من به عهدی که بستم وفادار باشم آن دست‌های آسمانی به کمک‌ من می آیند پس من به عنوان بنده خدا باید از صفات خدواند بتوانم به نیکی استفاده کنم به عهدم وفادار باشم هم به خودم و هم به هم نوعان خودم و هم این‌که به خدواند رحمان متعهد باشم، همان گونه که خداوند خوب خدایی می‌کند من هم بتوانم خوب بندگی کنم.

مشارکت همسفر مریم:

ابتدا هفته راهنما را به همه استادان عشق تبریک عرض می کنم، این دستور جلسه می‌خواهد متعهد بودن را به من یاد آوری کند؛ قبل از هر چیز یا هر کاری که بخواهم انجام دهم ابتدا باید فکر کنم و بنا به آن ظرفیت درونم آن کار را انجام  بدهم. من قبل از این‌که وارد لژیون سردار شوم باید برنامه‌ریزی کنم و نسبت به آن تعهدی  که دادم عمل کنم. ما در کنگره ۶۰ خیلی چیزها را به صورت مثلث یاد می‌گیریم؛ وفای به عهد هم سه ضلع دارد یک ضلع وفای به‌ عهد خداوند و ضلع دوم وفای به عهد انسان‌ها و ضلع سوم وفای به عهد خودمان است؛ در رأس این‌ها اگر ما بتوانیم به آن قوانینی که خداوند برای انسان قرار داده‌ عمل کنیم متقابلاً در مقابل آن وفای به عهد نسبت به دیگران هم می‌توانیم پایبند باشیم.

تایپ: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر معصومه (عضو لژیون سردار)
عکس و ارسال: همسفر زینب، مرزبان خبری
همسفران نمایندگی حافظ

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .