English Version
English

راهنمای کنگره ۶۰

راهنمای کنگره ۶۰

به نام خداوند جان و خرد
راهنمای کنگره ۶۰ (جمعیت احیای انسانی)
حسن هستم مسافر
هفته راهنما را خدمت بنیان کنگره 60 که اولین راهنما هستند و سایر راهنماهای گران‌قدر کنگره ۶۰ تبریک عرض می‌کنم
تصمیم دارم راهنمای کنگره ۶۰ را آن‌گونه که هست و وجود دارد تعریف کنم. حداقل به شکلی که خودم درک و برداشت کرده‌ام، از طرفی چون دوستان خارج از کنگره شصت نیز ممکن است مطلب را ملاحظه نمایند ایجاب می‌کند، تعاریفی به شرح ذیل ارائه گردد.
مثلاً اینکه استاد راهنما که در دانشگاه مفهوم خودش را دارد و یا راهنمای گردشگری و راهنمای درمان، حتی درمان اعتیاد که در ngo های دیگر مطرح است. راهنمای کنگره ۶۰ با آن‌ها متفاوت است.
چون قرار است راهنمای کنگره 60 را مورد شناسایی بیشتر قرار دهیم، ایجاب می‌کند در مورد کنگره ۶۰ بااینکه شناخته‌شده است در این مجال اشاره‌ای داشته باشم
کنگره 60 که پرچم‌دار درمان واقعی، اصولی، علمی و الگوی اعتیاد به انواع مواد مختلف است و جناب آقای مهندس دژاکام کاشف و ابداع‌کننده آن هستند، یعنی روش درمان تدریجی با استفاده از روش DST به عبارتی قریب ۳۰ سال پیش کل پرونده اعتیاد را بازنموده و پس از یک‌کاسه نمودن کلیه تجارب، آموخته‌ها، تحقیقات و بررسی‌ها نسبت به‌صورت مسئله اعتیاد که از گذشته‌های دور لاینحل مانده بوده و تا اکنون هم به‌جز کنگره ۶۰ کسی یا گروهی این‌چنین راه‌حلی ارائه نداده را با تمام چالش‌ها و موانع مطرح و راهکارهای درمان را با توجه به شناخت مواد مخدر و تأثیر آن روی انسان همچنین شناخت خود انسان و امور ذی‌ربط به روش فوق‌الذکر در کنار سازوکارهای لازم و دیگر آموزش‌های علمی، عملی و نظری ارائه و اجرایی نمودند که حاصل آن ده‌ها هزار رهایی فرد و خانواده از این دام و آتش ویرانگر بوده و هست و بر اساس اسناد معتبر می‌باشد. ضمناً راهنما ازنظر سطح و درجه دارای مراتب کمک راهنما، راهنما و استاد راهنما همچنین راهنمای تازه واردین می‌باشد که به آن‌ها اشاره‌ای کوتاه می‌نمایم
کمک راهنما همان راهنمای درمان اعتیاد است و شال‌گردن او نارنجی‌رنگ است
راهنما کمک راهنمای باتجربه است که چند راهنما تربیت نموده و شال‌گردن او آبی‌رنگ است.
استاد راهنما تعریف خاصی ندارد و مختص بنیان کنگره 60 است و شال‌گردن ایشان بنفش‌رنگ است.
راهنمای تازه واردین او نیز کمک راهنما است و به تازه‌واردانی که قصد ورود به کنگره و درمان خود را دارند در ۳ جلسه مشاوره می‌دهد و شال‌گردن او نیز سبزرنگ است.
و اما صحبت و هدف من شناخت بیشتر کمک راهنما یا همان راهنمای درمان اعتیاد با شال نارنجی است که نامبرده فردی بوده که از تاریکی دوران اعتیاد گذشته و به روشنایی رسیده و آب‌دیده شده از طرفی تجارب زیادی کسب کرده و آموزش‌ها دیده و مهم‌تر اینکه در امتحانات مخصوص شرکت و نمره لازم را کسب نموده و از فیلترهای مختلف تعیین صلاحیت عبور نموده است و مهم‌تر از همه اینکه به رسالت کنگره 60 و درمان هم نوعان خود اعتقاد و ایمان دارد پس با عشق و ایمان و رایگان همانند کل کنگره 60 خدمات خالصانه و صادقانه ارائه می‌دهد.
در اینجا بخشی از خدمات و مسئولیت‌های راهنمای مهربان و گران‌قدر که راهنمای درمان سیگار هم غالباً هستند را ذکر می‌نمایم
راهنما: مهربان، خوش‌رو، دارای شخصیت موجه و درعین‌حال قاطع و مقید به‌تمامی اصول، قوانین و سازوکارهای کنگره و مراتب انسانی می‌باشد، اطلاعات او به‌روز است و مرتب مطالعه می‌کند سروقت در جلسات و با لباس مرتب و پیراهن سفید حاضر می‌شود و در اجرای برنامه‌های آموزش و درمان مسافرین یا رهجویان خود کارهای زیادی انجام می‌دهد که در ذیل به تعدادی از آن‌ها فقط اشاره می‌شود:
راهنما در انجام خدمات مختلف کنگره 60 پیشتاز است و غالباً به مسئولیت‌ها و انجام آن‌ها اشراف دارد و معمولاً علاوه بر جایگاه راهنمایی در بعضی از جایگاه‌ها و مسئولیت‌ها نیز شرکت و خدمات ارائه می‌دهد.
از سعه‌صدر بالا برخوردار است و درعین‌حال قاطعیت دارد.
وارد حاشیه و موارد جزئی نمی‌شود و حواشی اگر باشد مدیریت می‌نماید.
در کار خود مدیریت و پشتکار و مسئولیت‌ها را همواره مدنظر دارد.
عدالت را بر مبنای اصول و تجربه و تعاریف پذیرفته‌شده آن رعایت می‌نماید
غالب کارها و آموزش‌های ایشان بر مبنای اصول پذیرفته‌شده خرد جمعی و درمان محور است
در آموزش‌ها علاوه بر تأکید روی روش درمان و جوانب آن رعایت نکات اخلاقی و در مسیر صراط مستیم حرکت کردن از اولویت‌های وی می‌باشد.
پس از ورود رهجوی جدید به لژیون که پس از جلسه عمومی کارگاه آموزشی جلسه داخلی تشکیل داده و به امر آموزش و بررسی تکالیف رهجویان پرداخته می‌شود) راهنما با رهجوی جدید صحبت‌ها و توجیهات لازم را نموده و در حوزه وظایف رهجو به او تکلیف می‌دهد)
در یادگیری متون کتاب‌ها، نوشتارها و آموزش جهان‌بینی مستقیم و غیرمستقیم مساعدت می‌نماید.
در شروع هر جلسه در داخل لژیون از تک‌تک رهجویان اوضاع و حال آن‌ها را پرسیده و در مورد پیشرفت پروسه درمان آن‌ها سؤال و جواب می‌نماید و در صورت داشتن مشکل همیاری و راهنمایی می‌نماید
در شروع هر جلسه لژیون از رهجویان رعایت نظم در آمدوشد، ادب و رعایت قوانین و پوشیدن لباس مناسب و پیراهن سفید و انجام تکالیف را می‌خواهد. همچنین راهنما تأکید می‌نماید که اگر رهجو تکالیف خود شامل مصرف داروی خود را به‌اندازه و به‌موقع و نیز نوشتن سی‌دی‌های آموزشی و یا گوش کردن سی دی و خواب و ورزش در حد توان و شرکت در کارهای گروهی و خدمت و...انجام بدهد درمان وی سروقت و باکیفیت خواهد بود.
در شروع پروسه درمان از تشکیل پرونده گرفته تا موارد دیگر و توجیهات لازم و در ادامه آموزش و یادآوری‌ها را مرتب به رهجو تذکر داده تا انتهای پروسه درمان و تا روز رهایی از مواد و بعدازآن تا جایی که لازم باشد و رهجو نیز بخواهد.
از پیشرفت درمان رهجو مرتباً سؤال می‌کند و در صورت وجود مشکل کاری یا خانوادگی و غیره درصورتی‌که خود رهجو عنوان نماید و بخواهد راهکار و آموزش در چهارچوب قواعد کنگره 60 به‌موازات ادب و اخلاق می‌دهد.
شرکت در گفتگو و بیان موارد سی‌دی‌های آموزشی را به‌منظور رشد و تعالی رهجویان و کمک به درمان ایشان با تأکید خواستار است.
جهت شرکت در جلسات کارگاه‌های آموزشی و مشارکت نمودن در گفتگوهای جمعی آموزش داده و تشویق می‌نماید.
جهت داشتن روحیه و انرژی‌های لازم و غلبه بر مسائل روحی و جسمی راهکار داده، راهنمایی می‌نماید.
برای شرکت رهجو در ورزش جمعی در پارک که بر طبق برنامه کنگره 60 است راهنمایی و تشویق می‌کند اما اجبار و سخت‌گیری در داشتن عذر موجه فرد نمی‌کند.
در مواردی که رهجو مشکل و گره داشته باشد جهت رفع آن راهکار و راهنمایی می‌دهد مخصوصاً اگر در رابطه با بهبود و کیفیت روش درمان باشد.
رهجو سیگاری را از اهمیت درمان سیگار آگاه کرده و او را تشویق می‌نماید که درمان سیگارش را نیز پی گیری نماید.
خلاصه هر آنچه لازم باشد که به درمان اعتیاد رهجو کمک نماید و اخلاقی، انسانی و در چهارچوب قوانین و اصول کنگره 60 باشد را بادل و جان انجام داده و یا راهکار می‌دهد.
و همه این‌ها را که بخشی از زحمات و خدمات راهنمای گران‌قدر است به‌پاس دریافتی که از کنگره 60 در درمان خود داشته با عشق و ایمان تا سرمنزل مقصود ادامه می‌دهد و گویی دیگر به دریافت خود و موارد دیگر کار ندارد و در درون او این فداکاری نهادینه‌شده است.
یاد جمله ارزشمند جناب آقای مهندس دژاکام افتادم که می‌فرمایند: عاشق را با عشق حساب است و با معشوق چه حساب است امیدوارم حداقل مفهوم جمله بزرگوار را رسانده باشم
در پایان از خداوند متعال برای تک‌تک راهنمایان دلسوز سلامت، سعادت و اجر خواهانم.
و برای کنگره 60 و بنیان آن و کلیه زحمت کشان نیز پاداش‌های دنیوی و اخروی
سالم و شادباشید
نویسنده متن: مسافر حسن لژیون پنجم
ویراستاری و ارسال به سایت: مسافر رضا لژیون پنجم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .