English Version
English

اولین قدم در جهان‌بینی فراگیری قوانین است

اولین قدم در جهان‌بینی فراگیری قوانین است

جلسه پنجم از دوره پنجم کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران نمایندگی سهروردی اصفهان با استادی همسفر نگار و با دستور جلسه «جهان‌بینی ۱ و ۲» در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

صحبت‌هایی که در کنگره آموزش داده می‌شود برای این است که قابل درک و لمس باشد و ما باید الفبای آن را بلد باشیم. یکی از مهم‌ترین کاربردها جهان‌بینی این است که الفبای یک زبان را برای ما می‌شکافد. درواقع علم پیچیده نیست؛ معلم باید مطالب را درست آموزش دهد و درست جا بیندازد. علم، مانند یک بنای عظیم است و قوانینی دارد؛ مثل پایه و فونداسیون است که اگر درست بنا شود ۱۰۰ ساختمان دیگر روی آن ساخته می‌شود. برای درک موضوع نیاز به ابزارهایی است. ما مدل‌هایی را در جهان‌بینی ارائه می‌دهیم و از تصاویر نیز استفاده می‌کنیم. تصاویر، شبیه‌‌سازی را در ما ایجاد می‌کند؛ برای مثال از مدل استفاده می‌کنیم. ما شهری را در نظر می‌گیریم که همه‌ نوع انسان‌هایی در آن زندگی می‌کنند؛ انسان‌های خردمند، هنرمند و... که همان خواسته‌های معقول نفس هستند و انسان‌های شرور، دزد و جنایتکار که خواسته‌های نامعقول انسان به‌شمار می‌آیند.

علم جهان‌بینی برای همه انسان‌ها مانند طنابی محکم و قوی، کلیدی و لازم است. اعتیاد باعث می‌شود انسان حس‌های خوب خودش را از دست داده و حس‌های بد را دریافت نماید و با این حساب، قدرت و توانایی که در وجودش بوده را از دست داده و ناتوانی به‌سراغش می‌آید. جهان‌بینی به‌انسان کمک می‌کند تا نیروهای مخرب را بشناسد و بداند در درونش چه اتفاق‌هایی درحال رخ دادن است و بداند از کجا ضربه می‌خورد تا بتواند به خود کمک کند. افزایش دانایی به‌انسان کمک می‌کند تا نیروی از دست رفته را به‌دست آورد و تا یک پنجم دانایی اضافه نشود، فرد نمی‌تواند موادش را کم کند؛ درواقع به‌میزان کم کردن مواد باید افزایش دانایی نیز داشته باشیم. بنابراین کم کردن مواد به‌تنهایی کافی نیست، گاهی عواملی وجود دارند که مانع حرکت در انسان می‌شود.

در جهان‌بینی (۲) قوانین بازی مطرح می‌شود؛ برای مثال: هر بازی قوانینی دارد و دانستن این قوانین، بازی را برای انسان لذت‌بخش‌ می‌کند. خداوند قوانینی را در کتاب آسمانی آورده است تا ما انسان‌ها با دانستن و عمل به آن‌ها زندگی راحتی داشته باشیم و از زندگی لذت ببریم. نادیده گرفتن آن‌ها برابر است با ایجاد مشکلاتی که برای خود و دیگران درست می‌کنیم؛ بنابراین اولین قدم در جهان‌بینی فراگیری قوانین است؛ زیرا با ندانستن قوانین دچار مشکلاتی می‌شویم؛ مثلاً به‌نظر می‌رسد همه جا، همه بد هستند در صورتی که این بازتاب بد بودن، بلد نبودن من است. استاد امین می‌گوید: «با فراگیری قوانین، تغییری که در من به‌وجود آمد باعث شد تمام کسانی که من با آن‌ها مشکل پیدا کرده بودم، تبدیل شوند به‌ حامیان و نیروهای کمکی برای من، چون من قوانین زندگی را یاد گرفتم.»

در ادامه می‌رسیم به‌نیروهای بازدارنده منفی و تخریبی که بر اساس درجه تکامل انسان نقش این نیروها متفاوت می‌شود. نقش بازدارندگی این است که انسان با اندیشه و آگاهی راه‌ حل مناسبی برای حل مسائل پیدا کند، چون جهش و رشد انسان با حل کردن مسائل است؛ پس تکامل بدون نیروهای بازدارنده غیرممکن است.

ابزارهایی که کنگره در اختیار ما قرار می‌دهد هر کدام از ما به‌اندازه ظرفیت خود از این مطالب برداشت داریم و ما همه مسافریم. این مطالب برای فردی حکم ماشین و برای دیگری حکم هواپیما را دارد؛ سفر با هواپیما مسلماً لذت‌بخش‌تر است. با علم جهان‌بینی می‌توان عادات بد و ناپسند را ذره‌ذره کم‌رنگ و ریشه‌کن کرد؛ برای مثال در کوه نیروی مقاومت وجود دارد و ما نمی‌توانیم کوه را جابه‌جا کنیم. کار نیروی‌های منفی آلوده کردن حس است و کل جهان‌بینی روی مسئله دانایی، شناخت حس‌ها و اینکه چگونه انسان حس‌های خود را پالایش می‌کند، است. اگر انسان خوب پیش برود، نجات پیدا می‌کند و به‌راحتی مسائل خود را حل می‌کند.


رابط خبری: همسفر زهرا (ح) رهجوی راهنما همسفر خاطره (لژیون دوم)
عکس: مرزبان خبری، همسفر فاطمه
ارسال: راهنمای تازه‌واردین، همسفر مریم
همسفران نمایندگی سهروردی اصفهان

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .