English Version
English

ذهن جزئی از جسم است

ذهن جزئی از جسم است

در جلسات قبلی بحث کردیم و تعریفی که سازمان بهداشت جهانی، در مورد اعتیاد کرده بود این است که اعتیاد مسمومیت مزمن است که با هم صحبت کردیم و فهمیدیم که این تعریف کاملاً غلط است و اعتیاد ربطی به مسمومیت ندارد، پس اگر اعتیاد را مسمومیت بدانیم مواد مخدر هم سم تلقی می‌شود، چون اعتقاد من بر این است که ما باید در مسئله اعتیاد، چرخ را از نو اختراع کنیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم و کسی که به درمان اعتقاد ندارد این است که اطلاعاتش درست نبوده است.

بعضی‌ها اعتقاد دارند که اعتیاد بیماری ذهنی است یعنی جزء اختلالات است، این هم مفهومی ندارد، ذهن جزئی از جسم بوده و جداگانه نیست، شما می‌گویید دست و این دست جزئی از جسم است، ذهن هم مربوط به جسم است که هم صور پنهان و هم صور آشکار دارد. ذهن را بررسی می‌کنیم، به روان می‌رسیم، اعتیاد یک بیماری روانی است، حال باید بدانیم که مفهوم روان چیست؟ روان یعنی رفتار و کردار و خلق و خوی ما که همه ریشه در جسم دارد، روان ما هم ریشه در جسم دارد.

ما هر چه نگاه کنیم، باید در اثر واکنش‌های جسم باشد، جسم از دو چیز؛ یکی از افکار و‌ دیگری از خود مواد فرمان می‌گیرد، وقتی شما نگرش و جهان‌بینی دارید، نگاه شما باعث می‌شود که در سیستم فیزیولوژی شما تغییراتی ایجاد شود. رفتار و کردار شادی و اندوه، اتفاقات، کنش‌ها یا واکنش‌ها همه در جسم رخ می‌دهد. ما نمی‌توانیم به طور کلی جسم را از روان جدا کنیم این‌ها کاملاً به هم مربوط می‌شوند. اگر افسردگی یک بیماری ذهنی است پس ما چرا به فرد قرص می‌دهیم؟ پس اگر ناامیدی افکار و اندیشه است، پس چرا باز دو مرتبه دارو می‌دهیم؟

دارو بر روی جسم اثر می‌گذارد پس این‌ها از جسم جدا نیستند. بیماری ذهنی باز ریشه در جسم دارد، آنچه ما داریم مربوط به جسم ما است. تمام سیستم‌هایی که می‌خواهند با معنویت یا نگهداری در کمپ، یوگا، ورزش یا هر چیز دیگری اعتیاد را ترک بدهند، این‌ها همه نادرست و غلط است، ممکن است به ترک اعتیاد برسند ولی به درمان اعتیاد نمی‌رسند، چون ریشه در ساختار جسم دارد. ما آمدیم شاخص را به عنوان تریاک انتخاب کردیم، حالا ببینیم ترکیبات شیمائی تریاک چیست؟ وقتی می‌گوئیم تریاک، یعنی با یک ماده مخرب اعتیادآوری مواجه هستیم؟ ولی باید یک نگاه دیگری کنیم که این نگاه را هیچ کس نمی‌کند، که تریاک چیست؟ تریاک علاوه بر آلکالوییدهای مؤثر که ۲۵ نوع است از بین آن ها ۶ آلکالویید مهم به مقدار نسبتاً زیاد در آن وجود دارد که عبارتند از مرفین، کدئین، نارسئین، نارکوتین، تبائین، پا‌پاورین و ... که همه اثرات دارویی دارد و هیچ کدام سم نیستند.

حالا می‌خواهیم بدانیم که فرد معتاد کیست؟ تعریف اعتیاد و درمان چیست؟ ما به مصرف کننده نگاه می‌کنیم و می‌گوییم که تریاک را قطع کن، ببینیم چه اتفاقی می‌افتد یا تریاک را مصرف کن ببینیم چه اتفاقی می‌افتد؟ همه را ما باید ببینیم و مشاهده کنیم و یاداشت کنیم. البته این علائم قطع مصرف تریاک و یا سندروم محرومیت را که روی خود من اتفاق افتاد یادداشت و مورد مطالعه قرار دادم، نتیجه عکس‌العمل آشکار، مثل؛ عطسه، اسهال، پرش پا و عکس‌العمل پنهان مانند؛ افسردگی، نا‌امیدی نداشتن میل به زندگی گریه کردن. در صورتی که امروز ما می‌دانیم جسم و روان انسان کاملاً به هم متصل هستند و بر روی هم دیگر اثر مستقیم و متقابل دارند، اگر کسی میل به خود‌کشی دارد، ریشه‌اش در جسم و فیزیولوژی است.

سخن دیگر من، کلیه بیماری‌های روحی، روانی، بایستی دائماً ریشه آن‌ها در جسم جستجو شود و اگر آن‌ها در جسم نباشد، مثل ترس‌های زود گذر و یا ناامیدی کوتاه مدت به سرعت از بین خواهد رفت. حال اگر فرض بر این باشد که ریشه این‌گونه حالت‌های روحی یا روانی در جسم است، بایستی در کجای جسم به جستجو بپردازیم؟ جسم و روان همه به هم مربوط هستند که درست کار نمی‌کنند و ریشه همه بیماری‌ها به تنظیم بیان ژن‌ها برمی‌گردد.

نویسنده: همسفر مینا، راهنما همسفر منیره (لژیون ششم)

رابط لژیون: همسفر معصومه، راهنما همسفر منیره (لژیون ششم)

ویرایش و ارسال: همسفر معصومه، راهنما همسفر پریا (لژیون سوم)

همسفران نمایندگی صائب تبریزی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .