English Version
English

آموزش جهان‌بینی برای همه‌ انسان‌ها لازم و ضروری است

آموزش جهان‌بینی برای همه‌ انسان‌ها لازم و ضروری است

جلسه دهم از دوره پنجم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران نمایندگی میرداماد اصفهان با دستور جلسه «جهان‌بینی 1 و 2» با استادی همسفر الهام در روز شنبه 15 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

جهان‌بینی نوع نگرش ما نسبت به زندگی و جهان هستی است یا به تعریف استاد امین که می‌فرمایند: «آنچه ما از جهان هستی ادراک و احساس می‌کنیم را جها‌ن‌بینی می‌گویند.» آموزش جهان‌بینی برای همه‌ انسان‌ها لازم و ضروری است و مختص یکسری افراد خاص نمی‌شود؛ ولی برای افرادی که وارد عمق تاریکی شدند نیاز مبرم است؛ چون یکی از اضلاع مثلث درمان اعتیاد، همین مسئله جهان‌بینی است؛ فقط باید به راحت‌ترین و آسان‌ترین شکل ممکن آموزش داده شود تا برای همه‌ قابل‌فهم و درک شود.

در جزوه‌ کاربردی جهان‌بینی از مدل‌ها برای یادگیری بهتر استفاده‌شده است، یکی از آن مدل‌ها تصاویر است که شخص در ذهن خود با تصویر شبیه‌سازی کند؛ مثلاً نفس، به شهر وجودی تشبیه شده است که خلاف‌کارها و مافیا مثل ذرات ناخالصی یا نیروهای بازدارنده و دانشمندان و حکما مثل ذرات الهی هستند و آن چیزی که از این شهر وجودی محافظت می‌کند، قلب انسان است که قلب جایگاه حس هست، وقتی این مدل را در ذهن خود ترسیم می‌کنیم؛ قطعاً متوجه خیلی مسائل می‌‌شویم. نیروهای منفی باعث القای افکار منفی می‌شوند که روی حس ما تأثیر می‌گذارند و همچنین برای عقل، مدل قلعه به‌کار برده شده است که سربازان دانایی از این قلعه محافظت می‌کنند.

انسان اگر به دانایی بهتر برسد، کمتر تحت تأثیر افکار منفی قرار می‌گیرد. خود دانایی مثلثی است که اضلاع آن شامل: آموزش، تجربه و تفکر هستند، باید هر سه ضلع به یک اندازه رشد کنند. اگر مثلث دانایی به مرحله‌ عمل برسد، به دانایی مؤثر تبدیل می‌شود. در جزوه جهان‌بینی ۲ معادله عملکرد را معرفی می‌کنند که انرژی حاصل از انجام فعل برابر است با حس به‌کار برده شده ضربدر مسیر انجام آن فعل که اگر هم حس و هم مسیر درست باشند، انرژی مثبت در ما ایجاد می‌شود.

جهان‌بینی چشم ما را روی حقایق هستی باز می‌کند تا بتوانیم بهتر تفکر کنیم، تصمیم بگیریم و حرکت کنیم، در برابر مشکلات سریع جا نزنیم، حس بیهودگی به ما دست ندهد تا دچار ناامیدی نشویم وسعی کنیم به تعادل و درنهایت به آرامش برسیم. مواظب حس‌هایمان باشیم که خراب و آلوده نشوند تا بتوانیم محبت واقعی را به‌جای خشم و کینه و نفرت در دلمان جایگزین کنیم. امید داریم با سعی و تلاش خود بتوانیم جهان‌بینی را در زندگی کاربردی کنیم.


رابط خبری: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون نهم)
عکاس خبری، ویراستاری و ارسال: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر سمیرا (لژیون شانزدهم)
همسفران نمایندگی میرداماد اصفهان

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .